Side 1 av 4 1 2 3 4 >
Muligheter
#2521115 - 08/11/2018 20:17 Irriterende hals
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sted: Børsa
Blir liksom ikke helt frisk.
Ble snufs etter Markathrillern, rakk og bli ok til Birken helga etterpå og halsbetennelse uka der.
Det var jo forsåvidt greit, skulle ikke gjøre noe mer på en stund likevel så passa sånn sett greit.
Dro til legen, ikke aktuelt med antibiotika. Slapp nesten etter ei uke.
Alt normalt, men det slipper aldri helt, men siden første uka er det nå kun den ene sida som mandlen er hoven.
Kommer og går, men slipper ikke helt, på´n igjen om jeg fryser en dag osv..

Prøvd så langt:
-Tilskudd av ymse slag i minst tilstrekkelige mengder. C, D vitamin, omega, tran, jern,nbg24.7 (immunforsvaret) Lenge nok til at det skulle virket nå.
-Fryser jo som faan så går jo rundt i forskjellige Ulvang gensre døgnet rundt. Litt lettere kledd på jobb en dag, fryser, pang hoven mandel igjen.
-Rolig med trening, sove bra.
-Sover med buff. Glemme buff, kald natt pang hoven mandel.
-Gi faan og trene inkludert gamp
-Helt rolig med trening 3 uker nå etter kneoperasjon
-Te med honning, munnskyllegurgling før natta osv.

Vært bra noen dager nå, blussa opp igjen i dag etter og ha vært frossen på jobb, tar overdose c vitamin når jeg kommer hjem og det slipper mye. Bonusen her ble da tømming av systemet i kveld.

Mye av det samme i fjorvinter, ble aldri frisk. Men frisk fra påske til Birken.

Hva er neste på lista som bør prøves?
Her stoler jeg mer på dere enn legen, der er det begrenset interesse så lenge jeg jobber, ikke går rundt med feber og de ikke finner noe infeksjon.

Topp
#2521116 - 08/11/2018 20:30 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
simson Offline
Veteran

Har fastlegen testet CRP for å sjekke om du har noen betennelse/infeksjon i kroppen?

I og med at du så lett fryser, og at du så lett får vondt i halsen igjen, virker det som at du har svekket immunforsvar forårsaket av etellerannet. Dette kan jo være alt fra en infeksjon til stress til lite søvn til overtrening til dårlig kosthold, etc. Ut fra hva du skriver her inne virker det jo som at et par av de er uaktuelle.

Et par hobbyforslag herfra som har funka for min del når jeg har brygga på noe:
- Gå med tynne ullsokker til enhver tid - og tykke når det trengs
- Kjøp deg ullsinglet eller lignende, og ha dette under, til enhver tid.
- Om du har troa på C-vitaminsjokk e.l: Kjør på. Placeboeffekt er uansett bedre enn ingen effekt.

I tillegg har jeg flere ganger hatt god effekt av å ta en kort og halvhard treningsøkt når halsen er halvråtten - har gitt meg en følelse av å klarne opp i pust og å få ut noe dritt. Men det kan jo også slå andre veien...

Topp
#2521119 - 08/11/2018 20:38 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Paulus Offline
Ivrig

Sted: Tromsø
Høres jo ut som du stresser mye med det. Slutt med tilskudd med mindre du ikke får i deg vanlig mat. Slapp av, kok deg en kopp kaffe og se på tv eller noe annet lavterskel.

Topp
#2521121 - 08/11/2018 20:40 Re: Irriterende hals [Re: simson]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: simson

Et par hobbyforslag herfra som har funka for min del når jeg har brygga på noe:
- Gå med tynne ullsokker til enhver tid - og tykke når det trengs
- Kjøp deg ullsinglet eller lignende, og ha dette under, til enhver tid.
- Om du har troa på C-vitaminsjokk e.l: Kjør på. Placeboeffekt er uansett bedre enn ingen effekt.

I tillegg har jeg flere ganger hatt god effekt av å ta en kort og halvhard treningsøkt når halsen er halvråtten - har gitt meg en følelse av å klarne opp i pust og å få ut noe dritt. Men det kan jo også slå andre veien...

-Varme sokker på.
-Ull under Ulvang genser
-Har ikke trua på c-vitaminer, men prøver det meste når man er lei.
-Halvhardt ser heller ikke ut til å hjelpe nei.

Legen tok halsprøve og crp, og test for kyssesyke. (Ikke fått svar på kssesyke, men antar de ville sagt fra om den var positiv) Ikke vært der på to måneder.

Men er som du sier, immunforsvaret virker og være litt ute av drift.
Har en 2 åring i barnehagen, men han har stort sett vært frisk denne perioden.

Topp
#2521123 - 08/11/2018 20:44 Re: Irriterende hals [Re: Paulus]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: Paulus
Høres jo ut som du stresser mye med det. Slutt med tilskudd med mindre du ikke får i deg vanlig mat. Slapp av, kok deg en kopp kaffe og se på tv eller noe annet lavterskel.

Stresser egentlig ikke, men man blir jo selvsagt lei.. ICON_SMILE
Sofa, kaffe, te, beina høyt, tv har stort sett vært melodien siste 3 uker siden kneet uansett har begrenset det meste.
Sover ok og legger meg i 10 tida. Mindre opp om natta og nå når guttungen sover bedre.

Men som sagt har det ikke hjulpet en dritt, kommer tilbake om jeg glemmer et lag ull en dag liksom..

Topp
#2521124 - 08/11/2018 20:50 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Kan legge til at jeg har time til legen igjen til uka da jeg ble akutt lei igjen i dag og ringte dit.
Alltid den ene sida (høyre) Kjenner godt at den er stor, venstre sida helt fin.
Spiser sundt, men en del potetgull og øl er det jo på høsten.
Ikke vært på fylla på så lenge jeg husker
Totalbelastninga en god del lavere nå enn i vår sommer

Topp
#2521125 - 08/11/2018 20:54 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
spinat Offline
Avhengig

Sted: Storo
Du kan kanskje diskutere med legen din om det er en ide å fjerne mandlene?
https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/mandler-fjerning-av/
https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/mandler-fjerning-av/?page=3

PS: jeg er ikke lege, så hør med legen din om eventuelle negative konsekvenser av å fjerne mandlene.

Topp
#2521131 - 08/11/2018 21:39 Re: Irriterende hals [Re: spinat]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: spinat
Du kan kanskje diskutere med legen din om det er en ide å fjerne mandlene?
https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/mandler-fjerning-av/
https://nhi.no/sykdommer/barn/ore-nese-hals/mandler-fjerning-av/?page=3

PS: jeg er ikke lege, så hør med legen din om eventuelle negative konsekvenser av å fjerne mandlene.

Jepp, selv syns jeg det høres ut som en kjempe ide for og si det sånn.. Jeg kan inngå et kompromi om og ta en.. ICON_SMILE

Topp
#2521132 - 08/11/2018 21:40 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Sted: Alta
Kan det være så enkelt som at mandlene dine er pillråtten? Jeg ville i allefall sjekket det. Man trenger ikke ha dårlig immunforsvar om mandlene dine er fulle av dritt og baskeslusker.
Både kona og søstra mi var mye plaget av det samme som deg, det ble helt borte når de fjernet mandlene. Men det er VONDT en periode etterpå.

Ellers skal man ikke kimse av barnehagebarn, 16/17 sesongen min var sterkt preget av infeksjon på infeksjon fra høsten 16 til våren 17, selv om ikke barna var like mye syk. Jeg var ca 50/50 syk/frisk. De drar med seg utrolig mye gørr hjem. De var da 2 og 4 år.

Redigert av Hoaas (08/11/2018 21:41)
Rediger grunn: Leif

Topp
#2521134 - 08/11/2018 21:50 Re: Irriterende hals [Re: Hoaas]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: Hoaas
Kan det være så enkelt som at mandlene dine er pillråtten? Jeg ville i allefall sjekket det. Man trenger ikke ha dårlig immunforsvar om mandlene dine er fulle av dritt og baskeslusker.
Både kona og søstra mi var mye plaget av det samme som deg, det ble helt borte når de fjernet mandlene. Men det er VONDT en periode etterpå.

Ellers skal man ikke kimse av barnehagebarn, 16/17 sesongen min var sterkt preget av infeksjon på infeksjon fra høsten 16 til våren 17, selv om ikke barna var like mye syk. Jeg var ca 50/50 syk/frisk. De drar med seg utrolig mye gørr hjem. De var da 2 og 4 år.

Guttungen har gått 15 mnd i barnehagen nå og fjorvinter var helt koko og vi var mer syk enn frisk begge to. Men han har ikke vært mye syk siden mai egentlig.
I perioden mai til og med august da jeg var på skippertak og tøyde grensene med trening og totalbelastning var jeg frisk. (bare mye allergi som vanlig)
At jeg ble syk etter Birken var nærmest bankers da jeg var pjusk hele uka før og det ikke løsna med slim og harking før fredagen før..
Men over to måneder på og bli frisk syns jeg er litt i overkant hvertfall med tanke på at jeg knapt har trent heller..

Allmenntilstanden er grei og føler meg egentlig ikke syk. Kun frysing og vondt i halsen (på ene jævla sida).

Topp
#2521138 - 08/11/2018 22:11 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
Hvis du lyser ned i halsen, ser du noen små hvite klumper der mandlene sitter?
Jeg sleit med det samme som deg og det var mandlene. Etterhvert kom det hvite klumper nedi halsen med betenelse fra mandlene.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2521147 - 08/11/2018 22:36 Re: Irriterende hals [Re: olechr]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: olechr
Hvis du lyser ned i halsen, ser du noen små hvite klumper der mandlene sitter?
Jeg sleit med det samme som deg og det var mandlene. Etterhvert kom det hvite klumper nedi halsen med betenelse fra mandlene.

Var tydelige hvite klumper når jeg lyste når det kom ja, ikke lyst på en stund nå.
Når den hovner kommer samtidig dårlig snak i munnen og ånden er vel heller ikke helt god.

Topp
#2521151 - 08/11/2018 22:49 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Om det er pusspropper, altså hvite prikker på mandlene så er det nok på tide med en kur med antibiotika. Ellers kjenner jeg meg godt igjen i problemene dine, jeg skal til spesialist nå i løpet av høsten og få vurdert mine mandler. Jeg har vært mer eller mindre sammenhengende herpa i halsen i over 2 mnd nå. Samme hver høst og vår...

Topp
#2521171 - 09/11/2018 07:35 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
magb Offline
Tørr bak øra

Er noen som har såkalt kronisk tonsillitt. Kan forsøke med corsodyl en periode. Selv om det er noe drit er sykehistorien din ganske kort mtp slike problemer og neppe aktuelt med fjerning av mandler med det første.
Virus og andre ting bør utelukkes, så klart.
Lykke til!

Topp
#2521183 - 09/11/2018 08:51 Re: Irriterende hals [Re: magb]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: magb
Er noen som har såkalt kronisk tonsillitt. Kan forsøke med corsodyl en periode. Selv om det er noe drit er sykehistorien din ganske kort mtp slike problemer og neppe aktuelt med fjerning av mandler med det første.
Virus og andre ting bør utelukkes, så klart.
Lykke til!

Har hatt det mange år med den ene mandelen, men vært lite til lege og har vel dårlig med "logg" på det ja.
Brukt corsydol siste tre uker.

Topp
#2521189 - 09/11/2018 09:14 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Kjerringa hadde heller ikke noen lang sykehistorie på mandlene sine, men etter en konsultasjon hos lege/øre/nese/hals kunne de konkludere med at mandlene ikke var noe å ta vare på ganske fort.

Topp
#2521247 - 09/11/2018 11:56 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
erling Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Du er blitt for tynn. Tynne folk fryser mye. :-)

Seriøst, gå til en spesialist for øre, nese og hals. Trolig bør du fjerne mandlene.

Topp
#2521248 - 09/11/2018 12:04 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
EspenS Online
Entusiast

Når jeg flytta til Oslo for 20 år siden, med litt dårligere luft enn der jeg kommer fra, så var jeg sjuk hele tiden, jeg gikk f.eks. en hel vinter og kunne knapt trene. Når jeg kvitta meg med mandlene siden så var det en åpenbaring. Jeg blir nesten aldri sjuk lenger. Jeg har ikke angra et sekund.

Topp
#2521251 - 09/11/2018 12:12 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle

Sted: Oslo
Jeg fikk også bedre helse etter at jeg fjernet mandlene

Topp
#2521291 - 09/11/2018 14:15 Re: Irriterende hals [Re: erling]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Sitat: erling
Du er blitt for tynn. Tynne folk fryser mye. :-)

Seriøst, gå til en spesialist for øre, nese og hals. Trolig bør du fjerne mandlene.

Haha! For tynn er jeg hvertfall ikke nå.. ICON_SMILE
Men får prøve og krangle meg til en henvisning til øre nese hals ja.

Topp
#2521327 - 09/11/2018 15:37 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
magb Offline
Tørr bak øra

Hvis det har pågått over lang tid er henvisning aktuelt, jeg hadde henvist. Men er lite solid vitenskap så vidt jeg vet på dette feltet og blir ganske erfaringsbasert fra lege til lege. Tonsillektomi er jo ingen spøk, selv om det som regel går fint (2u sykmeldt og regn med mye vondt).

Topp
#2521597 - 11/11/2018 15:36 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
hJürg1 Offline
Ivrig

Sted: Trondheim
Fjern mandler.
Man blir frisk av det og et pluss er at man kan spise mye is uken etterpå;)

Topp
#2521661 - 12/11/2018 07:25 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Takk for bra svar. Får ta en sjekk når jeg får legetime. Forkjøla igjen og nå da.. frown

Topp
#2521770 - 12/11/2018 14:45 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
skiraffen Offline
Ringrev

Mandlene har jo en funksjon i kroppen så er skeptisk til å operere dem bort. Fordelene ved å fjerne dem er midlertidige og ulempene forever.

Det er vel en årsak til at de er betente og den forsvinner ikke ved å fjerne symptomene.

Topp
#2521775 - 12/11/2018 15:01 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
rokkitan Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Kona har ikke hatt skikkelig halsbetennelse etter at hun fjernet mandlene, mens hun var sterkt plaget i mange år før det. Det eneste hun angrer på at hun ikke maste slik at hun fikk de fjernet tidligere, for det var mange år hvor hun ikke fikk dratt på tur.

Topp
#2521866 - 13/11/2018 09:01 Re: Irriterende hals [Re: skiraffen]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Sitat: skiraffen

Det er vel en årsak til at de er betente og den forsvinner ikke ved å fjerne symptomene.

Dette har jeg også fått høre av leger i familien, så jeg håper på å få skikkelige svar på hva som er underliggende årsak før jeg eventuelt fjerner mine.

Topp
#2521889 - 13/11/2018 10:20 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

For 100 000 år siden hadde mandlene en viktig funksjon, nemlig å "filtrere" ut virus og bakterier før de når svelget. I dag klarer man seg derimot helt fint uten mandler. Kjerringa hadde 2-3 halsbetennelser i året før hun fjerna sine, det er nå 3 år siden hun fjerna de, og hun har ikke hatt ett tilfelle av halsbetennelse siden.
Hennes mandler var alltid store og hovne, fordi de hadde store, dype riller som samlet masse unødvendig puss og dritt som ikke lukta spesielt godt. Det er ikke sånn at man kan pusse mandlene rene, eller får gjort noe med at alt man inntar kleber seg til de..

De som har lukta på tanntråd etter å ha fjerne dagens matrester mellom tennene vet hva slags lukt det dreier seg om. Bare at dette samlet seg i mengder i rillene på mandlene, til slutt er mandlene bare en stor betent klump med puss.

Redigert av Hoaas (13/11/2018 10:22)

Topp
#2521954 - 13/11/2018 15:57 Re: Irriterende hals [Re: Hoaas]
skiraffen Offline
Ringrev

Sitat: Hoaas
For 100 000 år siden hadde mandlene en viktig funksjon, nemlig å "filtrere" ut virus og bakterier før de når svelget. I dag klarer man seg derimot helt fint uten mandler.

Hvis mandlene er kontinuerlig betente og aktive så kan man kanskje være tilbøyelig til å tro at de heller er mer funksjonelle enn noensinne?

Topp
#2521955 - 13/11/2018 16:01 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Hoaas Offline
Søk hjelp!

Fordi de samler på matrester, som etterhvert blir til betent puss? Jaja, deg om det..

Topp
#2522045 - 14/11/2018 10:12 Re: Irriterende hals [Re: Kriss]
Kriss Offline
Søk hjelp!

Status:
Ble syk i helga. starta med to netter med dårlig søvn og frysing selv om jeg har den tjukkeste dyna de hadde på butikken jeg var.
Nevnte mandel opphovna, dårlig smak i munnen og småfeber. Satte seg litt i brystet og denne gang så harka gult slim noen dager. Nå har mandelen gått tilbake igjen (ikke helt) og ikke sår i halsen, bare kjenner at det er noe der.
Ellers har jeg vært to runder til tannlegen siste uka og fiksa 4 hull så da får vi se om teorien dårlig tannhelse påvirker vanlig helse stemmer.
Legen på fredag, men treffer vel slik at den knapt er forstørra når jeg er der.
Sover med buff og superundertøy og vinduet igjen (for første gang i mitt liv)
Ellers vet jeg da faan jeg, når selv ikke det og være helt rolig over flere uker funka.

Når jeg tenker etter så var den høyre større i hele sommer i allergisesongen også. Bruker astmamedisin og allergimedisin på sommern men ikke etter pollen/sykkelsesongen er over.

Topp
Side 1 av 4 1 2 3 4 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå