Muligheter
#2465986 - 18/02/2018 20:02 Masters Cup 2018
oyvin Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Tråd om Masters Cup 2018. Foreløpig kun beskjeden info, det kommer mer etter hvert.

Vi (Mastersutvalgets "terreng-gruppe") holder på med MC-terminlista i disse dager. Det ser ikke ut til å bli noe dramatisk nytt med rittoppsett, utgangspunktet er Norgescup rundbane og maraton, og et par ritt til. Info legges ut på http://www.sykling.no/article/masterscupen-0 når det er klart.

Rittene i cupen gir poeng etter hvilken kategori de er tildelt, der kategori 1 er høyest. Det kan bli en liten justering i kategoriene i 2018. Mastersutvalget ønsker:
- Kat 1: De to NM'ene, altså NM rundbane på Lillehammer (XCO), og NM maraton Å i Heiane (XCM)
- Kat 2: Rittene som inngår i Norgescup som er enten XCO eller XCM
- Kat 3: Rittene som inngår i Norgescup som er enten tempo (XCT) eller kortbane (XCC), og alle ritt uten NC-status
NM sprint og NC-sprintrittet (i Halden) er ikke med i Masters Cup.

I fjor var alle NC-ritt kat 2 uansett, unntatt sprint. Tanken bak justeringen er å rangere rittene litt mer etter den prestisjen de reelt har, ikke bare formelt. Samtidig må ikke NM avgjøre alt. Endringen vil neppe slå ut voldsomt i praksis, om jeg skal være realistisk (det er mitt forslag).

Ellers: Masters begynner med klasse M/K 30-34. En håndfull arrangører har sportsklasse 19-29 for de som ikke vil eller kan sykle eliteklasse. Det er meg bekjent minst ett forslag for forbundstinget om å formalisere et bedre rittilbud for bl.a. denne gruppen, men denne avgjørelsen er i tilfelle opp til tinget.

Topp
#2469237 - 09/03/2018 12:12 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
oyvin Offline
Ivrig

Nå er terminlista for Masters Cup klar, den ligger lenket opp fra http://www.sykling.no/article/masterscupen-0

Rittene følger samme mal som tidligere, med kategorier som over. Nordsjørittet MTB er med. (Vi skulle veldig gjerne hatt med noe mellom Bryne og Mosjøen, men det krever arrangører.)

I folkeopplysningens navn, et tips enten man sykler masters eller ikke:
Ikke utsett å delta på terrengritt dere er interessert i å prøve, fordi det alltid kommer en sesong neste år også. Med få unntak er terrengrittene jamnt over entusiastdrevet med lave marginer. Det betyr også at de er sårbare.

Topp
#2469754 - 12/03/2018 17:49 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
oyvin Offline
Ivrig

Rittilbud for dem mellom 19 og 29.

I dag er tilbudet for 19-29 stort sett enten eliteklasse eller turritt. Noen hører ikke hjemme i eliten, men vil samtidig sykle noe mer enn tur. Dette var en en diskusjonssak på tinget, og alle ønsker et bedre tilbud her.

Vi vet ikke hvilket alternativ som vil fungere best ennå, og det er usikkert hvor mye vi kan få til i 2018. Merk at dette, og det under, ikke er kvalitetssikret av noen unntatt meg selv. Hverken innhold eller juss.

o Den enkleste løsningen er å opprette en 19-29-klasse i eksisterende mastersritt, utenom mesterskapene. Klassen kan opprettes "administrativt", det krever ikke tingvedtak. Ulempen er at det betyr en klasse til på rittplanen. Det er rimelig mange fra før, så hvis du spør arrangører står ikke dette høyest på ønskelista. Hverken for premiering eller for kjøreplan. Jeg vet terreng-VM har gjort dette, blant annet, men der var påmeldingsavgiften høyere og deltagelsen større enn den vil være hos med det første.

o Det går an å utvide 30-34 til å være 19-34. Det er slik internasjonalt i landevei Gran Fondo, om jeg skjønte diskusjonen rett. Da får vi ulik klasseinndeling i NM og resten av rittene, det kan være litt krøkkete. Vi kan antagelig vedta cup-klasser administrativt, men NM-klasser krever tingvedtak og det må i tilfelle utredes bedre frem mot 2020. Det kan være det er den beste løsningen, men er lurt å gå en runde før man lander på dette. Det er mer inngripende å endre en klasse, enn å legge til en.

Det går an å lage forskjellige løsninger for forskjellige grener, og det er også helt sikkert flere muligheter enn de to over.

B-klasse ble strengt tatt ikke diskutert. Det var del av en annen diskusjonssak hvor det i forkant hadde falt mellom to stoler, og tinget hadde uansett noe begrenset tid mellom budsjett og valg. Om man skal si det nøkternt. B-klasse fantes for en del år siden. Dette vil kreve et større arbeid med å innpasses med dagens struktur: Regler for opp- og nedrykk, hvem det skal omfatte, mulighet for å stille i mesterskap, arrangementer, eventuelle lisenskrav, mm. Jeg vet ikke hvor mye at dette som kan kreve tingvedtak, men en tommelfingerregel er at alt som skal tilpasses M/K Senior er en større og mye mer alvorlig greie.

Det er usikkert hva som kan skje i år, men vi skal se hva vi kan få til for oppdraget er klart.

Topp
#2469911 - 13/03/2018 10:37 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
GardS Offline
Ivrig

Sted: Nesodden
Dette skjønte jeg ikke. Er det ikke dette Sport 17-29 klassen er til? Sportsklassen har da vært med i NC hele tiden

Redigert av GardS (13/03/2018 10:40)

Topp
#2472596 - 27/03/2018 09:57 Re: Masters Cup 2018 [Re: GardS]
oyvin Offline
Ivrig

Beklager at jeg har oversett denne!

De fleste arrangører har kunnet opprette en 19-29 sportsklasse, men de har i liten grad gjort det.

Det blir dermed fort en negativ spiral. Siden mange ikke har tilbudet, blir det mindre oppmerksomhet blant mulige deltagere, som gir lav deltagelse siden det er umulig å vite hvilke ritt det eventuelt måtte komme til å gjelde, som gjør klassen mindre interessant for hver enkelt arrangør.

Meningen er å få en ramme gjennom sesongen, og dermed gjøre tilbudet litt mer stabilt og forutsigbart.

Topp
#2472650 - 27/03/2018 13:29 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle

Det er mulig jeg gjør meg dum nå, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg skal velge masters over tur (eller sport). Kan ikke de som vil virkelig matche seg kjøre i elite? Nå blir det bare teit.

Det var 4 stykker med i master 35-39 på Helgøya i fjor. Hele 12 i 40-44. 8 i 45-49. Det er ganske smått.

Kan man ikke bare tagge de som vil med en MC-nøkkel som er registrert hos NCF, så gjøres status opp på slutten av sesongen? Er du med i nok ritt med mc status, så vises det på sykling.no hvordan du ligger an.

Quote:
Ikke utsett å delta på terrengritt dere er interessert i å prøve, fordi det alltid kommer en sesong neste år også. Med få unntak er terrengrittene jamnt over entusiastdrevet med lave marginer. Det betyr også at de er sårbare.

Det er akkurat dette som skjer. Jeg vil være med på Helgøya. Jeg har lyst til å starte sammen med andre syklister, ikke marginaliserte grupper. Elite og røkla bør være enkelt nok.

Nå venter jeg med å melde meg på, pga av masters-opplegget. Kun det. Ikke noe annet. Det er bare forvirrende. Jeg har ikke lyst til å stille i en gruppe på 6 menn.

Topp
#2472664 - 27/03/2018 14:49 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
magnusc Offline
Veteran

Sted: Hovedstaden
Helgøyatråkket går vel samme dag som Rye Terrengsykkelfestival, så det er vel stor sjanse for at Masterfeltet blir tynt?

Topp
#2472668 - 27/03/2018 15:28 Re: Masters Cup 2018 [Re: Trond Vidar]
oyvin Offline
Ivrig

Jeg må vel ta av meg den "offisielle" hatten. og dessuten dele opp svaret litt.

Masters Cup

Det er helt opp til hver enkelt om de vil sykle Masters Cup, sykle en passelig bukett turritt etter eget ønske, eller ikke sykle ritt i det hele tatt. Konkurranser om sluttid mellom folk som starter i ulike puljer eksisterer, det er turritt. En annen konkurranseform, som er populær, men med helt andre rammer. Betydningen av sammenlagtcupen kan overdrives, distinksjonen er først og fremst at hver enkelt ritt, for alle i klassen, er fellesstart og ikke puljestart. Min mening, og erfaring. Det gjør noe med dynamikken i konkurransen. (Du er så dreven i gamet, over så lang tid, at jeg helt ærlig tror det står på vilje eventuelt ikke å ville se den.)

Det lille mindretallet som er aller mest frådende anti-MC, tror jeg sterkt overvurderer i hvilken grad MC-deltagere hadde syklet et tilsvarende antall turritt. Konsekvensen ville mer sannsynlig vært å fjerne en kategori ritt, med deltagerne på kjøpet. Altså med lavere deltagelse i NC-ritt som følge. (Jeg har fått vite, avlevert med et noe skjevt smil, at vi (masters) ikke er grunnen til å arrangere NM (rundbane), men at det hadde vært umulig å få det til å gå rundt uten oss. I den grad det i det overhodet går rundt. Det er jo et perspektiv det også, det er ikke overflod av deltagere.)

Aldersklasser

Det er mye kunnskap om hvordan fysisk yteevne endrer seg med alder. Og det er nedover. Dersom man skal ha en cup for de som ikke er elite, og som begynner å dra på årene (og ingen mastersklasser matcher eliten, det er det bare tull å påstå), er det vanskelig å komme utenom aldersklasser. Jamfør turritt og klasser der, det er en grunn til dem. Hvis man lager virtuelle varianter av klasser i masters-NM'ene, får man det samme krystallklare bildet. Tar du vekk aldersklasser og sier eliteklasse eller dra hjem, er det stor fare for at en skokk velger å dra hjem. Det er ikke spesielt interessant å kjøre solo 95 % av rittet, evt bli tatt ut etter en drøy halvtime - hver gang.

Helgøya

Deltagelsen i Helgøya er påvirket av at Helgøya kolliderer med Rye Terrengsykkelfestival, dvs et Norgescupritt i kjent trase, i Oslo. Så det er fare for at det blir tynnet ut i eliteklassen også, som i fjor da det også var på samme dato. Dum kollisjon for oss som gjerne vil sykle flere terrengritt, men rittdatoer er en større kabal med konkurranse om helger, og behov for å ta hensyn til egen profil og målgruppe. Det har nok vært viktigere for eksempel ikke å kollidere med Montebellorittet.

Hvordan en Masters Cup skal settes sammen er en diskusjon (men det krever nok et litt høyere nivå på argumentene enn at noen bare er teite). MC landevei har hatt mange, mange ritt rundt om i det ganske land, har hatt mer hisorie, og de har hatt noe større interesse for cupen. Så landeveisformatet har vært utgangspunktet. Problemet har vært at det er få terrengritt i det hele tatt. For i det hele tatt å få et tilbud om aktive ritt maraton og rundbane, så er de som har søkt og har ritt som er gode nok, med i cupen. Det har også gitt litt mer geografisk spredning.

Men det er å veie hensyn mot hverandre, og mulig å velge et annet cupformat.

Tur og Masters i samme trase

Her må jeg være litt mer forsiktig med rollene, for her er jeg enig med deg (tror jeg) og ikke med hvordan det er. Masters burde etter min mening være et steg opp og skille seg, og heller som standard syklet eliteløypa. Helgøya har to lengder, og det er i hvert fall den lengste av dem.

Men her har jeg altså tapt diskusjonene, uten at det er helt krystallklart for meg hvor i prosessen de korte variantene reelt blir pushet gjennom. Det er nok vel så mye en egenskap ved meg, og ikke noen konspirasjon, men jeg kan okke som ikke svare godt på hvor. Argumentet for kortere løyper er at det er tilgjengelig for flere, for så vidt forståelig det siden suksess delvis måles i deltagelse. En del arrangører undervuderer mastersrytterne. Eller har samme løype for tur og elite, og da er vi like langt. Jeg mistenker også at en del gjøres på gammel vane og det aldri blir vurdert før det er for sent å ombestemme seg. Men profilen på det hele blir vannet ut.

Jeg skulle gjerne hatt en saklig diskusjon om dette å slå i bordet med, enten for å få bedre gjennomslag eller for å finne alternative løsninger som gir bedre rittformat. Furusjøen er helt rått, men det skal litt til før arrangører tør satse på så krevende løyper.

Topp
#2472681 - 27/03/2018 17:27 Re: Masters Cup 2018 [Re: Trond Vidar]
Gammelogdesperat Offline
Ringrev

Åpenbart den beste løsningen og at det stilles krav til å kunne delta i elite. Kommer du en halvtime bak vinneren på Birken, er du ikke elitesyklist....

Husker for noen år siden da jeg var litt ivrig ett år og ville møte de beste gamlisene i min klasse, at det var vanskelig. Noen stilte i eliteklassen, noen i tur og noen i master. Å komme på pallen da i master, men være slått av en håndfull som stile i elite + noen i tur gjør at det føles ganske dust å få pall i master...

Sitat: Trond Vidar
Det er mulig jeg gjør meg dum nå, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg skal velge masters over tur (eller sport). Kan ikke de som vil virkelig matche seg kjøre i elite? Nå blir det bare teit.

Det var 4 stykker med i master 35-39 på Helgøya i fjor. Hele 12 i 40-44. 8 i 45-49. Det er ganske smått.

Kan man ikke bare tagge de som vil med en MC-nøkkel som er registrert hos NCF, så gjøres status opp på slutten av sesongen? Er du med i nok ritt med mc status, så vises det på sykling.no hvordan du ligger an.

Quote:

Det er akkurat dette som skjer. Jeg vil være med på Helgøya. Jeg har lyst til å starte sammen med andre syklister, ikke marginaliserte grupper. Elite og røkla bør være enkelt nok.

Nå venter jeg med å melde meg på, pga av masters-opplegget. Kun det. Ikke noe annet. Det er bare forvirrende. Jeg har ikke lyst til å stille i en gruppe på 6 menn.

Topp
#2472814 - 28/03/2018 12:14 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle

Oyvin, takk for superseriøst og balansert svar. Jeg ser at dette ikke er spesielt lett.

Å skille lengde på tur og masters hadde antakeligvis vært en god ide, for nå er det vanskelig å velge mellom de to. Tror ikke det er spesielt gjevt å bli nr 7 i masters (av f.eks 15 startende), men slått av han som vant turklassen.

Topp
#2474120 - 05/04/2018 10:02 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
oyvin Offline
Ivrig

Rittinvitasjon til Fiskumrittet er lagt ut på http://fiskum-il-fiskumrittet.idrettenonline.no/

Ett av de morsommere rundbanerittene, med tempo på lørdag for de som er skeptiske til å sykle i felt ICON_SMILE

Topp
#2474441 - 06/04/2018 11:04 Re: Masters Cup 2018 [Re: oyvin]
oyvin Offline
Ivrig

Tøft bilde... hvis noen klarer å arrangere uansett forhold, så må det være Fiskum IL. De har lagt ut Facebookpost

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå