Muligheter
#2534635 - 06/02/2019 08:03 Hva er din favoritt treningsøkt?
Dio Offline
Entusiast

Registrert: 31/07/2012
Innlegg: 237
Sted: Osen
Jeg liker veldig godt 5x5min rundt terskel.
_________________________
Go hard or go home!!!

Topp
#2534650 - 06/02/2019 09:18 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Registrert: 16/07/2013
Innlegg: 7642
Sted: Alta
Hardøkt
4-10 x stisegmenter på 2-12min

Trening
Blåtur på ukjente stier i godt lag med bålkaffe og skrytekonkurranse
_________________________
You are what you eat...mmm nuts

Topp
#2534755 - 06/02/2019 14:57 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
kolli Offline
Ringrev

Registrert: 28/02/2004
Innlegg: 1023
Sted: Trondhjem
Spinningøkt der instruktøren kjører 6-8 pulstopper med opp og ned, jeg kjører omtrent 3*12 eller 4*10 eller 2*18 minutter sittende, drag på eller rett over terskel. Synes jeg får pushet bra og er klar for ny hardøkt 2 dager etter.

Topp
#2534784 - 06/02/2019 16:06 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
hrukin Offline
Ivrig

Registrert: 13/10/2010
Innlegg: 2233
Sted: Sandvika
Uten tvil base/mengdetrening i sydligere himmelstrøk om vinteren
_________________________
Squadra Amarone Ciclismo e Vini



Topp
#2540308 - 10/03/2019 08:46 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
NjuK Offline
Ivrig

Registrert: 28/04/2008
Innlegg: 1509
Sted: Gjøvik
Liker alt av økter, hvor godfølelsen er der. Om det er rolig langtur, valler eller stilek, har ingenting å si. Bare godfølelsen er der.
_________________________
I have the power.

Topp
#2541072 - 14/03/2019 09:08 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
Pål_pot Offline
Fersking

Registrert: 07/10/2016
Innlegg: 13
Sted: Hamar
En økt jeg har laget selv på ca 1 time 40 min hvor 70 minutter er i sone 3. Dragene er i ulik lengde. Mellom 2 og 10 minutter. Jeg måler laktat på det det første draget på 10 minutter og sørger for at jeg ligger i sone 3 etter Olympiatoppen sin skala. Med samme treningsmengde som foregående år har jeg økt fra 230-260 watt på sone 3 siden november. Ikke sikkert FTP har økt noe særlig, men det har ingenting å si for meg siden jeg kjører mer på den intensiteten jeg konkurrerer.

Legger også inn noen 30/15 på 380 watt og 8x3 min på 320 watt for å pushe musklene litt på laktat. Kjører også litt sone 1, men ikke i den balansen man anbefaler. Jeg har ikke tid til å trene så mye så jeg kan ikke sitte å pusle så mye i sone 1 den tiden jeg har til disp


Redigert av Pål_pot (14/03/2019 09:19)
_________________________
Er det lett er det ikke gøy

Topp
#2541104 - 14/03/2019 11:03 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
Langbein Rise Offline
Entusiast

Registrert: 08/06/2009
Innlegg: 276
Stisykkeltur ICON_SMILE
_________________________
Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola

Topp
#2541267 - 15/03/2019 02:22 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
AfLatTire Offline
Tørr bak øra

Registrert: 30/05/2016
Innlegg: 155
Sted: Flåklypa
Handletur med tung last i en varevogn. Oppoverbakkene er herlige. ICON_SMILE

Topp
#2541351 - 15/03/2019 11:24 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
altitude Offline
Entusiast

Registrert: 25/12/2011
Innlegg: 305
Vinter/rulle: Oppvarming, 10 min 96 % FTP, 3-4 min pause, 10 min 98 %, pause, 20 min 90 %, pause, 10 min 100 %, nedkjøring.

Sommer: Fartslek/innfalls-intervaller på svingete kuperte bakveier i nedre Buskerud og Vestfold og eventyrturer på grus i marka.


Redigert av altitude (15/03/2019 11:25)

Topp
#2541453 - 15/03/2019 21:05 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Pål_pot]
MrNoob Offline
Medlem

Registrert: 25/08/2014
Innlegg: 50
Sitat: Pål_pot
En økt jeg har laget selv på ca 1 time 40 min hvor 70 minutter er i sone 3. Dragene er i ulik lengde. Mellom 2 og 10 minutter. Jeg måler laktat på det det første draget på 10 minutter og sørger for at jeg ligger i sone 3 etter Olympiatoppen sin skala. Med samme treningsmengde som foregående år har jeg økt fra 230-260 watt på sone 3 siden november. Ikke sikkert FTP har økt noe særlig, men det har ingenting å si for meg siden jeg kjører mer på den intensiteten jeg konkurrerer.

Legger også inn noen 30/15 på 380 watt og 8x3 min på 320 watt for å pushe musklene litt på laktat. Kjører også litt sone 1, men ikke i den balansen man anbefaler. Jeg har ikke tid til å trene så mye så jeg kan ikke sitte å pusle så mye i sone 1 den tiden jeg har til disp


Jeg har også begynt å bruke laktatmåler. Merker du forskjell på laktatmålingene når du er sliten/stinn av trening dagene i forveien og når du har mye overskudd? Eller er laktatmålingene like, mens det bare føles annerledes?

Topp
#2541591 - 16/03/2019 21:18 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: MrNoob]
John_Harald Offline
Avhengig

Registrert: 13/05/2012
Innlegg: 554
Sted: Sørumsand
Sitat: MrNoob
Sitat: Pål_pot
En økt jeg har laget selv på ca 1 time 40 min hvor 70 minutter er i sone 3. Dragene er i ulik lengde. Mellom 2 og 10 minutter. Jeg måler laktat på det det første draget på 10 minutter og sørger for at jeg ligger i sone 3 etter Olympiatoppen sin skala. Med samme treningsmengde som foregående år har jeg økt fra 230-260 watt på sone 3 siden november. Ikke sikkert FTP har økt noe særlig, men det har ingenting å si for meg siden jeg kjører mer på den intensiteten jeg konkurrerer.

Legger også inn noen 30/15 på 380 watt og 8x3 min på 320 watt for å pushe musklene litt på laktat. Kjører også litt sone 1, men ikke i den balansen man anbefaler. Jeg har ikke tid til å trene så mye så jeg kan ikke sitte å pusle så mye i sone 1 den tiden jeg har til disp


Jeg har også begynt å bruke laktatmåler. Merker du forskjell på laktatmålingene når du er sliten/stinn av trening dagene i forveien og når du har mye overskudd? Eller er laktatmålingene like, mens det bare føles annerledes?

Er også interessert i å høre hvordan laktat oppfører seg når man er stinn av trening kontra ikke! Hvilke laktatmålere bruker dere?
_________________________
Tacx Neo 2 - Wahoo Kickr - Quarq - Stages - Hed H3+ Zipp Super 9 - Argon 18 E116

Topp
#2541594 - 16/03/2019 21:52 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
Trond Vidar Offline
SMX Forever!

Registrert: 30/10/2001
Innlegg: 6719
Sted: Oslo
Hvis noen er interessert så selger jeg en nær ubrukt BSX skitbillig. PM for detaljer.
_________________________

Topp
#2541819 - 18/03/2019 09:08 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: John_Harald]
MrNoob Offline
Medlem

Registrert: 25/08/2014
Innlegg: 50
Sitat: John_Harald
Sitat: MrNoob
Sitat: Pål_pot
En økt jeg har laget selv på ca 1 time 40 min hvor 70 minutter er i sone 3. Dragene er i ulik lengde. Mellom 2 og 10 minutter. Jeg måler laktat på det det første draget på 10 minutter og sørger for at jeg ligger i sone 3 etter Olympiatoppen sin skala. Med samme treningsmengde som foregående år har jeg økt fra 230-260 watt på sone 3 siden november. Ikke sikkert FTP har økt noe særlig, men det har ingenting å si for meg siden jeg kjører mer på den intensiteten jeg konkurrerer.

Legger også inn noen 30/15 på 380 watt og 8x3 min på 320 watt for å pushe musklene litt på laktat. Kjører også litt sone 1, men ikke i den balansen man anbefaler. Jeg har ikke tid til å trene så mye så jeg kan ikke sitte å pusle så mye i sone 1 den tiden jeg har til disp


Jeg har også begynt å bruke laktatmåler. Merker du forskjell på laktatmålingene når du er sliten/stinn av trening dagene i forveien og når du har mye overskudd? Eller er laktatmålingene like, mens det bare føles annerledes?

Er også interessert i å høre hvordan laktat oppfører seg når man er stinn av trening kontra ikke! Hvilke laktatmålere bruker dere?


Jeg bruker Lactate Scout. Jeg har ikke brukt den så lenge, men oppdaget at laktatverdiene ligger høyere på en del økter. Men har ikke testet når jeg har starter øktene med friske bein. Laktatverdiene var f.eks. skyhøye under 20 min testen på Sufferfest sin Full Frontal, noe som fikk meg til å lure litt på hva man egentlig tester når man tar disse standard testprotokollene.

Topp
#2542142 - 19/03/2019 15:42 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: MrNoob]
Pål_pot Offline
Fersking

Registrert: 07/10/2016
Innlegg: 13
Sted: Hamar
Sitat: MrNoob
Sitat: Pål_pot
En økt jeg har laget selv på ca 1 time 40 min hvor 70 minutter er i sone 3. Dragene er i ulik lengde. Mellom 2 og 10 minutter. Jeg måler laktat på det det første draget på 10 minutter og sørger for at jeg ligger i sone 3 etter Olympiatoppen sin skala. Med samme treningsmengde som foregående år har jeg økt fra 230-260 watt på sone 3 siden november. Ikke sikkert FTP har økt noe særlig, men det har ingenting å si for meg siden jeg kjører mer på den intensiteten jeg konkurrerer.

Legger også inn noen 30/15 på 380 watt og 8x3 min på 320 watt for å pushe musklene litt på laktat. Kjører også litt sone 1, men ikke i den balansen man anbefaler. Jeg har ikke tid til å trene så mye så jeg kan ikke sitte å pusle så mye i sone 1 den tiden jeg har til disp


Jeg har også begynt å bruke laktatmåler. Merker du forskjell på laktatmålingene når du er sliten/stinn av trening dagene i forveien og når du har mye overskudd? Eller er laktatmålingene like, mens det bare føles annerledes?


Ja, jeg har merket litt forskjell når jeg er sliten. Jobber turnus og hadde et voldsomt overtidsregime for et par uker siden. Var skikkelig sliten men pga lite trening klarte jeg med litt redbull å presse meg igjennom økta. Da fikk jeg svar på tiltale. Jeg lå plutselig på sone 4 laktat. Da justerte jeg ned de resterende dragene på økta. Noen dager senere når jeg var opplagt igjen var laktat tilbake på det normale. Normalt sett pleier jeg å kjøre økter basert på følelse og ikke kalender så dette er eneste relevante økt i forhold til det du spør om.
_________________________
Er det lett er det ikke gøy

Topp
#2542387 - 20/03/2019 20:27 Re: Hva er din favoritt treningsøkt? [Re: Dio]
HeavyDude Offline
Besatt

Registrert: 17/10/2005
Innlegg: 4004
Sted: Kongsvinger
45/15 i 20 minutter ....
Og alle øktene på Mallorca om våren
_________________________
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day

Topp


Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

ANNONSERE
Ta kontakt
Les hvorfor.


NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå