Muligheter
#2434945 - 02/09/2017 04:14 Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken?
Bjerknez Offline
Nytt medlem

Hei folkens!

Jeg ble for noen uker siden fotgjenger da jeg hadde litt for høy hastighet i følge UP sin patrulje og i den forbindelse så ble det til at jeg fikk låne min mors nyervervede EL-sykkel på jobb.

Det er denne sykkelen hun har:

Jeg er egentlig et sofamenneske som ikke har sittet på en tråsykkel på over over 25 år, men må inrømme at ELsykkelen til ho mor har fått opp øynene mine. Det har faktisk blitt litt gøy og sykle igjen og jeg sykler vel omtrent 2-3 mil daglig hvis jeg bruker den på jobb.

Det er dog to ting som bekymrer meg litt med sykkelen jeg har syklet på. For det første så er bremsene helt forferdelig dårlige. Navbremsen må man nærmest stå på for å kjenne at den griper og frembremsen virker litt "skjør". Tør nesten ikke å klemme inn denne med full kraft.

Den andre tingen som bekymrer meg litt er at motoren (som jeg antar sitter i fremhjulet?) bruker utrolig lang tid før den slår inn etter at man har vert over hastigheten der den kobler ut.

Et scenario: Man sykler ned en bakke og har kanskje rundt 40-50km/t. Etter nedoverbakken så kommer det en motbakke og da skulle man jo tro at motoren skulle slå inn så fort farten ramlet under 25km/t eller der omkring. Men det gjør den ikke.

Jeg har lest meg opp litt på elsykler og selv om jeg langt fra er noen ekspert så har jeg forstått det slik at det er krankmotor som er veien å gå?

Nå lurer jeg på om jeg skal gå til innkjøp av en elsykkel som ser litt mer "mandig" ut, og som virker mer "solid". Jeg forstå at prisen også øker i den forbindelse, men hva er det egentlig jeg bør satse på her?

Jeg sykler stort sett på landevei og kanskje på en og annen skogssti, men noen terrengkjører er jeg definitivt ikke.

Jeg er ute etter en sykkel som vil hjelpe meg til å holde koken i oppoverbakkene uten å miste for mye fart.

Utseendemessig så liker jeg alt som ser robust ut. Fatbikes synes jeg ser råkule ut, men noe slikt får man kanskje ikke som elsykkel?

Topp
#2434965 - 02/09/2017 09:21 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Sepeda Offline
Besatt

Sted: Oslo
Velkommen på forumet!

Nå er du på landeveisdelen av forumet - altså for bukkestyre, smale dekk og barberte legger ICON_SMILE Det er ikke eget underforum for el-sykler, men trolig vil du få bedre svar f.eks. i tråden Vis meg en fin el-sykkel.

Jeg vil i utgangspunktet råde deg til å kjøpe en flott, sexy landeveissykkel uten hjelpemotor. Du vil komme fortere i form enn du aner. På landeveien vil du uansett gjerne ligge over 25 km/t og dermed ikke få hjelp fra motoren. Men om du er fast bestemt på el-sykkel, er det to modeller som peker seg ut for landeveissykling - de er dessverre kostbare:

Focus Project Y

Giant Road-E+

Topp
#2435026 - 02/09/2017 20:06 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
sun flyer Offline
Avhengig

Sted: Bergen
Dra til en ordentlig sykkelbutikk, ikke clas ohlson/biltema eller lignende. Prøv mange sykler. Det er vel det eneste jeg kan si. Har aldri brukt elsykkel selv, men har inntrykk av at det er store forskjeller utfra hva jeg observerer på veien i hvert fall.

Topp
#2435038 - 02/09/2017 21:18 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
ket16 Offline
Tørr bak øra

Sted: Sør-Trøndelag
Den Focusen var virkelig snasen.

Topp
#2435218 - 04/09/2017 00:32 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Shelgen Offline
Nytt medlem

Jeg el-sykler når jeg har behov for transport og trener når jeg trener. Dersom du er SYKLIST, forstår du forskjellene. Du kan el-sykle til barnehagen, skole og butikken, fylle opp med unger, plastposer og det du ellers ville hatt i bilen, skifte til lycra, gjerne stusse leggenes barbering, og så kjøre noen gode treningsøkter på god-sykkelen.

Jeg har sykler for trening og sykler for transport, og anbefaler på det varmeste å investere i en god el-sykkel - gjerne med god laste-kapasitet (sjekk transportsykkel.no).

Så lenge el-sykling tross alt er sykling (som i medvind i Danmark) opplever jeg det som bra restitusjon og - for de fleste - glimrende trim/sone 2-trening, og dermed et langt bedre alternativ for de av oss som kjører all trening i pulssone 3 på vei til og fra jobb.

https://twitter.com/IljoKeisse/status/892067732388282368 - el-sykling fungerer også for pro-syklister som etter endt treningsøkt forventes å delta på familiens fritidsaktiviteter.

Topp
#2435270 - 04/09/2017 10:04 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Shelgen]
Sepeda Offline
Besatt

Gode poenger, Shelgen, som få vil være uenig i.

Mitt hovedpoeng var i grunnen kun å gjøre trådstarter oppmerksom på at det er andre underfora der han kan regne med å få bedre svar på de mer tekniske spørsmålene om el-sykler ICON_SMILE

Topp
#2435271 - 04/09/2017 10:10 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Syklist1 Offline
Ivrig

Sted: Kristiansund
Blir det elsykkelvideoer på Youtube nå? (Kjenner igjen nicket fra mcsiden).

Topp
#2435291 - 04/09/2017 11:07 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
olechr Offline
[sensurert]

Sted: Lillestrøm
Den focusen var sjukt fet.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#2435296 - 04/09/2017 11:23 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: olechr]
EmilZipp Offline
Ivrig

Sted: Nesodden
Sitat: olechr
Den focusen var sjukt fet.

Hadde blitt seier i ethvert ritt med denne, feeeet !

Topp
#2435472 - 04/09/2017 21:40 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Lid Offline
Ringrev

Sted: Høssing
Tja vet ikke man får seier alltid. Er det mye bakker kan man få ett greit forsprang. Bortover er elsykkel en hemsko i mine øyne. Man kommer fort over de 25kmt man har noen fordel av elsykkelen. Etter det blir det bare en ekstra tung sykkel er min erfaring.

Topp
#2442739 - 04/10/2017 16:07 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Sepeda Offline
Besatt

Dette blir bare feil på så mange vis: Bianchi enters e-bike market with new Impulso e-Road and e-Allroad bikes.

Valentino?

Topp
#2442743 - 04/10/2017 16:12 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Sepeda]
RoyE Offline
Besatt

Sted: Larvik
Jeg hørte Valentino allerede hadde bestilt en i celeste ICON_LAUGH
#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

Topp
#2442749 - 04/10/2017 16:59 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Trond Helge Offline
Ringrev

Sted: Bergen
Å herre, jeg trodde italienerene hadde peiling på linjer og slikt...

Topp
#2442756 - 04/10/2017 17:32 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Trond Helge]
Alpers Offline

Besatt

Sted: På kontoret
Sitat: Trond Helge

Jada, dette med linjer kan de.

Vedlegg
eb04-derosa1.jpg (408 nedlastinger)

Redigert av Alpers (04/10/2017 17:33)
@landevei
@henrikalpers

Topp
#2442759 - 04/10/2017 17:45 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: RoyE]
Valentino Offline

Søk hjelp!

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
^Jeg har lyst på en Bianchi til eller to.

Bianchi har også nyere regulære svin på skogen, like svinaktige som De Rosas.

Ramme med ølmage. Herlig.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2442763 - 04/10/2017 18:35 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Alpers]
buffest Offline
Besatt

Sitat: Alpers

Hva f***.
Dette må jo skyldes at designeren kom borti «water effect»-knappen uten å se det, før han sendte avgårde siste versjon og denne gikk rett til fabrikken og tabben ble ikke oppdaget før de fikk det første partiet av rammer levert et halvår seinere.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
(...)Once the pedals start to turn, wrap yourself in the sensations of the ride(...)

Topp
#2444201 - 12/10/2017 12:17 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
Sepeda Offline
Besatt

Ingen tvil om at det strømmer på med mer eller mindre vakre landeveissykler med hjelpemotor, i likhet med terrengsykler, som åpenbart er blitt megapopulært også her på forumet blant syklister med presumptivt et minimum av kondisjon og styrke ICON_SMILE

Som billøs helårssyklist, som bruker sykkel til alt og hyppig trekker tung vogn, synes jeg det er trist at selv blant oss her inne er konsensus i ferd med å bli at vi ikke lenger skal behøve å trå uten hjelp, med mindre vi spesifikt skal "trene". Pendling, transport, tursykling, stisykling og snart landeveissykling krever motor! Det er jo mye mer gøy. Og praktisk. Og visstnok miljøvennlig, med batteri og det hele.

Men gretne hjertesukk til side, her er altså enda en lekker e-landeveissykkel, som vitner om at vi gammeldagse trå-helt-selv-fanatikere sutrer forgjeves ICON_SMILE Må motvillig innrømme at jeg har en viss sans for tanken om integrert motor med effekt når du trenger det.

Kommer selvsagt også som eventyr/grussykkel:

Bikerumor: Orbea Gain e-bike electrifies road bikes on the down low

Topp
#2444299 - 12/10/2017 20:47 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Bjerknez]
sykkeloyvind Offline

[sensurert]

Landeveissykkel med motor som kutter ved 25 km/t blir litt meningsløst på flatmark, men i lange klatringer er det sikkert fint.

Topp
#2444301 - 12/10/2017 20:57 Re: Fått sansen for EL-sykkel... Men hvilken? [Re: Alpers]
Espen E Offline
Ivrig

Sted: Kolsås
Sitat: Alpers

Nå har jeg endelig vent meg til progressive briller også gjør du meg sjøsyk igjen....makan!

Topp

Moderator:  Valentino