Muligheter
#2559176 - 08/06/2019 12:03 Slark i hjullager
Zigbag Offline
Fersking

Jeg har en Cannondale Topstone som er et par måneder gammel hvor det har oppstått slark i navet i bakhjulet. Jeg var innom sykkelbutikken og fikk det strammet opp for et par uker siden, men nå er slarken tilbake. Jeg vil tro det er snakk om ca 1 mm, kanskje mindre, men du kjenner det med en gang når du tar tak i bakhjulet og beveger det sideveis.

Er dette noe som jeg bør ordne opp i med en gang, eller kan jeg kjøre med det i noen uker? Jeg bruker sykkelen daglig til pendling og med sykkelvogn. Jeg skal uansett ha sykkelen på førstegangsservice i løpet av måneden, og litt styrete å stikke innom butikken annenhver uke for å stramme opp bakhjulet.

Noen teorier om hva dette kan skyldes? Er lageret gåent siden oppstramming ikke hjalp? Bør jeg kreve nytt hjul?

Topp
#2559191 - 08/06/2019 15:11 Re: Slark i hjullager [Re: Zigbag]
Plankepetter Offline
Ringrev

Sted: oppi (under) lia
Hva slags nav og lager er det?
Hvis det er maskinlager er det jo bare å bytte men burde jo holde mye lenger.

Topp
#2559198 - 08/06/2019 15:57 Re: Slark i hjullager [Re: Zigbag]
Zigbag Offline
Fersking

I henhold til spesifikasjonene skal navet være et Formula RX-142, men finner det ikke på Formula sine nettsider. Kan se ut som et maskinlager, men er usikker.

Topp
#2559232 - 08/06/2019 20:22 Re: Slark i hjullager [Re: Zigbag]
Ebrietas Offline
Tørr bak øra

Sted: tromsø
Jeg hadde også formula nav på scotten min og det virker som nav til OEM hjul får nummer som ikke finnes på nettsiden, men du finner sikkert et annet som ser kliss likt ut.
Det var forresten cup and cone lager på mitt hjul, mulig du bare trenger å stramme opp og kanskje få på litt locktite.

Topp
#2559594 - 11/06/2019 09:32 Re: Slark i hjullager [Re: Zigbag]
frogstar Offline
Entusiast

Sted: Bergen
Jeg fikk også slark i mitt Formula-nav (CX22 på Cannondale CAADX 105) - men ikke så tidlig som et par måneder. Kan ha hatt slark i et par uker før jeg fikk inspisert, og da var konus helt oppspist og ubrukelig. Sykkelbutikk kunne ikke skaffe deler, heller ikke "nettet" så det ut til. Moralen må være å ta dette så raskt du kan, antar jeg. Selvsagt: vinterpendling i Bergen kan ha fremskyndet selvdestruksjonen litt i mitt tilfelle.

- Fx

Topp
#2559625 - 11/06/2019 10:39 Re: Slark i hjullager [Re: frogstar]
Zigbag Offline
Fersking

Sitat: frogstar
Jeg fikk også slark i mitt Formula-nav (CX22 på Cannondale CAADX 105) - men ikke så tidlig som et par måneder. Kan ha hatt slark i et par uker før jeg fikk inspisert, og da var konus helt oppspist og ubrukelig. Sykkelbutikk kunne ikke skaffe deler, heller ikke "nettet" så det ut til. Moralen må være å ta dette så raskt du kan, antar jeg. Selvsagt: vinterpendling i Bergen kan ha fremskyndet selvdestruksjonen litt i mitt tilfelle.

- Fx

Fikk du ordnet det på garanti? Det er jo håpløst å levere nav hvor deler ikke er å oppdrive.

Topp
#2559792 - 12/06/2019 08:22 Re: Slark i hjullager [Re: Zigbag]
frogstar Offline
Entusiast

Sted: Bergen
Jeg var nok utenfor garanti, men innenfor reklamasjon - hvis jeg hadde giddet å krangle... Det er sikkert ikke helt feil at jeg burde tatt dette med en gang og sånn sett reddet navet. Nye hjul er billige, så jeg kjøpte nytt og bedre.

Enig i at det er idiotisk å levere utstyr som det ikke kan leveres deler til, og jeg kjøpte ikke nytt hjul i samme butikk, for å si det sånn.

- fx

Topp
#2559975 - 12/06/2019 16:31 Re: Slark i hjullager [Re: frogstar]
erik e Offline
Entusiast

Tipper det er B(C) vare fra Østen (Kina) som er montert. Hadde selv samme sak for ett par år siden. Shimano nav med et nr. som ikke var kjent. Shimano i Norge kunne ikke hjelpe. ( tyst som i graven), anerkjente sykkelbutikker kunne ikke hjelpe. Jo,kjøp ny sykkel. Tok saken selv,målte lager. Og selvfølgelig hadde Bikeshop det.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå