Side 111 av 113 < 1 2 109 110 111 112 113 >
Muligheter
#2539344 - 05/03/2019 11:47 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Tange Offline
Flittig Bie

Tja, når du så elegant unngår § 6 som jeg siterte lenger opp vil jeg nesten, bare nesten, være enig med deg. ICON_WINK

De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

Politiet skal opptre saklig og upartisk

Hver eneste dag er det tusenvis av syklister som blir hindret av minst like mange bilister som hindrer smidig avvikling av sykkeltrafikken i byene. Er dette en grunn for politiet til å pålegge disse bilistene til å parkere bilen og fortsette til fots? Nope.
Hvorfor ikke? Se § 6

Topp
#2539366 - 05/03/2019 12:56 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Gråstein Offline
Besatt

Sted: Oslo
Enig med deg angående eksempelet ditt med biler i trafikken. Og en viktig del her er at det ikke er enkeltbilene som i seg selv utgjør problemet. Problemet løses ikke ved at én bil parkeres. Derfor bør ikke politiet gå etter enkeltbiler. (Derimot bør de vurdere å gå etter biler som ligger i 50 på E18 når resten av trafikken flyter i 100.)

stå i forhold til

er jo et interessant problem. For hvor stort inngripen er det egentlig å pålegge en syklist å sykle et par km her på de (dårlige) alternativene som finnes? Som en tidligere innlegg kommenterte, tidstapet her er maks et par minutter. Jeg vil si det inngrepet er svært lite. Og om man ser motsatt vei, så vil det pålegget stå i forhold til et relativt lite forhold.

nødvendige

og dette er jo mer interessant. For at pålegge skal være nødvendig, så må det jo nødvendigvis være gjort for å stoppe eller forhindre et lovbrudd. Fortsettelsen nå blir rent hypotetisk, siden denne konkrete saken ikke har resultert i bot for å ikke ha etterfulgt pålegg fra politiet. Men sett at det var det han var bøtelagt for. Da mener jeg at veitrafikklovens generelle betraktninger om aktsomhet er såpass tolkbare at politiet i denne situasjonen kunne forsvart seg med at de mente det var fare for at syklingen var i strid med veitrafikkloven. Så lenge politiloven gir politiet rett til å gripe inn der de tror det kan være fare for lovbrudd, må det også aksepteres at det av og til blir gjort tolkninger som senere blir tolket annerledes i retten. Det er forskjell på en vurdering i øyeblikket og en omfattende rettssak. (Om nå en dom i lagmannsretten slår fast at den ikke er det, vil det selvsagt ikke være akseptabelt om politiet senere bruker dette som grunn.)

Tilbake til saken så skrives det nå altså at han IKKE fikk bot for å ha oversett pålegg fra politiet, men han fikk bot for brudd på veitrafikkloven. Og avgjørelsen i denne saken bør ha stor påvirkning for hvilke pålegg politiet bør komme med til syklister i fremtiden. Likevel mener jeg fortsatt at pålegg fra politiet SKAL følges, og at diskusjon om gyldigheten av pålegget bør tas i egnet forum/rettssystem i etterkant. Ikke ved at enkeltpersoner gjør sin lovtolkning av pålegget, og krever at den enkelte politimann skal kunne diskutere detaljert jus på stedet.

Topp
#2539374 - 05/03/2019 13:43 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Gråstein
Vil ikke pålegg fra Politiet trumfe generelle rettigheter? Og så kan man heller anmelde Politiet senere om man føler seg urettferdig behandlet.

Hvis man ser på statistikken, ser man raskt at en slik anmeldelse må være for noe veldig grovt eller mot en politibetjent som er spesielt upopulær. Kun 2-3% av sakene havner hos domstolen. Selv i saker der politiet dreper folk ved pågripelse eller der ei forstyrra kvinne ble skutt av politiet, endte det med henleggelse. I sistnevnte sak, prøvde politiet seg på at hun var tiltalt for drapsforsøk, fram til videosnutter fra tilskuerer kom ut. Det ble da endra til at hun "agerte mot politiet", så hun ble skutt, av politifolk med skjold og pepperspray. Til slutt henla de saka med begrunnelse at "hun kunne ha vært utilregnelig i gjerningsøyeblikket". Jeg vil tru at hovedgrunnen, var at de ikke ville ha saken oppe i retten, siden det sannsynligvis ville gi et annet utfall enn når politiet fikk bestemme sjøl. Lista over tilsvarende feil og direkte overgrep fra politiet, er lang, og som nevnt - veldig, veldig få saker kommer så langt som til retten.

Topp
#2539377 - 05/03/2019 14:00 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Gråstein Offline
Besatt

Var ikke litt av greia på Grønland at hun _ikke_ fulgte pålegget fra politiet?

– En politikvinne ba henne legge ned kniven. Så skjøt en politimann, som stod lenger unna, kvinnen i magen. Politiet kunne lett tatt kniven fra henne. Det var feil å skyte henne, sier Abdikarin Idow Ali til NRK.

Jeg gadd ikke å lese meg opp på saken, men jeg mener dette oppsummerer den slike jeg husker det fra media. Hun får beskjed av Politiet om å legge fra seg kniven, gjør ikke det og politiet agerer. I dette tilfellet var det mye som talte for at de gjorde feil, selv om vitneobservasjonene var veldig forskjellige.

Hvis vi skal dra parallellen til sykkelepisoden, så sier politiet i begge sakene at en person skal slutte med en oppførsel. I begge saker virker det som om personene mener at politiet ikke har noen grunn til å kreve det. Og i begge saker mener jeg saken ville ha gått over uten dramatikk eller vesentlige ulemper om vedkommende bare hadde rettet seg etter det politiet ba om.

Kvinnen kunne, som syklisten, senere ha klaget på at politiet tok fra henne retten til å stå med kniv i truende posisjon mot barnet dersom hun mente politiet ikke hadde rett til det etter paragrafenei politiloven.

(Sakene er forøvrig veldig ulike i det politet i den ene ber om at en person skal sykle 10 meter til høyre for å unngå å bryte veitrafikkloven, mens den i den andre mener det er fare for at en person skal drepe et barn. Så ikke en gang prøv å bruke saken på Grønland for å hevde "Kan vi risikere at politiet skyter syklister som sykler på trafikert vei" :-)

Topp
#2539378 - 05/03/2019 14:05 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein]
Tange Offline
Flittig Bie

Enig med deg angående eksempelet ditt med biler i trafikken. Og en viktig del her er at det ikke er enkeltbilene som i seg selv utgjør problemet. Problemet løses ikke ved at én bil parkeres. Derfor bør ikke politiet gå etter enkeltbiler. (Derimot bør de vurdere å gå etter biler som ligger i 50 på E18 når resten av trafikken flyter i 100.)

Ja, og dette er fordi alle biler som blir solgt i her landet fint klarer å oppnå en fart på 90 km/t. Slik at det er rom for å følge trafikken noenlunde uten å måtte ligge på fartsgrensen. Og er det lite muligheter til forbikjøring så slipper man andre biler forbi når det er en god anledning.
Sykler derimot kan bevege seg inn på veier med fartgrense opp til 80 km/t. Lovgiveren må ha vært klar over at ingen syklist vil klare å følge biltrafikken om den kjører 80. Det er ikke et stort problem for det er lettere å kjøre forbi en syklist enn en bil. Men det vil overalt være steder som vil være lite uegnet til forbikjøring av en syklist. Lovgiveren må da også ha vært klar over at syklister av og til (ganske ofte) vil hindre trafikken i kortere eller lengre perioder.

Så hva gjør man? Man går etter de som stikker seg nevneverdig ut i forhold til det som kan forventes. Syklisten stakk seg ikke nevneverdig ut i forhold til hva en syklist kan klare. Ser ingen grunn til at politiet stoppet ham.
Quote:

stå i forhold til

er jo et interessant problem. For hvor stort inngripen er det egentlig å pålegge en syklist å sykle et par km her på de (dårlige) alternativene som finnes? Som en tidligere innlegg kommenterte, tidstapet her er maks et par minutter. Jeg vil si det inngrepet er svært lite. Og om man ser motsatt vei, så vil det pålegget stå i forhold til et relativt lite forhold.

nødvendige

og dette er jo mer interessant. For at pålegge skal være nødvendig, så må det jo nødvendigvis være gjort for å stoppe eller forhindre et lovbrudd. Fortsettelsen nå blir rent hypotetisk, siden denne konkrete saken ikke har resultert i bot for å ikke ha etterfulgt pålegg fra politiet. Men sett at det var det han var bøtelagt for. Da mener jeg at veitrafikklovens generelle betraktninger om aktsomhet er såpass tolkbare at politiet i denne situasjonen kunne forsvart seg med at de mente det var fare for at syklingen var i strid med veitrafikkloven. Så lenge politiloven gir politiet rett til å gripe inn der de tror det kan være fare for lovbrudd, må det også aksepteres at det av og til blir gjort tolkninger som senere blir tolket annerledes i retten. Det er forskjell på en vurdering i øyeblikket og en omfattende rettssak. (Om nå en dom i lagmannsretten slår fast at den ikke er det, vil det selvsagt ikke være akseptabelt om politiet senere bruker dette som grunn.)

Tilbake til saken så skrives det nå altså at han IKKE fikk bot for å ha oversett pålegg fra politiet, men han fikk bot for brudd på veitrafikkloven. Og avgjørelsen i denne saken bør ha stor påvirkning for hvilke pålegg politiet bør komme med til syklister i fremtiden. Likevel mener jeg fortsatt at pålegg fra politiet SKAL følges, og at diskusjon om gyldigheten av pålegget bør tas i egnet forum/rettssystem i etterkant. Ikke ved at enkeltpersoner gjør sin lovtolkning av pålegget, og krever at den enkelte politimann skal kunne diskutere detaljert jus på stedet.

Den siste er alltid interessant for det forventes av trafikanten at den kan gjøre i løpet av et par sekunder det politijurister trenger ukesvis for å diskutere.

Topp
#2539381 - 05/03/2019 14:11 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein]
Tange Offline
Flittig Bie

Om kvinnen oppførte seg truende er det milevis mellom den og vår sak.

Et klart openbart lovbrudd med underliggende fare for andre.
Ingen klart lovbrudd og ingen direkte fare for noen.

Topp
#2539386 - 05/03/2019 14:42 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange]
RoyK Offline
Besatt

Sitat: Tange
Om kvinnen oppførte seg truende er det milevis mellom den og vår sak.

Et klart openbart lovbrudd med underliggende fare for andre.
Ingen klart lovbrudd og ingen direkte fare for noen.

Det med kvinna med tomatkniven, ble nevnt som et eksempel på hvor godt det funker å anmelde en politibetjent for tjenestefeil - det er som å pisse i havet og vente på at vannet stiger.

Topp
#2539387 - 05/03/2019 14:44 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein]
RoyK Offline
Besatt

Var ikke litt av greia på Grønland at hun _ikke_ fulgte pålegget fra politiet?

Hu var forvirra og psykisk syk og det var en tomatkniv med butt odd, egna til å i verste fall gi noen et lite kutt. Politiet hadde flere andre virkemidler enn å skyte dama (forøvrig med ekspanderende ammunisjon, sånn som er ulovlig i krig).

Topp
#2539458 - 06/03/2019 07:20 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
ket Offline
Ringrev

Ikke en konflikt ennå, men jeg aner et kommende antall nedpløying av myke trafikanter. TV2 skriver i dag om tesla x med skiboks på tvers bak på bilen. Min erfaring med den douche gjengen er ikke akkurat god klaring til syklister ved passering

Topp
#2539472 - 06/03/2019 09:03 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
vids Offline
Veteran

Sted: Grefsenåsen, Oslo
Slike bøter er noe man snakker seg til å få. Så og si i 100% av tilfellene!. Det skal være noe veldig spesifikt, som å sykle på rødt lys under en rødt lys-kontroll for å få bot. Alt politiet trenger for å ikke gi deg bot er å vise en viss forståelse for argumentene deres, da lar de deg gå. Men enkelte kranglefanter greier jo nesten å snakke seg rett i arresten. Hvorfor ikke vise litt forståelse for samfunnsoppdraget deres, på tross av egne meninger. Så kan man heller ta det politiske budskapet via andre kanaler enn å krangle med tjenestemenn? Det er i alle fall min mening og erfaring.

Eksempler fra eget liv de siste 30 årene:
P= politi
M= meg

P: Det er påbudt med lys på sykkelen etter at det er mørket
M: Jeg forstår, det var dumt av meg. Skal skaffe meg lykt.
Ingen bot.

P: Du må helle ut den øllen
M: Selvfølgelig, beklager!
Ingen bot.

P: Det er ikke lov å tisse på offentlig sted
M: Beklager, det var dumt av meg
Ingen bot.

P: Agitert: Det der kaller jeg grisekjøring! (lengre utskjelling)
M: Ja, jeg er enig. Hadde et alt for travelt og det å brått skifte tre felt til høyre rett foran andre biler kan skremme dem. Du har helt rett! Skjerpings!
Ingen bot.

Osv.
Jeg kunne argumentert for min sak i flere av disse, om jeg ville. Jeg hadde full kontroll på kjøringen, tisset forsvinner ned i grusen og regner bort etc etc, men det er ingen vits, politiet prøver å gjøre jobben sin og har egentlig bare lyst til å komme videre i livet sitt.

Redigert av vids (06/03/2019 09:06)

Topp
#2539475 - 06/03/2019 09:12 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
Andysor Offline
Tørr bak øra

Sitat: vids
Slike bøter er noe man snakker seg til å få. Så og si i 100% av tilfellene!. Det skal være noe veldig spesifikt, som å sykle på rødt lys under en rødt lys-kontroll for å få bot. Alt politiet trenger for å ikke gi deg bot er å vise en viss forståelse for argumentene deres, da lar de deg gå. Men enkelte kranglefanter greier jo nesten å snakke seg rett i arresten. Hvorfor ikke vise litt forståelse for samfunnsoppdraget deres, på tross av egne meninger. Så kan man heller ta det politiske budskapet via andre kanaler enn å krangle med tjenestemenn? Det er i alle fall min mening og erfaring.

P= politi
M= meg

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

M: Ja, jeg er enig. Hadde et alt for travelt og det å brått skifte tre felt til høyre rett foran andre biler kan skremme dem. Du har helt rett! Skjerpings!
Ingen bot.

Osv.
Jeg kunne argumentert for min sak i flere av disse, om jeg ville. Jeg hadde full kontroll på kjøringen, tisset forsvinner ned i grusen og regner bort etc etc, men det er ingen vits, politiet prøver å gjøre jobben sin og har egentlig bare lyst til å komme videre i livet sitt.

Enig i at man ofte ved å være grei og innrømme feil kan slippe unna en bot for en klar overtredelse. MEN det er ikke tilfelle i denne saken.

Topp
#2539476 - 06/03/2019 09:14 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
sykkeloyvind Offline

P= politi
M= meg

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

Osv.

I alle disse situasjonene har du vel gjort noe som faktisk bryter noen faktiske lover. Det gjorde ikke syklisten i denne saken, eller det er i hvert fall det saken handler om. Jeg ville tro det er en høyere terskel for å være veldig beklagende når politiet vinker deg ned og lager en scene i en situasjon der du ikke har gjort noe ulovlig.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2539481 - 06/03/2019 09:28 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
vids Offline
Veteran

Jeg var ikke der og observerte, så kan jo være jeg tar feil. Men antar han prøvde å stå på sin rett der og da. Men jeg vil tro at om han hadde sagt noe slikt hadde det gått greit?

Jeg trodde man kunne sykle her, men da skal sykle jeg gang og sykkelstien i stedet for.

Og så heller satt igang leserbrev og kontakte lokalpolitiker hjemme i fred og ro i stedet for å stå på sitt?

Topp
#2539483 - 06/03/2019 09:33 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
simson Offline
Veteran

Jeg var ikke der og observerte, så kan jo være jeg tar feil. Men antar han prøvde å stå på sin rett der og da. Men jeg vil tro at om han hadde sagt noe slikt hadde det gått greit?

Jeg trodde man kunne sykle her, men da skal sykle jeg gang og sykkelstien i stedet for.

Og så heller satt igang leserbrev og kontakte lokalpolitiker hjemme i fred og ro i stedet for å stå på sitt?

Minuset er at da hadde man ikke fått en rettslig prøving av hvor balansen går for når man kan sykle i veien, når må man anses å sinke trafikken betydelig nok, etc.

Topp
#2539486 - 06/03/2019 09:37 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
sykkeloyvind Offline

Videoen fra bussen viser jo at bussjåføren ligger truende nære, tuter og bærer seg i de minuttene det varer. Slik oppførsel fra bussjåfører fører i hvert fall til at jeg blir litt mer ivrig på å stå på krava.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2539498 - 06/03/2019 10:11 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sykkeloyvind]
Raskall Offline
More than words

Sitat: sykkeloyvind

Videoen fra bussen viser jo at bussjåføren ligger truende nære, tuter og bærer seg i de minuttene det varer. Slik oppførsel fra bussjåfører fører i hvert fall til at jeg blir litt mer ivrig på å stå på krava.

Den videoen har jeg ikke sett. Hvor så du den?

Topp
#2539509 - 06/03/2019 10:41 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
sykkeloyvind Offline

Dette er kanskje en annen situasjon når jeg ser filmen igjen - her er det jo lite trafikk på veien: https://www.side3.no/motor/her-ligger-syklisten-og-sperrer-bussen-og-nekter-a-slippe-forbi-4412241
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2539514 - 06/03/2019 10:53 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
Alpers Offline

Sted: På kontoret
Er dette samme sak?
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2539515 - 06/03/2019 10:55 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
GGG Online
Tørr bak øra

Sted: Stavanger

P= politi
M= meg

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

Osv.

Problemene oppstår når du IKKE har brutt noen lov, da er det litt vanskeligere å være ydmyk synes i alle fall jeg. Politiet er tross alt ikke den dømmende eller lovgivende makt, heldigvis.

Redigert av GGG (06/03/2019 10:58)

Topp
#2539519 - 06/03/2019 11:03 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Alpers]
kao Offline
Ivrig

Sted: Kjeller
Sitat: Alpers
Er dette samme sak?

Nei. I saken med #mosseveimannen er forsinkelsen for bussen anslått til 10-15 sekunder.

Topp
#2539521 - 06/03/2019 11:08 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Alpers]
sykkeloyvind Offline

Sitat: Alpers
Er dette samme sak?

nei, my bad - dette er ikke samme sak. Bare kom på denne videoen.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2539653 - 06/03/2019 23:29 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
sun flyer Online
Ringrev

Sted: Bergen
Og så er det vel ikke gang- og sykkelvei der som de sier det er heller? Fisker Syversens vei er en vanlig vei, ikke en gang- og sykkelvei?

Topp
#2540425 - 11/03/2019 07:14 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
RoyK Offline
Besatt

P= politi
M= meg

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

Ingen bot.

Osv.

Så siden du klarte å prate deg bort fra lovbrudd, gjør det at politiet er snille mot alle andre? I så fall viser du rimelig høy naivitet. Se igjen på nevnt statistikk om "spesialenheten".

Topp
#2540453 - 11/03/2019 09:47 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RoyK]
vids Offline
Veteran

Jeg sier at om han lett kunne unngått bot den dagen ved å være litt smidig.

Topp
#2540536 - 11/03/2019 16:19 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: vids]
RoyK Offline
Besatt

Jeg sier at om han lett kunne unngått bot den dagen ved å være litt smidig.

Ved å unngå å ikke bryte loven? ICON_WINK

Topp
#2540587 - 11/03/2019 22:05 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
krrm Offline
Entusiast

Var et intervju med fyren på radio, Ekko NRK P2 (tilgjengelig på podcast), samme dag som anken ble kjent, han framsto relativt balansert. Ut i fra det han sa, så tror jeg også at han hadde unngått boten om han ikke hadde vært uenig med politimannen, men han forklarte også hvorfor han var uenig. Lov og rett lar jeg andre med mer detaljert kjennskap til begge sider av saken vurdere. Er veldig glad jeg har en sykkelvei der jeg i liten grad må forholde meg til biler som beveger seg fortere enn meg.

Topp
#2541074 - 14/03/2019 09:19 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
fredriks Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Adressa

I Trondheim ignorerar man de flesta vilkoren för gatetun https://tsh.toi.no/doc653.htm och skiltar en av huvudsykkelveierna som gatetun.

Undrar vad som sker om en syklist får böter för att sykla för snabbt på ett felaktigt skiltat gatetun?

Redigert av fredriks (14/03/2019 09:22)

Topp
#2541566 - 16/03/2019 18:37 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
loik Offline
Ringrev

Topp
#2545340 - 04/04/2019 21:41 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re]
RoyK Offline
Besatt

Topp
#2545430 - 05/04/2019 09:52 Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RoyK]
eirikbk Offline
Ringrev

Trist sak. Kan ikke fatte annet enn at sjåføren må bli dømt. Ikke at straff i seg selv er målet, men signaleffekten. Her har han åpenbart dundret i vei og svingt umiddelbart når det skiftet til grønt. Det er jo opplagt at det kan være folk i sykkelfeltet.

Topp
Side 111 av 113 < 1 2 109 110 111 112 113 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå