Muligheter
#2535150 - 08/02/2019 16:22 Fatbike og skiløyper
skedsmo Offline
Snill og blid

Sted: Oslo
Hei folkens

Kikker raskt innom forumet og ser ikke umiddelbart temaet fatbike i skiløype som et dagsaktuelt tema. Jeg trodde dette ble flittig drøftet? I mitt hode er dette uproblematisk. I en preparert løype som har fått tid til å sette seg vil ikke en fatbike lage annet enn mikroskopiske spor etter knaster. Dekkene vil trolig heller være med å jevne ut fotsporene etter gående og annet som eventuelt har foregått før sporet fikk satt seg.
Det er samtidig lov å bruke hodet og ikke sykle på tidspunkter når det er mange skifolk i sporet .
Hvis vi legger til at det finnes områder der svært få ferdes på ski, og at det da må være helt greit å benytte seg av disse områdene?
Ikke minst, vi er ikke så veldig mange som er ute i skisporet på sykkel.

Er det dialog mellom de aktuelle partene på dette? Og, finnes det noen felles forståelse for hva som er greit og ikke greit? Jeg er kjent med stivettreglene til NOTS (på snø).

Topp
#2535153 - 08/02/2019 16:59 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
gutt45kg Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Jeg prøvde fatbike 1 sesong. Fant fort ut at det er mer gøy å gå på ski når det er skiføre.

Fikk for øvrig aldri "kjeft" og satte neppe mye spor. Ikke truffet en eneste fb i år.

Topp
#2535176 - 08/02/2019 20:51 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
Ripen Offline
Søk hjelp!

Sted: Nesodden
NOTS har utarbeidet egne stivettregler for sykling vinterstid.

http://www.nots.no/stivettreglene/

Topp
#2535231 - 09/02/2019 12:24 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
Garpen Offline
Besatt

Sted: La Ferme de Lambert
Sitat: skedsmo
... temaet fatbike i skiløype som et dagsaktuelt tema. Jeg trodde dette ble flittig drøftet? I mitt hode er dette uproblematisk.

Er det da noe å diskutere?

Topp
#2535355 - 10/02/2019 18:22 Re: Fatbike og skiløyper [Re: gutt45kg]
knutspeed Offline
Ivrig

Sitat: gutt45kg
Jeg prøvde fatbike 1 sesong. Fant fort ut at det er mer gøy å gå på ski når det er skiføre.

Fikk for øvrig aldri "kjeft" og satte neppe mye spor. Ikke truffet en eneste fb i år.

Har gått langrenn i mange år, men også syklet på vinteren. Både kona og jeg handlet brukte fat til denne vinteren, og foretrekker det fremfor langrenn nå 😁

Syntes det funker overraskende bra, og når føret tillater det, er det jo mye mer effektivt å kjøre både der det er preppet men også på sti. I tillegg kan jeg jo både styre og bremse, og går jeg på trynet har jeg både hjelm og knebeskyttere.

Ingen negative opplevelser, heller andre veien. Skifolk har spurt oss om å bytte, spesielt når det er lange oppoverbakker. Forskjellen i energibruk er ganske stor, ihvertfall for en som meg som ikke har super skiteknikk og middelmådig utstyr.

Men fatbike er traktor. Får en fin turopplevelse, men det er langt fra så gøy som stisykkel.

Topp
#2535365 - 10/02/2019 19:35 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
Roysin Offline
Tørr bak øra

Dette er vel uproblematisk så lenge løypene er faste og fine.
Lager jo knapt merker .

Men som i dag er det nok greit å la være ICON_WINK

Topp
#2535400 - 11/02/2019 07:47 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
Flamini Offline
Ringrev

for meg så er dette ett marginalt problem;
heldigvis så er det få som sykler i preparerte skiløyper og de fleste fatbike syklistene holder seg unna skiløypene når det er løse spor.

de fatbike syklistene som er ute på tur når preparerte skiløyper ikke har "satt seg " skikkelig, har en tendens til å sette dype spor etter seg

Topp
#2535401 - 11/02/2019 08:00 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
EmilZipp Offline
Besatt

Jeg vil gjette på at motstand mot Fatbike også er litt avhengig av hvor man er. På Haglebu hvor jeg holder til er Fatbike en eksotisk ting og folk vinker

Topp
#2536796 - 19/02/2019 10:26 Re: Fatbike og skiløyper [Re: EmilZipp]
Anomyn Offline
Ringrev

Sted: Outback 1
Har lufta gått litt ut av fat-sykkel-bølgen? Noen år siden skulle "alle" ha fat-sykler, nå ser jeg færre slike i bruk. Var det en flopp?
Hva kan en fat-sykkel brukes til, som andre sykler ikke kan?
Sykle i myr? Irritere skiløpere?
Men hva mer?

Redigert av Anomyn (19/02/2019 10:26)

Topp
#2536802 - 19/02/2019 10:38 Re: Fatbike og skiløyper [Re: Anomyn]
ØysteinS Offline
Veteran

Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Sitat: Anomyn
Har lufta gått litt ut av fat-sykkel-bølgen? Noen år siden skulle "alle" ha fat-sykler, nå ser jeg færre slike i bruk. Var det en flopp?
Men hva mer?

Herje i skogen, på snø. Skrense, hoppe, tulle og tøyse. På snø, der en smalsykkel får trøbbel idet man skrenser utfor sporet. Skrense uten å bli ille tilredt, og uten å ødelegge stiene.

Hadde to stk tjukkaser fra 2012-2016, med alt annet enn stigeometri. 9:Zero:7, første og andre revisjon. Urkjedelig, vil ha de årene refundert.

Så Ice Cream Truck. Da ble alt morsomt igjen, på sti. Parkeres og settes bort idet snøen forsvinner.

Redigert av ØysteinS (19/02/2019 10:39)

Topp
#2536830 - 19/02/2019 12:12 Re: Fatbike og skiløyper [Re: Anomyn]
knutspeed Offline
Ivrig

Men hva mer?

mtp hva vi betalte for (u)brukte fat, så må det ha vært en flopp.

Men bruksområdet utover det som kan kjøres med vanlig stisykkel er ganske marginalt. Skiløyper og snødekke ved riktige forhold, men det er kort vei fra perfekt fat-føre til skinnyføre. Har sykla mye fat i vinter hvor jeg ellers hadde valgt rulla - det er jo en traktor.
Er positivt overrasket over hvor greit det går å kjøre piggfritt på glatta med 4.8. Brukte fat til jobb de dagene hvor føret var skikkelig grisete i vinter, og det funka suverent.

Fat er gøy på en litt pervers måte.

Topp
#2536855 - 19/02/2019 14:11 Re: Fatbike og skiløyper [Re: Anomyn]
eldo472 Online
Ringrev

Sted: Tranby, Lier
Men hva mer?

Fatbiken var nok litt opp hauset.

Fatbike fungerer bra i bygater med guffene brostein og fortauskanter, på all slags skummelt underlag.

Med bra pigger er den uslåelig på allslags vinterføre. Ingen jaging på knudrete holke svuller. Marka er åpen året rundt. I kombinasjon med ski kan man alltid dra på tur.

Våt myr sykling er ikke noe å prøve seg på, blir bare større spor. Er det halvveis bløtt kan man derimot få mindre spor på sårbar grunn. Man må se an underlaget.

Man blir tøff i trynet av store solide dekk. Hjulene har en tendens til og trille over det meste av hindringer som andre sykkelhjul kan sette seg fast i eller stoppe mot.
Det medfører at man kan skyve grensene for hva man tør å kjøre over eller ned. Dette kan man ta med seg videre til tynnsykler slik at man blir bedre teknisk.

Tirring av skiløpere fungerer best i avisen. De fleste som ser hvor lite spor en fatbike lager skjønner at dette er ikke noe å bry seg om.

Redigert av eldo472 (21/02/2019 00:12)

Topp
#2536973 - 19/02/2019 23:47 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
fredriks Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Efter några år med fatbikes i skiløyper er min erfaring:

Det är väldigt få som sykler i skilöyperna här.

Spåren är oftast rätt tydliga också på hårt underlag.

Verkar vara vansklig att sykla rakt med dem i motbakkar...

Om det är tillräkligt hårt underlag så är det helt oproblematiskt.

Det är rätt ofta inte tillräkligt hårt överallt så ibland blir det rätt djupa spår också når man hade trott att det skulle varit tillräkligt hårt.

De lagar oftast djupare spår än ski.

Några gånger har jag sett så pass djupa spår att jag förstår att en del skifolk blir irriterade.

Topp
#2537097 - 20/02/2019 17:26 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
EmilZipp Offline
Besatt

Jeg er elendig til å følge trender tydeligvis, kjøpte Fatbike rett før høstferie på fjellet på en mix av litt barfrost og en del partier med vått underlag. I skogen hjemme liker jeg bedre å sykle Fatbike når det er klinete, sleipt og vått fremfor på stisykkelen (27,5 130/120 m 2,6 dekk). Masse folk går opp stier på snø i skogen hjemme i tillegg til oss på sykkel og jeg har mange flotte økter på Fatbike i vinter. Har 4 langrennsturer så langt i vinterferien og to turer på Fatbike, i skiløyper som er så harde at jeg ikke har slått igjennom en eneste gang. Kun merker etter knottene. En gubbe ristet på hodet i dag men ellers hilser folk tilbake og alle smågutter hoier. Jeg har dempegaffel og 4,8 JJ og Dillinger 5 m pigg. Jeg kommer til å bruke Fatbike’n mye utenfor landeveisesongen og er kjempefoenøyd ! Ellers sykler jeg ritt på landevei, Ultrabirken, og grus med bukkestyre.

Topp
#2537114 - 20/02/2019 19:38 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
rørleggern Offline
Ringrev

Sted: Ås
Jeg digger fatbike, det er helt konge i skogen. Funker på alle underlag. Selv på nypreppet skiløyper. Da med 4.8" og lite luft, det slår ikke igjennom. Selv med sekk på 15 kg på ryggen. Jeg med sekk og tøy ca 87 kg.
Sykkel ca 10 kg. Lager mindre spor enn skiløperne.
Ganske tøft at det ruller fortere, enn alt av mtb og mtb+ jeg har prøvd. Fra grus til hoppe sa gåsa sti.
Har 2 fatbike, en på hytta en hjemme. Begge i 10 kg klassen. Når jeg setter de opp for lett fatbike, så er det fort nede på 8.7 kg.
Før hadde jeg 15 kg fatbike. Det er ikke vits å sammenligne med.

Topp
#2537271 - 21/02/2019 14:39 Re: Fatbike og skiløyper [Re: ØysteinS]
ingeplinge Offline
Påklikket

Sted: Gjøvik
Sitat: ØysteinS
Hadde to stk tjukkaser fra 2012-2016, med alt annet enn stigeometri. 9:Zero:7, første og andre revisjon. Urkjedelig, vil ha de årene refundert.
Så Ice Cream Truck. Da ble alt morsomt igjen, på sti. Parkeres og settes bort idet snøen forsvinner.

Haha! Voldsomt til geometrifetisj, syns jeg! Jeg har en moonlander og syns det er moro stadig, men den brukes jo utelukkende på snø, da.. På små hundelufterstier lokalt og i skiløyper til fjells. Ville sikkert vært artigere om den var halve vekta, men ikke så mye artigere at det ville forsvare utlegget. Jeg tror nok lufta har gått litt ut av fatbike-hypen, og det er godt mulig det blir bare motorisert som gjelder framover.. (Møtte to tyske skidamer på en fjelltur sist helg, de var svært forundrete, og omtalte sykkelen min som en sykkel for "sports". Tidligere hadde de visst aldri sett tjukksykler uten elmotor.)

Topp
#2537323 - 21/02/2019 20:26 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
AfLatTire Offline
Entusiast

Sted: Flåklypa
Virkelig ikke anbefalt å lage spor? Da jeg vandret i skogen var jeg mer opptatt av landskapet, og ikke bakken. Er ikke skogen for alle?

Topp
#2537712 - 23/02/2019 22:21 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
simenf Online
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen
Har fatbike med 4.0-dekk som nesten utelukkende brukes i skiløyper. Man må bare være forberedt på at forholdene noen dager, spesielt tidlig på sesongen, kan være så dårlige at man må snu. Ønsker meg 27,5x4.5 for litt mer bruksområde på varierende forhold.

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2537810 - 24/02/2019 20:55 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
Oddeman Offline
Ringrev

Jeg er på joggepinner (kun skøyting) 2-3 ganger i uka i bymarka i Trondheim. Opplever fatbike som helt uproblematisk. Om noe, så en helt marginal positiv effekt. Sykler ikke FB selv, så er vel noenlunde habil. Uansett min synsing for det det er verdt.

Topp
#2539555 - 06/03/2019 13:15 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
frodebo Offline
Entusiast

Vintersesongen på Fatbike i Bymarka, Trondheim er nesten favorittsesongen min. Stort utvalg i flotte løyper, 99% hyggelige folk og ikke minst veldig gøy. Så lenge man tar hensyn - vurderer underlaget, tar de mest avsidesliggende traseene på utfartsdager, unngår lysløyper m.m. så er det uproblematisk. Møter mange som blir veldig fascinerte og nysgjerrige. Gøy det også ;-)

Topp
#2540482 - 11/03/2019 12:04 Re: Fatbike og skiløyper [Re: skedsmo]
bah Offline
Entusiast

Sted: Drammen
Er jeg veldig sær når jeg syns det blir litt dumt å velge å sykle fatbike i hovedskiløypa mellom Landfalltjern og Tverken (i Drammensmarka) kl. 11 på årets skisøndag (nysnø, nykjørt og sol)?

Jeg selv holder meg til ski på vinteren. Jeg har igrunn ikke noe imot fatbike i skiløypene så lenge det er hardt nok til å ikke lage dype spor, men merker jeg ble litt provosert av de to fatbikerne jeg møtte i går på akkurat det tidspunktet, i akkurat den løypa (veldig trafikkert, og ikke spesielt bred).

Topp
#2540494 - 11/03/2019 12:33 Re: Fatbike og skiløyper [Re: bah]
Fjeldheim Offline
Førstemester

Sted: Solbergelva
Sitat: bah
Er jeg veldig sær når jeg syns det blir litt dumt å velge å sykle fatbike i hovedskiløypa mellom Landfalltjern og Tverken (i Drammensmarka) kl. 11 på årets skisøndag (nysnø, nykjørt og sol)?

Jeg selv holder meg til ski på vinteren. Jeg har igrunn ikke noe imot fatbike i skiløypene så lenge det er hardt nok til å ikke lage dype spor, men merker jeg ble litt provosert av de to fatbikerne jeg møtte i går på akkurat det tidspunktet, i akkurat den løypa (veldig trafikkert, og ikke spesielt bred).

Nei - du er ikke sær. Derimot veldig fornuftig!
Det er visse strekninger man bør styre unna med sykkel på gitte dager og klokkeslett for å unngå unødvendig bråk.
Landfall-tverken på Lørdag/ søndag formiddag er en av dem.
Dette gjelder forøvrig både sommer og vinter.

Bare så det er sagt; jeg sykler selv i skiløyper, og har ikke noe i mot fatbike, men den strekningen unngår jeg på dager som i går og andre utfartsdager.

Topp
#2540497 - 11/03/2019 12:39 Re: Fatbike og skiløyper [Re: bah]
krankdrev Offline
Besatt

Sitat: bah

Jeg bor i Drammen selv, og prøver å unngå de travleste stedene og tidspunktene, men samtidig er det jo sånn at et sted må man starte fra og begynnelsen av turen vil gjerne uansett gå steder der det er en del andre folk.

Hvis de ikke laga dype spor og ellers oppførte seg som folk syns jeg du irriterer deg helt unødig. Fra Landfalltjern til Tverken er det snakk om kun 3km, og det er uansett fullt av unger, pulker og bikkjer. Bedre å ta ting med et smil, nyte det fine været og være glad for at andre har det hyggelig også. Du trenger ikke bevege deg så langt forbi Tverken før trengselen er betydelig mindre.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå