Side 1 av 27 1 2 3 26 27 >
Muligheter
#2440761 - 26/09/2017 08:44 NCF konkurs?
Tobben63 Offline
Entusiast

Sted: Regnhølet
Nå etter et fantastisk VM må regningen gjøres opp. Det snakes om konkurs, noe Tideman Hansen avviser. Uansett er det mulig å donere penger til å være med å dekke regningene etter VM. Jeg er vel I utgangspunktet skeptisk til slike dugnader, men jeg har hatt det så gøy og fått så mye underholdning at jeg har Vipset en liten skjerv. VIPPS #122843 Bergen 2017
Er det riktig med økonomidugnad?

http://www.vg.no/sport/sykkel/sykkelpresident-tiedemann-hansen-benekter-konkursfare/a/24149544/
https://www.nrk.no/hordaland/kronerullin...kurs-1.13705799

Topp
#2440764 - 26/09/2017 09:01 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Det er i såfall Bergen 2017 (hvor NCF riktignok er eneaksjonær) som kan gå konkurs.

Det som gjør det ekstra vanskelig er at arrangører av sykkelritt i Norge må betale for en del tjenester andre får av det offentlige, samtidig som det ikke kan hentes hentes inn stort i bilettintekter fra tilskuere.
Det siste er jo også det som gjør sporten vår så spesiell; at vi kan stå ringside i "Mount Fløien" eller Alpe d'Huez, og se våre helter i hvitøyet uten at det koster skjorta.

Topp
#2440769 - 26/09/2017 09:08 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Herr Brun Offline
Tørr bak øra

Jeg mistenker at NCF har stilt garanti for flere av de største forpliktelsene, slik at en eventuell konkurs i Bergen 2017 AS kommer til å spre seg. Og siden den økonomiske styringen i Bergen 2017 AS har vært ikke-eksisterende, kan styremedlemmene der ganske klart holdes ansvarlig for tap, noe som fort får betydning for NCF det også.

Topp
#2440778 - 26/09/2017 09:39 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Tobben63 Offline
Entusiast

Sted: Regnhølet
Hva vet vi om at "den økonomiske styringen i Bergen 2017 AS har vært ikke-eksisterende".

Det vi vet er at trusselbildet har økt I tidsrommet fra Bergen ble tildelt VM til VM start. Skulle de (Bergen 2017 AS ) sagt at vi kan ikke øke den bemanningen politiet trenger for at de vil tillate at VM skal kunne gjennomføres for det har vi ikke penger til? Resultat = VM må avlyses

UCI stiller vel en rekke kostbare krav, som reelt sett ikke er nødvendig for å arranger et VM. Dette har de vel kjempet imot. men de høye herrer I UCI vil ha luksus!!!

Topp
#2440781 - 26/09/2017 09:51 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Sitat: Tobben63
Hva vet vi om at "den økonomiske styringen i Bergen 2017 AS har vært ikke-eksisterende".

At man har en forpliktelse på et tosifret millionbeløp i euro man utsetter betalingen av uten valutasikring høres ikke ut som "økonomistyring". Hvis det er så enkelt som at man kan kjøpe seg sikring er det å ta et tap på nær 10 millioner på dette helt hårreisende.

Topp
#2440788 - 26/09/2017 10:10 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Herr Brun Offline
Tørr bak øra

Dette er ekstremt dårlig økonomistyring:
https://www.dagbladet.no/nyheter/politie...engene/68694208

Her har man bare tenkt at "i utlandet trenger man ikke betale for dette", uten å sjekke (eller uten å faktisk bry seg om) hva det norske lovverket faktisk sier. Problemet her fremstilles ikke som økningen i sikkerhetsnivået, men at man må betale overhodet.

Å budsjettere i kroner når du har utgifter i euro og inntekter i kroner, uten å sikre eller ha tilstrekkelig stor sikkerhetsmargin, er dårlig økonomistyring.

Denne her illustrerer også fint tankegangen som tydeligvis har rådet blant arrangørene: https://www.nrk.no/hordaland/bompengesjo...ngen-1.13664590

Nå ble jo riktignok avgjørelsen omgjort etter klage, men at man uttrykker sjokk og vantro over at man ikke fikk unntak fra reglene uten videre tyder på at dette var lite gjennomtenkt.

Topp
#2440795 - 26/09/2017 10:38 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Tange Offline
Flittig Bie

Saken er nok komplisert, men at økonomistyringen skulle bli som så er jo ikke noe bombe. Å støtte med penger for å dekke en valutabombe som kanskje er den største underskuddsposten er en ting. En annen ting er at styremedlemmer i slike arrangement sjeldent ser ut til å kjenne til ordet måtehold. Og denne mangelen gjenspeiler seg ofte i resten av budsjettet/økonomien og.

Fristende å si, bare la dem gå konk.

Generelt er jeg for at folk som viser til grov økonomisk uforstand i jobben får bære en del av ansvaret selv.

Topp
#2440796 - 26/09/2017 10:42 Re: NCF konkurs? [Re: Herr Brun]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Før vi idiotforklarer;
- Du skal ikke se bort i fra at det under tildelingsprosessen ble gitt lovnader fra Bergen/Hordaland som man ikke hadde dekning for å gi (og som det langt senere ble gått tilbake på)
- Konflikt selger bedre enn fred og fordragelighet, og mediefremstillinger er ikke altid like korrekte/nøytrale. Det kan ligge skjult agenda bak budskapet, både hos kilden og selve mediet
- Veien til bevilgende myndigheter kan være både lang og kronglete, da kan medieoppslag åpne noen snarveier

Topp
#2440806 - 26/09/2017 11:16 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Gråstein Offline
Besatt

Sted: Oslo
Problemet er jo at "ingen" vil ta regningen for et idrettsarrangmenet når man vet hva det koster. Så skal man få til et arrangement i Norge, ligger det litt i kortene at man må være veldig kreativ i budsjetteringen. Det er ikke noe nytt for sykkel-VM, det skjer over alt.

Så vet man at om arrangementselskapet går konkurs så har ikke det noe å si, arrangementet er jo over. Man regner med at kommune eller stat kan dekke underskudd ut fra en utømmelig pengekilde. Worst case er det noen kreditorer som ikke får pengene sine (hvem er egentlig dumme nok til å selge på kreditt til idrettsarrangementer??).

Kanskje idretts-Norge generelt kunne vært tjent med å begynne å budsjettere på samme måte som andre, ikke "tenk på et lavest mulig tall" når det kommer til kostnader, og "ta med samfunnsøkonomiske gevinster av å promotere Bergen som turistby" på inntektssiden..

Topp
#2440808 - 26/09/2017 11:19 Re: NCF konkurs? [Re: Gråstein]
Valentino Offline

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Nå kom jeg til å tenke på offentlige anbudsrunder for søppelhåndtering og denslags.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2440809 - 26/09/2017 11:23 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Tange Offline
Flittig Bie

Yepp, og det siste er selvfølgelig ikke en ønskelig situasjon. Å prøve å hente inn penger i etterkant fra bevilgende myndigheter.
Det første for så vidt heller ikke. Lovnader skal være skriftelig og i hvert fall i så stor grad som mulig kvalitetsikres. Om noe folk fra fylke, stat eller kommune har lovd ting de ikke hadde myndighet til å love så faller det selvfølgelig inn under grov uforstand også.
Med de siste årenes skjulte agendaer i mediene til mange som er involvert i en eller annen form for idrett, være det ski, ballspill eller sykkel, er det vel ikke mulig å ikke lete etter skjulte budskap når folk uttaler seg i mediene.

Har egentlig ikke tid til slikt, må studere, men her er Veritas om VM (fra 2013)

http://polsak.ivest.no/polsak_filer/0/VEDLEGG/2013022487-874850.pdf

Topp
#2440811 - 26/09/2017 11:25 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
anonym Offline
Besatt

Noe som kan redusere utgiftene betraktelig, er om noen andre enn politiet vurderer om hvor mye politi som trengs.
Kaggestad sier at politiet i Norge er de eneste i verden som tar ekstra betalt for å avvikle ritt.

Topp
#2440830 - 26/09/2017 12:10 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
yolo Offline
Entusiast

Virker som det kunne vært styrt bedre for å holde kostnader nede samt at man muligens var litt optimistiske på inntektsiden.

Men når lokalavisene i Bergen har hatt vinklingen: Sykkel-VM er noe Oslo-eliten har tvunget på en uinteressert "offer-by", så er det ikke rart at sponsorer trekker seg unna.

Allikevel har det blitt en SINNSYK opplevelse fra start til slutt. Jeg har vært med som tilskuer alle dagene, ikke betalt en krone for å se på, arrangementet har fungert strålende, Politi og frivillige har hatt full kontroll. Så jeg vippset en slant til #122843

Klart at felleskapet må stå i dette! Enten direkte bevilgning eller at f.eks. politiet stiller gratis, det er sekundært... 150 MNOK som var budsjettert er lommerusk og under halvparten av det Oslo brukte i søknadsprosessen for OL2022.

Topp
#2440833 - 26/09/2017 12:29 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
aug11x Offline
Besatt

Sted: Øvre Eiker
Noe som slo meg (som besøkende), var at de som hadde bestilt politi skrev med gaffel. Dog var arrangementet knirkefritt og masse masse kudos til arrangørene.

Topp
#2440838 - 26/09/2017 12:36 Re: NCF konkurs? [Re: anonym]
Stefan77 Offline
Besatt

Sitat: anonymous
Noe som kan redusere utgiftene betraktelig, er om noen andre enn politiet vurderer om hvor mye politi som trengs.

Sitat: aug11x
Noe som slo meg (som besøkende), var at de som hadde bestilt politi skrev med gaffel. Dog var arrangementet knirkefritt og masse masse kudos til arrangørene.

Jeg var ikke tilstede og har heller ingen grunnlag for å vurdere de politifaglige grunnene for bemanningen, men har dere det?

Hva om noen hadde tatt en lastebil og kjørt inn i folkemengden? En ryggsekk med eksplosiver? et automatvåpen? Slik stemingen er i for tiden og med de siste års hendelser i vestlige land så er nok et angrep på et stort idrettsarrangement noe vi må regne med er på blokka for de som ønsker den vestlige livsstilen dit peppern gror. For alt vi vet så er det etteretning og/eller politioppbud som har hindret dette.

Sitat: anonymous

Kaggestad sier at politiet i Norge er de eneste i verden som tar ekstra betalt for å avvikle ritt.

Dette er en annen diskusjon og der er jeg enig at det trengs en endring for dette henger ikke på greip, hverken for VM, NM, NC eller det lokale skiskytterstevnet.

Topp
#2440849 - 26/09/2017 13:19 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
Herr Brun Offline
Tørr bak øra

Jeg skjønner godt at man mener dette er en dårlig regel, og ser mange gode grunner for å avvikle ordningen. Men det er fortsatt dårlig økonomistyring å ikke ta ordentlig hensyn til den.

Topp
#2440854 - 26/09/2017 13:40 Re: NCF konkurs? [Re: Herr Brun]
Valentino Offline

Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
Det kan jo hende at politikk har trumfet økonomistyring.
Det vil heller ikke forundre meg om en eller annen NPM-økonomigjøk i politiet har funnet ut at her kan vi melke idretten for penger til terrorberedskapstrening.
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#2440859 - 26/09/2017 13:48 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
peterpan Offline
Avhengig

Sted: Bergen
Det krydde med politi i sentrum, selv på rolige dager. Stod gjerne i ringer på fire-fem og preiket drit eller tok selfies med unger (mens de frivillige vaktene jobbet for harde livet ;)). Lett å være etterpåklok og si det var veldig overkill siden ingenting skjedde, men det føltes iallefall ut som det var alt for mange av de. Hensikten var vel at uansett hvor det oppstod en hendelse, skulle det være noen i nærheten.

Politiet som ble utkommandert var ikke veldig fornøyd de heller da de mistet muligheten til å ta sine vanligr overtidsvakter. Flere som sa de tapte 10-15k på å være i bergen

Redigert av peterpan (26/09/2017 13:49)

Topp
#2440861 - 26/09/2017 13:55 Re: NCF konkurs? [Re: Stefan77]
aug11x Offline
Besatt

Sted: Øvre Eiker
Sitat: Stefan77

Jeg var ikke tilstede og har heller ingen grunnlag for å vurdere de politifaglige grunnene for bemanningen, men har dere det?

Hva om noen hadde tatt en lastebil og kjørt inn i folkemengden? En ryggsekk med eksplosiver? et automatvåpen? Slik stemingen er i for tiden og med de siste års hendelser i vestlige land så er nok et angrep på et stort idrettsarrangement noe vi må regne med er på blokka for de som ønsker den vestlige livsstilen dit peppern gror. For alt vi vet så er det etteretning og/eller politioppbud som har hindret dette.

Nope, jeg har ingen politifaglig bakgrunn. Nå var det ikke ment som skarp kritikk heller. Jeg har bare samme oppfattelse som peterpan. Veeeldig mange klynger med 3-5 politifolk som bare sto der. Kan ikke se hva for en forskjell de skulle gjort om en tulling valgte å kjøre lastebil i løypa. Heller mer imot fysisk sikring der. Men som sagt, jeg har ikke peiling. Dette er bare betraktninger fra en utenforstående, som ikke har terrorfrykt tredd nedover øra.

Topp
#2440863 - 26/09/2017 14:05 Re: NCF konkurs? [Re: aug11x]
mogens Offline
Besatt

Sted: Bergen
Sitat: Stefan77

Nope, jeg har ingen politifaglig bakgrunn. Nå var det ikke ment som skarp kritikk heller. Jeg har bare samme oppfattelse som peterpan. Veeeldig mange klynger med 3-5 politifolk som bare sto der. Kan ikke se hva for en forskjell de skulle gjort om en tulling valgte å kjøre lastebil i løypa. Heller mer imot fysisk sikring der. Men som sagt, jeg har ikke peiling. Dette er bare betraktninger fra en utenforstående, som ikke har terrorfrykt tredd nedover øra.

Sentrale deler av løypen og publikumsområdene var sikret mot kjøretøy med betongsperrer og bilsperringer, tilsvarende som vi hadde på 17. mai.
Men som vi dessverre har sett altfor mange tilfeller på de siste årene, er det mange måter å gjøre stor skade med enkle midler. Om en galning hadde dratt frem en machete fra ryggsekken og gått amok i menneskemengdene, så hadde iallfall jeg satt pris på at det var bevæpnet politi i umiddelbar nærhet. Er nok dessverre blitt slik at en må forberede og dimensjonere vaktholdet med tanke på worst-case scenario.

Topp
#2440864 - 26/09/2017 14:13 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
simson Offline
Veteran

Påstandene om at politiet ikke må betales for ved sykkelritt i utlandet, er i hvert fall feil.

Arrangørene i Yorkshire av TdF-etappene i 2014 måtte også betale politiet for sikkerheten. Mener det da var snakk om £500k-£1m til det ene politidistriktet, men tror det også var minst to andre politidistrikt som skulle ha penger.

Topp
#2440866 - 26/09/2017 14:22 Re: NCF konkurs? [Re: Gråstein]
sveinaa Offline
More than words

Sitat: Gråstein
Problemet er jo at "ingen" vil ta regningen for et idrettsarrangmenet når man vet hva det koster. Så skal man få til et arrangement i Norge, ligger det litt i kortene at man må være veldig kreativ i budsjetteringen. Det er ikke noe nytt for sykkel-VM, det skjer over alt.

Så vet man at om arrangementselskapet går konkurs så har ikke det noe å si, arrangementet er jo over. Man regner med at kommune eller stat kan dekke underskudd ut fra en utømmelig pengekilde. Worst case er det noen kreditorer som ikke får pengene sine (hvem er egentlig dumme nok til å selge på kreditt til idrettsarrangementer??).

Kanskje idretts-Norge generelt kunne vært tjent med å begynne å budsjettere på samme måte som andre, ikke "tenk på et lavest mulig tall" når det kommer til kostnader, og "ta med samfunnsøkonomiske gevinster av å promotere Bergen som turistby" på inntektssiden..

Er ikke bare idrettsarrangement som drives sånn. Passer fint på offentlig sektor 😉

Topp
#2440867 - 26/09/2017 14:25 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
pedalglipp Offline
Besatt

Sted: FRXTD
Dyrt politi er en funksjon av dårlig grensekontroll og omplassering av hissigpropper til Norge.

NCF har hverken kompetanse eller kapasitet til å arrangere mesterskap. De går jo dundrende underskudd hver gang (1993, 2014, 2017). Men jeg skjønner jo Tideman synes det er stas å få bra jobb i UCI da.

På den gode siden kan vi kanskje håpe at forbundet blir litt mer empatisk overfor kostnadssidene til arrangøreren rundt om i landet. Det er helt tydelig at vi trenger en delfinansiering fra felleskapet til hvertfall sikkerhet og sanitet.

Topp
#2440868 - 26/09/2017 14:26 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
sveinaa Offline
More than words

Lurer og på hvorfor et privat selskap som arrangerer idrettsarrangement skal få gratis tjenester fra samfunnet? Da burde i grunn alle virksomheter få det. Utelivsbransjen kunne feks droppet dørvakter om politiet tok jobbe gratis!

Topp
#2440869 - 26/09/2017 14:28 Re: NCF konkurs? [Re: pedalglipp]
sveinaa Offline
More than words

Sitat: pedalglipp
Dyrt politi er en funksjon av dårlig grensekontroll og omplassering av hissigpropper til Norge.

NCF har hverken kompetanse eller kapasitet til å arrangere mesterskap. De går jo dundrende underskudd hver gang (1993, 2014, 2017). Men jeg skjønner jo Tideman synes det er stas å få bra jobb i UCI da.

På den gode siden kan vi kanskje håpe at forbundet blir litt mer empatisk overfor kostnadssidene til arrangøreren rundt om i landet. Det er helt tydelig at vi trenger en delfinansiering fra felleskapet til hvertfall sikkerhet og sanitet.

Intet ukjent fenomen i politikken heller. Litt rampelys og klipping av noen snorer og vipps så har man stor jobb i utlandet som fordrer flytting og store skattefordeler ICON_WINK

Topp
#2440870 - 26/09/2017 14:30 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
larsdx Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Jeg skjønner at det har vært en hyggelig folkefest i Bergen. Men det er ikke fornuftig eller rasjonelt å arrangere noe slikt i en av de største byene i et av landene i verden med verdens høyseste lønnskostnader.

Topp
#2440872 - 26/09/2017 14:37 Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63]
fredriks Online
Søk hjelp!

Jag vet inte vilken ekonomisk risk NCF tagit för vm i år men det är ju synd om NCF får dårlig ekonomi var 25 år på grund av arrangerade mästerskap.

Topp
#2440873 - 26/09/2017 14:38 Re: NCF konkurs? [Re: larsdx]
Stefan77 Offline
Besatt

Sitat: larsdx
Jeg skjønner at det har vært en hyggelig folkefest i Bergen. Men det er ikke fornuftig eller rasjonelt å arrangere noe slikt i en av de største byene i et av landene i verden med verdens høyseste lønnskostnader.

Hehe. Sykkelforbundet har jo faktisk erfaring med å arrangere mesterskap i polen ICON_SMILE

Topp
#2440874 - 26/09/2017 14:38 Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa]
simson Offline
Veteran

Sitat: sveinaa

Er ikke bare idrettsarrangement som drives sånn. Passer fint på offentlig sektor 😉

Og ikke minst privat sektor...

Topp
#2440878 - 26/09/2017 14:49 Re: NCF konkurs? [Re: simson]
sveinaa Offline
More than words

Sitat: simson
Sitat: sveinaa

Og ikke minst privat sektor...

De fleste privateselskaper tenker nok ganske annerledes. I alle fall om eierne er opptatt av å tjene penger.

Topp
Side 1 av 27 1 2 3 26 27 >

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå