Muligheter
#2535508 - 11/02/2019 17:48 Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum?
Skorp Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Hei!

Hva har du betalt for sykkelen du låser utenfor butikken/puben/jobben?
Hvilke sykler har du fått frastjelt?

Skal flytte nærmere Oslo sentrum, og får da litt mindre plass til sykler. Det blir også lettere å ta sykkel istedet for kollektivt. Vil da kvitte meg med reservedels-sykkelen.

Tenker å bruke grussykkelen som til/fra sykkel. En Surly MidnightSpecial som kostet rundt 20k, ser noen andre fine sykler låst rundt om men det er ikke mange.

Tenker låse i bygårder for pils/middag med venner, og kortere perioder på gatehjørner. Opp mot en time eller to for å ta en pils på en pub.
Bygårdene er jeg ikke såå redd for, er mer bekymret for to timer langs gatene..
Kommer nok til å bruke både en bøylelås og en kjettinglås. Bøylelås av bedre kvalitet og kjettinglås med kode tilogmed jeg klarer å dirke opp. ICON_SMILE

Har ikke vært borti så mye sykkeltyveri før, har ikke hørt om så mange heller.
Har intrykk av de fleste tyveri er fra bod..

Fikk frastjelt en sykkel jeg ga til broren min, han låste bare forhjul til ramme i en bygård og lot den stå over sommeren. Når høsten kom var den borte. ICON_TONGUE

Takker

Redigert av Skorp (11/02/2019 17:51)

Topp
#2535509 - 11/02/2019 17:53 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Kommer helt an på hvor. Har parkert ganske dyre sykler i områder hvor det står mange andre sykler, for eksempel utenfor Steen og Strøm eller M.E.S.H. Her er det folk inn og ut hele tiden og mange andre som parkerer dyre sykler...

Foran Oslo City eller i Brugata ville jeg ikke parkert, uansett.

Ville vurdert Naf Mov.

Topp
#2535519 - 11/02/2019 19:21 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
gutt45kg Offline
Entusiast

Parkeringshus for sykkel finnes ved Oslo S....

Topp
#2535520 - 11/02/2019 19:26 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Raskall Offline
[sensurert]

Finn en sykkelauksjon. Kjøp en ok sykkel til 1500-2000 kroner og fiks den opp.

Jeg hadde aldri i livet parkert en sykkel til høyere pris enn det i Oslo (eller andre steder enn innendørs).

Jeg har blitt frastjålet 3 hardtails oppigjennom. 2 "hyllevarer" til rundt 3000-4000 kroner og ett selvbygg anslått til en verdi på 18000 kroner. Sistnevnte ble stjålet fra innendørs, betalt sykkelparkering på en togstasjon. Kunne nok hatt en bedre lås, men stolte nok litt for mye på sykkelstallen. De to andre forsvant fra sykkelstativ ved kjøpesenter og fastlåst til et gjerde utenfor egen bolig.

Topp
#2535522 - 11/02/2019 19:52 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
olelovold Offline
Fersking

Jeg har parkert sykkelen min endel rundt i sentrum. En gang lot jeg traveren stå over natta på Youngstorget, med resultat av at noen knabbet styre + stem. Måtte inn på Intersport og kjøpe nytt med en gang bare for å få dritten hjem. Et år senere ble begge hjulene knabbet, også denne gangen over natta utenfor boligen til dama.

Det ble en medium dyr lekse som førte til at jeg nå for det første aldri lar sykkelen stå ute over natta i sentrum, og for det andre at jeg alltid låser begge hjula fast, i tillegg til ramma.

Dette var en slitersykkel til 3-4000, men var fortsatt særdeles irriterende. Enig med Raskall - sykkel til 20k ville jeg aldri i livet latt stå uten tilsyn utendørs i Oslo sentrum. Kan hende det går bra i noen uker, måneder eller til og med et helt år, men før eller siden blir den tatt.

Redigert av olelovold (11/02/2019 19:52)

Topp
#2535526 - 11/02/2019 20:30 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
mob Offline
Tørr bak øra

Noen med erfaring fra Aker Brygge/Tjuvholmen i arbeidstiden? Ser lite slask i området, men skeptisk til å parkere utendørs (å leie plass i kjeller koster selvsagt en liten formue).

Redigert av mob (11/02/2019 20:44)

Topp
#2535528 - 11/02/2019 20:33 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
vids Offline
Veteran

Sted: Grefsenåsen, Oslo
Ser sykkelen pen ut blir den stjålet over natten. Men om man parkerer rett utenfor en pub, der folk ser rett på den så pleier det å gå bra frem til stengetid...

Topp
#2535537 - 11/02/2019 21:34 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Paulus Offline
Ivrig

Sted: Tromsø
Den jeg bruker til jobben og som jeg nå og da er innom butikken med kostet 20k. Pub og butikksykkelen min kosta 500kr. Jeg har rammelås på den. Har sett den har vært flytta på når jeg skal fra byen. Det har sikkert vært noen som har sett mon i den som transport hjem, men blitt fryktelig skuffet når de oppdaget låsen.

Aldri fått stjælt sykkel som jeg kommer på. Men kjærringa har fått stjælt framhjulet.

Topp
#2535540 - 11/02/2019 22:01 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Flamini Offline
Ringrev

kjøp en pubtilpub sykkel hos Biltema og en real lås så får du ha sykkelen i fred.
iht dagens media så er det mange proffe sykkeltyver som lever av å rappe sykler og de vet hva de skal ha

Biltemas sykler har ikke rare andrehåndsverdien så de bør stå trygt, selv på oslo's østkant

Topp
#2535563 - 12/02/2019 08:00 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
klev1 Offline
Entusiast

For kortere perioder som et par øl på pøbben, handletur ol. parkerer jeg sykkel til 35K+ med Hiplok Lite lås.

Parkerte en Santa Cruz Stigmata inne på området til Ullevål sykehus en periode i fjor vår, og da tok det en ukes tid før sykkelen var borte. Dekket av DNB Innboforsikring.

Topp
#2535564 - 12/02/2019 08:03 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
gutt45kg Offline
Entusiast

Med biltema sykkel får du også en sykkel som ruster godt. Senker verdien ytterligere.

Topp
#2535570 - 12/02/2019 08:49 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
vids Offline
Veteran

Eller så får du ta med to kompiser og leie leiligheten i kjelleren hos meg i stedet, ledig fra juli? Kan dele på sykkelversktedet mitt og har litt lagringsplass til sykler ICON_WINK Og masse oppoverbakke hjem igjen fra byen som gir bedre balanse i energiregnskapet for pubrunder, hehe ICON_SMILE

Topp
#2535571 - 12/02/2019 08:50 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Skru fast hjula iallefall. Ikke bruk hurtigkobling.
Er man riktig så oppfinnsom kan man drille bort Unbrakosporene over alt også. Da sitter det litt mer fast.
Evt ta med seg setet over alt.

https://www.youtube.com/watch?v=HcVyZiKWSdQ

Topp
#2535580 - 12/02/2019 09:20 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen
Spørs hvilket sentrum!

Min Nakamura pendlersykkel fra 1993 gidder jeg ikke engang låse - riktignok i Drammen sentrum.

Seriøst; det må være en skikkelig stygg sykkel om den skal få stå i fred når den er låst i Oslo sentrum.

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2535582 - 12/02/2019 09:22 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Loki Offline
Besatt

Sted: Trd
Alt over prisen til en pils og røykpakke blir stjælt.

Topp
#2535585 - 12/02/2019 09:33 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
MagnusWJ Offline
Entusiast

Dama fikk tatt setet på en skikkelig gammal, sliten hybrid i høst ved Nasjonal.
Selv har jeg blitt berget av dobbeltlås på Sagene for et par år siden, kom ut og så fortvilet kar som leitet etter sykkelen sin, som hadde stått rett ved siden av min pendler/sliter (6-7 år gammel halvdemper med nypris på rundt 15.000, men som har vert stjålet tidligere og gjenfunnet av politiet etter 10 måneder, og som med overlegg ser sliten ut).
Ingen tvil om, at min sykkel hadde størst verdi, men hadde svær Kryptonite kjetting + ABUS foldelås. Stakkaren som mistet sykkel hadde "bare" hatt ABUS kjedelås.
Vi hadde begge bare vert borte en times tid sen ettermiddag en hverdag.

Topp
#2535605 - 12/02/2019 10:13 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: MagnusWJ]
kao Offline
Ivrig

Sted: Kjeller
Det Raskall og Loki sier. Har opplevd alt fra tyveri av dyr landeveissykkel fra sykkelhotell på Lillestrøm stasjon til setetyveri av 50-kroners politiaukjsonssykkel. Ingenting får stå i fred i lengden, så sykkel som skal stå parkert ute må i hvert fall være så billig som overhode mulig.

Topp
#2535611 - 12/02/2019 10:38 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
vids Offline
Veteran

Har også opplevd at noen stjal setepinne-klemma mi (med quick release). 2000kr hardtail. Ser ut til at noen plukker bare akkurat det de trenger i stedet for å bestille fra Kina som ansvarlige voksne...

Syklet hjem og de neste dagene med setepinnen i bunnen. Til slutt så satt den så hardt fast at jeg aldri fikk setepinnen ut igjen. Men det ble vesentlig mer hopping og tulling med sykkelen etter det, siden setet alltid sto i leke-modus ICON_SMILE

Til slutt ble hele sykkelen stjålet fra oppgangen i blokka jeg bodde i dog. Tipper en nachspiel-gjest skulle hjem? Hadde en ubrukelig lås på siden jeg hadde parkert innendørs..

Topp
#2535616 - 12/02/2019 10:45 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
EspenS Offline
Entusiast

Oslo ja... Jeg har to venner som har blitt frastjålet sykler fra kjellerbod. Det er vel neppe et statistisk signifikant utvalg, men likevel: alt av verdi bør inn i leiligheten. Å la noe som helst stå ute er galskap, dersom man da ikke har et faktisk ønske om å bli kvitt noe.

Topp
#2535659 - 12/02/2019 12:25 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
chalshus Offline
[sensurert]

Sted: Vestfold
En kamerat kjøpte en Cannondale 1x1 som han skrapet opp og la på masse teip.. Den levde i årevis.

Topp
#2535671 - 12/02/2019 12:55 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: mob]
kruttsalve Offline
Fersking

Sitat: mob
Noen med erfaring fra Aker Brygge/Tjuvholmen i arbeidstiden? Ser lite slask i området, men skeptisk til å parkere utendørs (å leie plass i kjeller koster selvsagt en liten formue).

Jeg står mye her på dagtid, parkerer min gamle hardtail (kostet 10 k for åtte år siden) svært synlig. Ingen som ser ut til å ha rørt den.
Bruker forøvrig bolter på hjul og sete som krever spesialverktøy for å få av.

Topp
#2535789 - 13/02/2019 01:26 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Skorp Offline
Ivrig

Jeg har allerede en billig sykkel som jeg tør låse i sentrum.. Poenget var at jeg gjerne ville kvitte meg med denne for å redusere stallen og få bedre plass, men tror det er bedre å beholde denne.
Har en billig KarateMonkey på båten jeg jobber på, som matrosene gjør en god jobb med å forstygge slik den er klar for Oslos gater. ICON_SMILE

Naf Mov forsikring virker som et veldig godt alternativ.
Parkeringshus er ikke et alternativ, jeg skal ikke pendle på sykkel og hele poenget med sykkel i sentrum er borte om man må innom Oslo S for å sette fra seg sykkelen uansett.

Topp
#2535833 - 13/02/2019 09:54 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
Sikko Offline
Tørr bak øra

Sted: Molde
Sitat: Skorp

NAF Mov sendte akkurat ut en mail til eksisterende kunder der de innrømmet å ha bommet på prisen:
"Uttak av tyveriforsikringen er høyere enn tidligere antatt.
For å ikke tape penger hver eneste måned, må vi dessverre gjøre endringer i prisen, noe som kommer til å resultere i en høyere månedspris for deg som kunde."
Vi kunne også svare på en spørreundersøkelse rundt hva vi så på som en akseptabel ny pris med alternativ mellom 100 og 200 kr.

Topp
#2535859 - 13/02/2019 11:42 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
EspenS Offline
Entusiast

Husker Vardia hadde en flott sykkeforsikring noen år tilbake. Den gjaldt for både tyveri hjemme og utenfor hjemmet, og den dekket selvforskyldte rammebrudd ved 'uhell under normal bruk som ikke dekkes av sykkelens garanti'. Det var selvsagt tilnærmet umulig å ha god økonomi i dette og de la ned hele greia i 2013. Spent på fortsettelsen med NAV Mov!

Topp
#2536082 - 14/02/2019 14:28 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Skorp]
pbk Offline
Ivrig

Finn en gammel, men OK sykkel med f.eks. STX-gir. Lim fast setepinne, stem o.l eller dra av skruehodene. Gjør den stygg som fy og bruk en god lås. Da har du en liten sjanse...

Topp
#2536083 - 14/02/2019 14:34 Re: Hvor fin sykkel tør du låse i sentrum? [Re: Sikko]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Jeg har nok hatt flaks, for jeg har opplevd lite tyveri. Sist var i 2012 ved et gatehjørne kveldstid utenfor pub i Gamle Oslo. Har oppbevart sykler ulås ute over lengre perioder, etc. Ingen tyveri. I nærområdet, bydel Nordstrand, har jeg også sluttet å være redd for å parkere relativt dyre sykler.

Sentrum blir noe annet, men jeg har parkert mange rare steder med min eltransportsykkel uten problem. Da bruker jeg solid, dyr lås, ofte to stykker.

Sitat: Sikko
Sitat: Skorp

NAF Mov sendte akkurat ut en mail til eksisterende kunder der de innrømmet å ha bommet på prisen:
"Uttak av tyveriforsikringen er høyere enn tidligere antatt.
For å ikke tape penger hver eneste måned, må vi dessverre gjøre endringer i prisen, noe som kommer til å resultere i en høyere månedspris for deg som kunde."
Vi kunne også svare på en spørreundersøkelse rundt hva vi så på som en akseptabel ny pris med alternativ mellom 100 og 200 kr.

Selv om prisen går opp, er forsikringen bra valuta for pengene om man ønsker å parkere der man vil og ha "peace of mind" om man har en dyr sykkel man gjerne vil bruke. For meg som har eltransportsykel er også hjelpeordningen verdt litt ekstra i måneden.

Topp

Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå