Muligheter
#2532749 - 26/01/2019 17:59 Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg?
olasun Offline
Avhengig

Sted: Lillehammer
Funderer på et nytt hjulsett til sykkelen. Felgen leverers både med krok og uten. Felgen har innvendig bredde på 23mm og skal brukes på 28-30 mm dekk. Leverandøren oppgir max trykk på hookless til 80 psi (5,5 bar) noe som jeg vanligvis ikke er i nærheten av.
Hva anbefales?

Redigert av olasun (26/01/2019 18:00)

Topp
#2532755 - 26/01/2019 18:45 Re: Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg? [Re: olasun]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Skal handle fra Light Bicycle? ICON_SMILE

Jeg har ikke greie på dette, men forstår at hookless (norsk betegnelse?) er bedre rustet til å tåle gjennomslag ved lavere lufttrykk. Antar at du skal kjøre slangeløst?

Med indre felgbredde 23 mm, dekkbredde på 28-30 mm og lufttrykk på 60-70 (?) er du gjerne midt mellom anbefalingene og valget vil avhenge av dine egne preferanser. Uansett er landeveisfelger i rask utvikling og gamle råd er raskt utdaterte.

Håper du får svar fra folk som har greie på det. Kanskje Emil ser spørsmålet. Selv hadde jeg vært fristet til å gå hookless og selvsagt slangeløst.

Topp
#2535480 - 11/02/2019 14:36 Re: Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg? [Re: olasun]
jos Online
Entusiast

Sted: Bærum
Noen som har noen erfaring med hookless felger, dekktrykk og dekkdimensjoner på landevei de ønsker å dele?

Redigert av jos (11/02/2019 14:36)

Topp
#2535525 - 11/02/2019 20:11 Re: Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg? [Re: olasun]
DuffMcShank Online
Besatt

Det ser ut til at det vil standardisere seg på hooked for landevei, f.eks. GP 5000 TL, som Continental sier vil være kompatible med den kommende tubeless-standarden, har påskrift som eksplisitt advarer mot å bruke de på hookless, Mavic UST har eksplisitt definerte krav til både hooks og "bead" (og ligger an til å danne grunnlaget for den felles standarden), og listen av kompatible dekk for hookless-felgene Enve AR 4.5 synes å stadig krympe.

Hookless oppfatter jeg at primært er drevet frem pga. kostnadsbesparende produksjon, og at det passer bedre til lavere trykk som man har på terreng.

UST:

Topp
#2535535 - 11/02/2019 21:29 Re: Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg? [Re: olasun]
Valentino Offline

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
@Jos og TS: Denne tråden kan muligens være av interresse.

Personlig hadde jeg valgt noe etter Mavics nye UST Road-standard.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2535542 - 11/02/2019 22:22 Re: Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg? [Re: olasun]
jos Online
Entusiast

Sted: Bærum
Hjertelig takk for grundige svar, selv om jeg håpet mer på noe mer i gata "no prob, kjør på...".

Kjenner ikke til hva trådstarter så på av felgprodusenter, men jeg vurderer LIghtbicycle. Har god erfaring med de på terreng og tenkte at de skulle få pengene mine for et landeveisprodukt også. Men nå ble jo dette langt vanskeligere.

Topp
#2535661 - 12/02/2019 12:31 Re: Hook eller hookless på tubeless landevegsfelg? [Re: DuffMcShank]
sykkeloyvind Offline

Sitat: DuffMcShank

Hookless oppfatter jeg at primært er drevet frem pga. kostnadsbesparende produksjon, og at det passer bedre til lavere trykk som man har på terreng.

Hookless er jo også lettere og/eller mer solid mot slag enn felger med krok. Noe som er relevant spesielt på sykler som sykles med lavt trykk over store steiner.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp

Moderator:  Valentino 

Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

ANNONSERE
Ta kontakt
Les hvorfor.

NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå