Side 2 av 11 < 1 2 3 4 10 11 >
Muligheter
#1796473 - 28/05/2014 09:30 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
_Moe_ Offline
Entusiast

Sitat: Stein
Quote:
Jeg trodde du visste mer om styregeometri enn det våset der.

Hvor mye må du legge sykkelen ned for å kompensere for et styre som står parallelt med hjulet (altså 90 grader ut fra normal posisjon)?

Slapp av. Det var ikke alvorlig ment. Trodde det var tydelig. Ville bare pirke litt i nevrosene. ICON_SMILE

Døhh. Og sånt skal man utsettes for før man har fått tømt den andre kaffekoppen? ICON_WINK

Men altså - med mindre man er tricksyklist eller sirkusartist, så kompenserer man hele tiden med armene eller vekta, uansett om styret er 0,1 eller 45 grader ut av posisjon. Da har det mer å si hvor CG er i forhold til sykkelens lengdeakse, så hvis du har symmetri-OCD, så vil denne laseren bare løse halve problemet. Det er først når du har fått kroppens CG til å matche sykkelens CG perfekt, slik at resultanten er nøyaktig på sykkelens lengdeakse at du er i mål ICON_LAUGH

Topp
#1796476 - 28/05/2014 09:39 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: _Moe_]
knut77 Offline
Besatt

Sted: Vestmarka
Sitat: _Moe_
Men altså - med mindre man er tricksyklist eller sirkusartist, så kompenserer man hele tiden med armene eller vekta, uansett om styret er 0,1 eller 45 grader ut av posisjon.

Usikker på om jeg skjønner/følger deg helt nå, men du sier altså at det ikke er noe problem at styret er (grovt) feiljustert, for det vil man automatisk kompensere for?

Topp
#1796482 - 28/05/2014 09:43 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Ja, man vil jo klare å sykle med styret litt på skakke også. I alle fall sånn fysisk sett. ICON_WINK

Topp
#1796484 - 28/05/2014 09:50 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: knut77]
gare Offline
Søk hjelp!

Sted: Sandnes
Sitat: knut77
Men altså - med mindre man er tricksyklist eller sirkusartist, så kompenserer man hele tiden med armene eller vekta, uansett om styret er 0,1 eller 45 grader ut av posisjon.

Usikker på om jeg skjønner/følger deg helt nå, men du sier altså at det ikke er noe problem at styret er (grovt) feiljustert, for det vil man automatisk kompensere for?

Klart det går fint, det er jo hjulet du vil skal gå rett vei. Du kan jo bare teste ut med å sette styret alorlig skjeivt og sykle litt. Det vil være underlig, uvant og rart men du vil jo klare det.

Topp
#1796492 - 28/05/2014 09:59 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Knirkekne]
Tange Online
Søk hjelp!

Sitat: Knirkekne
Kapp et spor i veggen som hjulet akkurat går inn i, slik at styret butter mot veggen.
HAr du en bolig med ok rette vegger tror jeg dette skulle fikse biffen innafor toleransegrensene.

Altså!

Ta ut forhjulet, sett sykkelen med bakhjulet opp og gaffelendene og styret ned i bakken, dra til boltene og vips så er styret rett.

Ingeniører altså!

Topp
#1796498 - 28/05/2014 10:06 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Tange]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Sitat: Tange

Ta ut forhjulet, sett sykkelen med bakhjulet opp og gaffelendene og styret ned i bakken, dra til boltene og vips så er styret rett.

Den var bra! Gitt at gaffelen er symmetrisk og bremsehendlene ikke står forskjellig og butter imot. Og det krever jo 100% plant underlag. Rart jeg ikke har sett, eller tenkt på, det trikset før.

Produktet i første post er nok enklere og sikrere, dog.

Topp
#1796499 - 28/05/2014 10:07 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Jacobsen Offline
Avhengig

Sted: Trondheim
Poenget er jo at dette må bli helt rett, så man må ha ganske brukbart maskinerings- og/eller oppspenningsutstyr for å gjøre det nøyaktig nok, vil jeg tro.
Hvis du er ute etter en korrekt posisjonering med typ +/- en halv millimeter så er nok noe som er maskinert eller 3d-printet best ja. Da har man ihvertfall full kontroll på toleransene i produktet. Er man dog kun etter å få styret såpass rett at man ikke klarer å se avvik med det blotte øyet, så tror jeg man skulle klart å snekre sammen noe som gjør jobben. ICON_WINK

Topp
#1796501 - 28/05/2014 10:08 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Jacobsen]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Sitat: Jacobsen
Er man dog kun etter å få styret såpass rett at man ikke klarer å se avvik med det blotte øyet, så tror jeg man skulle klart å snekre sammen noe som gjør jobben. ICON_WINK

Da er du en bedre snekker enn meg. (Men det er det jo mange som er.)

Topp
#1796502 - 28/05/2014 10:10 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Raskall Offline
[sensurert]

Hmm. rød prikk på dekket. Hva om mønsteret i dekket ikke er helt symmetrisk? Da må man jo ha et ekstra verktøy som viser dekkets midtpunkt da. Eller følger det med? Leste ikke artikkelen så nøye.

Topp
#1796504 - 28/05/2014 10:13 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Har du sett mange dekk uten symmetrisk mønster? ICON_WINK

Topp
#1796524 - 28/05/2014 10:33 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
rockphotog Offline
Besatt

Sted: Oslo

Ja, rene slicks. ICON_WINK

Topp
#1796525 - 28/05/2014 10:35 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: rockphotog]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Sitat: rockphotog

Ser hva du mener, men de har også symmentrisk (fravær av) mønster. ICON_SMILE

Uansett er det sjelden vanskelig å finne midten av dekket.

Topp
#1796540 - 28/05/2014 10:58 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
_Moe_ Offline
Entusiast

Men hva med oss som ikke har like lange armer da?
Det burde være en gradering på denne laseren der man kan velge f.eks. at styret er vridd 0,15 grader den ene eller andre veien, slik at skuldrene ikke må vris når man har lik vinkel på albuen ...

Topp
#1796559 - 28/05/2014 11:18 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
langen Online
Besatt

Sted: Bærum
Fattigmannsversjonen:

Ta en "passe lang" hyssing, og lag en "passe stor" løkke i hver ende - stor nok til å gå rundt styret.
Markér så midten på hyssingen med tusj etc.

Tre så snoren gjennom "oversiden" av forhjulet, rett foran gaffelen, og hekt på de to løkkene på hver side av styret slik at de er like langt fra midten. Rotér hjulet fremover slik at snoren blir passe stram. Nå skal hyssingen danne en trekant med de 2 endene av styret + der den "snur" gjennom forhjulet.
Jokk styret frem og tilbake slik at midt-markeringen på hyssingen akkurat er borti eiken/nippelen.
Styret er nå rett.

Var det forståelig?

Topp
#1796580 - 28/05/2014 11:37 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Knirkekne Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Har dette laserverktøyet vært brukt hos proffene før? Er lenket side bare en folkelig reproduksjon?

Hvis ikke: hvordan har de klart seg uten :-D

Topp
#1796628 - 28/05/2014 12:36 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Tange Online
Søk hjelp!

Den var bra! Gitt at gaffelen er symmetrisk og bremsehendlene ikke står forskjellig og butter imot. Og det krever jo 100% plant underlag. Rart jeg ikke har sett, eller tenkt på, det trikset før.

Produktet i første post er nok enklere og sikrere, dog.

Klart må man supplere med et par klosser til å ha under styret for å gjøre det enklere.

Om dette produktet er så sikkert tviler jeg sterkt på.
Det krever både perfekt sentrert dekk og perfekt sentrert hjul/felg.
Kanhende det er perfekt på dine sykler, men jeg tviler på dette gjelder for sykler generelt.
Halvmillimeteret rett foran gaffelen blir til millimeteravvik ved holkene.

Dessuten; med et gammelt lyktefeste til Sigma, en trekloss, en søylebor og en laserpenn lager jeg noe sånt på en halvtime for et par hundrelapper.

Hadde du derimot hatt et måleinstrument som måler opp og markerer midtlinja på dekket først, ja da begynner vi å snakke.........

Ingeniører altså!

Topp
#1796645 - 28/05/2014 12:53 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Tange]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Kanhende det er perfekt på dine sykler, men jeg tviler på dette gjelder for sykler generelt.

De som er petimeter nok til å ønske seg denne, har perfekt sentrerte hjul. ICON_SMILE

Dessuten; med et gammelt lyktefeste til Sigma, en trekloss, en søylebor og en laserpenn lager jeg noe sånt på en halvtime for et par hundrelapper.

Go for it!

Topp
#1796736 - 28/05/2014 14:44 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Brumm Offline
Ivrig

Jeg har noenlunde klart for meg i hodet hvordan den hjemme-printede varianten må se ut, så rop ut de som vil lage en til meg (og seg)! ICON_SMILE

Jeg har tilgang på en proff 3D printer, men har pappaperm og liten erfaring med AutoDesk så om du klarer å lage noe som jeg kan stikke innom jobben og trykke "print" på så skal jeg alltids klare å trykke på utskriftsknappen to ganger ICON_WINK

Når det gjelder laser så funker det vel med en sånn, en bryter og et knappcellebatteri:
http://www.dx.com/p/3v-industrial-laser-head-golden-304401
Evt bare lage et kulehull og putte nedi en slik:
http://www.dx.com/p/esdy-7mm-red-laser-c...3-x-rl41-310354
Litt usikker på hvor nøyaktig det som kommer ut av skriveren er, men her har man jo muligheten til å justere i etterkant:
http://www.dx.com/p/red-laser-gun-aiming-sight-black-230257

Topp
#1796748 - 28/05/2014 14:51 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Brumm]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Sitat: Brumm

Jeg har noenlunde klart for meg i hodet hvordan den hjemme-printede varianten må se ut, så rop ut de som vil lage en til meg (og seg)! ICON_SMILE

Jeg har tilgang på en proff 3D printer, men har pappaperm og liten erfaring med AutoDesk så om du klarer å lage noe som jeg kan stikke innom jobben og trykke "print" på så skal jeg alltids klare å trykke på utskriftsknappen to ganger ICON_WINK

Når det gjelder laser så funker det vel med en sånn, en bryter og et knappcellebatteri:
http://www.dx.com/p/3v-industrial-laser-head-golden-304401
Evt bare lage et kulehull og putte nedi en slik:
http://www.dx.com/p/esdy-7mm-red-laser-c...3-x-rl41-310354
Litt usikker på hvor nøyaktig det som kommer ut av skriveren er, men her har man jo muligheten til å justere i etterkant:
http://www.dx.com/p/red-laser-gun-aiming-sight-black-230257

Hva slags filer kan du bruke, da? En 3D dwg-fil, eller et elelr annet filutvekslingsformat, som step, iges, sat, etc?

Topp
#1796776 - 28/05/2014 15:16 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Dexter Offline
Ivrig

Sitat: rockphotog

Ser hva du mener, men de har også symmentrisk (fravær av) mønster. ICON_SMILE

Uansett er det sjelden vanskelig å finne midten av dekket.

Marerittet til Stein er vel å sykle et ritt hvor han blir liggende bak en med kast i hjulet.

Topp
#1796784 - 28/05/2014 15:27 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Dexter]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Sitat: Dexter

Marerittet til Stein er vel å sykle et ritt

Ja. ICON_WINK

Topp
#1796788 - 28/05/2014 15:33 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: gare]
knut77 Offline
Besatt

Sitat: gare

Klart det går fint, det er jo hjulet du vil skal gå rett vei. Du kan jo bare teste ut med å sette styret alorlig skjeivt og sykle litt. Det vil være underlig, uvant og rart men du vil jo klare det.

Jeg har forsøkt, det er derfor jeg reagerer. Jeg holdt på å kjøre i grøfta 3 ganger ila 1 km, så at styret var skjevt, retta opp, og slutta med det tullet (:

Og hvordan vet man hvilken vei styret skal peke når man er ute på sti og knoter i lav fart, eller hvis man hopper?

Topp
#1796797 - 28/05/2014 15:47 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Tange Online
Søk hjelp!

Det vet man hvis man har litt mer talmodighet til å bli vant til det.
Akkurat slik man blir vant til skakke rammer, skakke pedalarmer, rotorringer osv. Det er 'først' når du går tilbake til normalt at du vil legge merke til avviket igjen.

Ja, jeg har prøvd.

Topp
#1796809 - 28/05/2014 16:26 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Espen J Offline
Besatt

Sted: Bergen
Kan også ta en kjapp runde i Solidworks om det skulle være behov og jeg får en kopi selv. Menne, på et forum med større ingeniørtetthet enn NITO's medlemslister vil jeg tro det er flere andre som kan hjelpe ICON_WINK

Dette burde vel også være interessant for kiropraktorer med en fot i idretten. Skeivt styre vil vel gjøre at man sitter konstant med skjev rygg. Tviler på at en skjevhet på en grad eller to er det som sikrer nav noen å betale sykepenger til, men likevell..

Topp
#1796810 - 28/05/2014 16:29 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Espen J]
pharynx Offline
Besatt

Jeg tror at hvis styret er såpass skjevt at det påvirker ryggen så bør man først til optiker og deretter til kiropraktor ICON_WINK

Topp
#1796836 - 28/05/2014 17:57 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Ivrig

Sted: Kongsberg
Tror jeg skal printe meg en slik, ikke at jeg har noe spesielt behov for det, mest fordi jeg kan og 3d-print er gøy ICON_SMILE

Topp
#1796850 - 28/05/2014 18:27 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Henrik.]
knut77 Offline
Besatt

Ja, jeg har prøvd.

Da får vi vel bare konkludere med at det ikke er noen ulemper med å ha styret i f.eks 45 grader.

Sitat: Turbo-Henrik
Tror jeg skal printe meg en slik, ikke at jeg har noe spesielt behov for det, mest fordi jeg kan og 3d-print er gøy ICON_SMILE

Husk å printe det med logo/navn og sleng noen på bruktmarkedet (:

Topp
#1796862 - 28/05/2014 18:49 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: knut77]
Tange Online
Søk hjelp!

Ja, jeg har prøvd.

Da får vi vel bare konkludere med at det ikke er noen ulemper med å ha styret i f.eks 45 grader.

Nettopp, det er fascinerende å se hvor lett kroppen tilpasser seg.
Men det er selvfølgelig ren teoretisk at det ikke er ulemper med en slik ekstrem vinkel.
Bortsett fra at man, som pharynx alt var inne på, burde vurdere en tur til optikeren (syklisten vil neppe se hvor han sykler uten briller) så vil kneet slå i styret og syklisten vil nok oppdage feilen rimilig fort.

Topp
#1796866 - 28/05/2014 18:57 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Tange]
Raskall Offline
[sensurert]

Klarer man å sykle uten henda på styret pluss sitte komfortabelt MED enda på styret så må da det være godt nok. ICON_SMILE Det klarer de fleste å få til uten presisjonsverktøy.

Topp
#1796879 - 28/05/2014 20:00 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Tange Online
Søk hjelp!

De som er petimeter nok til å ønske seg denne, har perfekt sentrerte hjul. ICON_SMILE

Petimetere som har perfekte hjul trenger ikke et slikt verktøy.
Slike dupedingser er for dupedingskåte stæsjhorer som har et kronisk behov for å rettferdiggjøre sine innkjøp med en kvasivitenskapelig tilnærming av deres store pengeforbruk.

(Tange dukker unna ...... devilsmile)

Topp
Side 2 av 11 < 1 2 3 4 10 11 >