Muligheter
#2559540 - 10/06/2019 21:38 Thunder Burt vs Renegade og punktering
eOpseth Offline
Ringrev

Registrert: 13/07/2015
Innlegg: 995
Etter å ha tatt hull på Thunder Burt nummer 2 for året denne helgen, ser jeg meg om etter noe annet. Erfaring med f.eks. Renegade i forhold til punkteringsproblemer? Snakker da hovedsaklig grusritt ispedd litt sti.
_________________________
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Topp
#2559544 - 10/06/2019 21:59 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 16083
Sted: Lillestrøm
Sitat: eOpseth
Etter å ha tatt hull på Thunder Burt nummer 2 for året denne helgen, ser jeg meg om etter noe annet. Erfaring med f.eks. Renegade i forhold til punkteringsproblemer? Snakker da hovedsaklig grusritt ispedd litt sti.



Punkterer man så er det stort sett i rullebanen på Schwalbe og sideveggene på Renegade S-works. Personlig ville jeg ikke valgt Renegade til Birken. Det ruller bra på grus, men ganske så dårlig på asfalt.
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2559558 - 10/06/2019 22:43 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr]
Harald_D Offline
Avhengig

Registrert: 29/11/2006
Innlegg: 595
Sted: Årnes
Hva med SW Fast Track vs Thunder Burt?

Harald D

Topp
#2559573 - 11/06/2019 06:36 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
eOpseth Offline
Ringrev

Registrert: 13/07/2015
Innlegg: 995
Det har også vært i scope - erfaring med rulleegenskaper på grus og asfalt med det?
_________________________
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Topp
#2559581 - 11/06/2019 08:07 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: Harald_D]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 16083
Sted: Lillestrøm
Sitat: Harald_D
Hva med SW Fast Track vs Thunder Burt?

Harald D


Vi var en gjeng som testet dekk en hel dag her. Kun rulleegenskaper på asfalt/grus. Fast Track SW, Rekon Race og Aspen rullet alle ganske likt. Og det var kun på asfalt Thunder Burt rullet raskere (minimalt). Fordelen med de 2 siste var at det var i EXO versjon som tåler en del mer enn SW. Renegade ruller bra på grus, men er ikke like bra som de andre på asfalt. Hvertfall ikke på helt nye dekk. Samme utslaget fikk vi på test i fjor.

Selv var det Aspen jeg fikk den høyeste hastigheten med på grus. 3 km/t høyere enn Thunder Burt og ca 4 km/t høyere enn de andre dekkene som var i toppen.


Redigert av olechr (11/06/2019 08:09)
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2559589 - 11/06/2019 08:46 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr]
knutspeed Online
Ivrig

Registrert: 06/08/2010
Innlegg: 2177
Sted: Sarpsborg
Nå er ikke jeg typen som punkterer så mye, men har i det siste kjørt SW Renegade på lett stisykkel (120/130) på relativt smale felger (23mm innv). Tubeless.
Har kjørt det hardt i rufsete terreng /type Østmarka), men nada issues, ikke de typiske slitemerkene på sideveggene engang. Virker på meg som om nye SW er mer solid enn det gamle (hvor sideveggene var av potetgull).

Overrasket over at Fast Trak ruller bedre - det kjennes ikke slik, men følelse er latterlig subjektivt ICON_SMILE I tillegg har Renegade SW 2.3 mer volum og rundere profil enn FT på disse felgene, så syntes det gir godt grep og komfort. Gjelder ikke gjørme, der er det håpløst - akkurat som Fast Trak.

Når det gjelder all-round egenskaper er det i min bok ikke bare rull som er avgjørende. Det skal svinge og bremse også, spesielt om det regner eller dukker opp en rot. Og der syntes jeg Trønder Bart er dritskummelt.
_________________________
Stisykkel grov, stisykkel fin, jobbsykkel, allroadsykkel, fatbike, rullesykkel...

Topp
#2559612 - 11/06/2019 10:19 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: knutspeed]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 16083
Sted: Lillestrøm
Sitat: knutspeed

Overrasket over at Fast Trak ruller bedre - det kjennes ikke slik, men følelse er latterlig subjektivt ICON_SMILE I tillegg har Renegade SW 2.3 mer volum og rundere profil enn FT på disse felgene, så syntes det gir godt grep og komfort. Gjelder ikke gjørme, der er det håpløst - akkurat som Fast Trak.

Når det gjelder all-round egenskaper er det i min bok ikke bare rull som er avgjørende. Det skal svinge og bremse også, spesielt om det regner eller dukker opp en rot. Og der syntes jeg Trønder Bart er dritskummelt.


Det blir vi også for på følelse kjennes Renegade lettere ut enn Fast Track, men på asfalt ruller Fast Track bedre. For andre året på rad. Var riktignok mindre forskjell på årets test enn i fjor. På grus derimot ruller Renegade bra og det er jo små forskjeller her.

Ellers er jeg helt enig med deg. Thunder Burt triller bra, men som du sier fungerer jo ganske "dårlig" til alt annet. Jeg er hvertfall ganske sikker på at jeg personlig hadde valgt enn av de andre allrounddekkene foran Thunder også på Birken. For forskjellene er såpass små og Evnt det lille Thunder ruller bedre taper jeg jeg fort der man skal kjøre nedover, bremse, lavere fart i svinger osv.


Redigert av olechr (11/06/2019 10:20)
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2559668 - 11/06/2019 12:35 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr]
knutspeed Online
Ivrig

Registrert: 06/08/2010
Innlegg: 2177
Sted: Sarpsborg
Sitat: olechr


Det blir vi også for på følelse kjennes Renegade lettere ut enn Fast Track, men på asfalt ruller Fast Track bedre. For andre året på rad. Var riktignok mindre forskjell på årets test enn i fjor. På grus derimot ruller Renegade bra og det er jo små forskjeller her.


Lurer på om profilen på dekket gjør utslaget? Ihvertfall på de samme dekka har jo FT mer spiss/buet profil, og skulle tro det dermed betydde mindre kvadrat i avtrykket på asfalt?
_________________________
Stisykkel grov, stisykkel fin, jobbsykkel, allroadsykkel, fatbike, rullesykkel...

Topp
#2559672 - 11/06/2019 12:50 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr]
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle

Registrert: 30/10/2001
Innlegg: 6771
Sted: Oslo
Sitat: olechr


Det blir vi også for på følelse kjennes Renegade lettere ut enn Fast Track, men på asfalt ruller Fast Track bedre. For andre året på rad. Var riktignok mindre forskjell på årets test enn i fjor. På grus derimot ruller Renegade bra og det er jo små forskjeller her.



Morsomt. Jeg hadde samme opplevelse for noen år siden, men trodde egentlig jeg bare drev å lurte meg selv (gjorde ingen tester da).

Jeg må si at jeg syntes det er kult at Fast Trak er såpass raskt. Det er jo et stidekk som tåler mye bank.

Ellers syntes jeg at Renegade 2.3 er et formidabelt ritt og sti-dekk når det er tørt. Særlig som bakdekk.
_________________________

Topp
#2559684 - 11/06/2019 14:33 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Registrert: 12/08/2008
Innlegg: 7360
Sted: Børsa
Sitat: olechr

Jeg er hvertfall ganske sikker på at jeg personlig hadde valgt enn av de andre allrounddekkene foran Thunder også på Birken. For forskjellene er såpass små og Evnt det lille Thunder ruller bedre taper jeg jeg fort der man skal kjøre nedover, bremse, lavere fart i svinger osv.


Tipper jeg du har null bruk for med mindre du skal trene deg opp for å prøve vinne igjen.
Skulle du starta nå en del knepp unna topp form hadde de som sitter rundt deg aldri kjørt fra deg i en sving eller på slutten uansett.

Selv har jeg blitt rundt 30 de to siste åra. Kjørte pingle utgaven av TB foran og maxxlite bak. Ble frakjørt selvsagt, men det var oppover.
Har tatt spurten i gruppa ganske greit begge åra og da er jeg trolig både den dårligste spurteren og den med mest pinglete dekk, men teknikken er ikke all verden der jeg sitter. De som har teknikk er i mål da.. ICON_SMILE

Og du er bedre teknisk enn meg, så du kunne sikkert kjørt med landeveisdekk.. ICON_WINK

Topp
#2559709 - 11/06/2019 16:06 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 16083
Sted: Lillestrøm
Jeg liker å ha feste foran uansett hvor lett løypa er. Forskjellene er så sjukt små at det ikke ville avgjort. Så da er valget lett med tanke på å sykle med dekk som har bedre feste. :-)
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2559777 - 12/06/2019 06:32 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
eOpseth Offline
Ringrev

Registrert: 13/07/2015
Innlegg: 995
Men forskjellen på de to utgavene av Fast Track, det er kun punkteringsbeskyttelse og vekt?
_________________________
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Topp
#2559835 - 12/06/2019 09:41 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
larsb Offline



Registrert: 26/04/2002
Innlegg: 18008
Sted: Bjølsen, Oslo
For to år siden var Fast Trak Sworks 2,2 tydelig smalere enn Sworks Control. Jeg har ikke tallene nå, men det var veldig synlig med øyemål og ble bekreftet med målinger. Sworks var rett og slett ett mindre dekk.

Jeg ble skuffa av det, for hadde de vært like store hadde vektforskjellen trolig vært minimal. Det føyer seg inn i tradisjonen for å finne på størrelser på dekk ut fra trender, og ikke etter hvor store de er.

Dette gjaldt altså generasjonen før dekkene kom med Griptonblanding.
_________________________

Topp
#2559847 - 12/06/2019 10:18 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: larsb]
knutspeed Online
Ivrig

Registrert: 06/08/2010
Innlegg: 2177
Sted: Sarpsborg
Sitat: larsb
For to år siden var Fast Trak Sworks 2,2 tydelig smalere enn Sworks Control. Jeg har ikke tallene nå, men det var veldig synlig med øyemål og ble bekreftet med målinger. Sworks var rett og slett ett mindre dekk.

Jeg ble skuffa av det, for hadde de vært like store hadde vektforskjellen trolig vært minimal. Det føyer seg inn i tradisjonen for å finne på størrelser på dekk ut fra trender, og ikke etter hvor store de er.

Dette gjaldt altså generasjonen før dekkene kom med Griptonblanding.


Stemmer det, jeg har et par sworks renegade/FT fra forrige generasjon. Det er ikke noe jeg bruker på sti, for å si det pent. Har ikke sjekka nye FT sworks, men Renegade har som sagt fått fint volum nå. Ser mer bollete ut enn FT control (begge i 2.3).
_________________________
Stisykkel grov, stisykkel fin, jobbsykkel, allroadsykkel, fatbike, rullesykkel...

Topp
#2559964 - 12/06/2019 15:51 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 16083
Sted: Lillestrøm
Sitat: eOpseth
Men forskjellen på de to utgavene av Fast Track, det er kun punkteringsbeskyttelse og vekt?


Nå finnes det vel flere utgaver. Sworks, vanlig og Grid. Forskjellen på s works og grid er stor med tanke på trillar motstand.
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2560040 - 13/06/2019 06:45 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
eOpseth Offline
Ringrev

Registrert: 13/07/2015
Innlegg: 995
OK, nyttig å vite.

Men for en som prøver å skjønne, hvorfor? Hva er det med grid som gjør at det ruller dårligere?

SW vs vanlig - også stor forskjell?
_________________________
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Topp
#2560063 - 13/06/2019 09:02 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
imag Offline
Ivrig

Registrert: 06/02/2008
Innlegg: 1884
Sted: Fredrikstad
Det er vel som med alle dekk som inneholder ekstra punkteringsbeskyttelse bestående av en (relativt sett) stiv membran. Det stivere dekket deformerer seg ikke like bra mot terrenget, membranen utviser kanskje ikke elastisk materialoppførsel og energi går tapt i inelastisk deformasjon (hysterese osv.).

Topp
#2560294 - 14/06/2019 07:21 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
eOpseth Offline
Ringrev

Registrert: 13/07/2015
Innlegg: 995
Det gir mening, takker.

Da forstår jeg det slik at stivheten i dekket som sådan ikke kan oppveies av trykket man velger å kjøre med for å få best mulige rulleegenskaper?
_________________________
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Topp
#2564690 - 10/07/2019 10:34 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: eOpseth]
bcbc Offline
Avhengig

Registrert: 13/08/2010
Innlegg: 687
Sted: Akershus
Har kjøpt Recon Race TL, R Ralph SS og RoRo Lite skin, alt i 2,2/2,25. Lurer på hvilket dekk som passer best som bakdekk/fremdekk? Skal brukes på Valdresrittet.
Har nå Thunder Burt foran og bak, men vil ha på dekk som gir mer feste foran, og er ikke helt trygg på dem med tanke på punktering, særlig bak.
Noen som har et eller flere tips?

Topp
#2564702 - 10/07/2019 13:22 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: bcbc]
VegardAarvåg Offline
Avhengig

Registrert: 10/04/2013
Innlegg: 532
Sted: Våle, Re
Sitat: bcbc
Har kjøpt Recon Race TL, R Ralph SS og RoRo Lite skin, alt i 2,2/2,25. Lurer på hvilket dekk som passer best som bakdekk/fremdekk? Skal brukes på Valdresrittet.
Har nå Thunder Burt foran og bak, men vil ha på dekk som gir mer feste foran, og er ikke helt trygg på dem med tanke på punktering, særlig bak.
Noen som har et eller flere tips?


Eg syns eg har god erfaring med å kjøre RacingRalph framme og ThunderBurt bak, standardoppsettet mitt til Birken og køyrde også dei to første etappene på TransØsterdal i år på den kombinasjonen.

Og på fleire år har i alle fall eg aldri punktert i rullebana på TB, mulig eg har hatt flaks der altså - men i tørre forhold har eg sansen for denne kombinasjonen «min» til alle dei større maratonritta og har planer om å køyre den på Valdresrittet til helga også.

Topp
#2564708 - 10/07/2019 14:08 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: olechr]
Harald_D Offline
Avhengig

Registrert: 29/11/2006
Innlegg: 595
Sted: Årnes
Sitat: olechr
Sitat: Harald_D
Hva med SW Fast Track vs Thunder Burt?

Harald D


Vi var en gjeng som testet dekk en hel dag her. Kun rulleegenskaper på asfalt/grus. Fast Track SW, Rekon Race og Aspen rullet alle ganske likt. Og det var kun på asfalt Thunder Burt rullet raskere (minimalt). Fordelen med de 2 siste var at det var i EXO versjon som tåler en del mer enn SW. Renegade ruller bra på grus, men er ikke like bra som de andre på asfalt. Hvertfall ikke på helt nye dekk. Samme utslaget fikk vi på test i fjor.

Selv var det Aspen jeg fikk den høyeste hastigheten med på grus. 3 km/t høyere enn Thunder Burt og ca 4 km/t høyere enn de andre dekkene som var i toppen.


Har byttet ti sw Fasttrak nå, og de føles veldig bra. Føler meg mye tryggere i svinger på løs grus. Ikke noe problem å rulle nedoverbakker med kompiser som har TB

Harald D

Topp
#2565015 - 13/07/2019 23:31 Re: Thunder Burt vs Renegade og punktering [Re: bcbc]
Gew88 Offline
Ringrev

Registrert: 05/11/2013
Innlegg: 896
Sted: Nes, Hedmark
Har kjørt litt forskjellig selv og er egentlig godt fornøyd med de fleste dekkene i maratonritt kategorien.
Ikon 2.2 digget jeg. Thunderburt var knall til Birken.
Renegade 2.3 helt supre og det samme med Fast Trak.

Kanskje Fast Trak jeg har vært mest imponert over ettersom det var de jeg forventet skulle trille litt dårligere enn feks Renegade, men følelsen er uansett bra.
Lånt fatterns sykkel en del ganger og han hadde på Racing Ralph. Mine beste tider på et par stravabakker er med hans sykkel og RaRa på.

Mye gode dekk.
Ser for meg Renegade bak og Fast Trak foran til neste år.
_________________________
Mjøndalen IF Sykkel


Topp


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå