Muligheter
#2548600 - 20/04/2019 20:34 Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2)
Jamez Offline
Tørr bak øra

Jeg har kommet i en litt uheldig situasjon og kjøpt sykkel som var feil størrelse i forhold til hva jeg trodde den var.
I annonsen sto det L men når jeg fikk den viste den seg å være XL.

Ser at jeg med 184cm på strømpelesten og 85 inseam kanskje helst skulle hatt size L. Bruker å foretrekke en litt kompakt sittestilling også og har alltid valgt nedover i rammestørrelse.
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/browse/mobileSizeChartInfo.jsp?productId=prod159196

(Har forøvrig litt apefaktor med armer/wingspan på 195.5. )
Justerte setet og prøvde en sving med sykkelen på gårdsplassen her og førsteinntrykk var ikke helt galt, men den den kjennes litt for lang ut og syns også styret virka litt vel bredt.

det jeg ser fra specs er at:
XL har 20mm breiere styre - og jeg er vant til sykkel med 40mm smalere.
XL har 29mm høyere stack men bare 9mm lenger reach. (litt mindre aggresiv, men begge deler kan vel kompenseres med stem)
XL har 10mm lengre stem orginalt

Kan noen av dere som er drevne på geometri hjelpe meg på vei med hvilke konsekvenser litt over anbefalt rammestørrelse har?
Kan få hevet kjøpet om jeg vil også da, så det er en mulighet.

Obligatorisk bilde til slutt (sete justert til meg) :

Vedlegg
ruut.jpg (1098 nedlastinger)

Redigert av Jamez (20/04/2019 20:35)

Topp
#2548604 - 20/04/2019 20:59 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
vviz Offline
Veteran

Uff så kjipt. Ville sittet utrolig langt inne å returnere en såpass raff sykkel også, hvis det er snakk om litt leveringstider på å få den i rett størrelse :/

Har "lang" erfaring med å kjøre på en altfor stor sykkel. Gjorde det med min gamle Landeveisykkel i 2.5 sesonger.

Mitt inntrykk er at "det går ann", spesielt om du er villig til å skifte styret og stem. Men da begynner kostnadene å løpe selvsagt.

Konsekvensen for min del ihvertfall, var at jeg ble litt mer "aero" enn jeg ønsket å være. Kanskje bra på stoppeklokka, men ikke for komforten. På en sykkel som Rondo, med mer blandet bruk, vil jeg tro det er enda litt stusseligere enn på en ren landeveisykkel.

Jeg måtte korte ned stem ganske langt. Fra 120mm til 80mm, i tillegg til å bruke ett styre med kortere reach enn det originale. For meg bydde ikke de justeringene på noen store problemer, men det "kan" de gjøre. Du får mer nervøs styring ved å korte ned stem'ene, og du flytter potensielt mye vekt bort fra framhjulet.

De siste tingene var ikke "problemer" for min del, men det å bli liggende mer utstrakt enn ønskelig, det var ett stadig irritasjonsmoment. Kroppen tilpasser seg delvis, men irritasjonen er alltid der. Som ett lite gnagsår.

Topp
#2548608 - 20/04/2019 21:13 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Lekker sykkel!

Jeg har ikke greie på bikefit/sykkeltilpassing, men her er mine to cent:

Rammelengde (reach): En forskjell i 9 mm kan, som du sier, enkelt kompenseres ved lengde på styrefremspring. Ser at XL originalt har 120 mm fremspring. Både 110 og 100 mm burde fungere fint.

Rammehøyde (stack): Her er forskjellen betydelig med 29 mm. Da er spørsmålet om du er bekvem med litt høyere front enn L. Ser at du har en fin bløtkake av spacers/avstandsringer under styret på bildet. Disse kan du selvsagt fjerne. Da ser sykkelen bedre ut også ICON_SMILE Nå er Ruut i utgangspunktet rimelig aggressiv for å være en blandeveissykkel med plass til begge hjulstørrelser. Jeg ville fjernet avstandsringene under fremspringet og sjekket hva du synes om fronten. Cockpit kan senkes ytterligere med fremspring med større negativ vinkel, men best om sittestillingen føles grei med 6 grader som originalt.

XL kommer med 460 mm styre. Det er en smule voldsomt, om det så er målt fra ytterkantene av styrerørene eller senter-senter. Vet at du ønsker en rimelig aggressiv opplevelse og da tror jeg du vil foretrekke smalere styre for tightere følelse.

Krankarmene i XL er 175 mm versus 172,5 mm i L. Da er spørsmålet hva du er vant med og foretrekker.

Setevinkel og styrerørsvinkel er likt i de to størrelsene.

Fra bildet ser jeg at du får tilstrekkelig synlig lengde på setepinnen til å få vibrasjonsdemping samtidg som profilen ser bra ut.

Alt i alt tror jeg du vil kunne finne deg til rette på XL med justeringer og kanskje noen nye komponenter.

Men: Samtidig må jeg si at jeg selv har dårlig erfaring med å velge størrelse opp når jeg er mellom størrelser. To ganger har jeg valgt ramme som jeg visste var hakket for stor og begge gangene har jeg endt opp med å selge. Om jeg er mellom størrelser, velger jeg heller størrelse ned for mer kompakt og aggressiv sittestilling. Og jeg velger aldri større ramme enn det som er anbefalt for mine mål. Men her er det ingen fasit. Vær ærlig med deg selv og velg det du føler er riktig.

Ser nå at vviz kom meg i forkjøpet med gode poenger.

Topp
#2548612 - 20/04/2019 21:39 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

Takk for gode poeng begge to.

Med riktig stem og plassering av styret er det jo fint mulig å oppnå samme sittestilling uansett om det er L eller XL.
Med 19mm kortere stem blir jo reach samme.
Og det er jo også fullt mulig å senke fronten 29mm med spacere og evt en stem som blir mer vannrett. Så bikefit er jo mulig å få identisk på begge.

Det verste var nok egentlig at styret er såpass bredt. Virka litt voldsomt. Ble omtrent terrengsykkelfeeling og forsterker også at sykkelen føles lenger.

Om jeg tolker riktig blir wheelbase i likhet med reach også 9mm lengre siden kjedestagene er like lange og styre og setevinkel er lik?
Da antar jeg at det er ganske umerkelig hvordan de to syklene vil oppføre seg når man får bikefit lik.
Litt kortere stem endrer jo styringen bittelitt men veldig lite.

Topp
#2548615 - 20/04/2019 21:49 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Kjedestagslengde og vinkler er like, men senter-front (krank-fornav) er likevel 15 mm lengre. Det oppgis ikke akselavstand, men forskjellen vil altså bli mer enn 9 mm.

For øvrig er det en god ting at Ruut har variabel geometri med Hi/Race og Low/endurance. Det utgjør en reell forskjell og vil gi deg ytterligere valgmuligheter.

Vær obs på forskjell i lengde på krankarmer - føyde det nettopp til i innlegget over.

Topp
#2548616 - 20/04/2019 21:55 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
vviz Offline
Veteran

46cm styre hørtes jo veldig voldsomt ut om det er målt på hoods. En del gravel-bikes har jo styrer med mer flair enn hva som er vanlig på landevei, og om de måler 46cm i drops, så kan det jo være betydelig forskjell fra hoods forøvrig.'

Men på min erfaring med stor sykkel, var den viktigste endringen jeg gjorde å få ett smalere og kortere styre. Når man blir "strekt ut" litt mer aero ann man foretrekker, så må armene holde en større del av overkroppsvekta. Når armene i tillegg blir trekt utover sideveis blir det tungt. Tenk: Hold kroppsvekten din på strake armer i turn-ringer, og gradvis begynn å skyve armene ut fra kroppen. Kombinasjonen utstrekt i både lengde og bredde gjør ikke akkurat underverker for armer,nakke,skuldre.

Å korte stem er en ting, men husk at du også kan korte en del på styrer, avhengig av hvordan utformingen på det originale er. Tror jeg kutta ned mellom 1-2cm i avstand fra stem-hoods når jeg skiftet ut det originale styret på min forrige sykkel til ett 3T superergo.

Topp
#2548618 - 20/04/2019 22:05 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Gode poenger om styre.

Kjenner ikke reach og drop på Rondo-styret, men det har betydelig flare. Brede saker.

Har selv hatt lignende flare på to blandeveissykler. Ser poenget med kontroll på røft underlag og redusert belastning på håndledd på langtur, men jeg fant meg aldri til rette. Kjører nå alminnelig landeveisstyre også på blandeveissykkelen og synes det er tightere.

Topp
#2548619 - 20/04/2019 22:12 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
vviz Offline
Veteran

Aldri testa slike jeg heller. Men ett annet poeng med de, er vel for bikepacking? Det blir betydelig bedre plass foran der til eksempelvis soveposer og annet tjafs.

Topp
#2548620 - 20/04/2019 22:16 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Det er sant. Men jeg tilpasser heller veskene/bagasjen til sykkelen enn omvendt ICON_SMILE

Dette er uansett bare en personlig preferanse jeg har. Mange elsker flare.

Topp
#2548623 - 20/04/2019 22:24 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

Målte styret til 45 rett bak hoods så er vel 46 der hoodsa sitter. Nede på drops 52cm.
Kan godt hende jeg like gjerne hiver på tradisjonelt styre med uten flare og 42cm isåfall. Var veldig uvant at bremsehendlene peker utover.
Planen var jo å bruke den minst like mye som landevei som gravelsykkel, derfor jeg postet her også. Blir sikkert 70-80% asfaltbruk.
Ser ikke bort fra at jeg hadde ønsket å bytte også om sykkelen var rett størrlse.

Poenget med flare er vel å få breiere grep og mer kontroll i tekniske utforkjøringer.

Redigert av Jamez (20/04/2019 22:26)

Topp
#2548652 - 21/04/2019 08:47 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Valentino Offline

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Rammestørrelsen, som allerede utmerket gjennomgått, er ikke krise. 29 mm ned fikses med å fjerne astandsringene og velge et -8 (f.eks. Deda) i stedet for -6 graders (det originale likner på 3T) framspring.
Om du velger et styre som er mye smalere enn originalen vil følt reach også bli kortere tror jeg. Albuene faller mer naturlig under skuldrene og armene blir "lengre".

Sykkelen er veldig tøff. Tror jeg måtte lakkert et nytt framspring.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2548661 - 21/04/2019 09:39 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Valentino]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: Valentino
Tror jeg måtte lakkert et nytt framspring.

Det var også min første tanke da jeg så Ruut ICON_SMILE MEN: Farget framspring er blitt noe av et kjennemerke for oppstarteren Rondo, som med utgangspunkt i NS Bikes har sluppet noen helt rå sykler. Litt som trippelt triangel på GT og celeste på en viss italiener.

Et annet kjennetegn er det brede "gummistrikket" som holder navet skinnende renpusset.

Men på den annen side, er det ikke så viktig. Ruuts motto er tross alt  “No excuses, no bullshit. Stop f...king around!”

Topp
#2548869 - 22/04/2019 12:29 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

Beholder sykkelen og satser på å bytte til et smalere styre og evt også kortere stem, men som Valentino sier vil jo smalere styre også gjøre følt reach kortere.
Om jeg kan beholde orginalstemmet så ser jo det kult ut også. Syns det er kult med gaffel, seterails og stem med farge.

Tenker jeg med fordel nok også kan flytte setet litt fram, og mulig jeg får byttet kranken i en med 170mm uten ekstrakost.

Har store føtter (47) og har hatt problemer med toe overlap på den andre sykkelen min men dette kan bør bli mindre problem med XL og lengre front center.

Lurer også på deg kan bli noen dekk med mindre mønster og så tenkte jeg sette den opp med tubeless og prøve det. Kanskje 5000TL i 32mm hadde vært en bra match? ICON_SMILE

Får rapportere etter litt bruk ICON_WINK

Topp
#2548879 - 22/04/2019 13:21 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
vetleg Online
Entusiast

Ritchey og Deda har rimelige styrer med kort reach du kan teste. Evt zipp service course.

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/styrer/tilbehør/styrer-landevei/deda/deda-zero1-bob-styre-sort-bob-rhm-304-gram-ny071045-p0000099849

(Advarsel: deda måler styrer fra ende til ende, ikke senter-senter, så deres 44 er ganske lik en vanlig 42)

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/styrer/tilbehør/styrer-landevei/ritchey/ritchey-comp-curve-landeveisstyre-blatte-black-aluminium-318-mm-300-gr-nyritch001-p0000102571

Topp
#2548880 - 22/04/2019 13:22 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: Jamez
Tenker jeg med fordel nok også kan flytte setet litt fram, og mulig jeg får byttet kranken i en med 170mm uten ekstrakost.

Bare husk at setet bør plasseres ikke for å påvirke reach, men ut fra krank/krankarmer/beinmål for å oppnå godt tråkk og unngå belastning ICON_SMILE

Topp
#2548896 - 22/04/2019 15:37 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Sepeda]
Valentino Offline

^Altså: Jeg måtte lakkert et annerledes framspring i riktig blåfarge.

Topp
#2548899 - 22/04/2019 15:44 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
vviz Offline
Veteran

Gratulerer med ny sykkel! 3T har også styrer med ganske kort reach forøvrig, og produktene kommer i tre serier (pro, team, Ltd) hvor de to førstnevnte pleier å være "relativt" rimelig.

Uansett, helt enig i at den fargen ikke bør køddes til. Sprayboks, platidip eller noe lignende, og en "kreativ halvtime" bør kunne fikse biffen ICON_SMILE

Topp
#2548913 - 22/04/2019 17:35 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Valentino]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: Valentino
^Altså: Jeg måtte lakkert et annerledes framspring i riktig blåfarge.

Ah.

Beklager.

Jeg kan i utgangspunktet ikke lese, og det lille jeg får med meg, tolker jeg alltid i verste mening.

(Oslo Sportslager kan kanskje fremskaffe originale framspring. Forhandler i hvert fall herligheten.)

Topp
#2548931 - 22/04/2019 19:49 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Talgos Offline
Avhengig

+1

Og hvis ikke Oslo Sportslager kan hjelpe så ta kontakt med Rondo direkte og forklar situasjonen. Antar at de vil være behjelpelig.

Topp
#2549053 - 23/04/2019 10:47 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

Lå et Syntace Racelite CDR (compact drop and reach) i 420mm på finn.no som ble handlet inn for en tusning.
( https://www.syntace.com/en_GB/products/handlebar/road-gravel/55/racelite-carbon-m?c=81 )

Det har litt backsweep, kort reach og bare ørlitt flare, men er ganske smalt. Forhåpentligvis ikke for smalt.
Etter å ha testa en sykkeltur igår er jeg ganske sikker på det burde gå greit å bruke dette samme med orginalstemmet. Fjernet spacerne under stem og satte fram setback på setet ca 10mm noe som føltes mye bedre også. Men, kjenner at styret skulle hatt litt kortere reach, for kontrollene kommer fortsatt litt for langt fram, og var mer naturlig å holde litt lenger bak.

Foreløpig kun testet med gaffelen i "Lo axle position". På denne settingen føles litt mindre "snappy" og mer stabil enn gammelsykkeln. Kjørte på med 5 bar for å få litt feeling med hvordan ramma demper - kjennes bra ut. Innbyder helt klart til å finne en grusvei og slippe ut litt luft!
Og det går nå ganske fort, selv om Gravelking dekkene helt klart suger noen watt på asfalten så rullet det ganske lett. Likevel ser jeg at jeg på asfalt blir liggende langt nede på kassetten og har og lettere gir tilgjengelig enn nødvendig, så kunne med fordel hatt større drev foran enn 40T. Kan heller ikke si sprangene i giringen plaget meg noe på denne rolige turen.

Må prøve å svitsje om til Hi axle position for neste tur for å kjenne hvor mye karakteristikken endres av det.

Redigert av Jamez (23/04/2019 10:47)

Topp
#2549124 - 23/04/2019 14:00 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Sitat: Jamez
Må prøve å svitsje om til Hi axle position for neste tur for å kjenne hvor mye karakteristikken endres av det.

Jeg gjorde dette. Kan ikke si at det ble SKIKKELIG annerledes. Men litt er det vel, men det glemmer man raskt etter en liten tur.

Jeg er forøvrig 189 høy og ruller på en Large. Den kunne nok ha vært litt større sånn rent teknisk, men jeg tror jeg sitter godt på den.....

Topp
#2549131 - 23/04/2019 14:08 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
sykkeloyvind Offline

Jeg er 184 med 87cm inseam. Vi testet Medium for Terrengsykkel/Landevei. Den var for kort/liten til meg, men XL ville blitt altfor stor.
Vær obs på at kortere stem også påvirker egenskapene en del. Mindre vekt over fronten gir dårligere svinggrep på forhjulet og generelt litt dårligere nedoveregenskaper. Her er det litt motsatt på landevei/grus enn på terrengsykkel.
Er det din eller leverandørens feil at du har fått en annen størrelse enn forventet? Jeg ville uansett ikke slått meg til ro med en så dyr sykkel i feil størrelse.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2549139 - 23/04/2019 14:25 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: sykkeloyvind]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Siden Jamez ikke er logget på for øyeblikket, håper jeg det er greit for ham at jeg sier dette: Det er en meget pent brukt modell til god pris. Da blir avveiningene gjerne litt annerledes og kompromissvilligheten større enn ved nykjøp. Håper Jamez finner seg til rette, men jeg har selv brent meg.

Topp
#2549168 - 23/04/2019 16:53 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

Stemmer som Sepeda sier at det var en sykkel som har gått noen få mil og ble kjøpt til ca halv pris. Sto L i annonsen, og så hadde svigerfar henta den til meg siden den befant seg et par timer unna svigers.

sykkeloyvind og jeg har vel ganske lik fysikk har jeg forstått tidligere,og det er vel lite tvil om at størrelse L hadde vært spot on. Og XL er nok også mindre feil enn en M. Som grundig gjennomgått skal det nok gå fint å finne en sittestilling som stemmer til tross for at ramma kanskje er litt for stor. Høyden på stack er jo den største forskjellen, men siden sykkelen i utgangspunktet er ganske lav foran tror jeg at den skal bli lav nok for meg, og tror heller ikke det vil bli noe problemer med for lite vekt over framhjulet pga 20mm lengre ramme heller. Da betyr det mer hvordan man posisjonerer kroppen over ramma tror nå jeg.

Skal nå gi det et forsøk med nytt styre nå, så får vi se. Er det helt krise burde det være mulig å selge uten særlig tap ICON_SMILE

Topp
#2550710 - 29/04/2019 20:02 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

...fikk i meg en 100mm/-7 stem til en hundrelapp, og styret kom også i går. Bytta først stem, satte det så lavt som det går.
Tenkte ta en skikkelig prøvetur nå før jeg evt begynner å bytte styre.
Sittestillingen kjentes mer riktig ut med kortere stem, men ramma føles fortsatt litt stor/høy på en måte.

Tok tommestokken og målte opp "fort og gæli" vs Diamant Razor'en min som har blitt brukt siste året. Var egentlig små forskjeller slik syklene nå er satt opp.
Siden setene er ulike er mål realtert til sete litt usikre.

Det jeg biter meg merke til er at jeg ikke har mulighet til å få sykkelen lavere på fronten om jeg skulle ønske det og at den allerede er såvidt høyere foran (styre vs sete) enn Razorn som har maks med spacere under styret. Men, nærmer meg nå 40 og tror vel allerede jeg sitter aggresivt nok.

Vedlegg
RuutMål.JPG (329 nedlastinger)

Redigert av Jamez (29/04/2019 20:03)

Topp
#2550714 - 29/04/2019 20:21 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Valentino Offline

-17 graders framspring finnes dog om du må lavere.

Topp
#2550717 - 29/04/2019 20:32 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
bjarnetv Offline
Entusiast

Sted: oslo
og styre med klassisk drop - da kommer hendlene noen cm lenger ned i forhold til moderne kompakte varianter.

Vedlegg
DSCN6798.jpg (297 nedlastinger)

Redigert av bjarnetv (29/04/2019 20:33)

Topp
#2550720 - 29/04/2019 20:43 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
Jamez Offline
Tørr bak øra

sånn der styre kan jeg ikke forstå hvordan det er mulig å holde i uten å knekke håndleddene først ! ICON_OOO

Redigert av Jamez (29/04/2019 20:43)

Topp
#2550721 - 29/04/2019 20:51 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
bjarnetv Offline
Entusiast

Sted: oslo
med korte hendler, som de 7800 over, så holder man hovedsaklig med tommelen, eller på toppen av nedoverbakken om man ikke planlegger å bremse/gire så mye.

med moderne lange hendler så har man plass til å holde som normalt med en større del av håndflaten.

Redigert av bjarnetv (29/04/2019 20:51)

Topp
#2565045 - 14/07/2019 12:36 Re: Hjelp - for stor ramme? (Rondo Ruut CF2) [Re: Jamez]
LM_Løvdal Offline
Fersking

Sted: Trondheim
Jeg har en kliss ny Ruut ST i Large som er for liten for meg. Syklet én tur, 12 km. Skal vi bytte? Mellomlegg kan selvsagt diskuteres. Sender deg PM.

/LM

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå