Muligheter
#2555343 - 21/05/2019 06:37 La ruta de los conquistadores
andreas2012 Offline
Fersking

Hei,

Vi ser mulighet for å kanskje sykle la ruta de los conquistadores i 2020, er det noen her som har gjennomført dette og kan dele erfaringer ? Er det kanskje noen andre der ute som også har planer om å sykle denne ? (Tenker kanskje det blir noen flere pga TV2 sendingen)..
Noen spørsmål ICON_SMILE

Ca budsjett for hele turen ?
Hvordan er overnatting gjennomført ?
Er det så vansklig å sykle at det blir mye gåing ?

Eventuelt forslag til andre lignende turer

Takk for svar.

Mvh
Ole.

Topp
#2555597 - 22/05/2019 00:32 Re: La ruta de los conquistadores [Re: andreas2012]
Walter E. Kurtz Offline
Entusiast

Jeg syklet La Ruta for ti år siden, og har syklet deler av løypa en del ganger etter det. Jeg synes programmet med Dag Otto var fint, det oppsummerer ganske greit hvordan rittet er: hvis man kommer seg i mål første dagen, er de siste to etappene egentlig ganske greie. Det er i utgangspunktet generøse sperrefrister, så med mindre man går på en Hulsker-smell så er ikke det noe å bekymre seg over. Slike smeller er dog ikke helt uvanlige.

Det er ikke vanskelig terreng, og det aller meste kan sykles med unntak av 7-8 km gjennom jungelen den første dagen. Der er det litt ulendt, og gjerne nokså gjørmete og sleipt, så der må du regne med en del spasering. Ifølge Strava tar det fra 40 min og opp til 3-4 timer å komme seg til grusveien på andre siden. Jeg filmet baktroppene gjennom jungelen i 2012, der var det bedagelig og litt pessimistisk stemning: Film
Her er også noen bilder fra 2009-10.

Resten av rittet kan sykles, også om man ikke er spesielt teknisk begavet. Det hjelper på humøret hvis man er glad i å sykle bratte motbakker.

Budsjettet finner du nok ut av selv ut fra dine krav til komfort og hvor lenge du skal være på tur, men det er 7-8000 kr for fly, og påmelding er billigst fra november til nyttår, tror det er US$ 950 omtrent, inkl. 3 netter på hotell og mat etter hver etappe.

Andre muligheter i Costa Rica:
Trans Costa Rica - ganske nytt etapperitt som har fått mye skryt av lokale syklister. Enkel logistikk siden alle fire etappene er rundt San José. I år var det et internasjonalt felt siden det var mulig å sanke UCI-poeng - bl.a var Ole Hem med.

Challenge cerro de la muerte - Tre etapper, få deltakere, god stemning, dårlige på markedsføring men løypa er fremragende og lokale kilder sier det er godt organisert.

Mule trail - En etappe, 630 km og 14 000 høydemeter uten assistanse. Makstid 5 1/2 dag. For de som synes det blir for puslete å krysse landet fra kyst til kyst, og vil krysse det på langs i stedet. Jeg testet deler av løypa i fjor, og den anbefales! God pris, trolig fordi de har lave utgifter på medaljer til de som fullfører: Seks fullførte i 2018, fire i 2019.

Topp
#2555651 - 22/05/2019 09:51 Re: La ruta de los conquistadores [Re: Walter E. Kurtz]
andreas2012 Offline
Fersking

Hei,

Det høres gjenomførbart ut, så vi leker med tanken å melde oss på. Nå har ikke jeg sjekket fly, men er det direkte fly fra Norge ? og hvor lang reisevei er det ca fra flyplassen og til start / stopp.
Bør man ha fulldemper ?
Hvordan er ruta merket, eller må man bruke kart... ser for meg at det kanskje kan være problem å finne frem ?

Bra film, så ut som en del var lei av og til ICON_SMILE

Mvh
Ole

Topp
#2555730 - 22/05/2019 14:13 Re: La ruta de los conquistadores [Re: andreas2012]
Walter E. Kurtz Offline
Entusiast

Ikke direktefly fra Norge, nei, men du slipper unna med en mellomlanding. Lufthansa, KLM, Air France, British Airways, Swiss og Iberia flyr direkte til San Jose fra Europa. I tillegg går det an å reise med SAS til Newark og United derfra, det er fint så lenge SAS har ansvaret, og et sant helvete fra man lander i USA til man er framme i San Jose og ute av Uniteds potte sure, inkompetente klør.
Jeg brukte Lufthansa sist, og det var veldig bra.

Fra San Jose til starten i Jacó er det ca. to timer i bil, fra Limón tilbake til San José er det ca. 4 timer.

Det er ikke nødvendig med fulldemper. Både halvdemper og lett rittfulldemper er gode valg, hybrid og endurosykkel er eksempler på dårlige valg.

Løypemerking består av en pil i riktig retning de stedene hvor man har teoretisk mulighet for å sykle en annen retning enn den riktige. GPS er likevel fint å ha, så slipper man å lure på om man har syklet seg vill.

Topp
#2555829 - 22/05/2019 21:00 Re: La ruta de los conquistadores [Re: andreas2012]
chalshus Offline
More than words

Sted: Vestfold

Topp
#2556038 - 23/05/2019 15:45 Re: La ruta de los conquistadores [Re: andreas2012]
sykkeloyvind Offline

Sted: Oslo
Jeg syklet LaRuta i 2003 - i en sesong der jeg også syklet TransAlp og Crocodile Trophy.

Jeg gjorde LaRuta - som da gikk over tre dager - unna med kortest mulig opphold i Costa Rica. Jeg fløy over 2 dager før rittstart og hjem igjen dagen etter målgang. Å være jetlagged fungerer egentlig ganske bra da starten på første etappe går grytidlig.
Jeg ble henta av arrangøren på flyplassen etter hva jeg husker. Eller kanskje jeg tok Taxi - jeg tok Taxi tilbake til Jaco og så til flyplassen etter målgang.
Jeg syklet halvdemper, men det var da. Nå ville jeg garantert valgt rittfulldemper.
Det er et ritt, så det er merket, men det var i 2003 ikke alltid like lett å finne veien likevel. Syklet 20 minutter feil en dag.
Da jeg syklet hadde arrangøren en pakke med overnatting inkludert. Denne innebar transport til hotellene mellom hver etappe.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå