Side 10 av 11 < 1 2 8 9 10 11 >
Muligheter
#2390219 - 18/03/2017 20:56 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Oystein L Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Har brukt den på fem sykler i dag, fungerte suverent på alt fra moderne rittfulldemper til 35 år gammelt samlerobjekt!

Topp
#2390244 - 18/03/2017 22:19 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Lid Offline
Ringrev

Sted: Høssing
Ja utrolig flott det funker. Fikk rettet opp setene også. Blir sikkert hendig å ha med på mekkekveld med sykkelklubben til uka også. Takk for at du har tatt deg bryet med å lage dette til oss.

Topp
#2390255 - 18/03/2017 23:35 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Gråstein Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Fantastisk kult å lese om hvordan en drifitg kar klarer å utvikle et produkt som er så godt mottatt!

Selv har jeg egentlig aldri tenkt på problemstillingen, men er redd jeg kommer til å tenke over det når sykkelen taes ut for våren.

Samtidig slår det meg... Burde det ikke være ganske lett for produsenter av gafler og stem å trykke på en liten strek som man så bare passer på å matche? Eller enda bedre: Hvorfor kan ikke gaffelprodusentene frese ut et tynt spor i gaflene, og la "kompatible" stem ha en tilsvarende egg?

Topp
#2390258 - 19/03/2017 00:18 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

Sted: Haugesund
@vehe, @klyngmo, @hrukin og @Syklist1:
Dere fire blir de siste som får kjøpt, for med dere er det lille overskuddslageret jeg hadde blitt tømt. Resten tar vi på PM, dere hører fra meg.

@Oystein L: Veldig kult å høre at du har fått brukt den med suksess på et slikt spenn med sykler! Det forteller vel i hvert fall at jeg har truffet brukbart med utformingen, så takk for den tilbakemeldingen.

@Lid: Det som er skummelt med at du tar den med på en mekkekveld er risikoen for at det er enda flere som vil ha...

...og da er det at jeg må komme med den kjipe saken om at nå er det slutt, i hvert fall for en stund. Jeg har lagt veldig mye energi ned i dette prosjektet, og jeg har forsøkt å få sluttproduktet attraktivt, både i design og innpakning. En enkel liten bruksanvisning har jeg også laget, selv om den strengt tatt er overflødig. Selv om Styrett ikke er spesielt komplisert, så er det overraskende mange arbeidsoperasjoner på hver enkelt enhet. De fleste av dem enkle og små, men det blir jo en veldig repetitiv (og dermed kjedelig) jobb å lage så mange like. Nå kommer våren (håper jeg), og jeg har ikke ork til å binde opp så mye tid akkurat nå. De positive tilbakemeldingene varmer forøvrig veldig, så det kan jo hende det blir liv i glørne igjen litt senere, men noen ny venteliste vil jeg ikke ha. Jeg ser jo nå at etterspørselen er ganske så stor, så hvis jeg lager flere, så blir det i et lavere tempo og i "hemmelighet", slik at jeg slipper å ha et (selvpålagt) press om leveringstid, slik det blir med en venteliste.

@Gråstein: Ja, du har helt rett i at dette ikke ville vært vanskelig for produsentene å gjøre, og jeg kan ikke si at jeg vet hvorfor de ikke har gjort det.

Topp
#2390313 - 19/03/2017 12:34 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Jeg har en idé om en enklere "billigvariant" bestående av én del, som avhenger av at brukeren skaffer sin egen laserpeker. Interessant? Tror jeg lager en modell på jobb i morgen.

Topp
#2390318 - 19/03/2017 13:11 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

Sitat: Stein
Jeg har en idé om en enklere "billigvariant" bestående av én del, som avhenger av at brukeren skaffer sin egen laserpeker. Interessant? Tror jeg lager en modell på jobb i morgen.

Klart det er mulig å konstruere en dings som kan akseptere en laserpeker (men innen gitte dimensjoner, selvfølgelig), og hvis man bruker en punktlaser så forenkles kalibreringen veldig. Jeg synes linjelaser er det eneste som er verdt å bruke energi på, men da stilles det større krav til kalibreringen. Jeg har laget meg en spesialjigg som jeg bruker til Styrettene, og selv da er det ganske kilent.

Høres ut som du har kommet på noe aldeles genialt, så lenge det kun skal være én del. Da må den jo være selvkalibrerende også. Blir spennende å høre mer om dette! :-)

Edit: Jeg har en anelse om hva du har planlagt, og om jeg har rett så vil du være avhengig av at laserpekeren er rund, at det er en punktlaser, og at lyset går 100% parallellt med laserpekerens ytre skall/hus.

Redigert av mroek (19/03/2017 13:24)

Topp
#2390346 - 19/03/2017 16:08 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Du har tenkt riktig, og hvis laserpekere er veldig unøyaktige mtp. ditt siste punkt, må man rett og slett bare eksperimentere seg frem ved å rotere laserpekeren i leiet sitt til den treffer midt mellom ytterpunktene og feste den der.

Ang kalibrering vil den jo ikke bli like nøyaktig som din, men det kan jo bli godt nok likevel, og mye enklere (billigere), kanskje.

Topp
#2390350 - 19/03/2017 16:32 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

Ja, man vil kunne rette opp det (potensielle) problemet ved å rotere laserpekeren, det er klart. Men så lenge det er en punktlaser så må du jo også ha med sentrering av dingsen over stemmet, og så lenge den skal være i én del, så betyr vel det i praksis en ekstra labb over stemmet, tilsvarende produktet til Tune. Det betyr også at vinkelen låses, og du treffer kanskje ikke optimalt på hjulet (som strengt tatt er så langt frem som mulig hvis man bare har et lyspunkt).

Topp
#2390391 - 19/03/2017 18:13 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Hvorfor må en punktlaser sentreres over stemmet men ikke en linjelaser?

Topp
#2390393 - 19/03/2017 18:24 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
jag Online
Avhengig

Sted: Snekkerstua
Hvorfor må en punktlaser sentreres over stemmet men ikke en linjelaser?

Linjelaseren, slik som styrett, vil tegne en linje langs dekket.
Så lenge linjen er midt på dekket, eller parallell med dekket i lengderetningen så er styret rett i forhold til dekket. Med en punktlaser så aner du ikke om det er manglende sentrering eller om det er styret som er feil, dersom punktet er utenfor senter av dekket.

/Jan

Topp
#2390403 - 19/03/2017 18:43 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Poeng, selvsagt. Da blir det sentrering over stemmet, da.

Topp
#2390436 - 19/03/2017 20:08 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

Poeng, selvsagt. Da blir det sentrering over stemmet, da.
Jeg mener bestemt at jeg også har forklart det poenget tidligere, og brukt det som argument for hvorfor linje er mye bedre. :-)

Og i tillegg, som jeg skrev et par innlegg lenger oppe, med punkt er det også ganske kritisk hvor punktet faktisk treffer dekket i lengderetningen. Langt bak på dekket blir "følsomheten" betydelig lavere enn om punktet treffer dekket langt fremme, siden punktet i sistnevnte tilfelle vil bevege seg mer sideveis per grad rotasjon, og dermed gjøre det lettere å justere nøyaktig. Forutsatt god kalibrering, selvfølgelig...

Topp
#2390441 - 19/03/2017 20:20 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Vi får se. Jeg har jo ikke 3D-printer, og får uansett ikke testet selv.

Topp
#2390477 - 19/03/2017 21:44 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Tange Online
Søk hjelp!

Da kan du jo bare låne mitt Sigma lyktefeste fra år 2000 eller noe sånt og skanne den inn.

Quote:
Dessuten; med et gammelt lyktefeste til Sigma, en trekloss, en søylebor og en laserpenn lager jeg noe sånt på en halvtime for et par hundrelapper.

Topp
#2390493 - 19/03/2017 22:38 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Bilde? Har du laget?

Topp
#2390528 - 20/03/2017 09:03 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Du har tenkt riktig, og hvis laserpekere er veldig unøyaktige mtp. ditt siste punkt, må man rett og slett bare eksperimentere seg frem ved å rotere laserpekeren i leiet sitt til den treffer midt mellom ytterpunktene og feste den der.

Ang kalibrering vil den jo ikke bli like nøyaktig som din, men det kan jo bli godt nok likevel, og mye enklere (billigere), kanskje.

Begynner kanskje å nærme seg øyemål med god gammeldags justering av styret? ICON_SMILE

Topp
#2390535 - 20/03/2017 09:36 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Øyvind V]
mroek Offline
Veteran

Sitat: Øyvind V

Begynner kanskje å nærme seg øyemål med god gammeldags justering av styret? ICON_SMILE
Nei, det vil nok være bedre enn det, men ikke i nærheten av linjebasert. Forutsatt at begge er korrekt kalibrert.

Topp
#2390536 - 20/03/2017 09:37 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Absolutt ikke.

Topp
#2390537 - 20/03/2017 09:38 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Sitat: mroek

Nei, det vil nok være bedre enn det, men ikke i nærheten av linjebasert. Forutsatt at begge er korrekt kalibrert.

Vei, det hadde vært interessant å prøve. Så kunne du jo teste resultatene fra den enkle varianten med Styrett etterpå. ICON_WINK

Topp
#2390538 - 20/03/2017 09:38 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
eirikbk Offline
Ringrev

Fikk min på fredag. To tomler opp for innpakking og design. Hadde et smil om munnen da jeg åpnet esken. Sier det her også: Synes det er veldig kult med folk som lager noe selv som løser et problem.
Funksjonen har jeg ikke fått testet enda da ølen tok meg på lørdag, med påfølgende fosterstilling søndag...

Topp
#2390542 - 20/03/2017 09:46 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Øyvind V]
EHAa Offline
Ivrig

Sted: Trondheim

- Gjør ditt beste på å få det rett
- Kjenn etter, gå litt unna, mys litt med øynene, spør sidemannen, prøv å se smart og konsentrert ut
- Finn ut til hvilken side det er skjevt

Returner til punkt 1, og kjør iterasjoner inntil du ikke vet hvilken side det er skjevt til.

Når du ikke vet til hvilken side det er skjevt, er det innafor.

Topp
#2390549 - 20/03/2017 10:01 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

Vei, det hadde vært interessant å prøve. Så kunne du jo teste resultatene fra den enkle varianten med Styrett etterpå. ICON_WINK

Enten blir det rett eller så gjør det ikke. Ingen av disse verktøyene er jo rigget for å måle hvor stort avviket er. Den optimale metoden for en punktlaser er om man kan justere høyden slik at punktet tangerer toppen av dekket, og med det vil tegne en kort linje på dekket.

Om begge enhetene er korrekt kalibrert, så kan man kunne få gode resultater med begge, men brukervennligheten med linje vil alltid være bedre enn med punkt. Om den ekstra brukervennligheten er verd en høyere pris må jo hver enkelt vurdere, men jeg mener bestemt at det jeg har levert kan forsvare den prisen jeg har satt.

Topp
#2390603 - 20/03/2017 12:55 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: mroek]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Om den ekstra brukervennligheten er verd en høyere pris må jo hver enkelt vurdere, men jeg mener bestemt at det jeg har levert kan forsvare den prisen jeg har satt.

Naturligvis. Det er det jo ingen som har vært i tvil om. Du har laget et glimrende verktøy som både er morsomt å eie og bruke.

Jeg har bare fulgt opp den første idéen jeg hadde tidlig i tråden, og foreslått en løsning som også kan funke, er enklere og billigere å produsere, og ikke trenger noen montering, annet enn å stripse fast en laserpeker man kan kjøpe for 20 Kr fra Dealextreme e.k.

Hvis du, eller noen andre, har lyst til å lage noe slikt også; så feel free. ICON_SMILE

Jeg har en .stl-fil på lur, så det er bare å spørre.

Vedlegg
styreoppretter01.jpg (377 nedlastinger)
styreoppretter2.jpg (387 nedlastinger)

Topp
#2390606 - 20/03/2017 12:59 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Forresten må modellen justeres noe. Det er litt lite klaring mellom sporet laserpekeren ligger i og fronten på stemmet på den som er avbildet, men det er fikset på tre tastetrykk. ICON_SMILE

Topp
#2390643 - 20/03/2017 15:15 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Forresten må modellen justeres noe. Det er litt lite klaring mellom sporet laserpekeren ligger i og fronten på stemmet på den som er avbildet, men det er fikset på tre tastetrykk. ICON_SMILE

Sånn.

Vedlegg
styreoppretter.jpg (334 nedlastinger)

Topp
#2390651 - 20/03/2017 15:46 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

Jeg ville nok anbefalt å vinkle sporet til laserpekeren mer bakover, slik at punktet treffer lenger fremme på dekket. Slik den er nå, så peker den mye nedover, og for de som kjører med veldig negativ stemvinkel så blir det kanskje loddrett ned.

Jeg ville også laget andre hull til stripsene som skal holde laserpekeren. Strips er flate, så et rektangulært hull med passende avrundinger er mer egnet.

Det fagverksinspirerte designet vil det sikkert være delte meninger om, men det er jo materialbesparende og gir godt innsyn i den grad det er behov for det.

Topp
#2390656 - 20/03/2017 15:56 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Jeg har ikke bare gjettet her, altså. ICON_WINK

Med 10 graders 70mm stem, 26" med 150mm vandring og 40mm offset i gaffelen, 60mm dekk, 150mm stack inkl. styrerør og styrelager+spacers og 25mm fra topp styrelager til senter av det "horisontale" stem-røret, treffer en laserpeker med 14mm diameter (min) 7 grader bakover fra der den tangerer fremkanten av dekket. Altså mot fremkanten av hjulet. Med større hjul, treffer den litt lengre bak.

Jeg har modellert hele forstillingen da jeg laget denne.

Antok at både styre og stem har en diameter på 31,8mm, som er litt unøyaktig. Hvis stemmet er litt tykkere, treffer laseren litt lengre bak, men dette skal være godt innafor.

...Men du har rett i at med stem som ligger helt vannrett, vil man kanskje komme litt langt bak på hjulet. Kan endre til f.eks. 2 grader, som gjør at man kommer veldig langt frem på en slækk 26-er, men det er levelig. ICON_SMILE

Utsparingene i dingsen er for å spare pulver, naturligvis, og kan gjerne sløyfes. Verktøyet taper ikke nevneverdig med styrke og stivhet på dem.

Det er jo ikke noe problem å lage skøytebanehull til strips, men strengt tatt ikke nødvendig. Stripsen vil legge seg riktig uansett. Kan kanskje gjøre det, da det ikke er vanskeligere å produsere.

Topp
#2390659 - 20/03/2017 16:05 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Tange Online
Søk hjelp!

Bilde? Har du laget?

Tok den fremme den gangen men så ikke noe behov. Mine styrer er alltid rette selv om de ikke er det ICON_WINK.

Ligner litt på braketten til høyre. Min er nok bedre egnet (romsligere over styret). Tanken var å borre spor til laserpennen med søylebor for å få det vinkelrett. Kalibrering som nevnt av andre.

Topp
#2390672 - 20/03/2017 17:33 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
Flo Offline
Avhengig

Sted: Oslo
Fordelen med linjelaser er jo at den funker like fint om hjulet ditt er litt ute av senter.
Dersom hjulet ditt er f.eks 2 mm ute av senter vil du måtte rotere stemmen nesten 2grader for å treffe senter av dekket om du har 60mm stem.

Topp
#2390673 - 20/03/2017 17:38 Re: ENDELIG kan man få styret HELT rett! [Re: Stein]
mroek Offline
Veteran

@Stein: Jeg beskyldte deg ikke for å gjette, jeg syntes bare at ut fra bildene så så det for meg ut som at laseren blir pekende litt mye nedover. At punktet vil vandre tildels mye mellom sykler med forskjellig geometri og hjulstørrelser er en ulempe, etter min oppfatning.

Det er forsåvidt kanskje ikke så mye poeng i at jeg gjentar meg selv til døde heller, jeg har laget en utforming som er slik jeg synes det bør være, og så overlater jeg til andre å lage andre utforminger/varianter.

Om du ikke finner noen til å produsere for deg, så kan du jo selge din modell via en online-tjeneste som Shapeways, men da blir den fort ganske dyr.

Topp
Side 10 av 11 < 1 2 8 9 10 11 >