Muligheter
#2549229 - 23/04/2019 23:08 Hvor mange Watt for å holde 36km/time?
olsveen Offline
Fersking

Registrert: 23/04/2019
Innlegg: 13
Jeg skal være med på en IM med en relativt flat sykkel-del.
Har en plan om å komme <10 timer totalt, og <5timer på sykkelen. Må da holde 36km/time i snitt. Har et aerodynamisk oppsett på sykkel, hjelm, hjul, Tri-Suit osv, men pga store overkropp tar jeg en del vind:D . Har ikke fått testet hvor mye Watt jeg må ligge på, men vil anta rundt 240w på flata når det er vindstille. Er det noen som har testet noe tilsvarende?

Topp
#2549242 - 24/04/2019 01:16 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
vviz Online
Veteran

Registrert: 03/06/2009
Innlegg: 1467
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

CdA er ikke noe det nødvendigvis er dødsenkelt å finne ut av. Det enkleste er kanskje å finne ett flatt strekke en vindstille dag og bare forsøke. Vil variere masse fra rytter til rytter, så vanskelig å sammenligne andres verdier mot egne. Men det kan jo gi en pekepinn på om man har en god eller dårlig CdA.

Her er noe som kanskje kan hjelpe noe. Jeg har ikke testet dette produktet selv, men jeg synes det ser ganske stilig ut, om det funker ICON_SMILE

https://www.clevertraining.com/velocomp-aeropod-cda-and-powermeter-from-your-handlebars


Redigert av vviz (24/04/2019 01:20)
_________________________
Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Wahoo KICKR 1. gen. Lite brukt. Konvertert til 12mmTA (5mmQR fungerer også)

Topp
#2549626 - 25/04/2019 11:47 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
olsveen Offline
Fersking

Registrert: 23/04/2019
Innlegg: 13
Skal prøve på en rettstrekke en vindfri dag ICON_SMILE takk for svar

Topp
#2550427 - 28/04/2019 22:08 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
pharynx Offline
Besatt

Registrert: 03/12/2012
Innlegg: 3535
Sted: Oslo
Da jeg sykla IM Haugesund i 2016 holdt jeg avg 237w/NP 243w i 2:30 over 89km, med ~750 høydemeter. Veide vel 71kg på den tida, 8kg sykkel.
_________________________
2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero

Topp
#2550762 - 29/04/2019 22:58 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: pharynx]
olsveen Offline
Fersking

Registrert: 23/04/2019
Innlegg: 13
Takk! Var du aerodynamisk da eller? tempohjelm og platehjul?
Regner med at jeg må opp i 250- 260w

Topp
#2550771 - 29/04/2019 23:45 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
ole-m Offline
Tørr bak øra

Registrert: 17/04/2005
Innlegg: 122

Min første IM (paddeflat løype) sykla jeg under 5t med bare 180-190w i snitt.Tilsvarer vel ca 35-36kmt i timen. Hadde ikke aerohjul den gangen, men hjelm og lav stilling på sykkel. Jeg veide ca 65kg. Raskeste har vært 4:45 i København 37-38kmt og da med ca 210w NP, om jeg ikke husker feil.

Blir det mye vind vil kravet til watt øke bektraktelig. Erfaringsmessig kjørte jeg alltid fra en haug med karer med mer trøkk i beina, men som sitter klumpete på (svindyr)sykkel.

Jeg jobbet mye med å holde aeroposisjon konsekvent hele sykkeletappen og aldri pushe spesielt hardt. Få til flatest mulig rygg og hodet ikke så mye høyere enn kroppen. Utrolig mange som sitter sammentrykt og suboptimalt selv etter å ha kjøpt dyr sykkeltilpasning. Jeg satte på lengre stem og flyttet setet frem for å få bedre vinkel i hofta. Ganske utstrakt posisjon som gir litt nakkevondt. Men som en av de raskeste syklistene(husker ikke navnet) i Ironmansirkuset sa; komfortabel kunne han være hjemme i sofaen.

Dessuten er småting som riktig dekkvalg noe som overraskende mange overser(selv om de har 20.000 i karbonhjul)og kan gi opptil 10 watt besparelser. Pluss på med god triatlondrakt og fornuftig plassering av flasker, og en hjelm som matcher sittestilling, så bør det være mulig å klare 36 i snitt med under 220w, vel og merke hvis løypa er flat og forholdene gode. Dette er mitt anslag i hvertfall. Men vi har jo alle forskjellige kropper osv...

Jeg sykla forøvrig IM Haugesund med ca 40kmt i snitt (uten wattmåler), men antar jeg da lå maks mellom 220-230 i snitt. Jeg klarte på trening sjelden mer enn 270-280w om jeg kjørte maks i en time utendørs. Dengang klarte jeg omtrent 43kmt i snitt på en mellomflat testløype.

Topp
#2550960 - 30/04/2019 14:40 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
olsveen Offline
Fersking

Registrert: 23/04/2019
Innlegg: 13
Hei. Tusen takk! interessant! Kjørte du da med 2-delt eler onepiece tridrakt? Og hvordan dekk kjørte du med?

Topp
#2550981 - 30/04/2019 15:00 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
vviz Online
Veteran

Registrert: 03/06/2009
Innlegg: 1467
I går var jeg ute og testet ett halvdypt hjulsett på landeveisykkel 58mm / 63mm. Kjørte opp og ned Gjærsjøen i (så godt som) vindstille forhold. Strekket er 9.87km hver retning (flg. Strava). Det er jo ikke helt flatt, men det er ganske flatt. Ifølge Strava starter man 59moh og avslutter på 25moh, og har totalt 69 høydemeter underveis.

Så man stiger jo over noen småkneiker underveis, men alt i alt starter man noen titalls meter høyere enn man avslutter.

Igjen ifølge Strava holdt jeg 39.8km/t på 215W. Landeveisykkel hvor stilingen ble endret litt mellom å holde i bukk, holde på hoods (90 grader knekk i albuen), og legge underarmene på toppen av styret. Så "relativt" aero stilling, men sikkert langt fra en temposykkel.

I motsatt retning (hvor man starter noe lavere enn man avslutter) var hastigheten 33.9km/t og snittwatt ble 217. Samme bruk av (vekslende) sittestillinger. Tror det var vindstille, og at det er primært høydeforskjellen (og litt wattforskjell) som utgjorde forskjell i hastighet.

EDIT: Kjørte med vanlig landeveihjelm, normal tettsittende landeveitrøye og ubarberte legger (men jeg scorer nok veldig lavt på Chewbacca-skalaen)


Redigert av vviz (30/04/2019 15:02)
_________________________
Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Wahoo KICKR 1. gen. Lite brukt. Konvertert til 12mmTA (5mmQR fungerer også)

Topp
#2551573 - 02/05/2019 20:27 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: vviz]
helomoto Offline
Avhengig

Registrert: 22/04/2005
Innlegg: 593
Sted: Asker/Oslo/Larvik
Sitat: vviz
...
Igjen ifølge Strava holdt jeg 39.8km/t på 215W. Landeveisykkel hvor stilingen ble endret litt mellom å holde i bukk, holde på hoods (90 grader knekk i albuen), og legge underarmene på toppen av styret. Så "relativt" aero stilling, men sikkert langt fra en temposykkel.

I motsatt retning (hvor man starter noe lavere enn man avslutter) var hastigheten 33.9km/t og snittwatt ble 217. Samme bruk av (vekslende) sittestillinger. Tror det var vindstille, og at det er primært høydeforskjellen (og litt wattforskjell) som utgjorde forskjell i hastighet.

Eventuelt kan 3 km/t vind forklare hastighetsforskjellen. Det er så godt som vindstille, men litt vind har usannsynlig mye å si i stor fart.

Topp
#2551630 - 02/05/2019 23:37 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
ole-m Offline
Tørr bak øra

Registrert: 17/04/2005
Innlegg: 122
Sitat: olsveen
Hei. Tusen takk! interessant! Kjørte du da med 2-delt eler onepiece tridrakt? Og hvordan dekk kjørte du med?


Har brukt både hel, og todelt drakt. Men alltid raskest med såkalt sleeved/korte ermer, noe som i tillegg beskytter mot sol og kanskje ser litt bedre ut ICON_SMILE Tror at passformen på drakten er utrolig viktig for å få marginene på sin side. Castelli har hatt noen topper/trøyer som sitter meget godt på min tynne kropp. Har tilfeldigvis også fått noen fine gnagsår både her og der fra et par tri-drakter.

Dekk må passe med løype mener jeg, om det er dårlig/grov asfalt ol. Men hvis det er fint underlag har jeg brukt Corsa Speed (TLR) og med latex slanger. At ikke alle bruker latex-slanger under konkurranse er for meg uforståelig; ruller bedre og mye høyere punkteringssikkerhet. Snakker nok kun et par watt, men de får man "gratis". Jeg hadde nesten alltid nye slanger, kanskje dekk, før løp. Limte dekk gav jeg fort opp pga trøbbel og styr om man skulle bytte. Dessuten ruller det faktisk ikke optimalt om de ikke er limt veldig godt (og da er de klin umulig å skifte raskt under løp). (Og sett for guds skyld ikke dekk som er betydelig breiere enn felgen(hvis man har dyre aero-karbonhjul). Trenden er heldigvis bredere felger, så da kan man kanskje gå for opptil 25mm med litt lavere trykk og mye bedre komfort.

Topp
#2551943 - 03/05/2019 23:51 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
vviz Online
Veteran

Registrert: 03/06/2009
Innlegg: 1467
Ang tempodrakter så hørte jeg etter intervju med Specialized sine aerofolk om deres nyeste drakt, som angivelig er kortermet (jeg driver ikke med tempo, så jeg er ikke innsatt i tempodrakter eller annet tempoutstyr).

Årsaken til at den er kortermet er at armer er så ulike fra rytter til rytter, og det er umulig å lage en drakt for ett bredt publikum som da klarer albue-vinkelen uten å lage krøller for enkelte. Om det er noe form for krøller i stoffet rundt albue-vinkelen, så er det raskere å kjøre med korte ermer og barberte armer, derfor lagde de drakten med korte ermer.
_________________________
Selger: SRAM RED AXS Front Derailleur (ubrukt)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Wahoo KICKR 1. gen. Lite brukt. Konvertert til 12mmTA (5mmQR fungerer også)

Topp
#2554366 - 14/05/2019 18:39 Re: Hvor mange Watt for å holde 36km/time? [Re: olsveen]
Øystein Eriksen Offline
Medlem

Registrert: 30/03/2011
Innlegg: 78
Hel drakt er det absolutt beste med ermer et stykke ned på overarmen er det beste med tanke på aerodynamikk.
Hvor mange watt? Hvor langt er et tau?
Hvilken løype? Lange bakker eller rullende løype? Vind? Din vekt? Temperatur?

GP5000 eller GP TTmed latex er en vinnene kombo. Her spares mye watt kontra dårlige dekk. Tempohjelm er viktig, men den må passe til din posisjon.

En annen ting er å ønske å sykle med 36 i snitt. Det viktige er jo at man sykler akkurat så fort at komboen sykkel-løp blir raskest mulig. Jeg er forøvrig akkurat lik selv, og sitter fortsatt med en drøm om å sykle IM med over 270w i god sitteposisjon.

I tillegg har man det med pacing. Er det bakker med litt lengde må man tørre å trø til her. Kan jo sjekke ut https://www.bestbikesplit.com for å se om man blir litt klokere.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå