Muligheter
#2552182 - 05/05/2019 18:24 250W eller 1000W?
Slambert Offline
Fersking

Registrert: 05/05/2019
Innlegg: 6
En kompis vil sykle Mjølkevegen med meg og overnatte i telt, dvs. med ca 40 kg Bob henger på slep. Jeg er en velvoksen mann på 115 kg som ikke rekker å komme i tilstrekkelig form, så jeg må ta en snarvei - jeg vil anskaffe en e-fatty.

Jeg har ikke budsjett til mere enn 25k, og da er jeg nede på følgende short list:
1. Momas F2 med Bafang 350W, fast forgaffel (Kajakk og Fritid/E-wheels)
2. Momas F1000 med Bafang 1000W, fast forgaffel (Kajakk og Fritid/E-wheels)
3. Brukt Bigwheel med Brose T 250W og demper foran.

Jeg er ikke interessert i fart men i dra kraft og distanse, og ønsker at syklen skal være sperret til 25 km/t. Derimot er jeg nok så liberal mht. effekten i relasjon til de lovlige 250W, for jeg er meget usikker på om 250W er nokk til å dra et vogntog på i alt 185 kg 1000 høydemeter flere dager på rad.
Jeg vil naturligvis helst ha Brose-motoren, men om ikke 250W rekker til å få vogntoget over fjellet og har tilstrekkelig distanse, må jeg gå på kompromis med dette = Bafang 1000W.
Omvendt er det en sykkel jeg ønsker og ikke en elektrisk moped. Jeg ønsker at sykkelen skal kompenserer for min manglende fysikk, og ikke mere enn det. Jeg ønsker å skulle følges med min kompis og sykle med samme belastning som han. Når jeg ser Youtube-videoer med 1000W sykler, hvor de kjøre opp ad bakke med 50 km/t uten å tråkke, blir jeg i tvil om der er for mye power på de. Om det er mulig å "holde igjen".

Er der noen her som har erfaring med
1. Momas-syklene?
2. Bigwhell
3. 1000W vs. 350W vs. 250W i relasjon til stor vekt, lange sykkelturer og mange høydemeter?

Topp
#2552185 - 05/05/2019 18:43 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
baronKanon Offline
More than words

Registrert: 18/04/2007
Innlegg: 29454
Sted: Not the westside
250w hvis du vil sykle utenfor offentlig bilvei. Ellers blir det registrering og typegodkjenning, samt kun bilvei og motorsykkelhjelm.
_________________________
-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Topp
#2552192 - 05/05/2019 19:12 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
Rednaskela Offline
Veteran

Registrert: 29/03/2010
Innlegg: 1354
Sted: Oslo
Har ikke peil på el på sti, men sykler Bullitt lastesykkel med 350W og har aldri tenkt at det er for lite. Stort sett går motoren på mellom 20-50% effekt. Bakker er som regel mer et spørsmål om riktig gir og kadens, enn om effekt. Går greit med samboer og barn oppi, tilsammen 180 kg sykkel og kjøtt.

Legg penga i et godt batteri.
_________________________
Medlem av NOTS

Topp
#2552195 - 05/05/2019 19:20 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
baronKanon Offline
More than words

Registrert: 18/04/2007
Innlegg: 29454
Sted: Not the westside
Det er viktigere med moment enn effekt.
_________________________
-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Topp
#2552229 - 05/05/2019 21:45 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
eldo472 Offline
Ringrev

Registrert: 04/10/2007
Innlegg: 1150
Sted: Tranby, Lier
250W er det som er lovlig.
Ikke noe problem med å holde seg til reglene.

Utfordring er lading underveis.
Forbruket på slett vei har man kontroll på hvis man kjører på "tour". Da er rekkevidden ca 40-60 km. Så fort det blir mye stigning får du større forbruk (E=m*g*h). Mye stigning og bruk av "turbo" modus gjør at rekkevidden synker. På 1.5 km med stigning 11% mister jeg ca 10 km med "flat rekkevidde".

Topp
#2552249 - 05/05/2019 23:11 Re: 250W eller 1000W? [Re: Rednaskela]
Slambert Offline
Fersking

Registrert: 05/05/2019
Innlegg: 6
Takk for nyttigt svar ICON_SMILE

Topp
#2552415 - 06/05/2019 14:18 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
Skikongen Offline
Avhengig

Registrert: 20/06/2005
Innlegg: 600
Sted: Oslo
Utfordringen er at 1000w motorene gjerne har stål-reduksjonsgear (i stedet for plast), bedre driftseffektivitet og varmesistribusjon og bedre vanntetting. Anbefaler en 1000w-er og programmer den til å gi maks lovlig effekt (om du ønsker å holde deg innenfor vegtrafikkloven).
_________________________
  • Endless Winter
  • In Tartiflette We Trust

Topp
#2553028 - 08/05/2019 22:38 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
Slambert Offline
Fersking

Registrert: 05/05/2019
Innlegg: 6
Er der noen som har erfaring med programmering av Bafang BBSHD? Jeg har spurt E-wheels om den kan omprogrammeres. Det svarer de nei til, men det har jeg vanskelig ved å tro.

Topp
#2554063 - 13/05/2019 13:23 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
baronKanon Offline
More than words

Registrert: 18/04/2007
Innlegg: 29454
Sted: Not the westside
Hør med Strømmen Elsykkel, han kan alt som er verdt å vite om Bafang. Kjøper du fra ham, får du også god støtte.
_________________________
-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Topp
#2554152 - 13/05/2019 21:28 Re: 250W eller 1000W? [Re: Rednaskela]
John_Harald Offline
Avhengig

Registrert: 13/05/2012
Innlegg: 616
Sted: Sørumsand
Sitat: Rednaskela

Legg penga i et godt batteri.

Helt enig, det du trenger er nok batterikapasitet! Man trenger nok batterikapasitet til neste gang man får ladet. Har man ikke det blir det fort tyngre..
En 250 watts motor holder i massevis. Du vil også bidra med en del watt fra egen innsats.
_________________________
Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Hed Jet 9+ - Zipp Super 9 - Argon 18 E116
https://www.zwiftpower.com/profile.php?z=463598

Topp
#2554475 - 15/05/2019 10:30 Re: 250W eller 1000W? [Re: baronKanon]
Espen W Offline
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3564
Sitat: baronKanon
Hør med Strømmen Elsykkel, han kan alt som er verdt å vite om Bafang. Kjøper du fra ham, får du også god støtte.


Stemmer på en prikk ICON_SMILE
Hans-Jørgen på Strømmen har seriøs styring på elsykkel generelt og Bafang spesielt. Han kan også tune oppsettet for en fyldigere moment/effekt kurve, som fortsatt holder seg godt innenfor de lovlige 250w nominell maks effekt.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#2554753 - 16/05/2019 17:14 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
gutt45kg Offline
Entusiast

Registrert: 20/03/2017
Innlegg: 437
Sted: Oslo
Igjen: Det er ikke noe forbud mot > 250w, det som ikke er lov er 250w kontinuerlig. Ingen motor har i < 250w er min påstand. Da er det evt på dritt-billige sykler.

Lett å programmere bbs02/hd med en programmeringskabel. Kan lage en selv (lett med en kabel + usb interface) eller kjøpe en på feks ebay for ca 200,-

https://electricbike-blog.com/2015/03/17...ng-your-sanity/

Topp
#2555429 - 21/05/2019 12:41 Re: 250W eller 1000W? [Re: gutt45kg]
GeirK Offline
More than words

Registrert: 26/08/2002
Innlegg: 27152
Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: gutt45kg
Igjen: Det er ikke noe forbud mot > 250w, det som ikke er lov er 250w kontinuerlig.


Sier hvem?
_________________________
"Extraordinary claims require extraordinary evidence."
-Carl Sagan

Topp
#2555463 - 21/05/2019 14:10 Re: 250W eller 1000W? [Re: Slambert]
ventle Offline
Besatt

Registrert: 29/03/2008
Innlegg: 3629
Sted: Indre bane, Øya Stadion (Trond...
Jeg har også hørt den påstanden gjentatt noen ganger, og prøvd å finne ut hva som egentlig er kravene som gjelder. Jeg har enda ikke klart å finne et entydig svar.

Kravene kommer fra elsykkel-forskriften NS-EN 15194:2017, som er den norske implementasjonen av CENELEC-standarden EN 15194:2017. Dette er industristandarder som man må betale for å få tilgang til, så om det er noen som har tilgang til disse f.eks. gjennom jobb hadde det vært kult om dere hadde prøvd å dykke litt lenger ned i den.

Det jeg har funnet gjennom ymse utdrag av de ulike nasjonale implementasjonene er bla. dette:
Quote:
DESCRIPTION

This European Standard is intended to cover electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.

Quote:
3 Terms and definitions

3.20 continuous rated power
output power specified by manufacturer, at which the motor reaches its thermal equilibrium at given ambient conditions

3.21 thermal equilibrium
temperatures of motor parts which do not vary more than 2K per h


I et utkast til standarden fra 2005 står også dette
Quote:
4.2.7 Maximum power measurement
The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 standard, clause 3.2.1 Duty type S1.

EN 60034-1 er også en standard bak betalingsmur, men Duty type S1 er definert som
Quote:
S1 Continuous duty
The motor works at a constant load for enough time to reach temperature equilibrium.


Det ser altså ut til å stemme at det ikke er noe i veien for at motoren yter mer enn 250 W, så lenge den ikke oppnår termisk likevekt ved motoreffekt over dette. Jeg finner heller ingen krav til hvor lenge den maksimalt kan yte mer enn 250 W, og egentlig heller ikke noen maksgrense for toppeffekt.
_________________________
mvh Helge

Topp
#2555475 - 21/05/2019 14:37 Re: 250W eller 1000W? [Re: ventle]
GeirK Offline
More than words

Registrert: 26/08/2002
Innlegg: 27152
Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Dette høres da ut som et spørsmål for Vegvesenet
_________________________
"Extraordinary claims require extraordinary evidence."
-Carl Sagan

Topp
#2555640 - 22/05/2019 09:32 Re: 250W eller 1000W? [Re: Espen W]
RoyK Offline
Besatt

Registrert: 31/08/2004
Innlegg: 4203
Sted: Oslo
Sitat: Espen W
Sitat: baronKanon
Hør med Strømmen Elsykkel, han kan alt som er verdt å vite om Bafang. Kjøper du fra ham, får du også god støtte.


Stemmer på en prikk ICON_SMILE
Hans-Jørgen på Strømmen har seriøs styring på elsykkel generelt og Bafang spesielt. Han kan også tune oppsettet for en fyldigere moment/effekt kurve, som fortsatt holder seg godt innenfor de lovlige 250w nominell maks effekt.


Det stemmer godt, ja. Har jeg på watt-visning på konsollen i en drøy oppoverbakke, så bikker den fort vekk 750W på min BBS02 med det største batteriet Fjuk hadde da jeg kjøpte den (han sa maks 900W da jeg spurte, men har ikke sett det i praksis). Jeg tror ikke det er spesielt mange elsykler der ute som har makseffekt på 250W - det tviler jeg på at noen ville brukt penger på.

Topp


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå