Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#2547786 - 15/04/2019 21:34 Sykkel for pendleren som er hekta på Strava?
Spoooky Offline
Fersking

Håper noen kan hjelpe med tanker om hva slags sykkel som er optimal for meg. Eller hjelpe med hvilken retning jeg bør kikke i. Har prøvd å gi nyttig informasjon under.

I fjor sommer kjøpte jeg en Focus Paralane Al Tiagra etter tips fra dette forumet. Og den har vært kjempekjekk til å fra jobb. Prøvde å presse meg selv hver dag for å slå tider i Strava. Overraskende gøy etter 15 år uten å røre en sykkel. Og konkuranseinstinktet fikk kjørt seg de få gangene en eller annen bedre trent løk bare pløyde forbi meg, som om de var på søndagstur. Som er tåpelig, men god motivasjon til å bli bedre! Har ingen planer om å bli med på noe organisert opplegg da. Det er bare for gøy.

Det ble ikke så mange langturer akkurat, selv om jeg har lyst å eksperimentere litt med slikt i sommer. Når det intense og evige vestlandsregnet satte inn i fjor høst, kombinert med lavere temperaturer, så forsvant mesteparten av gleden. Valget av Paralane var delvis for å kunne fungere om vinteren med stor nok klaring for piggdekk. Men det ble stopp i oktober/november. Nå med finværet tilbake har jeg begynt å pønske om det kan være en idé med en oppgradering. Dersom jeg får solgt Paralanen til en rimelig pris.

Piggdekk ble det som sagt aldri noe av, og jeg har kjørt 100% på asfalt og så si bare kortturer. Hva er da poenget med å ha en 10.5 kg semi-grusracer/endurance sykkel? Skjermene som holder meg tørr på vei til jobb er gull verdt da, det skal den ha.

Prøver å sette meg inn i dette igjen. Noen som har tips til sykler? Eller tanker om hva slags type sykkel jeg bør se på? Paralenen kostet 15k, så... Basert på mitt bruk, hva slags type sykler virker som en naturlig oppgradering? Trenger jeg det egentlig i hele tatt? Hva gir mest bang for buck? Er 20k for lite? 25k begynner virkelig å strekke det. I så fall må jeg klare å lure meg selv på et vis. Over 30k er uansett uaktuelt.

Snuser på BMC Roadmachine som er helt nydelig, har mulighet for skjermer som er hyggelig og den er litt mer designet for veien enn Paralane. Men bare litt, såvidt jeg forstår. Betaler jeg ikke da for unødvendig mye for min bruk?

Redigert av Spoooky (15/04/2019 21:42)

Topp
#2547791 - 15/04/2019 21:53 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Hva med en Caad 12?

Har aldri skjønt poenget med skjermer om man uansett skifter / dusjer på jobb.

Topp
#2547794 - 15/04/2019 22:05 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: larsdx]
Spoooky Offline
Fersking

Begynner å lese om Caad 12 nå!

Prøver å ikke kjøre på for hardt om morgenen, og da er det ikke alltid jeg trenger å dusje. Det kommer an på. Men nei jeg har aldri prøvd å sykle uten skjermer, så kanskje det ikke er så farlig som jeg tror?

Redigert av Spoooky (15/04/2019 22:05)

Topp
#2547795 - 15/04/2019 22:09 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
bjarnetv Offline
Entusiast

Sted: oslo
selv om det er en kjempesykkel, så er dette et dårlig tidspunkt å kjøpe CAAD 12 på - CAAD 13 er like rundt hjørnet, så om man har litt is i magen kan man kjøpe utgående modell på billigsalg, eller ny modell for samme pris (mest sannsynlig) .

Topp
#2547796 - 15/04/2019 22:17 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Havre Online
Avhengig

Hva er målet? Slå seg selv på Strava? Slå andre?

Hvor aggressiv ønsker du sykkelen?

Blir overrasket hvis du vil sykle noe særlig raskere med Roadmachine. Blir smak og behag, men i utgangspunktet er vel de syklene i noenlunde samme kategori? Caad 12 kjenner jeg ikke, men er det noe særlig til oppgradering?

Kjent sak at jeg foretrekker aero. Hvis du ønsker noe som går 3 sekunder raskere på stravasegmenter så er det veien å gå. Gjerne brukt for virkelig å få mye for pengene i klassen 20-25k. Meningsløst hvis ryggen går til $#$%, testiklene knuses osv. selvsagt.

Topp
#2547801 - 15/04/2019 22:47 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Først: Ikke undervurder sykkelen du har ICON_SMILE

Paralane er en landeveissykkel. Den har bare noe mer allsidighet enn tradisjonelle landeveissykler - i form av større dekklaring og noe mer vekt på vibrasjonsdemping og stabilitet. Men dessverre henger mange seg opp i det at slike sykler også kan brukes til noe annet - og tror det er grussykler ICON_SMILE

Jeg antar at du har lest Landeveis Test av racere med ekstra dekklaring? Der gikk Paralane av med seieren. Bikeradar har også sammenlignet Paralane og Roadmachine i Roadbike of the Year - Ultra Versatile.

Men akkurat modellen du har, veier en del, gitt solid alu-ramme og rimelige komponenter. En oppgradering, f.eks. til lett og stivt hjulsett vil gi den et løft. Og bare det å sette den opp en smule mer aggressivt, altså senke fronten, vil gi en mer sportslig følelse!

Og om du tar den helt ut og investerer i en anerkjent, kvikk modell med både lettere rammesett, hjul og komponenter, vil du kunne oppleve en annen spenst og respons.

Du vil neppe sykle særlig fortere på en lettere sykkel. Men følelsen og kjøreegenskapene vil kunne være forskjellige. Akselerasjonen. Følelsen når du klatrer. Når du ligger i bukken i hårnålsvingene. De dempede tilbakemeldingene fra underlaget i en balansert karbonramme.

Som Havre skriver, bør du tenke nøye gjennom nøyaktig hva du er ute etter og hva du skal bruke den til. Hva som er viktigst for deg. Og hva som er mindre viktig og som du kan ofre. Da vil det allvitende forum kunne gi deg mange gode forslag. Du får absolutt topp sykler for 20-25 tusen, som du nevner.

Topp
#2547806 - 15/04/2019 22:55 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Spoooky Offline
Fersking

Hadde prolaps i korsryggen i 2015. Gjør mye core øvelser, men jeg har nok litt svakhet der fremdeles. Så hvis det er vanlig at folk får ryggproblemer med de mer ekstreme syklene bør jeg holde meg unna de. Men jeg kan helt fint gå mer aggressivt enn den jeg har nå, fordi den har det ikke vært noe problem. Dessverre kan jeg ikke nok om dette til å gi et godt svar om hvor grensen er. Testiklene setter jeg også pris på ja!

Er ikke høyt nok oppe i Strava lister til at jeg kan konkurrere med noen spesifikt. Er mange flinke i Stavanger området. Så det blir mot meg selv. Men vil ikke ha en jack of all trades sykkel, som bare er "ok". Dersom jeg kan spytte i litt ekstra og få en som passer bedre til mitt formål. Fort og eksplosivt. Kan ofre noe allsidighet og komfort for det. Men det er mye mulig jeg undervurderer hvor god Paralanen egentlig er? (Edit: Så svaret fra deg nå Sepeda, og som du sikker gjettet var det du som tipset om Focus Paralane i fjor ICON_SMILE )

Redigert av Spoooky (15/04/2019 23:02)

Topp
#2547825 - 16/04/2019 00:10 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
vviz Offline
Veteran

Jeg vet ingen ting om Focus'en, utover at jeg har hørt navnet noen ganger (i positiv sammenheng). Men 10kg+ er tungt(!) for en landeveisykkel (eller grussykkel for den saks skyld). Jeg har til sammenligning eid en Merida "grussykkel" (cyclocross) som kostet 10.000,- ny og veide 9.3kg, og som med enkle/billige grep veide rundt 8.5kg.

Min nåværende cx/grussykkel kostet 13k (pluss mva) og veier til sammenligning 9.9kg med piggdekk på begge hjul (Canyon Inflite Aluminum), og veier fortsatt rundt 8.5kg i "sommerantrekk". Så nei, 20k eller 25k er definitivt ikke nødvendig om man ønsker å slanke ned sykkel. Men vekt er ikke alt.

Sykler kan jeg veldig lite om (strengt tatt). Men ikke undervurder komponentene som sitter på de heller da. Den nevnte Merida'n var en helt nydelig sykkel (for prisen). Men ett merke få prater om i entusiast-sirkler. Samme komponentvalg som den Canyon'en jeg erstattet den med. Var det noe dårligere sykkel enn Canyon'en? til mitt bruk tviler jeg faktisk på det. Men den hadde noen litt utgående standarder, som strengt tatt ikke betydde noe for selve syklingen.

Litt usikker på konklusjonen her, men kanskje at "skatter" kan gjemme seg hvorsomhelst på finn.no ICON_SMILE

Topp
#2547827 - 16/04/2019 00:29 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
torinb Offline
Ivrig

Sted: Sola
Hvilen rute sykler du til fra jobb og hvor planlegger du i tillegg å sykle med ny sykkel?

Topp
#2547836 - 16/04/2019 01:32 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Les det Havre og Sepeda skriver en gang til..... og en gang til.

Den du har er en utrolig flott sykkel. Når du har tenkt deg godt om og er helt sikker på at du bare vil kose deg på fin asfalt i solskinn så kan jeg garantere deg at du vil spare et sekund eller to på yndligs segmentet og det er gøy en gang eller to. Jeg ville ikke solgt den Parlene’n og kjøpt en ren racer. Men om du vil ha noe lynraskt i tillegg så Kjør på. Jeg har en vanvittig lett SuperSix til ritt, en CAAD12 med skiver og en gravelsykkel (Topstone).. CAAD12’en får desidert flest mil i året og den bruker jeg til langturer, grus, kos osv. Skulle jeg bare hatt en sykkel med bukkestyre til landevei/grus ville jeg valgt Synapse, Endurace eller tilsvarende. Den du har er et godt kompromiss !!

Topp
#2547844 - 16/04/2019 07:27 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Sepeda]
Jomar Henriksen Offline
Avhengig

Sted: Ålesund
Sitat: Sepeda
Først: Ikke undervurder sykkelen du har ICON_SMILE

Aiaiai!
Det er en skikkelig sjofel kommentar i en hvilken sykkel bør jeg kjøpe-tråd.

0 poeng!

Topp
#2547845 - 16/04/2019 07:34 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
gare Offline
More than words

Sted: Sandnes
Det er jo moro med nytt, og det er lett å lure seg selv, men det er nå engang et faktum at det er gubben(eller gubbinen)oppå sykkelen som avgjør hvor fort det går ICON_WINK riktignok vil følelsen av en lett(ere) sykkel være en annen, for ikke å snakke om vissheten om at man sykler på en lettere/kulere/penere sykkel!

Har du lyst på ny sykkel, så skaffer du deg ny, men den nok ikke bringe deg til toppen av alle lister på Strava dessverre frown du får gjøre som meg, konkurrere mot deg selv, glede deg over fremgang og kose deg på sykkelen!

Hva ville jeg gjort? Hatt en dedikert jobbsykkel, skjermer, bagasjebrett og helst et mer vedlikeholdsfritt girsystem enn jeg har og en racersykkel med minst mulig dilldall og mest mulig Campa-deler på ICON_WINK

Topp
#2547864 - 16/04/2019 09:00 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
vetleg Offline
Entusiast

Jeg har en caad12 til 20k og den veier nesten 9kg. Men den føles kvikk. Hva slags hjul og dekk står på sykkelen din nå?

Topp
#2547871 - 16/04/2019 09:32 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
hrukin Offline
Ivrig

Sted: Sandvika
Etter det jeg kan se på nettet er Focus Paralane Al allerede ganske høy i fronten og du har allerede bra med stack. Du burde tenke deg godt om før du kjøper noe særlig mer aggressivt. Det ser ikke bra ut med en agressiv racer med 10 cm stack bare for man vil "prøve" å sykle fortere. Siden det er gratis å fjerne noen avstandsringer under stemmet så kan du jo prøve det for å sjekke om du finner det til rette i en mere agressiv sittestilling. Evt om du klarer å sitte komfortabelt i bukken over en lengre periode. Alt for mange har en agressiv sykkel som de kun klarer å bruke ved å holde oppe ved hoodsa.

Topp
#2547878 - 16/04/2019 09:56 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Havre Online
Avhengig

Jeg har aldri syklet på en landeveissykkel som er 10kg+, men for meg er ikke vekt et stort argument for å bytte til den bruken vi her snakker om. Har selv byttet mellom sykler som har mer enn 1kg i forskjell, men langt fra sikker på om jeg hadde klart å si hvem som var tyngst bare ved å sykle på de (altså blindtest).

Det er selvsagt ikke slik at man trenger å drive med yoga daglig for å kunne sykle på en litt mer aggressiv landeveissykkel, men jeg har veldig respekt for ting som tydeligvis fungerer.

Jeg elsker å sykle på aggressive landeveissykler som går raskest mulig rett frem på flatmark, men jeg orker ikke den type sykkel frem og tilbake på jobb. Kanskje hvis jeg hadde bodd litt mer landlig til, men selv da er det ikke det samme hvis man skal ha på sekk osv. Derfor bruker jeg en litt stusselig MTB til den slags.

Det sagt kan jeg forstå hvorfor man ønsker å prøve noe nytt. Men skal man da først bytte hadde jeg som tidligere nevnt gjort et litt mer radikalt bytte isteden for noe som etter mitt syn er mer av det samme. Veldig dyrt å selge en ganske ny sykkel (fort tap på 50%) for så å kjøpe en litt dyrere en som egentlig nok vil ende opp med å være ganske lik den du hadde. Hadde du ikke likt den du har så hadde det vært litt annerledes.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=133211271

Tilfeldig eksempel.

Det er et rimelig stort steg dog. Jeg ville nok anbefalt å få prøvd en slik type sykkel før jeg hadde byttet (personlig synes jeg det høres ut som det mest fornuftige er å fortsette med den du har). Den umiddelbare følelsen med noe slikt vil nok være radikalt annerledes, men merkelig hvordan man venner seg til ting. Husker selv de første turene med min nye (kjøpt i høst) - nå tenker jeg ikke over det lengre engang - annet enn å gå ned i "kvalitet" igjen blir tilnærmet umulig.

Topp
#2547892 - 16/04/2019 11:12 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Spoooky Offline
Fersking

Sitat: EmilZipp
Les det Havre og Sepeda skriver en gang til..... og en gang til.

Hehehe, ja de virker fornuftige og jeg vet at sykkelen er god. Har en på jobben som er veldig involvert i sykkelsport som syns 10.5 kg er aaaalt for mye. Ikke at jeg bryr meg om litt spøking fra han, men han virker å ha et poeng. Jeg har alltid vært opptatt av gjøre ting så optimalt jeg kan. UFORNUFTIG opptatt av slikt. Kan bruke timesvis på å lese om og forberede meg på et avansert PC spill, mens kompisene bare hopper inn og tar ting som det kommer. Og 20-25k virker ikke å være en tåpelig høy sum for en sykkel? Mens 15k virker lite. Det var en høy sum å bruke i fjor, når jeg var usikker hvor mye jeg kom til å sykle. Men hvis jeg bare sparer sånn 10 sekunder liksom, på en 20 min tur. Daaa er jeg enig at det blir for dumt.

Sitat: torinb
Hvilen rute sykler du til fra jobb og hvor planlegger du i tillegg å sykle med ny sykkel?

Fra Sandnes sentrum til Forus Nord. Som regel rundt Soma og forbi Sandnes Golfklubb. Men tar ikke den på hjemveien, fordi å renne ned hele veien fra ca. brannstasjonen til Sandnes sentrum betyr at jeg kommer hjem ferdig uthvilt. Tar derfor heller forbi Statoil bygget, Kvadrat og så Roald Amundsens gate med flere små motbakker hvor jeg kan gi alt på slutten. Og komme hjem god og svett. I sommer tenker jeg å prøve med noen lengre (for meg), kanskje rundt Bryne, eller opp mot Lutsivannet i den retningen? Har du tips til fine turer i området?

Sitat: vetleg
Jeg har en caad12 til 20k og den veier nesten 9kg. Men den føles kvikk. Hva slags hjul og dekk står på sykkelen din nå?

Disse som kom med sykkelen som ny:

Wheelset: Alex CXD-6, disc center-lock,aluminium, 100x12/142x12 mm, 24/24 spokes, 17 mm inner rim width

Tyres: Continental Ultra Sport II, 700 x 28C

Redigert av Spoooky (16/04/2019 11:15)

Topp
#2547901 - 16/04/2019 11:48 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Havre]
Spoooky Offline
Fersking

Sitat: Havre

Tilfeldig eksempel.

Det er et rimelig stort steg dog. Jeg ville nok anbefalt å få prøvd en slik type sykkel før jeg hadde byttet (personlig synes jeg det høres ut som det mest fornuftige er å fortsette med den du har).

Mhm, den virker badass! Sykkelbutikker pleier vel ikke leie ut sykler for test? Har kikket på Finn selv, og fant en Canyon Aeroad CF SLX til samme pris som også virker å være et ganske stort skritt opp slik du nevner. Den er nærmere hvor jeg bor også. Hvis størrelsen passer da. Men blir vel litt som å kjøre Ferrari til jobb med sånt?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143012522

Redigert av Spoooky (16/04/2019 11:50)

Topp
#2547902 - 16/04/2019 11:56 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Prolaps og Aeroad er to ord som vanskelig kan brukes sammen i en positiv setning ICON_SMILE

Selv om sykkelen på Finn har en fin bløtkake under styrefremspringet, vil sittestillingen være en helt annen enn det du har på din Paralane med en enda større bløtkake.

Ta noen lengre turer med slammet styre på Paralane (altså fjerne mellomringene under styrefremspringet) før du vurderer aero-racer. Og en slammet Paralane er fortsatt komfort-oppsett.

Bløtkake og dermed mer oppreist sittestiling på aero-racer er for øvrig en god måte å fjerne alle aero-fordelene man betaler for ICON_SMILE

Mener å huske at redaktør Alpers, som åpenbart er en meget habil rytter, valgte bort Aeroad til fordel for Ultimate bl.a. for bedre egnet sittestilling.

Topp
#2547903 - 16/04/2019 11:58 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
gare Offline
More than words

Sted: Sandnes
Det er da ikke noe galt i å kjøre Ferrari til jobben om man først har en??

Det kommer dessverre ikke til å gå særlig fortere med deg, men det gjør det jo strengt tatt ikke om du kjører Ferrari eller Yaris til jobb heller ICON_WINK

Det er et vell av turmuligheter i området og det er strengt tatt bare fantasi og tid som begrenser. Jeg har blitt veldig glad i å sykle over Sikveland, Klikk her for å se kart på Strava , det er også fint ut Søredalen og over til Høle, Bergsagel og tilbake via Hommersåk, masse fine veier sørover forbi Bryne. Opp til Karlsbu for en kaffe og evt. en tur via Vigrestad er topp, det er bare å komme seg ut ICON_SMILE

Topp
#2547906 - 16/04/2019 12:12 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Sepeda]
Spoooky Offline
Fersking

Sitat: Sepeda

Ta noen lengre turer med slammet styre på Paralane (altså fjerne mellomringene under styrefremspringet) før du vurderer aero-racer. Og en slammet Paralane er fortsatt komfort-oppsett.

Ja stemmer! Glemte helt å nevne at dette var en god ide og at jeg skal prøve det først uansett. Og kjenne hvordan ryggen reagerer før jeg går videre med noe mer aggresivt ICON_SMILE

Sitat: gare
Det er da ikke noe galt i å kjøre Ferrari til jobben om man først har en??

Har allerede en Alfa Romeo kabriolet som jeg kjører dersom sykkelen blir stående så nei kanskje ikke! ICON_SMILE

Redigert av Spoooky (16/04/2019 12:14)

Topp
#2547914 - 16/04/2019 12:41 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
ganskefort Offline
Ringrev

Sted: Bærum
Har du penger og lyst på ny sykkel, så gå for det! Hvis det å ha en racer i tillegg til Paralane'n kan bidra til større sykkelglede og mer trening (og dermed bedre tider på Strava...), så er vel det et fint lite kinderegg. Når det er sagt er det sikkert lurt å teste litt forskjellig, se hva som passer deg best, så du ikke går på noen miner...

Sjekking av sykler på nett, diskutere på forum som dette og så få en ny sykkel er jo kjempegøy og en del av fascinasjonen for en del av oss?

Spent på hva du gjør til slutt, si fra!

(PS: jeg måtte droppe ny sykkel her i vår pga en omprioritering, men er stadig på utkikk!)

Canyon Endurace CF 2015
Votec VRX Pro 2018

Topp
#2547921 - 16/04/2019 13:08 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: ganskefort]
Spoooky Offline
Fersking

Sitat: ganskefort
Når det er sagt er det sikkert lurt å teste litt forskjellig, se hva som passer deg best, så du ikke går på noen miner...

Sjekking av sykler på nett, diskutere på forum som dette og så få en ny sykkel er jo kjempegøy og en del av fascinasjonen for en del av oss?

Hvordan går man frem for å teste sykler hvis man ikke kjenner noen? Utenom å sykle 50 mtr utfor sykkelbutikken? Det er en liten tilleggsgrunn for å kjøpe ny, at jeg ønsker å utforske mer om denne landeveisykkel verdenen.

Og ja nettopp! Det å utforske sånt og lære om nye emner er noe av det kjekkeste jeg vet haha. Om det er akvarellmaling, låsdirke-utstyr, mobil, klokke, bøker etc.

Topp
#2547929 - 16/04/2019 13:20 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Havre Online
Avhengig

Sitat: Spoooky

Tilfeldig eksempel.

Det er et rimelig stort steg dog. Jeg ville nok anbefalt å få prøvd en slik type sykkel før jeg hadde byttet (personlig synes jeg det høres ut som det mest fornuftige er å fortsette med den du har).

Mhm, den virker badass! Sykkelbutikker pleier vel ikke leie ut sykler for test? Har kikket på Finn selv, og fant en Canyon Aeroad CF SLX til samme pris som også virker å være et ganske stort skritt opp slik du nevner. Den er nærmere hvor jeg bor også. Hvis størrelsen passer da. Men blir vel litt som å kjøre Ferrari til jobb med sånt?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143012522

Nevnte du hvor høy du er?

Den der kan det jo hende dagens eier lar deg prøve for en 15-30mins tur? Ikke at det gir noe godt svar på om ryggen tåler det, men du finner i alle fall ut om det ikke går. Er du heldig er selger en kar med litt peiling som kan hjelpe deg med å stille den inn også.

Mange er veldig snobbete på vekt hva gjelder sykler. Tidligere skulle alle spare gram uansett. Nå har mange begynt å innse at på flatmark er vekt ikke spesielt betydningsfullt. Sykkelen du nå har er ingen dårlig sykkel. Det er ikke slik at du vil gå fra en Lada til en Ferrari. Men skulle du finne ut at du sitter fint på en sykkel som Aeroad eller S5 blir det uansett ei rimelig bra oppgradering.

Topp
#2547930 - 16/04/2019 13:25 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Havre]
Spoooky Offline
Fersking

Nevnte du hvor høy du er?

183-184 cm

Topp
#2547934 - 16/04/2019 13:58 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Havre Online
Avhengig

OK. Mange her som har mye erfaring med Canyon, jeg er ikke en av de, men M er kanskje ikke helt feil da? Kanskje litt liten - vet ikke.

Topp
#2547936 - 16/04/2019 14:08 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
vviz Offline
Veteran

Jeg skal på ingen måte prøve å prate noen ut av å kjøpe seg ny sykkel. Ingen har noen gang gjort den tjenesten mot meg heller..

Ang Strava konkurrering. Når jeg startet å sykle brukte jeg Strava for å følge med på hvordan %-vis lå an på segmenter. Første målet var å komme seg innenfor 50%-gruppen på de segmentene jeg ønsket. Videre innenfor topp 1/3, topp 25% osv. Til dels bruker jeg fortsatt dette som en målestokk, men over tid har har det også selvsagt utviklet seg mer "personlige" konkurrenter man måler seg mot også.

I starten har man jo enorm formutvikling, om man kommer inn med null fitness. De første gangene jeg syklet Tryvann perset jeg med flere minutter hver gang. På det tidspunktet gir det (i mine øyne) ingen mening å bytte ut sykkel, eller kjøpe lettere komponenter osv (altså, gitt hva jeg vet nå). Forskjellene opp ett segment som Tryvann vil sannsynligvis være godt under ett minutt om man letter sykkelen ett helt kilo (kjøper ny, vesentlig dyrere). Men når man begynner å nå ett formnivå det er vanskelig å forbedre seg mye fra, gitt den livsstilen man har, så begynner det å gi mening å oppgradere. Da har man gjerne etablert "Strava-konkurrenter" man måler seg mot, og da begynner sekundstriden å bety noe.

Redigert av vviz (16/04/2019 14:09)

Topp
#2548167 - 17/04/2019 14:02 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Spoooky Offline
Fersking

Takker for alle svar og god hjelp!

Kom på at dersom jeg begynner med flere langturer er det mye mulig tegne og akvarell-maleutstyr blir med i en ryggsekk av og til. I den sammenhengen kan det jo være jeg har lyst å sykle innom grus også. Mye mulig min nisje ikke er helt utviklet enda. I tillegg kan jeg nok bli en bedre syklist før jeg går videre. Bruke grep på bukken oftere, senket styre, bedre kondis etc.

Så kan drømmen om en slick aerosykkel leve videre for nå ICON_SMILE

Redigert av Spoooky (17/04/2019 14:03)

Topp
#2548171 - 17/04/2019 14:39 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Havre Online
Avhengig

Høres fornuftig ut.

Topp
#2548253 - 17/04/2019 21:29 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
vviz Offline
Veteran

Sitat: Spoooky

Så kan drømmen om en slick aerosykkel leve videre for nå ICON_SMILE

Og mens du utsetter drømmen, husk at neste års modeller blir enda slickere, enda mer aero og enda lettere. Tilsvarende året etter og etter og etter. ICON_SMILE

Topp
#2548984 - 23/04/2019 01:28 Re: Sykkel for pendleren som er hekta på Strava? [Re: Spoooky]
Spoooky Offline
Fersking

Drar opp denne tråden igjen, fordi jeg kom på at noen foreslo å oppgradere deler av sykkelen i stedet for å kjøpe ny.

Nye hjul virker dyrt. Men dekk skal visst være veldig viktig? De som står på fulgte med sykkelen, Continental Ultra Sport II, 700 x 28C. Som virker å være Continental sine dårligste? Mens GP 5000 skal være veldig bra? Så hva med å kjøpe to slike?

Siden jeg ikke har tenkt meg særlig på grus eller vinterpendling virker det unødvendig med 28". Hvis 25" er det optimale (fra hva jeg har lest).

Dette er hjulene mine: Alex CXD-6, disc center-lock,aluminium, 100x12/142x12 mm, 24/24 spokes, 17 mm inner rim width

På denne siden fant jeg en graf som viser at 17mm rim går med 25" dekk. https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

Da virker det å funke og som det beste valget? Og antar jeg må kjøpe nye slanger også da?

Redigert av Spoooky (23/04/2019 01:32)

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå