Muligheter
#2555213 - 20/05/2019 14:24 Ultegra, cable/barrel adjuster
HM1100 Offline
Ringrev

Hei. Jeg kjøpte for litt siden en Orbea Terra med Ultegra RX800 girveksler bak. Justert giret (bak) en gang hos forhandler etter et pr uker, og en gang hos den svært trivelige cubaneren som ofte står med kassevognen sin på Låkeberget (Maridalen). Sistnevnte forøvrig verdt en stopp uavhengig av om man har problemer med sykkelen eller ikke, men det er en annen historie.
Jeg synes mitt nye bakgir trenger justering ofte. Igjen problemer med å gire opp, og systemet lager mer lyd enn jeg liker. Bare et par uker siden "proff" hjelp, og da jeg ikke ønsker å være avhengig av andre for å gjøre dette, har jeg nå mer eller mindre lært meg det selv nå. Men jeg sliter med barrel/cable adjuster på Ultegra RX800. Synes vel ikke jeg merker noe som helst når jeg skrur på plast-"dingsen" 20-30 cm ned på girstrømpa. Er det noe triks her? Bør jeg heller justere nede ved giret? Ganske intens søking på nett har vært ganske resultatløs, "justeringsskruen" på strømpa er ikke engang nevnt i manualen.

Topp
#2555221 - 20/05/2019 14:45 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: HM1100]
bjarnetv Offline
Entusiast

Sted: oslo
sikker på at kabelen med barrel adjusteren går til bakgiret? ICON_WINK
som regel bruker man bare justeringsskruen på selve bakgiret på moderne oppsett, men man sitter som regel en adjustment barrel på kabelen til fremgiret, da det ofte ikke er innebygget justeringsmuligheter der. (men moderne shimano har det i alle fall)

Redigert av bjarnetv (20/05/2019 14:46)

Topp
#2555227 - 20/05/2019 15:09 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: HM1100]
jorlie Offline
Tørr bak øra

Justeringsskruen på giret hører til skifteren, men man kan forsåvidt legge til så mange man vil andre steder. Kan det være at skruen er skrudd helt ut, og at du bare skrur i "løse lufta"?

Et bakgir skal ikke behøve å justeres ofte, det kan være at en wirestrømpe har fått seg en brekk eller noe.

Topp
#2555228 - 20/05/2019 15:10 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: bjarnetv]
HM1100 Offline
Ringrev

Sitat: bjarnetv
sikker på at kabelen med barrel adjusteren går til bakgiret? ICON_WINK
som regel bruker man bare justeringsskruen på selve bakgiret på moderne oppsett, men man sitter som regel en adjustment barrel på kabelen til fremgiret, da det ofte ikke er innebygget justeringsmuligheter der. (men moderne shimano har det i alle fall)

Jeg skjønner at du spør. Men det er adjustment barrel på kabelen til både bakgir og fremgir på dette nye systemet. Jeg skrur på kabelen som kommer fra styrets høyre side -> bakgir.

Topp
#2555232 - 20/05/2019 15:25 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: jorlie]
HM1100 Offline
Ringrev

Sitat: jorlie
Justeringsskruen på giret hører til skifteren, men man kan forsåvidt legge til så mange man vil andre steder. Kan det være at skruen er skrudd helt ut, og at du bare skrur i "løse lufta"?

Et bakgir skal ikke behøve å justeres ofte, det kan være at en wirestrømpe har fått seg en brekk eller noe.

Jeg har sett over systemet, men ser ikke noe skader/knekk. Ikke fornøyd med å måtte justere så ofte. Har søkt så godt jeg kan på nettet, det mest intr jeg kom over var en tråd på et forum: "They've changed the barrel adjuster in the 8000 series and it seems its a weak point.. the actual plastic part of the barrel that you turn just keeps spinning - its a terrible design!" Men snakker vedkommende her om RX800, eller er 8000 annerledes? Og jeg skjønner f**n ikke om det er bak på giret som gjelder, eller den "nye skruen" oppe på kabelen? Eller begge? Og som enkelte konkluderer med i nevnte tråd, er det Shimano har kommet med her bare shait?

Topp
#2555234 - 20/05/2019 15:39 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: HM1100]
bjarnetv Offline
Entusiast

Sted: oslo
om det girer bra slik det er nå, men lager litt klikke/slurelyd, så holder det nok å skru et halvt/helt knepp på justeringsskruen bak på selve giret, og la barrel adjusteren være i fred.

Topp
#2555241 - 20/05/2019 16:01 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: HM1100]
jorlie Offline
Tørr bak øra

Sitat: HM1100
Og jeg skjønner f**n ikke om det er bak på giret som gjelder, eller den "nye skruen" oppe på kabelen? Eller begge? Og som enkelte konkluderer med i nevnte tråd, er det Shimano har kommet med her bare shait?

Har bare erfaring med eldre shimano, så andre får rette meg;
Begge barrel adjusterene (finnes det et norsk ord?) gjør samme nytte, den foran kan du justere i fart. Jeg ville brukt den på giret. Se mot giret mens du vrir justeringsskruen med klokken, du skal da se at giret beveger seg utover. Hvis ikke er det et eller annet galt med justeringsskruen.

Regner med at du følger denne manualen; manual

Topp
#2555242 - 20/05/2019 16:14 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: jorlie]
HM1100 Offline
Ringrev

Takk jorlie. Det er en av manualene jeg har finlest ja. Står ikke et ord om "skruen" på kabelen. Jeg får prøve å "nullstille den" og kun bruke den bak på giret.

Topp
#2555822 - 22/05/2019 20:38 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: jorlie]
HM1100 Offline
Ringrev

Sitat: jorlie

Fortsettelse. Innom mannen på Låkeberget igjen i dag. Han nekta å ta betalt da det «bare» var to uker siden sist. Det viser seg at kabelstrømpa ikke var skikkelig festa til bakgiret. Selve foringa på kabelen må på et vis skrus ned i giret, ikke lett å se for en ukyndig med det blotte øyet. Håper og tror fiksa nå, men ganske misfornøyd med at forhandler skrur sammen en 20+ K sykkel med venstre hånd og øya lukket. Forresten fikk jeg klart inntrykk av (noe språkproblemer) at justeringen oppe på kabelen skal skrus med klokka for å øke tensjonen. Motsatt som kjent nede ved giret.

Topp
#2555886 - 23/05/2019 07:35 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: HM1100]
Hapatron Offline
Medlem

Når vi først prater om barrel adjuster til Ultegra, hvor på nett er de å få kjøpt løst? På grusbankeren min med 8000-ultegra så har tønna til bakgiret totalt tatt kvelden, likt som mange andres fra samme serie..

Topp
#2555917 - 23/05/2019 09:21 Re: Ultegra, cable/barrel adjuster [Re: Hapatron]
nanonils Offline
Entusiast

Sted: Bergen
Sitat: Hapatron
Når vi først prater om barrel adjuster til Ultegra, hvor på nett er de å få kjøpt løst? På grusbankeren min med 8000-ultegra så har tønna til bakgiret totalt tatt kvelden, likt som mange andres fra samme serie..

Hvis du har et gammelt bakgir liggende, så passer "tønna" derfra
Trek Superfly 29 HT
https://www.instagram.com/nanonils/

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå