Side 41 av 45 < 1 2 39 40 41 42 43 44 45 >
Muligheter
#2530010 - 11/01/2019 15:23 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Trond123]
Syklus Offline
Tørr bak øra

Registrert: 22/10/2014
Innlegg: 198
Sitat: Trond123

Nå får vi se hva som skjer 17. januar med markaloven.

Ja hva skjer da? Er det da Stortinget skal stemme over evt endringer i markaloven?
Hva forventer vi? Basert på høringsresultater, er det mest sannsynig at det vedtas at el-sykler skal kunne brukes i Marka på lik linje som ellers i landet?
Men hvis det skjer, så kan f.eks Oslo Kommune, enten i kraft av kommunal myndighet, eller som grunneier, allikevel bestemme at el-sykkel blir forbudt på sti i bynære markaområder rundt Oslo? Det vil isåfall være i tråd med departementets vurdering av at argumenter om slitasje og brukerkonflikter har spesiell tyngde i markaområdet rundt Oslo.


Redigert av Syklus (11/01/2019 15:41)

Topp
#2530013 - 11/01/2019 15:47 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RuneA83]
erikskon Offline
Besatt

Registrert: 24/07/2006
Innlegg: 4513
Sted: Trondheim
Sitat: RuneA83

trenger ikke påpeke noenting, det som er morro er at det er gjennomsyret at man prater om el-sykkel lovlig eller ikke uten noe erfaring.


Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette? Må jeg ha en elsykkel for å være motstander av motor i friluftslivet? Må jeg ha elsykkel for å forstå noe om hvor mye det øker kapasiteten/slitasjen til en elsyklist?
Hva med alle de som har erfaring med elsykkel og likevel er skeptisk til motor på sti, hvordan avfeier du deres meninger?

Jeg har også en bafang. Hvordan forklarer du at en bafang er representativ for hva en elsykkel er? Jeg opplever min som langt slappere enn f eks en Bosch.
_________________________
-----------------------------------------------
Kjøper: RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Selger: Div på Finn

Topp
#2530016 - 11/01/2019 16:15 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
simenf Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/07/2008
Innlegg: 5584
Sted: Underlia - Drammen
Sitat: erikskon

Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette?

Æpp, æpp! Husk at dette er en "verdibasert" diskusjon. Han trenger ikke ta hensyn til noen ting annet enn egne verdier. DET er ganske godt belyst i denne tråden :-)

Sitat: erikskon
Må jeg ha en elsykkel for å være motstander av motor i friluftslivet? Må jeg ha elsykkel for å forstå noe om hvor mye det øker kapasiteten/slitasjen til en elsyklist?
Hva med alle de som har erfaring med elsykkel og likevel er skeptisk til motor på sti, hvordan avfeier du deres meninger?

Basert på innleggene i denne tråden er det ikke noen tydelig overvekt av skeptiske eiere av elsykler. I alle fall ikke blant de som faktisk har prøvd elsykkel på sti.
_________________________
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2530020 - 11/01/2019 16:54 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
Torshov-Simen Offline
Besatt

Registrert: 15/10/2009
Innlegg: 3073
Sted: Oslo
Sitat: simenf
Sitat: erikskon

Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette?

Æpp, æpp! Husk at dette er en "verdibasert" diskusjon. Han trenger ikke ta hensyn til noen ting annet enn egne verdier. DET er ganske godt belyst i denne tråden :-)

Sitat: erikskon
Må jeg ha en elsykkel for å være motstander av motor i friluftslivet? Må jeg ha elsykkel for å forstå noe om hvor mye det øker kapasiteten/slitasjen til en elsyklist?
Hva med alle de som har erfaring med elsykkel og likevel er skeptisk til motor på sti, hvordan avfeier du deres meninger?

Basert på innleggene i denne tråden er det ikke noen tydelig overvekt av skeptiske eiere av elsykler. I alle fall ikke blant de som faktisk har prøvd elsykkel på sti.


Men jamfør innleggene over; hvorfor er det relevant hvorvidt elsykkeleiere som er skeptisk til motorisert stisykling har prøvd det eller ikke?
Trodde diskusjonen rundt hvorvidt man må ha prøvd noe for å ta et prinsipielt standpunkt for eller mot det var ferdig?
Må man virkelig prøve heroin og barneporno først før man kan få lov til å være motstander av det på prinsipielt grunnlag?
_________________________
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.

Topp
#2530022 - 11/01/2019 16:59 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
Syklus Offline
Tørr bak øra

Registrert: 22/10/2014
Innlegg: 198
Sitat: simenf
Sitat: erikskon

Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette?

Æpp, æpp! Husk at dette er en "verdibasert" diskusjon. Han trenger ikke ta hensyn til noen ting annet enn egne verdier. DET er ganske godt belyst i denne tråden :-)


Haha du mener at hvis man har det som grunnleggende verdi å overse motpartens argumenter, så kan man gjøre det i en verdibasert diskusjon? Her "løftes" diskusjonen til nye usaklighetshøyder!

Topp
#2530040 - 11/01/2019 19:00 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
ingeplinge Offline
Påklikket

Registrert: 25/02/2005
Innlegg: 3048
Sted: Gjøvik
Sitat: simenf

Basert på innleggene i denne tråden er det ikke noen tydelig overvekt av skeptiske eiere av elsykler. I alle fall ikke blant de som faktisk har prøvd elsykkel på sti.


Hva forteller det, egentlig? Er det et poeng eller noe argument for noe som helst? Jeg tror folk generelt sett er svært tilbøyelige til å rettferdiggjøre sine egne valg. ICON_SMILE

Det som er poengtert her i tråden er i alle fall ikke bare prinsipprytteri og verdianskuelser, det er gitt mange gode argumenter mot likestilling med mtb fra debattanter med og uten e-mtb-brukererfaring, mange har prøvd, de fleste her har sett og møtt slike, og siden vi alle er erfarne med tohjulinger og interesserte i temaet, ny sykkelteknologi spesielt, identifiserer vi lett forskjeller og bør ansees som både kvalifiserte og meningsberettigete i diskusjonen. Det er bare å lese denne tråden som har pågått i mer enn tre år.. De argumentene som er viktigst går på ulempene vi alle får når de som tar beslutninger blir massivt påvirket av sykkelfiendtlige lobbyister, medier og grupperinger på et grunnlag som er skapt ved "motorisert" fortrengning av det naturlige friluftslivet, at syklister i utmark blir en gruppe som (med eller uten motor) blir uønsket av opinionen. Det vil være en katastrofe. Vi bør ikke glemme at vi trenger alle de allierte vi kan få, allemannsrett-dyrkerne lever i en farlig tid, det er mektige reaksjonære (føydalistiske!) krefter i spill som ønsker å få mer makt over "sin eiendom", Løvenskiold er ikke den største og antakelig ikke den verste, men den som har mest innvirkning på opinionen. Om friluftsorganisasjonene og -interessentene lar seg spille opp mot hverandre eller ut på sidelinja vil det bli ganske mye lettere å utelukke allmennheten fra store områder i Norge, slik som det er i de fleste andre land. Vi gjør oss selv en stor bjørnetjeneste ved å stilltiende godta utvanning av friluftsbegrepet og de etablerte tradisjonsfestede betingelsene som setter grensen ved nytte når det gjelder motorisert ferdsel i utmark. Ikke rekreasjon eller glede, men nytte, og det er uten tvil mest med tanke på næring. Foreløpig begrenser eiernes inntekter seg til utbygging og leie/salg av jakt/fiskerettigheter, men det er naivt å ta dette for gitt og permanent politikk. Det er ikke trolig at FrP og Høyre vil forsvare individets rett til utfoldelse i naturen hvis deres venner ogt sponsorer nærings- /pengeinteressene setter foten ned, og det er ikke staten som eier de mest brukte friluftsområdene våre, selv om de eier mest, i dag. Det er trolig at mye mer blir privatisert også.


Redigert av ingeplinge (12/01/2019 00:29)
Rediger grunn: setning som var påbegynt og glemt fullført..
_________________________
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye

Topp
#2530045 - 11/01/2019 19:55 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
RuneA83 Offline
Fersking

Registrert: 21/08/2017
Innlegg: 29
Sitat: erikskon
Sitat: RuneA83

trenger ikke påpeke noenting, det som er morro er at det er gjennomsyret at man prater om el-sykkel lovlig eller ikke uten noe erfaring.


Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette? Må jeg ha en elsykkel for å være motstander av motor i friluftslivet? Må jeg ha elsykkel for å forstå noe om hvor mye det øker kapasiteten/slitasjen til en elsyklist?
Hva med alle de som har erfaring med elsykkel og likevel er skeptisk til motor på sti, hvordan avfeier du deres meninger?

Jeg har også en bafang. Hvordan forklarer du at en bafang er representativ for hva en elsykkel er? Jeg opplever min som langt slappere enn f eks en Bosch.


Jeg avfeier ikke deres meninger men jeg snakker om de som kommer med falske påstander om elsykkel og overdriver så til de grader hvordan de påvirker natur. At el-sykkelen er på 1600w så tror enkelte at dette er rene motorsykkelen men har ingen kunnskap om hva det egentlig innebærer.

Bafang er nå ett av de største produsentene i verden og representerer forsåvidt en stor andel av el-sykler men poenget var at min sykkel ble brukt som eksempel og det er altså en bbshd siden vi var inne på ulovlig sykkel. Om Bafangen din er svakere enn en bosch motor uansett hvilken type så antar jeg du har en bbs01 og ja da kan jeg godt skjønne at du føler den er svakere, mye av forskjellen er at bosch har momentsensor mens en bbs01 har en rotasjonsensor.

Topp
#2530053 - 11/01/2019 20:57 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RuneA83]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 7239
Sted: Oslo
Sitat: RuneA83
...jeg VEIT sykkelen er ulovlig, jeg VEIT konsekvensene av å bli tatt. Men jeg VEIT også at det ikke er så farlig som mange tror.

Sitat: RuneA83
At el-sykkelen er på 1600w så tror enkelte at dette er rene motorsykkelen men har ingen kunnskap om hva det egentlig innebærer.

Dette er det nye poenget du bringer inn i tråden - at det er ok og ufarlig å bruke en ulovlig, uregistrert og uforsikret el-moped/motorsykkel. De andre perspektivene er allerede grundig dekket.

Jeg vil raskt nevne noen forhold som du synes enten å ignorere eller ikke være oppmerksom på.

Du skriver at du "veit konsekvensene av å bli tatt", men det er jo ikke det dette dreier seg om.

Det er klart at du risikerer forelegg, bøter, inndragelse av kjøretøy, økonomisk ansvar ved ulykker og i ytterste fall fengsel og anmerkning på rullebladet, med alle de følger det kan få for deg og dine nærmeste. Men ved å velge en slik ulovlig doning er det mye mer du setter i fare:

- Du setter andres liv og helse i fare ved den uforutsigbarheten det medfører at du kjører en doning som ser ut som en sykkel, men kan oppføre seg som moped eller motorsykkel. Attpåtil uten lovpålagt ansvarsforsikring for motorkjøretøy.

- Du bidrar til å sette transportsyklistenes interesser i fare ettersom mangel på respekt for gjeldende lover og regler selvsagt avføder krav om strengere regelverk og hyppig kontroll. Opplysningsrådet for veitrafikk har allerede foreslått at man bør se på registerings- og forsikringsplikt for el-sykler. Bakgrunnen er at registreringsplikt anses som en forutsetning for å ha kontroll på kjøretøy, kjøretøyklasse og hvem som er eier, i en situasjon der stadig flere velger å trimme el-sykkel eller å anskaffe ulovlig el-moped/motorsykkel. Samferdselsdepartementet har avvist forslaget, men om lovbruddene fortsetter, er det naturlig å se for seg ytterligere krav om registering og forsikring såvel som strengere regulering og kontroll av hvor man har lov til å ferdes med sykkel og evt. hvilke fartsgrenser som skal gjelde. Det vil kunne ramme både lovlydige el-syklister og alminnelige syklister.

- Du bidrar til å sette terrengsyklistenes interesser i fare ettersom den samme mangelen på respekt for lover og regler helt forståelig vil avføde de samme kravene om strengere regelverk og begrensninger på bruk av sykkel i utmark. Det undergraver innsatsen som terrengsyklister og deres interesseorganisasjoner har gjort over mange år for å fremme terrengsykling som en naturlig del av friluftslivet, med ansvarlige ryttere.

Om man skal tillate seg å se stort på det, handler dette om gjensidig tillit i samfunnet. Det er en klisjé, men like fullt en realitet, at tillit er en verdi. Når tilliten undergraves ved at den enkelte lever etter mottoet "blir jeg ikke tatt, er det greit", får man strenge regler, kontroll og begrensninger der man før hadde frihet med ansvar.

Det er nettopp velbegrunnet frykt for at motorentusiastene ikke skal begrense seg til lovlige el-sykler - og dermed undergrave all terrengsykling - som har gjort meg skeptisk til lovendringen.

Og for ordens skyld: Når jeg skriver "Du bidrar til..." er det en taleform, ikke et personangrep. Erstatt gjerne med "De som kjører ulovlig, uregistrert og uforsikret el-moped/motorsykkel..." yes

Topp
#2530126 - 12/01/2019 16:49 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Torshov-Simen]
trond67 Offline
Entusiast

Registrert: 18/05/2008
Innlegg: 275
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: simenf
Sitat: erikskon

Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette?

Æpp, æpp! Husk at dette er en "verdibasert" diskusjon. Han trenger ikke ta hensyn til noen ting annet enn egne verdier. DET er ganske godt belyst i denne tråden :-)

Sitat: erikskon
Må jeg ha en elsykkel for å være motstander av motor i friluftslivet? Må jeg ha elsykkel for å forstå noe om hvor mye det øker kapasiteten/slitasjen til en elsyklist?
Hva med alle de som har erfaring med elsykkel og likevel er skeptisk til motor på sti, hvordan avfeier du deres meninger?

Basert på innleggene i denne tråden er det ikke noen tydelig overvekt av skeptiske eiere av elsykler. I alle fall ikke blant de som faktisk har prøvd elsykkel på sti.


Men jamfør innleggene over; hvorfor er det relevant hvorvidt elsykkeleiere som er skeptisk til motorisert stisykling har prøvd det eller ikke?
Trodde diskusjonen rundt hvorvidt man må ha prøvd noe for å ta et prinsipielt standpunkt for eller mot det var ferdig?
Må man virkelig prøve heroin og barneporno først før man kan få lov til å være motstander av det på prinsipielt grunnlag?


Seriøst? kan du sammenligne noe som er strengt forbudt og umoralsk og gud veit hvor nedrig med en helt lovlig og anbefalt sport? Nei den var ikke tam. På generelt grunnlag så er det jo greit å vite hva man egentlig prater om før man har for bastante meninger om emnet. Virker som mange av dere verste puristene vil trekke stigen opp etter dere og nærmest har en lua i handa tilnærming til å bedrive sporten deres i marka. Selvfølgelig må vi alle som bruker marka oppføre oss som vi skal og ikke provosere unødig. Nots sine stivett regler er jo en veldig fin rettesnor. Men det gjelder jo i like høy grad oss uten hjelpemotor.
_________________________
Santa Cruz Tallboy S build 2018

Er med i NOTS så klart

Topp
#2530132 - 12/01/2019 17:32 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: trond67]
Torshov-Simen Offline
Besatt

Registrert: 15/10/2009
Innlegg: 3073
Sted: Oslo
Sitat: trond67
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: simenf
Sitat: erikskon

Vi har vært grundig gjennom dette om man kan mene noe om motor på sti uten å drive med motor på sti. Du velger tydeligvis å overse dette?

Æpp, æpp! Husk at dette er en "verdibasert" diskusjon. Han trenger ikke ta hensyn til noen ting annet enn egne verdier. DET er ganske godt belyst i denne tråden :-)

Sitat: erikskon
Må jeg ha en elsykkel for å være motstander av motor i friluftslivet? Må jeg ha elsykkel for å forstå noe om hvor mye det øker kapasiteten/slitasjen til en elsyklist?
Hva med alle de som har erfaring med elsykkel og likevel er skeptisk til motor på sti, hvordan avfeier du deres meninger?

Basert på innleggene i denne tråden er det ikke noen tydelig overvekt av skeptiske eiere av elsykler. I alle fall ikke blant de som faktisk har prøvd elsykkel på sti.


Men jamfør innleggene over; hvorfor er det relevant hvorvidt elsykkeleiere som er skeptisk til motorisert stisykling har prøvd det eller ikke?
Trodde diskusjonen rundt hvorvidt man må ha prøvd noe for å ta et prinsipielt standpunkt for eller mot det var ferdig?
Må man virkelig prøve heroin og barneporno først før man kan få lov til å være motstander av det på prinsipielt grunnlag?


Seriøst? kan du sammenligne noe som er strengt forbudt og umoralsk og gud veit hvor nedrig med en helt lovlig og anbefalt sport? Nei den var ikke tam


Hvordan mener du at jeg sammenlignet aktivitetene?
Jeg peker simpelthen på at det er fint mulig å ta et prinsipielt standpunkt til noe uten å ha personlig erfaring med det, vi gjør det stadig vekk.
Prinsipielle standpunkt kan man ta på bakgrunn av så mangt; at det er ulovlig, at det er umoralsk, at det er nedbrytende for samfunnsstrukturen etc., etc., det dreier seg i det store og hele å innta et standpunkt utfra overordnete prinsipper, på tross av hvilken positiv eller negativ effekt det måtte kunne få på en selv.

Derfor er det helt meningsløst å kreve egenerfaring med motorisert friluftsliv for å kunne mene noe om det; om man i utgangspunktet er i mot innførsel av motorisert friluftsliv og blir for etter å ha prøvd og funnet ut hvor morsomt det er så har man gjort det motsatte av å innta et prinsipielt standpunkt, da har man gitt etter eget egosentriske nytelsesbehov framfor å ta hensyn til hva man i utgangspunktet mente var til fellesskapets beste.


Redigert av Torshov-Simen (12/01/2019 17:49)
_________________________
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.

Topp
#2530160 - 12/01/2019 20:42 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
Ynot Offline
Besatt

Registrert: 09/07/2002
Innlegg: 2742
Sted: Vestlandet
Sitat: simenf

Æpp, æpp! Husk at dette er en "verdibasert" diskusjon. Han trenger ikke ta hensyn til noen ting annet enn egne verdier.


Æpp, æpp. Ikke nødvendigvis egne verdier, men verdiene friluftsloven, motorferdselsloven, og norsk frilufttradisjon og -kultur er basert på, og som deles av et stort flertall friluftsutøvere. Snikmotoriseringen av friluftslivet ufordrer dette verdigrunnlaget.

Det er en smule naivt å tro at politikk, og i utstrekning av politikken, lover og forskrifter, er basert på fakta og ikke fellesverdier.
Er stemmeretten basert på fakta? Er folketrygden basert på fakta? Er menneskerettighetene basert på fakta?
_________________________
Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Topp
#2530293 - 14/01/2019 08:37 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
simenf Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/07/2008
Innlegg: 5584
Sted: Underlia - Drammen
Les tittelen på tråden. Argumentene her inne er basert på egne synspunkter, ikke fakta.
_________________________
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2530309 - 14/01/2019 09:25 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
fredriks Online
Søk hjelp!

Registrert: 07/05/2009
Innlegg: 7331
Sted: Trondheim
Sitat: simenf
Les tittelen på tråden. Argumentene her inne er basert på egne synspunkter, ikke fakta.


Kan de inte vara både och?

Topp
#2530329 - 14/01/2019 10:14 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
simenf Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/07/2008
Innlegg: 5584
Sted: Underlia - Drammen
Joda, men alle forsøk på faktabaserte argumenter avvises med at denne diskusjonen er verdibasert og at man derfor ikke trenger faktabasert informasjon.

Verdier er fine å ha som rettesnorer i livet, men når man skal avdekke konsekvensene av verdier, da trenger man fakta. Hva er konsekvensen av å slippe til elsykler på sti? Eller å endre på menneskerettighetene? Stemmeretten? Folketrygden?

Hvor langt skal vi strekke det før det IKKE er greit å synse seg frem til en beslutning?


Redigert av simenf (14/01/2019 15:14)
_________________________
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2530449 - 14/01/2019 21:00 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
Herit Offline
Ringrev

Registrert: 30/07/2002
Innlegg: 838
Sted: Manglerud, Oslo

Dette er en ganske uoversiktelig diskusjon, og jeg skal forsøke å bruke litt plass på å rydde opp i argumenter. Forhåpentligvis kan vi være enige om noe, og så får vi akseptere at vi har ulike meninger om andre ting.

For det første: jeg antar de fleste er enige i at vi må ha en eller annen form for regulering av hva som er lov og ikke. Det er en tålegrense for hvor mye slitasje på stier som vil være akseptabelt (særlig mht andre brukergrupper). Reguleringen kan være totalforbud, dvs at ingen får trafikere utmark. Eller en kan si at alt bør være lov, inkludert terrenggående biler med bensinmotor. Men kan vi være enige om at grensen bør legges et sted i mellom barfotløping og firehjulstrekkere?

For det andre: Fordelene med el-sykler er at de a) gjør det mulig for enkelte brukergrupper som ikke kan sykle på stier i dag, å komme seg ut på tur på sti, b) gjør det mulig for de som alt sykler på sti å kjøre lengre strekninger (den siste kneika, en ekstra runde etc), c) gjør det lettere å sykle lange tekniske oppoverbakker, og d) øker snitthastigheten på relativt flate partier. En nødvendig konsekvens av å ha en hjelpemotor på sykkelen er at den er tyngre enn en sykkel uten hjelpemotor (alt annet likt).

Dersom alle er enige i de to punktene over, kan vi gå videre til et sett av slutninger:

1) All trafikk og ferdsel på stier skaper slitasje på stier. Jo flere som trafikkerer, og jo hardere trafikk, jo mer slitasje på stiene (og ja, vi kan være uneig om hvor mye).
2) Ulike brukergrupper har ulike behov. Høyere tetthet av brukergrupper med ulike behov og preferanser øker risiko for og intensitet av konflikter (vi kan være uenige om hvor kritisk dette er/blir).
3) Fordelene med el-sykler med hjelpemotor, slik de er presentert over, skaper mer trafikk, og dermed også slitasje (og så kan vi diskutere hvor mye mer).
4) Alt annet likt vil en hjelpemotor føre til økt hastighet i det aller fleste situasjoner på sti, særlig oppover. Økt fart vil gi høyere slitasje, og kreve mer bremsing, som også sliter mer (igjen, vi kan diskutere hvor mye mer).
5) Den ekstra hjelpen en el-motor gir vil øke antallet syklister på stiene (dette er jo noe av argumentet til tilhengerne). Dette skaper mer slitasje (igjen, diskutabelt HVOR mye mer slitasje, men ikke AT det blir mer slitasje).

Hvordan forholder vi oss til dette? Hvor trekker vi grensen?

En kan forby sykling på sti i det hele tatt
En kan tillate sykling på sti dersom sykkelen har slicks og er uten dempere
En kan tillate sykling med knastedekk, men uten dempere
En kan tillate sykling med knaster og dempere
En kan tillate sykling med el-hjelpemotor innen dagens standard (250W kontinuerlig)
En kan tillate sykling med enda kraftigere el-hjelpemotor (1600 W har vært nevnt i tråden)
En kan tillate sykling med el-motor som virker uavhengig av pedal-input
En kan tillate sykling med forbrenningsmotorer
En kan tillate motorisert ferdsel på to hjul
En kan tillate all motorisert ferdsel

Her aksepterer jeg at meningene er delte. Men det er viktig å huske at utviklingen går fort. Om 20 til 30 år er alle motorsykler eldrevet (eller på annen måte stillegående). Og det er blant annet av denne grunnen jeg velger å være mot sykler som har motor på sti, enten sykkelen er lovlig klassifisert som el-sykkel etter dagens regelverk eller ei. En kan være uenig, men jeg mener at det er lettere å trekke en enkelt forståelig og forsvarbar grense ved motor/ikke-motor, enn ved en litt vilkårlig satt wattbegrensning.

TL;DR:
1) Å tillate el-sykler på sti øker slitasje og øker dermed risikoen for innskrenkninger i all sykling.
2) Det er enklere å begrense en fremtidig utgliding av regelverket og slitasje ved å trekke grensen ved motor/ikke-motor, enn ved en vilkårlig watt-grense og krav om pedalinput som i praksis vanskelig lar seg kontrollere via sosial kontroll

-Arve

Topp
#2530541 - 15/01/2019 12:20 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
Trond123 Offline
Fersking

Registrert: 14/12/2016
Innlegg: 45
Hvor trekker vi grensen?
En kan tillate sykling med el-hjelpemotor innen dagens standard (250W kontinuerlig)

En innført standard.

Punktene du bringer inn i diskusjonen ser jeg som useriøst..

Ingen vil dette.

En kan tillate sykling med enda kraftigere el-hjelpemotor (1600 W har vært nevnt i tråden)
En kan tillate sykling med el-motor som virker uavhengig av pedal-input
En kan tillate sykling med forbrenningsmotorer
En kan tillate motorisert ferdsel på to hjul
En kan tillate all motorisert ferdsel

Topp
#2530546 - 15/01/2019 12:42 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Trond123]
Syklus Offline
Tørr bak øra

Registrert: 22/10/2014
Innlegg: 198
Herits innlegg framstår som seriøst, gjennomarbeidet og nyansert. Trond123, her er det nok ditt innlegg som er useriøst!

Sitat: Trond123
Hvor trekker vi grensen?
En kan tillate sykling med el-hjelpemotor innen dagens standard (250W kontinuerlig)

En innført standard.

Har du helt oversett (droppet å lese) følgende i Herits innlegg?
"Det er enklere å begrense en fremtidig utgliding av regelverket og slitasje ved å trekke grensen ved motor/ikke-motor, enn ved en vilkårlig watt-grense og krav om pedalinput som i praksis vanskelig lar seg kontrollere via sosial kontroll"

Sitat: Trond123

Punktene du bringer inn i diskusjonen ser jeg som useriøst..

Ingen vil dette.

En kan tillate sykling med enda kraftigere el-hjelpemotor (1600 W har vært nevnt i tråden)
En kan tillate sykling med el-motor som virker uavhengig av pedal-input
En kan tillate sykling med forbrenningsmotorer
En kan tillate motorisert ferdsel på to hjul
En kan tillate all motorisert ferdsel


For det første synes jeg det er helt ok at Herit nevner mange ulike potensielle grenser. Noen av dem vil kanskje ikke være relevante i praksis, men det er allikevel en imøtekommende måte å vise at det finnes mange meninger om saken. For det andre er jo det første punktet MEGET aktuelt i denne diskusjonen, blir litt rart å avskrive det med at "ingen vil dette" hvis man har lest tidligere innlegg i tråden.

Topp
#2530553 - 15/01/2019 13:04 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon]
simenf Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/07/2008
Innlegg: 5584
Sted: Underlia - Drammen
Det er ingen som har foreslått, etter hva jeg har fått med meg over 41 sider, å tillate mer enn 250W kontinuerlig effekt for elsykkel. At enkelte bruker sykler med større motor betyr ikke at det er en farbar vei fremover. Det er å skyte oss alle i foten - vær så snill å slutt med det.
_________________________
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2530554 - 15/01/2019 13:12 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
Oystein L Online
Søk hjelp!

Registrert: 09/11/2002
Innlegg: 9404
Sted: Østfold
Sitat: simenf
Det er ingen som har foreslått, etter hva jeg har fått med meg over 41 sider, å tillate mer enn 250W kontinuerlig effekt for elsykkel. At enkelte bruker sykler med større motor betyr ikke at det er en farbar vei fremover. Det er å skyte oss alle i foten - vær så snill å slutt med det.

Det er kanskje ingen som har argumentert for å tillate det, men det synes å være enkelte som mener det er "helt greit" at en selv bruker det....

Topp
#2530564 - 15/01/2019 13:39 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf]
sykkeloyvind Offline



Registrert: 04/02/2002
Innlegg: 18399
Sted: Oslo
Sitat: simenf
Det er ingen som har foreslått, etter hva jeg har fått med meg over 41 sider, å tillate mer enn 250W kontinuerlig effekt for elsykkel. At enkelte bruker sykler med større motor betyr ikke at det er en farbar vei fremover. Det er å skyte oss alle i foten - vær så snill å slutt med det.

Men at grensa er satt på 25 km/t er jo bare tilfeldig - 250W-grensa er det ingen sykler som følger, hva den nå innebærer. Lovlige elsykler gir over 1000 watt i hjelp ved behov, så fremt farten er lavere enn 25 km/t.

Den tilfeldige, vilkårlige grensa på 25 km/t er det ikke så vanskelig å se for seg at vil bli satt under press. I USA er tilsvarende grense 25 m/h altså omtrent 35 km/t. Det er ikke vanskelig å se for seg at det vil bli press for å slippe opp til 30 km/t for mer smidig bysykling. Lovlige elsykler til bysykling vil deretter flytte grensene over til terrengsykler. Det vil ikke la seg gjøre å ha en definisjon i trafikken og så en annen i skogen, når man først slipper til motoriserte sykler.

Mange, meg selv inkludert, som sykler elsykkel i trafikken opplever at fartssperren der ofte gjør at man kommer i veien for andre syklister. De fleste klarer å holde 30 km/t på flatmark uten motor. Hvorfor ikke slippe opp for tilsvarende hastighet på elsykler?
Flere jeg har snakket med i bransjen sier at de vet at deres elsykler blir trimmet og brukt i skogen i trimmet versjon, uten skrupler og uten bekymringer av stisyklister med bakgrunn fra alt fra sofaen til mx. Flere butikker er sågar behjelpelige med råd om hvordan motorene kan trimmes.
Jeg frykter at trimming vil bli regelen, utrimmet med 25 km/t sperre vil bli unntakene.
_________________________
Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2530568 - 15/01/2019 13:58 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind]
olechr Online
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15823
Sted: Lillestrøm
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: simenf
Det er ingen som har foreslått, etter hva jeg har fått med meg over 41 sider, å tillate mer enn 250W kontinuerlig effekt for elsykkel. At enkelte bruker sykler med større motor betyr ikke at det er en farbar vei fremover. Det er å skyte oss alle i foten - vær så snill å slutt med det.

Men at grensa er satt på 25 km/t er jo bare tilfeldig - 250W-grensa er det ingen sykler som følger, hva den nå innebærer. Lovlige elsykler gir over 1000 watt i hjelp ved behov, så fremt farten er lavere enn 25 km/t.

Den tilfeldige, vilkårlige grensa på 25 km/t er det ikke så vanskelig å se for seg at vil bli satt under press. I USA er tilsvarende grense 25 m/h altså omtrent 35 km/t. Det er ikke vanskelig å se for seg at det vil bli press for å slippe opp til 30 km/t for mer smidig bysykling. Lovlige elsykler til bysykling vil deretter flytte grensene over til terrengsykler. Det vil ikke la seg gjøre å ha en definisjon i trafikken og så en annen i skogen, når man først slipper til motoriserte sykler.

Mange, meg selv inkludert, som sykler elsykkel i trafikken opplever at fartssperren der ofte gjør at man kommer i veien for andre syklister. De fleste klarer å holde 30 km/t på flatmark uten motor. Hvorfor ikke slippe opp for tilsvarende hastighet på elsykler?
Flere jeg har snakket med i bransjen sier at de vet at deres elsykler blir trimmet og brukt i skogen i trimmet versjon, uten skrupler og uten bekymringer av stisyklister med bakgrunn fra alt fra sofaen til mx. Flere butikker er sågar behjelpelige med råd om hvordan motorene kan trimmes.
Jeg frykter at trimming vil bli regelen, utrimmet med 25 km/t sperre vil bli unntakene.


Men du som sykler så mye sti vet også at å trimme en elsykkel i terrenget gir liten effekt. Er svært få jeg kjenner som klarer å komme over 25km/t på sti med unntak av nedover. Og der kommer man over 25 km/t hvis man har teknikken til det uansett. På vei derimot er saken en helt annen. Derfor mener jeg også at trimming er i realiteten ikke noe problem på sti for der setter teknikken en stopper.

Jeg er ikke god nok teknisk til at det å trimme elsykkelen min gjør noen store utslag på fart på sti. Men har skjønt at det er sjukt mange som er veldig veldig gode teknisk så lenge de har elsykkel. :-)

Snakker her om trimming i form av å øke farta på lovlige elsykler.


Redigert av olechr (15/01/2019 13:59)
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2530570 - 15/01/2019 14:03 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind]
Arne_And Offline
More than words

Registrert: 09/12/2003
Innlegg: 10001
Sted: Trondheim
Sitat: sykkeloyvind
250W-grensa er det ingen sykler som følger, hva den nå innebærer. Lovlige elsykler gir over 1000 watt i hjelp ved behov, så fremt farten er lavere enn 25 km/t.

Effektgrensen er på nominelt 250W. I følge dinside brukes denne (etter min mening) meningsløse definisjonen på nominell effekt:
Quote:
Nominell effekt - hva betyr det?
De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur.

Selv om en lovlig motor bare skal yte 250 watt nominelt, er det fullt lovlig at den kan levere langt høyere effekt opp en kneik.

I motsetning til forbrenningsmotorer, kan elmotorer gi mye høyere effekt i korte perioder enn den oppgitte, nominelle effekten. Det forutsetter at både batteriet og effektkomponentene i kontrolleren kan levere og tåle den ekstra belastningen. En effekt på 750 watt er derfor fullt lovlig når den bare leveres i noen få minutter oppover en kneik, og hastigheten ikke er over 25 km/t +/- 10 prosent.
_________________________


Topp
#2530571 - 15/01/2019 14:05 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr]
sykkeloyvind Offline



Registrert: 04/02/2002
Innlegg: 18399
Sted: Oslo
Sitat: olechr
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: simenf
Det er ingen som har foreslått, etter hva jeg har fått med meg over 41 sider, å tillate mer enn 250W kontinuerlig effekt for elsykkel. At enkelte bruker sykler med større motor betyr ikke at det er en farbar vei fremover. Det er å skyte oss alle i foten - vær så snill å slutt med det.

Men at grensa er satt på 25 km/t er jo bare tilfeldig - 250W-grensa er det ingen sykler som følger, hva den nå innebærer. Lovlige elsykler gir over 1000 watt i hjelp ved behov, så fremt farten er lavere enn 25 km/t.

Den tilfeldige, vilkårlige grensa på 25 km/t er det ikke så vanskelig å se for seg at vil bli satt under press. I USA er tilsvarende grense 25 m/h altså omtrent 35 km/t. Det er ikke vanskelig å se for seg at det vil bli press for å slippe opp til 30 km/t for mer smidig bysykling. Lovlige elsykler til bysykling vil deretter flytte grensene over til terrengsykler. Det vil ikke la seg gjøre å ha en definisjon i trafikken og så en annen i skogen, når man først slipper til motoriserte sykler.

Mange, meg selv inkludert, som sykler elsykkel i trafikken opplever at fartssperren der ofte gjør at man kommer i veien for andre syklister. De fleste klarer å holde 30 km/t på flatmark uten motor. Hvorfor ikke slippe opp for tilsvarende hastighet på elsykler?
Flere jeg har snakket med i bransjen sier at de vet at deres elsykler blir trimmet og brukt i skogen i trimmet versjon, uten skrupler og uten bekymringer av stisyklister med bakgrunn fra alt fra sofaen til mx. Flere butikker er sågar behjelpelige med råd om hvordan motorene kan trimmes.
Jeg frykter at trimming vil bli regelen, utrimmet med 25 km/t sperre vil bli unntakene.


Men du som sykler så mye sti vet også at å trimme en elsykkel i terrenget gir liten effekt. Er svært få jeg kjenner som klarer å komme over 25km/t på sti med unntak av nedover. Og der kommer man over 25 km/t hvis man har teknikken til det uansett. På vei derimot er saken en helt annen. Derfor mener jeg også at trimming er i realiteten ikke noe problem på sti for der setter teknikken en stopper.

Jeg er ikke god nok teknisk til at det å trimme elsykkelen min gjør noen store utslag på fart på sti. Men har skjønt at det er sjukt mange som er veldig veldig gode teknisk så lenge de har elsykkel. :-)

Snakker her om trimming i form av å øke farta på lovlige elsykler.


Det er da nok av stier der man lett kan se for seg at man kan holde høyere fart med motorsykkel enn med umotorisert stisykkel? Grusveier er jo klart en ting, men relativt breie stier i slakt terreng finnes det jo også flust av rundt omkring.
Det er vel en grunn til at flere av de som har trimmet syklene sine skryter av hvor fett det er og hvor fort det går.
_________________________
Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2530572 - 15/01/2019 14:05 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Registrert: 22/11/2014
Innlegg: 7239
Sted: Oslo
Jeg er helt enig at utviklingen uvergerlig vil gå i retning av høyere tillatt maksfart og gjerne -effekt.

Ser fordelene i trafikken, men er i tvil om el-syklister vil tilpasse farten på fortau og i gang/sykkelvei. Det er ikke spekulasjon, men basert på det jeg ser daglig av lovlig og ulovlig el-sykling.

Men jeg oppfatter ikke helt hva du mener om konsekvensen for stisykling ved en slik endring. Er en fremtidig endring av maksgrensene for el-sykler en god ting for stisykling? Eller en negativ faktor for stisyklingens fremtid?

Topp
#2530573 - 15/01/2019 14:10 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda]
sykkeloyvind Offline



Registrert: 04/02/2002
Innlegg: 18399
Sted: Oslo
Sitat: Sepeda


Men jeg oppfatter ikke helt hva du mener om konsekvensen for stisykling ved en slik endring. Er en fremtidig endring av maksgrensene for el-sykler en god ting for stisykling? Eller en negativ faktor for stisyklingens fremtid?


Jeg mener at hvis definisjonen av elsykkel etter hvert blir sykler som også kan få motorhjelp forbi 25 km/t så vil også denne definisjonen bli gjeldende for terrengsykler. Hurtiggående elmotorsykler med pedaler i skogen tror jeg er farlig både for syklister, turgåere og terrengsyklisters muligheter til å bedrive aktiviteten uten motor.
_________________________
Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2530575 - 15/01/2019 14:12 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind]
olechr Online
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15823
Sted: Lillestrøm
Sitat: sykkeloyvind

Det er da nok av stier der man lett kan se for seg at man kan holde høyere fart med motorsykkel enn med umotorisert stisykkel? Grusveier er jo klart en ting, men relativt breie stier i slakt terreng finnes det jo også flust av rundt omkring.


Noe er det selvsagt, men er svært sjelden jeg sykler El hvor jeg går ut på fart. Grus kan jeg være enig, men her vil også folk kunne sykle høyere enn 25km/t med vanlig sykkel.

Jeg har ganske mange timer med elsykkel, men som sagt veldig sjelden jeg tenker at nå skulle det ikke ha sperret. Selv på Trysil på utflukt så tar jeg igjen folk på elsykkel da jeg sykler vanlig. Rett og slett for at teknikken i svinger etc selv på grus stier ikke helt er der for mange.

Jeg har ikke noe problem med å se argumenter for og imot. Men akkurat det at det går så fort på sti ser jeg ikke for det begrenser seg litt selv.
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2530576 - 15/01/2019 14:17 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind]
Oystein L Online
Søk hjelp!

Registrert: 09/11/2002
Innlegg: 9404
Sted: Østfold
Sitat: sykkeloyvind

Hurtiggående elmotorsykler med pedaler i skogen tror jeg er farlig både for syklister, turgåere og terrengsyklisters muligheter til å bedrive aktiviteten uten motor.

Undertegnede har nok fler timer til fots med hund en på sykkel i skauen det siste året, og personlig tror jeg dette både aktualiserer og fremskynder generelt forbud mot sykling i skog og mark.

Topp
#2530579 - 15/01/2019 14:21 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: sykkeloyvind]
simenf Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/07/2008
Innlegg: 5584
Sted: Underlia - Drammen
Sitat: sykkeloyvind
Den tilfeldige, vilkårlige grensa på 25 km/t er det ikke så vanskelig å se for seg at vil bli satt under press. I USA er tilsvarende grense 25 m/h altså omtrent 35 km/t. Det er ikke vanskelig å se for seg at det vil bli press for å slippe opp til 30 km/t for mer smidig bysykling. Lovlige elsykler til bysykling vil deretter flytte grensene over til terrengsykler. Det vil ikke la seg gjøre å ha en definisjon i trafikken og så en annen i skogen, når man først slipper til motoriserte sykler.

Ja, dette er en mulig å se for seg og er en potensiell trussel. Har du et eksempel på som tilsier en slik utvikling? Link?

Sitat: sykkeloyvind
Jeg frykter at trimming vil bli regelen, utrimmet med 25 km/t sperre vil bli unntakene.

Er dette basert på en gjengs oppfatning til trimming i bransjen? I så fall har bransjen en seriøs utfordring med tanke på å opprettholde markedet sitt på sikt. Det vil være rart om de ikke ser dette selv, i så fall.


Redigert av simenf (15/01/2019 14:50)
_________________________
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2530580 - 15/01/2019 14:22 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr]
knutspeed Offline
Ivrig

Registrert: 06/08/2010
Innlegg: 2028
Sted: Sarpsborg
Sitat: olechr


Jeg er ikke god nok teknisk til at det å trimme elsykkelen min gjør noen store utslag på fart på sti. Men har skjønt at det er sjukt mange som er veldig veldig gode teknisk så lenge de har elsykkel. :-)


Hehe.
I området jeg sykler oftest lokalt, er det mest flytstier. Jeg tenker jeg greit hadde knust alle KOM'ene der med hjelpemotor, basert på de turene jeg har hatt med Kenevo. Dette er småkuperte bortoverstier, både veldig smale og relativt brede.

Nedoverstiene (som er ryddet for sykkelherjing) er det nok omvendt, der ville jeg ikke ha sjans med tung eMTB.
_________________________
Stumpjumper, Camber, Chisel, Gavia Fatty'o

Topp
#2530581 - 15/01/2019 14:22 Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Oystein L]
olechr Online
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15823
Sted: Lillestrøm
Sitat: Oystein L
Sitat: sykkeloyvind

Hurtiggående elmotorsykler med pedaler i skogen tror jeg er farlig både for syklister, turgåere og terrengsyklisters muligheter til å bedrive aktiviteten uten motor.

Undertegnede har nok fler timer til fots med hund en på sykkel i skauen det siste året, og personlig tror jeg dette både aktualiserer og fremskynder generelt forbud mot sykling i skog og mark.


Nå er det vel mange som ha dere med bikkjer ditt peppern gror også ;-)
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
Side 41 av 45 < 1 2 39 40 41 42 43 44 45 >


Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

ANNONSERE
Ta kontakt
Les hvorfor.


NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå