Muligheter
#2535621 - 12/02/2019 10:55 Løvenskiold og Nordmarka
EmilZipp Offline
Besatt

Sted: Nesodden
Jeg har tenkt at vi er utrolig heldige som har en grunneier som Løvenskiold hvor det hver vinter er et mylder av skiløyper, skilting, tilgjengelige veier for å bringe inn varer til Kikut osv. Nettverket av grusveier for sykling er jo enestående. Jeg har forståelse for at han driver aktivt med avvirking av skog og ikke ønsker større deler av skogen fredet, skulle bare mangle. Har lest artikkelen på Terrengsykkel.no

Er det slik at det er spesielle områder han ikke ønsker stisykling, i områder hvor han hogger eller er det å sykle på sti en krevende diskusjon i hele Nordmarka ?

Topp
#2535638 - 12/02/2019 11:28 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
vids Offline
Veteran

Sted: Grefsenåsen, Oslo
Er litt usikker på hva som menes med at den ikke er egnet for sykling nå? Dorullstien fungerte bra til sykling i sommer, ikke rett etter hogsten men en stund senere. Selve traseen ble ryddet av sykkelistene selv. Det er mye brask på siden av stien og man må rulle over en del kvister i den også der hogstfeltet er. Og der man tidligere har kunnet velge mellom alternative stier, så er det bare en som fungerer nå.

Topp
#2535639 - 12/02/2019 11:36 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
skubisan Online
Besatt

Sted: Oslo
Jeg synes det er ganske tragisk at Nordamarka, som norges kanskje viktigste rekreasjonsområde, er det skogsområde som drives hardest her i landet. Det eneste positive man kan si om Løvendskiold er at han sponser en delikatessebutikk på Bærums Verk.

Topp
#2535640 - 12/02/2019 11:41 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: skubisan]
JoachimV Offline
Ivrig

Sted: Sørpå
Sitat: skubisan
Jeg synes det er ganske tragisk at Nordamarka, som norges kanskje viktigste rekreasjonsområde, er det skogsområde som drives hardest her i landet. Det eneste positive man kan si om Løvendskiold er at han sponser en delikatessebutikk på Bærums Verk.

Sponser seg selv i så fall. Han eier Bærums verk AS.

Ja til skogsdrift!

Topp
#2535643 - 12/02/2019 11:44 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: JoachimV]
skubisan Online
Besatt

Sitat: JoachimV

Sponser seg selv i så fall. Han eier Bærums verk AS.

Nei til skogsdrift i Nordamrka!

Tror du virkelig at en delikatessebutikk kan gå rundt i en kommune med så mye gjerrige folk som det er i Bærum?

Topp
#2535644 - 12/02/2019 11:48 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: skubisan]
Torshov-Simen Offline
Besatt

Jeg stemmer ja til at hjemfallsretten utvides til også å gjelde skogområder ICON_SMILE

Topp
#2535647 - 12/02/2019 11:56 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
Alpers Offline

Sted: På kontoret
Nordmarka ble vel gitt til slekten hans da vi var okkupert av danskene?

Ganske sykt at dette skogsområdet ikke er tatt tilbake av staten. Han har jo beriket seg selv og sin familie for all fremtid, så han kommer jo rimelig godt ut av det uansett.
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2535648 - 12/02/2019 11:59 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: Alpers]
Torshov-Simen Offline
Besatt

Sitat: Alpers

Ganske sykt at dette skogsområdet ikke er tatt tilbake av staten. Han har jo beriket seg selv og sin familie for all fremtid, så han kommer jo rimelig godt ut av det uansett.

Dessverre har Løvendskioldslekten sitt på det tørre i så måte, de har kjøpt skogen på vanlig måte. Det var den tidligere eieren som hadde fått området som oppgjør for misligholdte lån kongen hadde tatt opp.

Men at de sitter med eierskapet som en direkte følge av en svak nasjonalstat og at området burde vært i offentlig eie er jeg helt enig i.

Redigert av Torshov-Simen (12/02/2019 12:41)

Topp
#2535660 - 12/02/2019 12:25 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Sitat: EmilZipp

Er det slik at det er spesielle områder han ikke ønsker stisykling, i områder hvor han hogger eller er det å sykle på sti en krevende diskusjon i hele Nordmarka ?

Nei, han bare liker ikke sykling på mer generelt grunnlag....

Topp
#2535674 - 12/02/2019 13:11 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: Torshov-Simen]
EmilZipp Offline
Besatt

Sitat: Torshov-Simen
Dessverre har Løvendskioldslekten sitt på det tørre i så måte, de har kjøpt skogen på vanlig måte. Det var den tidligere eieren som hadde fått området som oppgjør for misligholdte lån kongen hadde tatt opp.

Men at de sitter med eierskapet som en direkte følge av en svak nasjonalstat og at området burde vært i offentlig eie er jeg helt enig i.

Løvenskiold er akkurat lik den typiske milliardær i Norge, mann over 50 som har blitt født inn i riktig familie med historie i å utnytte naturressurser (skog, fiskeri, industri og i den senere tid olje). Noen unntak selvsagt, Thon, Fredriksen, Røkke, matmilliardærer osv. De fleste av de som har blitt rike i siste generasjon har begynt med mer enn litt lommepenger av pappa.

Hvorfor er det galt at landets dyktigste bedriftsledere tjener 5-10 mill i året mens vi hyller ballspillere med dustelønninger og Aksel Lund Svindal som har blitt styrtrik på Forbruksfinansiering og tragiske familieskjebner. Han er eller har vært involvert i Bank2, Komplett Bank, Aprila Bank, Monobank, Bank Norwegian (som er den styggeste ulven av dem alle) og nå som forbruksbanker når toppen med nye reguleringer kommer han til å tjene alt en gang til i inkassobransjen (Axactor). Norges skiforbund er motstandere av RedBull men for Aksel er det helt fint. Forbruksbanker og spillselskaper er snart de eneste som reklamerer på TV, det sier litt om marginene...

Ok, nå tok jeg litt av, Aksel er jo en av de kuleste idrettsutøverne vi har (hatt)

Topp
#2535677 - 12/02/2019 13:27 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
skubisan Online
Besatt

Det handler ikke om Løvendskiold. Det handler om Nordmarka og virkelige verdier.

Topp
#2535712 - 12/02/2019 15:24 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
Torshov-Simen Offline
Besatt

Løvenskiold er akkurat lik den typiske milliardær i Norge, mann over 50 som har blitt født inn i riktig familie med historie i å utnytte naturressurser (skog, fiskeri, industri og i den senere tid olje). Noen unntak selvsagt, Thon, Fredriksen, Røkke, matmilliardærer osv. De fleste av de som har blitt rike i siste generasjon har begynt med mer enn litt lommepenger av pappa.

Hvorfor er det galt at landets dyktigste bedriftsledere tjener 5-10 mill i året mens vi hyller ballspillere med dustelønninger og Aksel Lund Svindal som har blitt styrtrik på Forbruksfinansiering og tragiske familieskjebner. Han er eller har vært involvert i Bank2, Komplett Bank, Aprila Bank, Monobank, Bank Norwegian (som er den styggeste ulven av dem alle) og nå som forbruksbanker når toppen med nye reguleringer kommer han til å tjene alt en gang til i inkassobransjen (Axactor). Norges skiforbund er motstandere av RedBull men for Aksel er det helt fint. Forbruksbanker og spillselskaper er snart de eneste som reklamerer på TV, det sier litt om marginene...

Ok, nå tok jeg litt av, Aksel er jo en av de kuleste idrettsutøverne vi har (hatt)

Enig med Skubisan, Løvenskiold er i seg selv uinteressant, det grunnleggende problematiske er at en halv million (?) menneskers tilgang til sitt viktigste rekreasjonsområde er prisgitt én privatpersons velvilje. Situasjonen hadde vært like uspiselig om Nordmarka var eid av Røkke, Thon eller REMA.

Forøvrig; har ikke vi diskutert økonomi før? ICON_SMILE
Jeg legger ikke skjul på at jeg er boarderline kommunist og mener at ingen fortjener det perverterte lønnsnivået som følger med en utøylet markedsøkonomi.

Mye kan sies om Red Bull avtalen til ALS, kortversjonen er at den kom på plass i en annen tidsalder da den norske idrettsmodellen enda ikke hadde kommet under press, ble muliggjort av mindre sentralisert styring av skiforbundets underavdelinger og nødvendiggjort av alpinkomiteens bunnskrapte kasse. Den hadde aldri blitt godkjent i dag, og har bare blitt tolerert fordi ALS har vært smidig med hensyn til å la Skiforbundet luke bort de minst spiselige delene av den.

Forøvrig mener jeg "lønningene" til individuelle idrettsutøvere stiller seg noe anderledes enn ballspilleres og næringslivslederes ettersom de er mye mer prestasjonsbetinget og risikoutsatt.
Og så er forbrukslånsinvesteringene til ALS i mine øyne et enkeltstående glipptak i en ellers plettfri gentlemanskarriere.

Redigert av Torshov-Simen (12/02/2019 15:27)

Topp
#2535717 - 12/02/2019 15:36 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: Torshov-Simen]
skubisan Online
Besatt

[t en halv million (?) menneskers..

Tror faktisk det dreier seg om rundt 1,5 millioner, selv om mange sikkert bruker Østmarka, Vestmarka, Romeriksåsen etc vel så mye.

Topp
#2535720 - 12/02/2019 15:45 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: skubisan]
Torshov-Simen Offline
Besatt

[t en halv million (?) menneskers..

Tror faktisk det dreier seg om rundt 1,5 millioner, selv om mange sikkert bruker Østmarka, Vestmarka, Romeriksåsen etc vel så mye.

Det var det jeg tenkte på da jeg lurte på hvor jeg skulle sette taket ICON_SMILE

Topp
#2535721 - 12/02/2019 15:48 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
EmilZipp Offline
Besatt

Beklager at jeg bidro til å dra diskusjonen langt inn i skogen...
1,5 millioner mennesker ønsker han vel ikke i skogen sin. Mer ferdsel betyr mer søppel, brannfare, folk som jager elgene hans :-) osv...

Men er det konkret stisykling som er stridens kjerne (som Anders A-R skriver) eller er det et generelt ønske fra grunneier å begrense eller vanskeliggjøre adgang for ferdsel på hans eiendom, alt fra gående, hester, rullestoler, sykler, padlere, teltere, hengekøyemafia'n etc ?

Topp
#2535724 - 12/02/2019 16:09 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
Alpers Offline

Sted: På kontoret
Beklager at jeg bidro til å dra diskusjonen langt inn i skogen...
1,5 millioner mennesker ønsker han vel ikke i skogen sin. Mer ferdsel betyr mer søppel, brannfare, folk som jager elgene hans :-) osv...

Men er det konkret stisykling som er stridens kjerne (som Anders A-R skriver) eller er det et generelt ønske fra grunneier å begrense eller vanskeliggjøre adgang for ferdsel på hans eiendom, alt fra gående, hester, rullestoler, sykler, padlere, teltere, hengekøyemafia'n etc ?

Det finnes nok hvertfall tydelige skiller mellom ulike aktivitetsformer. Det går flere skirenn i hans skoger hvert år, nå sist helg Holmenkollmarsjen. Sykkelritt er det dog et totalforbud mot på Løvenskiolds områder, om det så er treåringer på sparkesykkel. Det er ikke langt unna at selv organiserte gruppeturer omfavnes av et slikt forbud.

Nordmarka er uten tvil det best tilrettelagte området i verden for langrenn, mens det om sommeren ikke eksisterer særlig insentiver for å sykle der, utover et godt etablert veinett. Det er til og med slik at flere skilter anmoder syklister om å vise hensyn for tømmertransport og hogst. Samarbeidet mellom Skiforeningen og Løvenskiold/ mindre grunneierlag virker å være upåklagelig, mens sykkel ikke er like populært.

Jeg har innfunnet meg med at jeg er takknemmelig for de mange flotte grusveiene, selv om det innebærer at skogen blir flatehugget til det ugjenkjennelige langs de fleste veiene.
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2535729 - 12/02/2019 16:19 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: Alpers]
skubisan Online
Besatt

Jeg tror de fleste store veiene hadde overlevd uten storskala skogsdrift fordi de fører til gårder, boliger, hytteområder og dammer og annen infrastruktur. Og det hadde ikke vært så farlig om de rene drifstveiene grodde igjen etterhvert. De som har nok trafikk hadde blitt til doubletrack og singletrack.

Topp
#2535747 - 12/02/2019 19:16 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk

Jeg har erfaring fra motsatt side av bordet, både med grunneierforhold og har fått ting enkelt i livet om man kan si det sånn.

Grunneiere flest er opptatt av etterrettelighet; så lenge du oppfører deg skikkelig og står for det du sier, så er de fleste mulig å snakke med. Dessverre har mange rittarrangører strukket strikken langt og gjort seg upopulære flere steder. Det siste skjedde jo også i Oslo for en del år tilbake da noen forsøkte å arrangere ritt uten tillatelse. Du kan trygt si at det satt arbeidet med sykling i Marka tilbake med ganske mange år. Men i tilfellet Løvenskiold så tror jeg han anser sykling som en aktivitet som ikke har sin plass i Marka, sånn sett må man bare håpe på neste generasjon, eller at vi får reversert privatiseringen av skogseiendommer i landet og Statskog SF kjøper ut Løvenskiold. Det er i hvertfall min drøm. Eller at MdG får gjennomslag for noe tilsvarende i Oslo.

Redigert av Anders A-R (12/02/2019 19:17)

Topp
#2535753 - 12/02/2019 20:05 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: Torshov-Simen]
ingeplinge Offline
Påklikket

Sted: Gjøvik

På det tørre, tja.. antakelig var nok historien litt myraktig..
Flesteparten av de store skogeierne har enten fått lurt til seg eiendommen i forbindelse med adelsfordeler før dansketidas slutt eller med smarte transaksjoner i nedgangstider etterpå, f.eks ved å betale uvitende bønder med devaluert riksdaler rett før speciedaleren tok over, etc. Eiendomsretten til det meste i landet kom dessuten først med danskekongene, som selvsagt annekterte alt og bare lot almenningene beholde bruksretten. Selvsagt skulle det nye norske stortinget gjort noe med tildragelsene til danskekongen og hans venner, det burde skjedd på Eidsvoll i 1814, men da var jo de fleste av de aktuelle rikingene til stede, og nordmarksgodsets (og mesteparten av østlandets) eier var endog vertskap.. :/
Det har ikke vært fritt for at de siste to hundre årene har tilgodesett svindlere og spekulanter heller, og problemet blir eskalert med sittende regjering.

Topp
#2535761 - 12/02/2019 20:58 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: ingeplinge]
Torshov-Simen Offline
Besatt

Sitat: ingeplinge

På det tørre, tja.. antakelig var nok historien litt myraktig..
Flesteparten av de store skogeierne har enten fått lurt til seg eiendommen i forbindelse med adelsfordeler før dansketidas slutt eller med smarte transaksjoner i nedgangstider etterpå, f.eks ved å betale uvitende bønder med devaluert riksdaler rett før speciedaleren tok over, etc. Eiendomsretten til det meste i landet kom dessuten først med danskekongene, som selvsagt annekterte alt og bare lot almenningene beholde bruksretten. Selvsagt skulle det nye norske stortinget gjort noe med tildragelsene til danskekongen og hans venner, det burde skjedd på Eidsvoll i 1814, men da var jo de fleste av de aktuelle rikingene til stede, og nordmarksgodsets (og mesteparten av østlandets) eier var endog vertskap.. :/
Det har ikke vært fritt for at de siste to hundre årene har tilgodesett svindlere og spekulanter heller, og problemet blir eskalert med sittende regjering.

Misforstå meg rett; det er ikke tvil om at Nordamarka i likhet med mange andre arealer har blitt stjålet fra fellesskapet, jeg påpekte bare at i akkurat denne saken var det ikke Løvenskiold som stod for selve tyveriet.
Men heleren er like god som stjeleren som det heter i ordtaket.

Topp
#2535811 - 13/02/2019 09:03 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: Anders A-R]
EmilZipp Offline
Besatt

Sitat: Anders A-R
Jeg har erfaring fra motsatt side av bordet

Jeg ser også grunneiers interesse, i min jobb finansierer bla hver fjerde bonde i Norge. For bonden og skogeieren er drift av egen eiendom svært viktig for evnen til å ha noe å leve av. Skogen hogges max en gang i eiers aktive driveperiode og åpenbart er de opptatt av forsiktig ferdsel i skogen (alt fra glasskår, sigarettsneiper, bål, ødeleggelse osv). En syklist er jo ikke farlig men når mange samles øker trykket på eiendommen over tid. Nå er nok ikke Løvenskiold like avhengig av skoginntekter for å få salt i maten som de fleste små skogeierne og kanskje er han heldig men uansett må jeg si at turene på grusveiene hans i marka står til terningkast 6.

På Nesodden har vi flere grunneiere, inkl kommunen, som er lunkne til stisykling. Vi som klubb får ofte "skylden" når noen tar seg til rette og dessverre skjer det noe nesten hvert eneste år som gir grunneier et nytt påskudd til å bli skuffet over "oss". Vi har flere eksempler hvor "guttunger" hogger nye løyper, bygger hopp, klopper osv uten å be om lov. Det er også noen få stier hvor grunneier eksplisitt forteller oss at de ikke vil ha sykling (selvsagt fantastiske stier). Vi gjør alt vi kan for å informere, støtte opp og ønsker oss selvsagt et godt forhold til alle grunneiere. Kommunen lytter til folk på tur som forteller om idioter som nesten tar livet av dem hver eneste sommer og det får vi høre enten det er en syklist som er medlem hos oss eller ikke.... og skiløpere eier tydeligvis det meste, kommunen er mer glad i dem enn oss. I går fikk vi tydelig beskjed av en fyr som ikke likte at vi syklet i løypa selv om det var 7-8 cm løst på toppen og ingen hadde gått på ski etter siste snøfall unntatt han. Når det blir kjørt spor holder vi oss selvsagt unna.

Topp
#2535866 - 13/02/2019 11:58 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
knuthaug Offline
Veteran

Sted: Østmarka
Det er også noen få stier hvor grunneier eksplisitt forteller oss at de ikke vil ha sykling (selvsagt fantastiske stier).

Så lenge det er utmark kan vel ikke grunneier nekte ferdsel på stien, såvidt jeg vet? Allemannsretten osv. De kan nekte ritt og konkurranser, men ikke ferdsel.

Jeg har også et par bønder som eier skog i min "bakgård" som ikke liker sykling, mest pga. av at han vil bruke stiene og veiene til hesteridning (stort ridesenter på gården, vøtt). Og de sier konsekvent nei til all tilrettelegging på "sine" stier, men de nekter ikke ferdsel av ovennevnte grunn.

(ikke at det hindrer noen i å prøve, altså)

Redigert av knuthaug (13/02/2019 12:02)

Topp
#2535912 - 13/02/2019 16:11 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
mogens Offline
Besatt

Sted: Bergen
Skogen hogges max en gang i eiers aktive driveperiode og åpenbart er de opptatt av forsiktig ferdsel i skogen (alt fra glasskår, sigarettsneiper, bål, ødeleggelse osv). En syklist er jo ikke farlig men når mange samles øker trykket på eiendommen over tid.

Hvordan kan angivelig slitasje fra syklister på noen måte sammenliknes med sporene som skogsmaskinene etterlater seg ved hogst?

Topp
#2535913 - 13/02/2019 16:13 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: knuthaug]
mogens Offline
Besatt

Sted: Bergen
Sitat: knuthaug
Det er også noen få stier hvor grunneier eksplisitt forteller oss at de ikke vil ha sykling (selvsagt fantastiske stier).

Så lenge det er utmark kan vel ikke grunneier nekte ferdsel på stien, såvidt jeg vet? Allemannsretten osv. De kan nekte ritt og konkurranser, men ikke ferdsel.

Nei, ikke de kan ikke nekte sykling på sti i utmark uten at det er hjemlet i forskrift som er stadfestet av Fylkesmannen.

Topp
#2535916 - 13/02/2019 16:17 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: EmilZipp]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Vil tro Løvenskiold er mer opptatt av jakt enn skogdrift, i forhold til sykling i marka. De færreste skogeiere har store inntekter på skogdrift.

Topp
#2535919 - 13/02/2019 16:28 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: mogens]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Sitat: mogens
Sitat: knuthaug

Nei, ikke de kan ikke nekte sykling på sti i utmark uten at det er hjemlet i forskrift som er stadfestet av Fylkesmannen.

Likevel er det gjerne taktisk klokt av oss som organiserer aktiviteter å i størst mulig grad unngå slike problemområder for å holde konfliktnivået nede.
Som i trafikken er det ikke alltid like smart/nødvendig å stå på sin rett...

Når det er sagt; undertegnede har selv stått på barrikadene for å få fjernet ulovlig oppsatte "Sykling forbudt" skilt i marka.

Redigert av Oystein L (13/02/2019 16:32)
Rediger grunn: En liten tilføyelse

Topp
#2535940 - 13/02/2019 19:19 Re: Løvenskiold og Nordmarka [Re: larsdx]
Kanondal Offline
Ringrev

Sitat: larsdx
Vil tro Løvenskiold er mer opptatt av jakt enn skogdrift, i forhold til sykling i marka. De færreste skogeiere har store inntekter på skogdrift.
Prisen på tømmer er nær doblet de siste årene. Når kostnaden for å ta ut virket er uendret er nok mange skogeiere motivert for økt hogst.

Topp

Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

ANNONSERE
Ta kontakt
Les hvorfor.

NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå