Side 3 av 3 < 1 2 3
Muligheter
#2444030 - 11/10/2017 14:21 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: Sepeda]
EmilZipp Offline
Ivrig

Sted: Nesodden
Sitat: Sepeda
12 of 2018’s hottest disc brake-equipped race bikes

Åhh så deilig at den lilla jeg venter på (kommer i feb) er på listen. Tipper det er den desidert billigste i kurven. Og til dere som misliker estetikken på skivesykler, det oppveier vel bittelitt at det ikke henger bremse-kladder og ledninger over alt ;-) V2-r med H11 hadde vært tøft...

Topp
#2444034 - 11/10/2017 14:36 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: EmilZipp]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Men hva er det tøyset med setestag som på liv og død ikke skal møte overrøret??? Det er STYGT, ennå verre blir det når man lager en "artig" bøy på seterøret som følger diameteren på bakhjulet! Sukk ...

Hilsen gretten gammel gubbe!

Topp
#2444035 - 11/10/2017 14:39 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: Sepeda]
Valentino Offline

Søk hjelp!

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
HO og H11-krankene til Campa flytter drevene utover slik at kjedevinklene på 135QR/142TA skal bli slik de er på 130QR med vanlige kranker. Q forblir lik.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2444066 - 11/10/2017 17:44 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: gare]
Gråstein Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Sitat: gare
ennå verre blir det når man lager en "artig" bøy på seterøret som følger diameteren på bakhjulet! Sukk ...

Synes den lille bøyen til feks Bianchi er grisefin. Men Stradaen..

Topp
#2444138 - 12/10/2017 08:13 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: thomasengen]
likeråsykle Offline
Fersking

Prøver meg i denne tråden, jeg. Lurte på om noen kunne anbefale en kvikk racer, til dame? (Vet at jeg muligens kan bruke en herremodell, men må ha en relativt liten sykkel, er 163cm). Skal brukes til trening, muligens noen turritt. (Siden den skal brukes i turritt trenger den kanskje ikke å være altfor aggressiv? Men er åpen for det, óg skivebremser. Glad i lengre turer også. Usikker på i hvor stor grad en ny sykkel skal ta over for den gamle, da den trenger ganske mye oppgradering; knekt foregir, må egentlig ha nye vaiere og snart kassett, nye dekk. Er en Bianchi dama she (eller noe i den duren) med 105-gir, har ca. 4500km siden jeg kjøpte den brukt i fjor).

Fint om noen i Akershus/Oslo/Østfold-området fører sykkelen, slik at det er mulighet for prøving. Budsjett opp til 25'. Kanskje litt over også.

(ser at Antonsport har denne: https://www.antonsport.no/sykkel/landevei/cannondale-64-supersix-evo-carbon-ultegra-2-p8561. i hva som ser ut til å være min størrelse. Kanskje en kandidat? Men står at det er en 'allround'-sykkel, og den ser ganske så oppreist ut, så muligens ikke helt det jeg er på jakt etter? Altså, om det ikke kommer godt nok frem her, har jeg ganske så lite peiling. Vil ha en god og litt pen sykkel (men ikke det viktigste kriteriet).)

Topp
#2444142 - 12/10/2017 08:45 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: Gråstein]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Sitat: Gråstein
Sitat: gare
ennå verre blir det når man lager en "artig" bøy på seterøret som følger diameteren på bakhjulet! Sukk ...

Synes den lille bøyen til feks Bianchi er grisefin. Men Stradaen..

Bianchien klarer seg godt, den "innsparingen" på seterøret har jeg sett på Daccordi fra årtusenskiftet forresten, og selv om setestagene ikke går langt nok opp på seterøret fungerer Bianchien veldig godt estetisk(i min verden)tross min aversjon mot den løsningen. Skal ikke se bort fra at alt som lakkeres i Celeste blir penere ICON_WINK

Topp
#2444147 - 12/10/2017 09:12 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: likeråsykle]
EmilZipp Offline
Ivrig

Sitat: likeråsykle

Fint om noen i Akershus/Oslo/Østfold-området fører sykkelen, slik at det er mulighet for prøving. Budsjett opp til 25'. Kanskje litt over også.

Claes Henrik Sykkel i Drøbak har Cannondale og om han fortsatt har rabattert forhåndssalg på 2018 modeller så får du disse to akkurat innenfor budsjettet ditt. Begge med aksium hjul som ikke er fra aller øverste hylle og størrelser fra 44-54... Jeg har noen Cannondale sykler og er vel "litt inhabil". Har bestilt en til fra Claes Henrik med levering i februar

http://www.cannondale.com/en/Europe/Bike...entid=undefined

De har ikke aluminiums kjeledeggen CAAD12 disc for damer men herremodellen har minste størrelse 48 (selv om det står 44 på sidene til CD).. 5.000 billigere enn Synapse og Supersix... Jeg har ikke greie på om det er mer enn stemlengde og småtteri som skiller herre og damesyklene...

Denne fra Canyon er sprek men det er postordre, rett over budsjettet om du legger på mva og frakt (tøff farge)
https://www.canyon.com/no/road/endurace/endurace-wmn-cf-sl-disc-8-0.html

Jeg tror jeg ville tatt en tur innom div sportsbutikker og lett etter litt hissige høstsalg på 2017 modeller eller trålet Finn.no... antar det er litt færre damesykler å velge i.

Topp
#2444212 - 12/10/2017 12:44 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: likeråsykle]
EmilZipp Offline
Ivrig

ser at Antonsport har denne: https://www.antonsport.no/sykkel/landevei/cannondale-64-supersix-evo-carbon-ultegra-2-p8561. i hva som ser ut til å være min størrelse. Kanskje en kandidat? Men står at det er en 'allround'-sykkel, og den ser ganske så oppreist ut, så muligens ikke helt det jeg er på jakt etter? Altså, om det ikke kommer godt nok frem her, har jeg ganske så lite peiling. Vil ha en god og litt pen sykkel (men ikke det viktigste kriteriet).)

1) den er god og mye mer enn litt pen (synes jeg)
2) Supersix (og CAAD12) er mer racing enn Synapse modellen til CD som er mer oppreist og mer tilpasset dårlige veier. Både Synapse og Endurace fra Canyon er sykler som trives både i ritt, dårlig asfalt, kosetur og litt grus..
3) jeg trodde du ville ha skiver ;-)

Topp
#2444214 - 12/10/2017 12:52 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: likeråsykle]
Sepeda Offline
Besatt

Gode forslag fra EmilZipp!

Merker meg at han har foreslått modeller med Ultegra. Det er fornuftig også fordi de hakket rimeligere hydrauliske 105-hendlene trolig vil oppleves som brede og klumpete i mindre kvinnehender. Det er et paradoks at flere av merkene som tilbyr sykler med reell dame-geometri utstyrer dem med 105-hendlene.

Men om du er fornøyd med sykkelen du har, er min første tanke å gi den alminnelig service og skifte ut et par komponenter, fremfor å bytte den ut. Om pengene brenner i lomma, kan man heller investere i et par lekre, lette hjul, gjerne med felger egnet for slangeløst oppsett ICON_SMILE

Usikker på i hvor stor grad en ny sykkel skal ta over for den gamle, da den trenger ganske mye oppgradering; knekt foregir, må egentlig ha nye vaiere og snart kassett, nye dekk.

Om du bestemmer deg for å gå til innkjøp av ny sykkel, finner du nyttig informasjon her - både om hva som ligger i damespesifikk geometri og valg av komponenter, og hvilken sykkeltype du reelt måtte trenge: Best women's road bike: A guide to help you get the right bike for you.

Denne videoen kan også være nyttig: Women's Bike Vs Men's Bike: Do Women Need A Women's Specific Road Bike?

Topp
#2444244 - 12/10/2017 14:51 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: Sepeda]
likeråsykle Offline
Fersking

Sitat: EmilZipp

3) jeg trodde du ville ha skiver ;-)

Hehe, ja, vil helst ha skiver! Noe den sykkelen dessverre ikke har, så derfor enda litt mer skeptisk. Og tusen takk for supre innspill! Skal ta en nærmere tidd på syklene, og Claes Henrik Sykkel har jeg faktisk vært hos før og er ganske nærme, så skal absolutt dra dit en tur!

Sitat: Sepeda

Merker meg at han har foreslått modeller med Ultegra. Det er fornuftig også fordi de hakket rimeligere hydrauliske 105-hendlene trolig vil oppleves som brede og klumpete i mindre kvinnehender. Det er et paradoks at flere av merkene som tilbyr sykler med reell dame-geometri utstyrer dem med 105-hendlene.

Men om du er fornøyd med sykkelen du har, er min første tanke å gi den alminnelig service og skifte ut et par komponenter, fremfor å bytte den ut. Om pengene brenner i lomma, kan man heller investere i et par lekre, lette hjul, gjerne med felger egnet for slangeløst oppsett ICON_SMILE

Hmm, ja, tenkt en del på å kun fikse opp på sykkelen og skifte ut hjulsettet, men tror i hvert fall jeg ønsker en ny sykkel. Prøver å overbevise meg selv om at den jeg har nå er litt for stor, slik at jeg har en unnskyldning til å kjøpe ny.. Og synes ikke den føles "snappy" nok, om det gir noe mening..

Men skal ta en titt på linkene, tusen takk for innspillene! Det at det er størrelsesforskjell mellom 105- og Ultegra-hendlene visste jeg faktisk ikke.. Så der fikk jeg jo enda en grunn til å bytte ut sykkelen ICON_GRIN

Topp
#2444274 - 12/10/2017 17:18 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: likeråsykle]
Sepeda Offline
Besatt

Det at det er størrelsesforskjell mellom 105- og Ultegra-hendlene visste jeg faktisk ikke.. Så der fikk jeg jo enda en grunn til å bytte ut sykkelen ICON_GRIN

Det gjelder hendlene for hydrauliske skivebremser, ikke felgbremser ICON_SMILE

Topp
#2444458 - 13/10/2017 13:34 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: thomasengen]
Sepeda Offline
Besatt

Bikeradar: Top 5 - 2018 Road Bikes

Skiver, skiver, skiver, skiver....

Topp
#2444620 - 14/10/2017 17:12 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: EmilZipp]
likeråsykle Offline
Fersking

Sitat: EmilZipp

Har lest litt, og nærmer meg mer og mer Supersix. Men synes også neste års Synapse virker fristende... Årets Supersix selges jo litt rabattert på Antonsport akkurat nå, og på nettsiden har de det som jeg tror er min størrelse... (Pluss at jeg synes sykkelen ser veldig fin ut, men ikke akkurat det viktigste,,).

MEN, den har ikke skivebremser. Litt mer aggressiv geometri enn Synapsen også. Begge de to faktorene kan jo være positive, da jeg har jo tenkt å bruke sykkelen til trening og lange, artige turer, men vurderer også å være med i noen ritt, så hva hvis skivebremser ikke er tillatt der? (okei, lite trolig scenario, da tenker mest turritt og der er det jo lov). Sukk, vanskelig å velge. Hm, kanskje beste metoden for å velge er å dra og prøve litt ulike modeller og kjenne hvilken som føles best ut.

Topp
#2444623 - 14/10/2017 17:48 Re: Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems [Re: thomasengen]
Gråstein Offline
Ivrig

I budsjettklassen er jo ofte White og Diamant alternativer, og med generasjonsskifte for Ultegras skivebremser, føles det mer riktig å gå for en 2018 modell enn noe pent brukt. Når pleier husmerkene å bli presentert?

Topp
Side 3 av 3 < 1 2 3

Moderator:  Valentino