Muligheter
#2547570 - 14/04/2019 18:59 Rocky Mountain Solo
perbl Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Kunne ikke se denne serien diskutert her, på samme vis som den mangesida tråda om Topstonen til Cannondale.

Har begynt å snuse litt på en grussykkel, da jeg mangler et greit verktøy for turer som Rallarvei eller lengre turer på semidårlig vei og grus. Lurer på om jeg skal se på å få prøvesykla denne ved passende anledning.

https://www.vpg.no/rocky-mountain/260749...sram-rival-2019

Hva tror folk om denne serien? Noen som har testa?

Topp
#2547575 - 14/04/2019 19:43 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
HM1100 Offline
Ringrev

Hei. Jeg har vært å testa og var på gli. Utvilsomt en veldig fin sykkel. Men den ble litt for lik en ren mtb for min del. 650 hjul etc. Jeg ville ha noe litt mere 50/50 vei/grus. Artig med justerbar setepinne, men jeg så ikke behovet. Vurderte en Checkpoint også, men leveringsproblemer. Endte med en Obera Terra og er rett og slett strålende fornøyd. Perfekt til det jeg skal bruke den til - grus, vei og pendling på sådan.

Topp
#2547605 - 14/04/2019 22:59 Re: Rocky Mountain Solo [Re: HM1100]
perbl Offline
Søk hjelp!

Gode poeng.

Jeg er litt i tvil om jeg ser på den som en veldig terrengsykkel-aktig grusracer som negativt i utgangspunktet, da jeg egentlig har hatt endel anledninger der jeg har savna en grei lett grussykkel av mtb-type.

Den justerbare setepinnen er jeg litt usikker på sjøl ja. Litt usikker på om man heller bør gå for en rimeligere modell, eller om de øvrige oppgraderingene på 70en er verdt penga. (Rival vs Apex etc). Noe jeg ser for meg å bruke på en slik sykkel er jo en setebag, og det begrenser utvalget litt med jukkepinne.

Topp
#2547868 - 16/04/2019 09:27 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
perbl Offline
Søk hjelp!

Så, en slags shortlist av tilgjengelige sykler om jeg skal gjøre alvor av en slik sykkel i løpet av sommeren. Andre forslag?

Litt av håpet er at en sykkel kan fylle gapet jeg har i sykkelparken for snillere lengre turer, der folk vanligvis også bruker en hardtail (tenk type Rallarvei og andre steder folk ferdes med sånt, typisk Birkenterreng).

Solo:
+ Terrengsykkelaktig, noe jeg tror jeg synes er et pluss, da jeg ser for meg å bruke den på endel terreng folk typisk ferdes med hardtail (Rallarveg, lengre grusturer med innslag av sti etc)
+ Anything cage mounts på gaffel, har alt et par sånne liggende
- Pressfit-kranklager
- 70-modellen jeg liker best har dropper, men denne kan så klart fjernes
? Usikker hva jeg skal synes om 650b-hjul som det er på 70en

Topstone:
+ Gjenget kranklager
+ 105-utgaven virker veldig fornuftig spekket
- Toppvarianten har også her dropper
- Toppmodellen har ikke den mest allsidige utvekslingen
- Blir den hakket for landeveissykkel for endel av bruken jeg ser for meg?

Diverge:
+ Nydelig sykkel
+ Komfortabel demperløsning
- Pressfit
- Hakket for landevei?

Topp
#2547874 - 16/04/2019 09:46 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
En hel haug med alternativer er beskrevet, diskutert og linket til i tråden om allsidige landeveissykler.

Du finner også mange alternativer for groveste blandeveissykler i tråden om bukkestyre og klaring for 50 mm.

Begge tråder kan med fordel leses fra nyeste til eldste innlegg, så finner du frem til de siste modellene raskere.

En snarvei er også Gran Fondos nylige test av 20 blandeveis-/grussykler.

Skum gjerne gjennom, om du ikke allerede har gjort det ICON_SMILE

Topp
#2547880 - 16/04/2019 10:01 Re: Rocky Mountain Solo [Re: Sepeda]
perbl Offline
Søk hjelp!

Ah, den grovsykkeltråden hadde jeg ikke sett. Den får jeg lese gjennom, takk.

Ikke så godt kjent her inne på landeveisdelen ICON_SMILE

Topp
#2547882 - 16/04/2019 10:12 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Men altså, tråden om allsidige landeveissykler har også mange modeller som er bygget for å tåle røff bruk og har plass til 650b med terrengdekk og det hele ICON_SMILE Kjært barn har mange navn. Og spekteret i tråden er vidt, fra aeroracer til MTB-inspirerte doninger.

Topp
#2547884 - 16/04/2019 10:16 Re: Rocky Mountain Solo [Re: Sepeda]
perbl Offline
Søk hjelp!

Mye spennende ja, men litt av usikkerheten min er om mange som diskuteres blir litt for veifokuserte til det jeg er ute etter. Jeg er nok mest ute etter noe som funker glimrende til Birken, men også kan brukes på en langtur med oppakning langs vei.

Topp
#2547898 - 16/04/2019 11:40 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
o-five Offline
Avhengig

Sted: Beste Gamle Oslo
Sitat: perbl
Mye spennende ja, men litt av usikkerheten min er om mange som diskuteres blir litt for veifokuserte til det jeg er ute etter. Jeg er nok mest ute etter noe som funker glimrende til Birken, men også kan brukes på en langtur med oppakning langs vei.

Dersom det er plass til 42mm eller mer i ramme/gaffel, tror jeg de aller fleste syklene klarer mye variert underlag/terreng. Mer enn man tror. Da er det kun sittestilling og utveksling som avgjør.

Redigert av o-five (16/04/2019 11:41)

Topp
#2547907 - 16/04/2019 12:12 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
dagfink Offline
Besatt

Sted: Manchester, UK
Diverge i aluminium har gjenga kranklagerhus. Ta også ein titt på Hardrocx (650b og plenty klaring for feite dekk).

Elles: Om du kan leva med flatt styre og vil ha noko retro, finst det ein Litespeed som skal seljast her i Trondheim (men ramma blir kanskje i minste laget?).

Redigert av dagfink (16/04/2019 12:15)

Topp
#2547919 - 16/04/2019 13:02 Re: Rocky Mountain Solo [Re: dagfink]
perbl Offline
Søk hjelp!

Den Litespeeden er fin ja, men tror kanskje den blir litt i minste laget, med mindre du har upsizet solid ICON_SMILE

Mener nå jeg er litt større i høyden enn deg og, ikke bare rundt magamålet.

Nå har jo pressfit-krank funka fint på både tjukksykkel og landeveissykkel da, så jeg er jo litt usikker på om det er en teit ting å fokusere på. Den Rocky Mountainen ser jo ut til å sjekke av ganske mye rett bortsett fra det.

Redigert av perbl (16/04/2019 13:05)

Topp
#2547942 - 16/04/2019 14:27 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
dagfink Offline
Besatt

Sted: Manchester, UK
Den Litespeeden er fin ja, men tror kanskje den blir litt i minste laget, med mindre du har upsizet solid ICON_SMILE

Mener nå jeg er litt større i høyden enn deg og, ikke bare rundt magamålet.

Nå har jo pressfit-krank funka fint på både tjukksykkel og landeveissykkel da, så jeg er jo litt usikker på om det er en teit ting å fokusere på. Den Rocky Mountainen ser jo ut til å sjekke av ganske mye rett bortsett fra det.

Pressfit er eit ørlite minus. Ikkje noko eg ville ha sykla jorda rundt med, men neppe noko å leggja veldig stor vekt på ved meir sivilisert bruk. Framakslingen er 15 mm, noko som begrensar utvalet av landevegsorienterte hjul. Heller ikkje dette burde vera avgjerande. RM er litt dyrt, men har du råd, gjer du lite feil, trur eg. Men seriøst: Ta ein titt på Hardrocx før du drar kortet.

Topp
#2547985 - 16/04/2019 17:19 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
HM1100 Offline
Ringrev

Da jeg prøvde Solo70 en kort stund, tenkte jeg: «Tja, hvis jeg skulle sykla en uke i Kaukasus, eller Norge på langs, eller «bare» rallarvegen. Da hadde jeg kjøpt denne sykkelen. Men jeg skal jo ikke det. Med unger, bikkjer og 150% jobb? Dream on...» Så jeg synes du skal prøve i hvert fall. Det kan koste deg 25k.

Topp
#2548020 - 16/04/2019 19:52 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
jorn Offline
Entusiast

Sted: tromsø
Så, en slags shortlist av tilgjengelige sykler om jeg skal gjøre alvor av en slik sykkel i løpet av sommeren. Andre forslag?

Litt av håpet er at en sykkel kan fylle gapet jeg har i sykkelparken for snillere lengre turer, der folk vanligvis også bruker en hardtail (tenk type Rallarvei og andre steder folk ferdes med sånt, typisk Birkenterreng).

Solo:
+ Terrengsykkelaktig, noe jeg tror jeg synes er et pluss, da jeg ser for meg å bruke den på endel terreng folk typisk ferdes med hardtail (Rallarveg, lengre grusturer med innslag av sti etc)
+ Anything cage mounts på gaffel, har alt et par sånne liggende
- Pressfit-kranklager
- 70-modellen jeg liker best har dropper, men denne kan så klart fjernes
? Usikker hva jeg skal synes om 650b-hjul som det er på 70en

Topstone:
+ Gjenget kranklager
+ 105-utgaven virker veldig fornuftig spekket
- Toppvarianten har også her dropper
- Toppmodellen har ikke den mest allsidige utvekslingen
- Blir den hakket for landeveissykkel for endel av bruken jeg ser for meg?

Diverge:
+ Nydelig sykkel
+ Komfortabel demperløsning
- Pressfit
- Hakket for landevei?

solo har plass til ISP. Om jeg hadde hatt 5 km lengre pendlervei hadde jeg kjøpt den eller hardrocxen.

Topp
#2548070 - 16/04/2019 23:53 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
perbl Offline
Søk hjelp!

Pendling og hverdagssykling tror jeg neppe den vil bli brukt til.

Det blir heller cruising på grusstiene i marka og omegn.

Topp
#2548286 - 17/04/2019 23:14 Re: Rocky Mountain Solo [Re: perbl]
nordfonn Offline
Entusiast

Er ikke du Surly mann da perbl? Da er det vel Midnight Special som gjelder ICON_SMILE

Topp
#2548308 - 18/04/2019 09:41 Re: Rocky Mountain Solo [Re: nordfonn]
perbl Offline
Søk hjelp!

Hehe, den står på lista over alternativ ja. Synd den til Skorp ble solgt.

Litt usikker på kitet den leveres med, foretrekker hydrauliske bremser, og i tillegg tror jeg endelt kan funke fint for meg mtp at jeg i stor grad vli leke på grus og terreng, selv om todelt sikkert kan være fint for de bratteste klatringene, og øker allsidigheten til å også sykle fort på vei.

Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå