Side 10 av 10 < 1 2 8 9 10
Muligheter
#2554028 - 13/05/2019 11:57 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz]
Stefan77 Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Slettet. Postet i feil tråd

Redigert av Stefan77 (13/05/2019 12:13)

Topp
#2554331 - 14/05/2019 15:13 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
olasun Offline
Avhengig

Sted: Lillehammer
Har nettopp kommet hjem etter en tur sørover. 135 mil på racer på tørre asfaltveier. Før avreise brukte jeg Smoove etter at jeg rengjorte kjede og drivverk forøvrig etter alle kunsten regler (Smoove rensevæske) Brukte rikelig med Smoove etter anbefalinger fra fabrikant.
Jeg syntes drivverket begynte å gi lyd fra seg ca halvveis og smurte opp kjedet igjen uten å rense dette.
Vel hjemme ønsket jeg å rengjøre drivverket og fant ut at dette var lettere sagt enn gjort. Blanding av støv og Smoove ble omdannet til det som kan sammenlignes med tørket svart silikon. Spesielt kassetten var tilnærmet umulig å rengjøre uten å fysisk skarpe hvert tannhjul. Kjedet ikke stort bedre.
Mulig at det ekstra påføringen av Smoove underveis var grunnen til problemet men er nå tilbake på oljebruk.
Neste forsøkt blir på smeltet voks når jeg orker å starte opp arbeidet

Redigert av olasun (14/05/2019 15:17)

Topp
#2554345 - 14/05/2019 15:47 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: olasun]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Dette var veldig rart.

Med forbehold om at jeg kan ha misforstått deg:
Sitat: olasun
Før avreise brukte jeg Smoove etter at jeg rengjorte kjede og drivverk forøvrig etter alle kunsten regler (Smoove rensevæske).

Med Smoove rensevæske mener du Smoove Prep? Det er laget kun for å fjerne Smoove eller annen voks. Om du rengjorde alminnelig kjede innsatt med fabrikksmøring eller annen oljesmøring med Smoove Prep, har du neppe fått fjernet oljen og dermed setter heller ikke Smoove/voks seg skikkelig.

Sitat: olasun
Vel hjemme ønsket jeg å rengjøre drivverket og fant ut at dette var lettere sagt enn gjort. Blanding av støv og Smoove ble omdannet til det som kan sammenlignes med tørket svart silikon. Spesielt kassetten var tilnærmet umulig å rengjøre uten å fysisk skarpe hvert tannhjul. Kjedet ikke stort bedre.

Dette er merkelig. Når jeg har kjede innsatt skikkelig med Smoove og bruker litt Smoove Prep etter fremgangsmåte som anbefalt av Smoove, løses voks og skitt helt opp, spyles enkelt av og kjede og drivverk blir skinnende rent.

Jeg har brukt Smoove 50-100 mil i blandet vær før ny påføring og uten ulyd eller problemer.

ICON_CONFUSED

Topp
#2554346 - 14/05/2019 15:56 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
olasun Offline
Avhengig

Renset kjedet og drivverk først i whitsprit/blåsprit + vann + tørking. Smoove + et par turer.
Renset så alt på nytt med Smoove prep før klargjøring til turen sørover
Jeg brukte Smoove rensevæske og tannbørste på kassett etter hjemkomsten og syntes det var dårlig effekt

Bør vel få brukt opp flaske så skal gjøre et nytt forsøk

Redigert av olasun (14/05/2019 15:58)

Topp
#2554351 - 14/05/2019 16:11 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: olasun]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Håper det ordner seg. Rare greier. Jeg har brukt Smoove på to sykler i høst, vinteren gjennom og nå på våren - tilnærmet daglig bruk og noen langturer over flere dager - uten å bruke opp hverken en flaske Smoove eller en flaske Smoove Prep... Vel og merke ikke terrengsykling!

Voks blir som regel bedre etter en viss tid, når voksen har trengt skikkelig inn i leddene og satt seg. Ingen grunn til å rense hyppig, heller motsatt.

Topp
#2554425 - 15/05/2019 07:29 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
joje Offline
Ringrev

Sted: Sandefjord
Kjede og kassett blir skinnende rent med Smoove prep, jeg påfører med pensel og vasker med såpe og vann etterpå.

Smoove prep inneholder vel 80 % parafin, er ren parafin eller noe annet billig rensemiddel like godt?

Topp
#2554426 - 15/05/2019 07:36 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: joje]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Sitat: joje
Kjede og kassett blir skinnende rent med Smoove prep, jeg påfører med pensel og vasker med såpe og vann etterpå.

yes

Men bare for å leve opp til nerdenivået i tråden: Du er ikke redd for at såpe kan etterlate hinne?

Sitat: joje
Smoove prep inneholder vel 80 % parafin, er ren parafin eller noe annet billig rensemiddel like godt?

Blasfemisk fritenking shocked2

Topp
#2554428 - 15/05/2019 07:50 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
joje Offline
Ringrev

Sted: Sandefjord
Jeg har ikke tenkt tanken at såpen etterlater en hinne nei. Jeg skyller med rent vann fra Farris (for å nerde enda mer) og tørker av før jeg blåser leddene tørre med luft. Før jeg smører med Smoove tørker jeg av med hvitt papir for å se at det ikke er noe smuss eller fukt igjen.

Topp
#2554438 - 15/05/2019 08:28 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen
Altså, jeg er fremdeles interessert i en anbefaling om hva jeg skal sette inn det nye og rensede kjedet med...Squirt som i dag, Smoove (som blir det letteste alternativet) eller Molten?

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#2554465 - 15/05/2019 10:19 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
olasun Offline
Avhengig

Molten voks: kan restene som blir igjen etter oppvarming brukes videre eller trengs det nytt «pulver» for hver behandling?
Rengjøres kjedet mellom gjentagende behandling, i såfall!, hvordan?
Mineralolje løser dårlig opp voks

Redigert av olasun (15/05/2019 10:27)

Topp
#2554469 - 15/05/2019 10:23 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!

Sted: Hokksund
Beklager manglende evne til å lese hele tråden på nytt, husker nemlig ikke svaret på følgende spørsmål: hva er lett og greit å bruke til å fjerne opprinnelig gørr på nytt kjede før jeg tar på Rock'n'Roll lube?

Tar en del påføringer og runder med kliss på kjedet før RnR oppnår god funksjon.

Whitesprit bare ? Lett og greit er stikkordet. Ikke en omstendig prosess ICON_SMILE

Har aldri brydd med dette før, men med ofte kjedebytte trengs og vil unngå perioden med mye kliss på kjedet.

Topp
#2554500 - 15/05/2019 12:07 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
kid Offline
Rollminister

Hvor kjøper jeg rock n roll i Oslo om dagen?

Topp
#2557561 - 31/05/2019 13:21 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hbakken]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Sitat: hbakken
Beklager manglende evne til å lese hele tråden på nytt, husker nemlig ikke svaret på følgende spørsmål: hva er lett og greit å bruke til å fjerne opprinnelig gørr på nytt kjede før jeg tar på Rock'n'Roll lube?

Tar en del påføringer og runder med kliss på kjedet før RnR oppnår god funksjon.

Whitesprit bare ? Lett og greit er stikkordet. Ikke en omstendig prosess ICON_SMILE

Har aldri brydd med dette før, men med ofte kjedebytte trengs og vil unngå perioden med mye kliss på kjedet.

Bruker isopropanol utenpå kjedet for å få med transportklisset. Har vekslende erfaring med avfetting i ultralydvasker, så det er jo ikke noe særlig. Men å få vekk det overfladiske er gjerne viktigst på RnR.

Brems - smil - si hei!

Topp
#2557563 - 31/05/2019 13:22 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Monterte nytt kjede i går, og har en flaske squirt jeg tenkte å sette igang med. Det står ettertrykkelig i bruksanvisningen at man ikke skal tørke vekk på terrengsykkel, så jeg gjorde ikke det. Men det er nå fryktelig mye gørr på utsiden av kjedet etter at det har tørket. Skal jeg gå over og fjerne dette? Hva gjør folk der?

Brems - smil - si hei!

Topp
#2557565 - 31/05/2019 13:28 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon]
perbl Offline
Søk hjelp!

Sitat: baronKanon
Bruker isopropanol utenpå kjedet for å få med transportklisset. Har vekslende erfaring med avfetting i ultralydvasker, så det er jo ikke noe særlig. Men å få vekk det overfladiske er gjerne viktigst på RnR.

Nok en TL;DR som sikkert er besvart et sted i tråden ICON_SMILE

Er det grei løsning for å starte med Squirt på nye kjeder og? Bestilte en haug med nye kjeder i går, og skal ha på nye på både transportsykkel og stisykkel.

Men har aldri helt tenkt over hva som er tilstrekkelig på nye kjeder, så langt er Squirt-erfaringen at jeg byttet på transportsykkelen etter en runde med kjederenser, da kjedetvar brunt og fælt etter en vinter med lite vask og mye salt og sporadisk bruk av RnR. Må innrømme jeg har lite tålmodighet til å løpe og handle ultralydutstyr etc, og heller fortsetter med RnR om man må nerde altfor mye ICON_SMILE

Redigert av perbl (31/05/2019 13:29)

Topp
#2558651 - 06/06/2019 00:08 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
perbl Offline
Søk hjelp!

Og der innser jeg at jeg kanskje allerede har føkka opp fra starten av ICON_LAUGH Tok meg omsider tid til å lese over tråden her nå.

Mottok flere nye kjeder i forgårs, og brukte Muc Offs degreaser til å gi dem et bad, før jeg spylte av og tørka dem, før jeg la dem i et beger med rikelig med Squirt og lot dem godgjøre seg der før jeg monterte dem.

Tror ikke jeg orker plukke av og dyprense, spabehandle og håndspålegge en gang til, i morgen vil jeg sykle. Skulle det utvikle seg kjipe lyder ganske raskt, får jeg heller bestille opp Smoove og tilhørende rens, før jeg bruker en halv dag på kjedepleie.

Topp
#2560048 - 13/06/2019 08:31 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
bigp85 Offline
Entusiast

Ser det å blande inn smeltet parafinvoks fungerer bra til omfattende kjedebehandling.

Noen som har testet med å smelte inn LF/HF-glider?

Eller dryppe på flytende glider for eks Vauhti UF ICON_SMILE

Topp
#2560098 - 13/06/2019 10:42 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: bigp85]
Skikongen Offline
Avhengig

Sitat: bigp85
Ser det å blande inn smeltet parafinvoks fungerer bra til omfattende kjedebehandling.

Noen som har testet med å smelte inn LF/HF-glider?

Eller dryppe på flytende glider for eks Vauhti UF ICON_SMILE

Bruker kubbelys fra Nille, etter avkjøling legger jeg et tynt lag med RnR dry lube. Men for all del - kjør gjerne på med HF.

Topp
#2564358 - 06/07/2019 16:23 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1]
vviz Offline
Veteran

Kjørte Molten noen måneder, positive erfaringer på tørt føre, forferdelige resultater i vått føre. La oss ta tørt først.

Molten anbefaler selv at man vokser kjedene sine etter 300km om man vil være på den konservative siden (lengst levetid). Jeg har stort sett forholdt meg til den anbefalingen, og har aldri opplevd problemer med at jeg går "tom" for smøring. Syklet Jotunheimen rundt (430km) fortsatt uten å oppdage noen problemer. Så jeg tok sjansen på en ny 170km tur på samme kjede, men der nådde jeg virkelig smertegrensa. Basert på denne ene testen vil jeg si 400km kanskje er ett greit sted å skifte. Drivverket begynte å gi tegn til å ha det miserabelt etter 500km, og etter 600km var det "rimelig krise".

Vått føre:
ca 150km Nordmarka rundt i vått føre hele veien, dette holdt ikke i det hele tatt. Full krisen fra ca 100km. Tar forbehold om at dette har jeg kun testet én gang, så kanskje var det en dårlig voks-behandling på kjede den gangen, kanskje var det andre ting, men kan ikke se jeg gjorde ting annerledes med det kjedet enn med andre, så jeg er skeptisk til Molten i vått føre. Bedre erfaring med Squirt. Der kjørte jeg nylig en 100km tur med våt asfalt hele veien, og drivverket var helt stille når turen var over, mens alle jeg syklet med (som brukte oljer), hadde drivverk som åpenbart hadde det ganske horribelt på slutten.

Topp
#2564374 - 06/07/2019 20:14 Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz]
Sepeda Offline
Søk hjelp!

Takk, vviz! Topp at vi har noen på forumet som prøver ut de mer krevende løsningene og rapporterer om erfaringer yes

Forresten imponerende mange ritt du har fått med deg på kort tid. Din flotte Protos trives sikkert godt med det.

Topp
Side 10 av 10 < 1 2 8 9 10

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå