Muligheter
#2487928 - 02/06/2018 15:13 Erfaringer med sykkelreg.no?
MegaRock Offline
Fersking

sykkelreg.no - noen som har erfaring med denne siden? Bør sykkelen i tillegg registreres i Bikemember eller Falck/Securmark?

Det er veldig fristende at sykkelreg.no er helt gratis. Dette kan føre til at flere registrerer sykkelen sin. Virker som et veldig bra initiativ, og det kan jo faktisk bli revolusjonerende. Se for deg en verden der alle kan sjekke alle rammenumre på nett for å se om sykkelen er stjålet! Hvis den tilfeldige mannen i gata kan kontrollere en tilfeldig parkert sykkel opp mot et slikt sykkelregister, og varsle politiet ved funn, så er det plutselig ingen som vil kjøpe stjålne sykler lenger. Tror dette er det viktigste verktøyet for å få bukt med tyveriproblemet.

Hvis man kan legge inn ekstra opplysninger som kjennemerke, farge, modell, spesielle deler osv. er det også bra.

Mangel på at eieren kan legge inn slike ekstraopplysninger i registeret samt høy pris ser jeg på som de største problemene med de tradisjonelle sykkelregistrene. SykkelErik har et bra innlegg som belyser disse utfordringene.

Falck Sykkelregister – et dårlig veddemål?! | SykkelErik
http://www.sykkelerik.com/2014/03/17/falck-sykkelregister-et-darlig-veddemal/

Topp
#2488047 - 03/06/2018 18:18 Re: Erfaringer med sykkelreg.no? [Re: MegaRock]
MegaRock Offline
Fersking

Registrerte heller syklene på internasjonale Bike Index (http://bikeindex.org).

Dette er helt åpent og søkbart for alle, slik at alle kan sjekke om en sykkel er stjålet, over hele verden. Bike Index utveksler informasjon med alle andre register som ønsker det. For eksempel deler Bike Index info med 529 Garage (men 529 Garage deler ikke tilbake!).

Ble ganske overbevist.

Nå gjenstår bare å kjøpe to forskjellige typer sykkellåser, samt låse sykkelen innendørs når mulig. Skal ha en lås med herdet kjetting, og en liten U-lås, slik at en tyv forhåpentligvis ikke har med verktøy til begge deler, pluss at jeg kan tilpasse meg ulike sykkelstativ.

Topp
#2509122 - 11/09/2018 10:20 Re: Erfaringer med sykkelreg.no? [Re: MegaRock]
Maja100 Offline
Fersking

Hei. Jeg har nettopp kjøpt ny sykkel. Forsikringsselskapet sier at jeg må kun betale halve egenandel ved tyveri dersom registeret er forsikringsgodkjent. Falck er godkjent - men koster- er syggelreg.no forsikringsgodkjent?

Maja

Topp
#2526128 - 11/12/2018 19:49 Re: Erfaringer med sykkelreg.no? [Re: MegaRock]
MegaRock Offline
Fersking

Det er per 2018 kun to FG-godkjente sykkelregistre:
- Bikemember
- Falck og Securmark Sykkelregister

Uansett vil jeg anbefale å registrere sykkelen i gratis i Bike Index, da har du all info klar i tilfelle sykkelen blir stjålet noe som gjør det lettere å levere politianmeldelse. Men viktigst av alt kan du da "dele" at sykkelen din har blitt stjålet, og andre som ser en henslengt sykkel eller skal kjøpe brukt kan bare søke opp rammenummeret på Bike Index for å sjekke om sykkelen er merket som stjålet. Ingen av de betalte sykkelregistrene har denne muligheten. Du kan selv velge om sykkelen din skal være søkbar på Bike Index.

sykkelreg.no synes jeg så noe uferdig ut, og er nasjonalt register hjelper ikke så mye når stjålne sykler blir ført på tvers av landegrenser.

Topp

Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå