Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#2559760 - 11/06/2019 22:49 Fjellet går i stykker.
Tor Arne Offline
Besatt

Her er de bekymret for at fjellet skal gå i stykker.
Kan de ikke bare drite i å traske opp når det er bløtt og gjørmete da?

https://www.nrk.no/mr/populaere-fjell-blir-trakka-ned-1.14567596

Topp
#2559766 - 11/06/2019 23:44 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
jorn Offline
Entusiast

Sted: tromsø
det skulle man tro. men de er jo bare to så da betyr vel ikke deres slitasje noe...

Uansett må det gjøres tiltak over det ganske land om denne friluftsturismen skal fortsette. Enten må kommunene dekke det eller så får turistbedriftene ta det. Problemet er bare at tilrettelegging avler mer trafikk på samme måte som veibygging og det kan nok ofte bli en ond sirkel.

Topp
#2559806 - 12/06/2019 08:46 Re: Fjellet går i stykker. [Re: jorn]
HM1100 Offline
Ringrev

Kan man ikke bare drite i å sykle sti når det er vått? Og kan man ikke bare drite i å tilrettelegge stier, for det fører jo til mere bruk?
Hmmm. Ganske lett dette, samtidig innmari vanskelig.

Topp
#2559816 - 12/06/2019 09:07 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
Panda Offline
Veteran

Det må sies å være et positiv problem.
Hør her: folket dyrker ikke mosjon og det klages fra staten
Folket trasker opp ned masse fjell og dyrker mosjon og det klages på slitasje.
Den regningen må stat/kommune ta. Da kan de i samme øyeblikk sørge for noe bedre sikring så folk og fe ikke stuper over kanten og ned en skrent.
Bedre skilting og mer info. Kanskje en guide/betjent info kiosk. Koster nok litt, men det skal ikke mange turer med en Seaking før det er spart inn.

Topp
#2559817 - 12/06/2019 09:07 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
Tange Offline
Flittig Bie

Pffff.
Jeg trudde at alle fjell var i ferd med å smuldre opp og at Norge skulle bli paddeflat da jeg leste tittelen. Var heldigvis ikke så ille.

Topp
#2559832 - 12/06/2019 09:34 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
Brusdalen Offline
Ivrig

Sted: Ålesund
Sitat: Tor Arne

Verdt å legge til at stien som omtales er Ålesunds-friluftslivets svar på Karl Johan, og det skulle egentlig bare mangle at det ikke ble tilrettelagt for sikker og bærekraftig bruk.

Slitasjen skjer pga at det er veldig mange som vil trimme, få seg frisk luft, og nyte den fantastiske utsikten. De aller fleste går når det er pent vær og tørt (så tørt det blir i Ålesund). I tillegg til de lokale som bruker fjellet og stien til den daglige turen med frisk luft, så er det nå flere og flere av de tusenvis av turistene som kommer til byen hver dag, som også tar turen.

Det er jo ikke noen stor dramatikk i at stiene slites, men dersom man virkelig ønsker å få folk opp av stolen og leve mere aktivt, så bør man helt klart legge bedre til rett for slik turstier. I Ålesund har det de siste årene blitt bygget noen flotte turstier både i kommunal regi, og på dugnad av lag og grupper. Dette bidrar til at enda flere kan mosjonere og få naturopplevelser, og er utelukkende positivt. Merk at det som er tilrettelagt er lavterskel og mengden av brukere er barnefamilier og voksne. Det er ikke elitemosjonistene med fulldemper eller ultra-drikkesekk på ryggen ...

Topp
#2559894 - 12/06/2019 12:28 Re: Fjellet går i stykker. [Re: HM1100]
pedalglipp Offline
Besatt

Sted: FRXTD
Sitat: HM1100
Kan man ikke bare drite i å sykle sti når det er vått? Og kan man ikke bare drite i å tilrettelegge stier, for det fører jo til mere bruk?

Og ennå vanskeligere når den lokale stisykleklubben gjør nettopp dette: Legger opp fellesturer i bløte og halvtina stier og tilrettelegger med klopper (som ikke blir vedlikeholdt) og og rydding.

Så kommer den lokale skiforeningen og barker det som er av allværsstier, så nå er det bare trist.

Topp
#2559896 - 12/06/2019 12:33 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Faller Dovre da?

Topp
#2559942 - 12/06/2019 15:03 Re: Fjellet går i stykker. [Re: pedalglipp]
knutspeed Offline
Ivrig

Sted: Sarpsborg
Sitat: pedalglipp

Og ennå vanskeligere når den lokale stisykleklubben gjør nettopp dette: Legger opp fellesturer i bløte og halvtina stier og tilrettelegger med klopper (som ikke blir vedlikeholdt) og og rydding.

Så kommer den lokale skiforeningen og barker det som er av allværsstier, så nå er det bare trist.

Er vel ikke sykling i bløtt som er problemet med dette fjellet, men akkurat det samme som skjer her i Sarpsborg. Turstier bygges ut, skiltes, omtales i media, pushes på nett, og fotfolket strømmer til.

Etter at Tårn, gapahuker, grillplasser mm ble anlagt på Appelsintoppen, har all singletrack i nedre del av marka blitt 10x så brede, og fulle av bare røtter og gjørmehull. Det har kommet drøssevis med nye stier - snarveier - I løpet av svært kort tid. Er ikke bare syklister som lager "strava-spor".

Nå har de fikset universell utforming for Tjueklo/Ravneberget også, med masse gressplen, grusvei helt frem, flathogst, gapahuker mm. Og det er kjempeflott, men stiene er en saga blott.

Utover dette kjører grunneierene rally med skogsmaskiner, flathogger, og blåser i å rydde etterpå, så stiene blir lagt om av fotfolket igjen.

Stier utenfor de mest pop områdene gror igjen. Litt for slitsomt å karre seg så lang avgårde for en selfie.

Jeg kjenner jeg blir rimelig lei pekefingre for å sykle når det er vått - det er ikke problemet om vi ikke snakker om virkelig mange syklister, og det er neppe problemet i Østfold. Ei heller at det tilrettelegges og dermed slites - det gjelder bare de umiddelbare nærområdene, og med sykkel kan man lett komme seg litt lenger inn i marka.

Topp
#2559953 - 12/06/2019 15:31 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
krankdrev Offline
Besatt

Sitat: Tor Arne

Du har aldri bodd i Ålesund skjønner jeg ICON_SMILE
Kan gå en hel sommer der det regner HVER dag, så blir litt lenge å vente på at det skal tørke opp. Men ser ikke det helt store problemet, hvis man slutter å bruke stien eller legger den en annen plass gror det der igjen ganske fort, det er ikke akkurat sårbart høyfjellsterreng det er snakk om.

Topp
#2559961 - 12/06/2019 15:46 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
zero-talent Offline
Entusiast

Sted: Porsgrunn
Set det samme i Porsgrunn. Titoppern har tatt av de siste årene, og da blir det selvfølgelig økt slitasje. Men enn så lenge reparerer skogen seg selv siden vi ikke har tusenvis av turister og tilreisende.

Ulempen med tilrettelegging er at det gjerne betyr drenering og grusing, i alle fall i godt besøkte områder. Da blir liksom litt av skogsfølelsen borte... Men i enkelte tungt trafikkerte områder er det neppe noen vei utenom.

Topp
#2559965 - 12/06/2019 15:51 Re: Fjellet går i stykker. [Re: knutspeed]
pedalglipp Offline
Besatt

Sitat: knutspeed
Jeg kjenner jeg blir rimelig lei pekefingre for å sykle når det er vått

Jeg beklager at du blir lei, men når vi har så få singletrack skogbunnstier i marka og en drøss med svabergsstier, så kan jeg ikke annet enn bli irritert når det legges ut annonserte fellesturer på halvfrossen skogbunnsti.

Det er liksom bare snakk om å styre behovet bittelitt og heller bruke en slitesterk sti de verste dagene. På den måten får vi både sykla på de våte dagene og vi får beholdt de fine annerledes-stiene.

Men ja, jeg skjønner frustrasjonen når man i tillegg skal takle gjengroing, uetisk hogst og fullstendig maltraktering av alt av stier i nærheten av utfartsstedene.
Pluss på barking for underlag til løypemaskin, så kjenner jeg dampen tyte ut øra her :-)

Topp
#2559967 - 12/06/2019 15:54 Re: Fjellet går i stykker. [Re: zero-talent]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: zero-talent

Ulempen med tilrettelegging er at det gjerne betyr drenering og grusing, i alle fall i godt besøkte områder. Da blir liksom litt av skogsfølelsen borte... Men i enkelte tungt trafikkerte områder er det neppe noen vei utenom.

Sant - men jeg tror kanskje det er litt ensidig fokus på å lage grusvei/sti. Da velger folket fort skogssti for å få "litt mer tur". Tenker at det bør bygges en bærekraftig type NOTS-sti som til slike steder, i tillegg til den universelt utformede varianten. En sti som fortsatt er spennende, smal, og i skogen. Bærekraftig kos.

Topp
#2559973 - 12/06/2019 16:27 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
skubisan Offline
Besatt

Sted: Oslo
Kan man ikke bare drite i å sykle sti når det er vått?

Hææææ?!? Folk må da ut å prøve de nye signalfargede eller babyrosa/babyblå plastklærne sine.

edit. det var selvfølgelig Tor Arne jeg egentlig skulle sitere men same same..

Redigert av skubisan (12/06/2019 16:37)

Topp
#2560012 - 12/06/2019 21:37 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
Tor Arne Offline
Besatt

Jeg driter i å sykle sti når det er bløtt ja.

Redigert av Tor Arne (12/06/2019 21:38)

Topp
#2560049 - 13/06/2019 08:37 Re: Fjellet går i stykker. [Re: pedalglipp]
knutspeed Offline
Ivrig

Jeg kjenner jeg blir rimelig lei pekefingre for å sykle når det er vått

Jeg beklager at du blir lei, men når vi har så få singletrack skogbunnstier i marka og en drøss med svabergsstier, så kan jeg ikke annet enn bli irritert når det legges ut annonserte fellesturer på halvfrossen skogbunnsti.

Forsåvidt enig i det...visste ikke at det var så mange fellesturer i Frekstamarka, ihvertfall ikke blant stisyklister.

Det er liksom bare snakk om å styre behovet bittelitt og heller bruke en slitesterk sti de verste dagene. På den måten får vi både sykla på de våte dagene og vi får beholdt de fine annerledes-stiene.

Men ja, jeg skjønner frustrasjonen når man i tillegg skal takle gjengroing, uetisk hogst og fullstendig maltraktering av alt av stier i nærheten av utfartsstedene.
Pluss på barking for underlag til løypemaskin, så kjenner jeg dampen tyte ut øra her :-)

Selvfølgelig kan de som er klar over det holde seg til de riktige stiene, kjøre midt i gjørmehøl fremfor å utvide stien etc. Men her preker vi for menigheta - tror de som ikke er forsiktige kanskje er en annen type stisyklister.

Barkinga er råkjip. Såpass mye at jeg svært sjelden gidder å sykle ned for å ta en runde. Det er ikke lenger verd transporten. Greit nok at det tilrettelegges for ski slik de har gjort i Trøsken, men å herpe marka så mye når vi så sjelden har skiføre virker bare rart.

Artig nok: i Kalnesskogen, hvor vi har tillatelse fra grunneier til å bygge sykkelstier, får vi ikke lov til å bruke bark/flis. Begrunnelsen er at det råtner, og blir gjørme før eller senere. Stående ordre er subus eller avharp. Løypesjef for løpeløypene har dog fått stikk motsatt beskjed fra samme grunneier ICON_LAUGH

Topp
#2560050 - 13/06/2019 08:41 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Knirkekne]
Jacobsen Offline
Avhengig

Sted: Trondheim
Sitat: Knirkekne
Faller Dovre da?
Tror vi skal være glade Dovrefjell ikke har cruiseanløp, for da hadde det sett mørkt ut for grunnloven vår ...

Topp
#2560055 - 13/06/2019 08:52 Re: Fjellet går i stykker. [Re: knutspeed]
Oystein L Online
Søk hjelp!

Sted: Østfold

Artig nok: i Kalnesskogen, hvor vi har tillatelse fra grunneier til å bygge sykkelstier, får vi ikke lov til å bruke bark/flis. Begrunnelsen er at det råtner, og blir gjørme før eller senere. Stående ordre er subus eller avharp. Løypesjef for løpeløypene har dog fått stikk motsatt beskjed fra samme grunneier ICON_LAUGH

....og for noen få år siden fikk vi beskjed om at subbus var helt utelukket, det skulle bare være naturlige masser (avharp, bark, etc).
Rett etter det fikk løpefolket legge på lassevis med subbus...

Topp
#2560057 - 13/06/2019 08:55 Re: Fjellet går i stykker. [Re: knutspeed]
pedalglipp Offline
Besatt

Men her preker vi for menigheta - tror de som ikke er forsiktige kanskje er en annen type stisyklister.

Nja, det var snakk om den lokale stisykkelklubben, som også elsker å gjennomføre arrangementer tidlig på våren. Jeg vet ikke om de fortsatt driver med fellesturene i all slags vær, men de gjorde hvert fall tidligere.

Greit nok at det tilrettelegges for ski slik de har gjort i Trøsken, men å herpe marka så mye når vi så sjelden har skiføre virker bare rart.

Ja, det er helt fantastisk arrogant opplegg. Hvor mange ganger har løypemaskinen i løypene utenfor lysløypa de siste 10 årene? Null ganger? To ganger?

Topp
#2560525 - 15/06/2019 14:25 Re: Fjellet går i stykker. [Re: pedalglipp]
olehen Offline
Tørr bak øra

Sted: øyer
Hei Pedalglipp.
Jeg husker at du og dine kompiser møtte oss i marka etter regnvær , vi hadde syklet ett par timer det hadde dere også . Vi var så og si helt rene dere var fulle av møkk , du kommenterte til og med til meg hvor rene vi var . Så iallfall denne dagen valgte vi riktige stier og dere feil . jeg er møkk lei at du skal bruke enhver mulighet til å henge ut Gresvik IF stisyklister , vi er en gjeng som bruker vanvittig mye fritid på å lage ett tilbud som mange liker. Hvis du mener at vi gjør noe feil håper jeg at vi kan snakkes på telefon så ser vi om vi kan gjøre noe anderledes. Å skrive dritt om noen som legger ned så mye dugnads tid er utrolig dårlig . Hold kjeft eller ring meg på 90022506 hilsen Ole Henrik .

Redigert av olehen (15/06/2019 14:27)

Topp
#2560532 - 15/06/2019 18:09 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Tor Arne]
Stupfull Offline
Entusiast

At noen er full av gjørme tenger jo ikke være negativt, stiene blir breiere av at folk sykler uttafor pytter og høl.

Topp
#2560534 - 15/06/2019 18:33 Re: Fjellet går i stykker. [Re: olehen]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Sitat: olehen
Å skrive dritt om noen... Hold kjeft eller ring meg.

ICON_SMILE

Big cojones mayne yes

Nytter dessverre neppe.

Topp
#2560545 - 15/06/2019 20:20 Re: Fjellet går i stykker. [Re: olehen]
pedalglipp Offline
Besatt

Hei Pedalglipp.
Jeg husker at du og dine kompiser møtte oss i marka etter regnvær , vi hadde syklet ett par timer det hadde dere også . Vi var så og si helt rene dere var fulle av møkk , du kommenterte til og med til meg hvor rene vi var . Så iallfall denne dagen valgte vi riktige stier og dere feil .

Husker jeg ingenting av. Var det da dere høkka i filler høyballene til bonden, eller da dere cruxa krakker og bord på grillplassen ved skihytta?

jeg er møkk lei at du skal bruke enhver mulighet til å henge ut Gresvik IF stisyklister , vi er en gjeng som bruker vanvittig mye fritid på å lage ett tilbud som mange liker.

Så det du sier er at hvis man gjør mye bra greier, så er man fritatt for kritikk? Det er sånn ting funker?

Skiklubben bruker vanvittig mye mer tid enn dere på å gjøre bra ting, så da skal vi ikke kunne kritisere de for å barke en drøss med stier?

Hold kjeft eller ring meg på 90022506 hilsen Ole Henrik .

Hakke mer penger på kontantkortet. Hva med om vi bare møtes ved sykkelskuret bak gymsalen i storefri?

Redigert av pedalglipp (15/06/2019 21:08)

Topp
#2560549 - 15/06/2019 20:56 Re: Fjellet går i stykker. [Re: olehen]
Marøder Offline
Avhengig

jeg er møkk lei at du skal bruke enhver mulighet til å henge ut Gresvik IF stisyklister , vi er en gjeng som bruker vanvittig mye fritid på å lage ett tilbud som mange liker. Hvis du mener at vi gjør noe feil håper jeg at vi kan snakkes på telefon så ser vi om vi kan gjøre noe anderledes. Å skrive dritt om noen som legger ned så mye dugnads tid er utrolig dårlig

Tror du overreagerer litt. Ser ikke så mye dritt, men det fremkommer jo greit hva Pedalglipp synes om en del aktiviteter så det er jo en mulig start dersom dere ønsker innspill på hva dere kan gjøre annerledes.

Forøvrig tror jeg de aller fleste på forumet ikke ante hvem Pedalglipp siktet til
Men nå vet vi det. Uten at jeg personlig tar mye notis av hvem det eventuelt var snakk om.

Topp
#2560561 - 15/06/2019 22:56 Re: Fjellet går i stykker. [Re: Marøder]
olehen Offline
Tørr bak øra

Jeg overagerer ikke da stian (pedalglipp) gjentatte ganger har hengt oss ut. Jeg har null interesse å diskutere her på forumet , så Håper stian er mann nok til å ta en prat på Telefon. Driver vi med aktivitet han ikke liker så er det mulig vi tilpasser oss, men han bør følge det han sier selv! Du sto faktisk å kommentere hvor rene vi var mens du var full av gjørme! Prøver å ringe deg i morgen Stian.

Topp
#2560564 - 15/06/2019 23:30 Re: Fjellet går i stykker. [Re: olehen]
pedalglipp Offline
Besatt

Du sto faktisk å kommentere hvor rene vi var mens du var full av gjørme! Prøver å ringe deg i morgen Stian.

Bare ikke så himla tidlig. Og med noen gode argumenter. Ikke bare at du har sett en gjørmete fyr og dermed er det greit å harve opp sårbare stier på vinter og vår.

Topp
#2560568 - 15/06/2019 23:43 Re: Fjellet går i stykker. [Re: pedalglipp]
olehen Offline
Tørr bak øra

Skal sykle først så tidlig blir det ikke, snakkes i morgen.

Topp
#2560700 - 17/06/2019 11:21 Re: Fjellet går i stykker. [Re: olehen]
pedalglipp Offline
Besatt

Jeg har null interesse å diskutere her på forumet

Så hvorfor i all verden gjør du det allikevel?

så Håper stian er mann nok til å ta en prat på Telefon

Hvor ble det av den telefonen du lovte? Man har ikke vært brisen på lørdagskvelden og så våknet på søndag og ikke følt seg like mann?

Topp
#2560787 - 17/06/2019 20:48 Re: Fjellet går i stykker. [Re: pedalglipp]
olehen Offline
Tørr bak øra

Full fart i helga Stian ,sendte deg en face melding som jeg ser nå at du ikke har sett .

Topp
#2560791 - 17/06/2019 20:55 Re: Fjellet går i stykker. [Re: olehen]
olehen Offline
Tørr bak øra

Var litt mange nr registrert på deg Stian,kan du sende nr ditt på PM ? Syns det er bra å få ryddet opp i dette så du slipper å henge oss ut . Sakene du refererer til er jo fra 2014 så greit å få ut av verden .

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå