Muligheter
#1972059 - 13/06/2015 22:20 "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært?
brede Offline
Entusiast

Sted: Oslo
"Flytsti" brukes stor sett som et positivt ord i terrengsykkelsammenheng uten at jeg tør påstå at jeg vet/skjønner hva det egentlig betyr. Fra mitt ståsted så er flytsti:
- rask
- få bråstopp/akselrasjoner pga knot
- godt drenert
- begrenset bratt oppover
Dette betyr ikke at det skal være lett å kjøre på flytsti - det kan være stein/røtter krappe svinger og i stor fart krever det stor konsentrasjon og timing både på tråkk, giring og bremsing.

Det jeg stusser på at er til tross for alt pratet om flytsti så er de rittene jeg opplever å ha de klart beste flytstiene ikke veldig populære. Jeg har syklet terrengritt i 20 år og mine topp 3 ritt med flytstier er:
- Terningenrittet
- Krepserittet
- Hortensmarka rundt

Hortensmarka rundt blir ikke arrangert i år, men det har vært en gjeng på ca 100 som har sykla de årene jeg har vært med.
Krepserittet kjørte jeg i dag og de ca 120 som kom fikk i korthet oppleve et smykke av et ritt.
Terningenrittet blir riktignok utsolgt (200), men om det var noen som helst sammenheng mellom hvor fet den traseen er og trykket for å melde seg på burde folk ligget i kø for å få startnummer.

Ikke et vondt ord om store grusritt, men jeg fatter ikke at disse 3 perlene kun samler litt over 400 deltagere tilsammen. Kanskje jeg er i total utakt med resten av miljøet :-)

Topp
#1972067 - 13/06/2015 22:42 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Tjuvtrener Offline
Ivrig

Sted: Konnerud / Nedre Eiker
Godt poeng! Har sykla Hortensmarka Rundt av de nevnte 3-4 ganger. "Billige" er de ofte og samt enkel logistikk.

Topp
#1972072 - 13/06/2015 23:04 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
SykkelGlenn Offline
Veteran

Sted: Drammen
Jeg tror massene vil ha grusritt. Jeg syklet Farrisrunden i dag, og makan til knot skal du lete lenger etter. I min pulje (pulje 8) sykler de fleste fra meg på grus/asfalt, men så fort det ble sti, da tråkket jeg forbi mange.

Jeg vet ikke om det er noe som kan kalles flysti i Farrisrunden, men noe sti der du kan tråkke på er det jo.
Instagram @sykkelglenn

Topp
#1972075 - 13/06/2015 23:21 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Oddefa Offline
Søk hjelp!

Sted: Elverum
Gode poeng Brede, Terningritt trasen går ca 50 meter fra huset mitt (hvor jeg sitter nå) så veldig kult det du sier. Krepserittet ble jeg først klar over for et par uker siden og da hadde jeg allerede booket denne dagen (for annen sykling da). Men har en kompis som var med og som du nok sykla med Bredre, ser dere har nesten lik tid (Frode R fra JH). Må bli med på dette neste år.

Topp
#1972095 - 14/06/2015 03:29 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
Massene vil ha grus og takler ikke noe som helst av teknisk utfordringer

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1972096 - 14/06/2015 06:31 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
REJ Offline
Tørr bak øra

Sted: Nordberg
Helt enig i at dette er et merkelig fenomen, som jeg tenkte mye over da jeg pinte meg gjennom Farrisrunden med tusenvis (895 startende) av andre i går..

Har kun syklet Terningenrittet av de du nevner, og det er jo virkelig en perle! I tillegg vil jeg slå et slag for Skagerrakrittet i Arendal, hvor det stort sett er raske og morsomme partier på variert sti. UB-cupene inneholder vel også mye av det som mange kaller "flytsti", og der er vel antallet deltakere ganske stabilt høyt, både blant unge og litt eldre?

Topp
#1972108 - 14/06/2015 09:24 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Sykkel 666 Offline
Nytt medlem

Krepserittet kan absolutt anbefales.... Flotte raske stier, og velger du 2 runder så blir du passe mør 😀 at ikke fler fra terrengsykkeleliten sykler dette rittet synes jeg er merkelig..

Topp
#1972166 - 14/06/2015 13:24 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Per Martin Offline
Medlem

Syklet Krepserittet for første gang i går, og likte det godt. Fin miks av terreng, grus og asfalt. Stipartiene var for det meste flytstier. Bare formen manglet.

Topp
#1972183 - 14/06/2015 14:41 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Slinger Offline
Nytt medlem

Hej Brede, du rammer noget her som jeg har tænkt længe. Jeg kørte også Krepserittet igår og det er et fantastisk godt arrangeret Ritt, det burde klart være en del at NC I fremtiden efter min mening.

Jeg er Dansk og har boet I Norge I lidt over to år. Jeg boede I Schweiz og USA før jeg flyttede hertil og er ofte I Danmark for at træne og køre løb.

Jeg tror grunden til at folk ikke star I kø for at køre disse løb er noget kulturelt I norge. Jeg har den opfattelse at de store løb som fx Birken og Farris fylder for meget og at dem der kører de løb aldrig kommer videre end at køre på grus. Og det er en skam for potentialet I Norge er jo helt enormt, bade pga den storslåede natur men også med alle de utroligt stærke unge mennesker som har gået på ski siden de kunne gå..

Jeg mener at der mangler en målrettet indsats for at fremme mtb I norge - der er ALT FOR LIDT spor arbejde indenfor sporten, hvilket er meget svært at forstå med alt den plads. I Danmark er staten gået sammen med naturstyrelsen og de lokale sports foreninger for at lave markerede singletrack spor rundt omkring I Danmark. Steder som Slettestrand, Tårnby og Hammer bakker er gode eksempler på op til 25km sammenhængende singletrack på et meget lille område. Når man først har prøvet det gider man slet ikke køre grus mere. Formålet er at fremme sporten og at få cyklisterne væk fra de skovområder hvor man ikke må køre - og det virker!

Det har taget mig over to år at finde de små singletrack sectioner rundt omkring I marka hvor der er rigtigt flow. Det tager tid at finde og hvis man bare er ude 1 eller 2 gange om ugen som begynder så forstår jeg godt hvorfor man ikke finder de steder - hvis man prøver kan man let komme til at GÅ rundt I marka forgeves - uden flow - og derfor ikke få det kick som vi leder efter.

Ergo der skal laves nogle flere markerede singtrack spor så folk forstår hvad rigtig MTB er og så de kan træne til de fede ritt som Krepserittet og Terrensykkelrittet

Topp
#1972204 - 14/06/2015 16:13 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
ØyvindHr Offline
Ringrev

Sted: Nittedal
Syklet krepserittet i 2013 (med litt feil sykkel), men ja jeg kan ikke begripe at alle de stinissene som syter over mye grus og lite teknisk ellers ikke reiser land og strand rundt for å delta på krepserittet. Sett på agendaen for neste år, anbefales veldig :-)

Topp
#1972218 - 14/06/2015 17:09 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
ford4fun Offline
Medlem

Sitat: brede

- Hortensmarka rundt

Hortensmarka rundt blir ikke arrangert i år, men det har vært en gjeng på ca 100 som har sykla de årene jeg har vært med.

Joda, skulle egentlig vært til helga, men de har flyttet det til en helg i slutten av September.. Sendte de en mail før helga serru!

Topp
#1972641 - 15/06/2015 15:32 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
knutspeed Online
Ivrig

Sted: Sarpsborg
For min del er jeg relativt ivrig stisyklist, men ikke ivrig rittsyklist. Blir TSR og kanskje et par andre ritt i året. Tror det er mange som meg - dvs ikke så viktig å kjøre ritt generelt. Ritt kan være stress, en stitur er det du gjør det til selv.

Men når det gjelder "massene" og grusritt, så er vel den gruppen generelt sett på nedadgående. Halvtegnet Grenseritt pr 15.06 er ikke så bra.

Så var det rekrutteringen da....10-15 åringer er ikke noe problem, men 99,9% ramler deretter av. Så kommer de ikke tilbake før de blir 40. Nå er det Tri, TSR, Ironman, Tr.heim-Oslo og Råtassen/skinnet som gjelder, grusbanking ved Sjusjøen får man ikke cred av lenger...og dermed færre i terrengritt.

Rett borti gata for meg kjøres Skjebergrittet om et par uker. De sliter med påmeldingene der også. Det er 90% flytsti...og vanvittige pengepremier.

Topp
#1972643 - 15/06/2015 15:38 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
knutspeed Online
Ivrig

Har også tygget litt på om tradisjonelt rittformat er litt gammeldags. Syntes Enduro-formatet er kult, men klart ikke for alle.

Hva med etapperitt over én dag, men uten så mye gnar/dropp/høkk/crux og ikke spesielt nedoverorientert? Dvs helt vanlige flytstier osv, 15-30 min. Nok fartsetapper til at det blir 3-4t kjøretid.
Enkeltstart (slipper startgalskap), pluss at man kan hente seg litt inn igjen.

Tja. Bedre enn 3 strake timer på 90% av maks ICON_SMILE

Topp
#1972672 - 15/06/2015 17:02 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
sveinaa Offline
More than words

Jeg tror mange konkluderer feil når det konkluderes med at folket ikke vil ha grusritt og "lette" terrengritt. Jeg tror heller at utfordringen er at de fleste ikke sykler mer enn noen få ritt, og når det arrangeres så mange ritt i terreng og på landevei som det gjøres i dag så er det rett og slett ikke nok folk som prioriterer å sykle masse ritt til å fylle opp alle rittene.

De fleste sykler jo fortsatt Birken, og før valgte man gjerne Grenserittet pluss et annet av de store rittene i tillegg til Birken. Det gjør man ikke lenger da flere synes det er deilig å slippe maset med de store rittene, og heller velger lokalt og kortreist.

Tror rett og slett det er så enkel som at de fleste som sykler ikke får lov av familien til å sykle masse ritt.

Topp
#1972673 - 15/06/2015 17:08 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
sveinaa Offline
More than words

Ikke et vondt ord om store grusritt, men jeg fatter ikke at disse 3 perlene kun samler litt over 400 deltagere tilsammen. Kanskje jeg er i total utakt med resten av miljøet :-)

Kan man i det hele tatt si at det er et sykkelmiljø sånn generelt?

Topp
#1972888 - 16/06/2015 08:16 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: sveinaa]
knutspeed Online
Ivrig

Sitat: sveinaa

Tror rett og slett det er så enkel som at de fleste som sykler ikke får lov av familien til å sykle masse ritt.

Høres også kjent ut ICON_SMILE

Topp
#1973024 - 16/06/2015 12:44 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: knutspeed]
Elgvenn2 Offline
Besatt

Sted: Føynland
Sitat: knutspeed

Hvordan funker egentlig dette gutta? Er det sånn at dere i familien plukker dere ut hver deres favoritthobby, og så prøver dere å være jævlig med hverandre ved å ikke tillate hverandre å drive med den?? ICON_TONGUE

Topp
#1973042 - 16/06/2015 13:12 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: Elgvenn2]
knuthaug Offline
Veteran

Sted: Østmarka
Sitat: Elgvenn2

Hvordan funker egentlig dette gutta? Er det sånn at dere i familien plukker dere ut hver deres favoritthobby, og så prøver dere å være jævlig med hverandre ved å ikke tillate hverandre å drive med den?? ICON_TONGUE

Nei, er nok ikke sånn det funker (men her er det veldig store forskjeller ute og går).

Det er mere slik at det helgene i året skal balanseres mellom mine og konas fritidsinteresser. På toppen av det kommer arrangementer ungene skal på, hytteturer med familien, heisaturer med gutta/jentene, bryllup, konferanser, besøke slekta, male huset, pusse opp kjøkkenet, ferieturer etc. etc. etc.

Når er alt er talt opp, er konklusjonen om å bruke fem-seks helger på rad i mai/juni for å sykle ritt ganske grei, for meg. YMMV.

Topp
#1973051 - 16/06/2015 13:21 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
RazeFaze Offline
More than words

"Flytsti" brukes stor sett som et positivt ord i terrengsykkelsammenheng uten at jeg tør påstå at jeg vet/skjønner hva det egentlig betyr. Fra mitt ståsted så er flytsti:
- rask
- få bråstopp/akselrasjoner pga knot
- godt drenert
- begrenset bratt oppover
Dette betyr ikke at det skal være lett å kjøre på flytsti - det kan være stein/røtter krappe svinger og i stor fart krever det stor konsentrasjon og timing både på tråkk, giring og bremsing.

En sti kan ikke ha egenskapen "flyt", det er rytteren og hans ferdigheter oppå som definerer hva som er flyt. Det du synes gir god flyt kan bety bom stopp og kaos for mange andre.
Det kan også ha med dagsform å gjøre, noen dager har alt flyt, andre dager er alt stakato.

Jeg ble fortalt en gang at flytstier ikke har svinger...

For meg trenger ikke flytsti bety høy fart en gang, eller, hva bestemmer hva som er høy fart?

Topp
#1973061 - 16/06/2015 13:38 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Bishop007 Offline
Avhengig

Sted: Reistad
Jeg har en eller anden ide om at de folk der synes det er sjovt at køre teknisk og "udforske" naturen, i mindre grad er optaget af at konkurrere. Arrangementer hvor stifolk mødes og køre turer sammen og virker jo til at have ganske god opbakning.

Topp
#1973077 - 16/06/2015 13:53 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: Elgvenn2]
sveinaa Offline
More than words

Sitat: knutspeed

Absolutt ikke. For min egen del har jeg en snill kone, og det blir 6 ritt (skulle vært 7 men måtte droppe Raumerittet pga forkjølelse) før vi er i Juli og drar på ferie. Inntrykket er bare at mange ikke kan prioritere like mye rittsykling som meg.

Topp
#1973097 - 16/06/2015 14:27 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: Elgvenn2]
knutspeed Online
Ivrig

Hehe. Jepp, f.eks så kniver jeg og kona veldig med svigers for å få de til å sitte barnevakt for 3 krapyl de helgene vi begge kjører ritt eller ta en stitur sammen. Det er nemlig ikke like kosher som søknad f.eks ved renovasjon av bad eller gulv.

Ukendagene har jeg man+ons+søn hvor jeg er oppmann/trener for sykkelklubben, tirs og tors er kona det samme for jentegruppa.

Mao så blir det greit med sykling utenom ritt...

Ellers er jo alle rittene innenfor samme mnd, så da blir valget av og til å være støtteapparat for kona eller å kjøre ritt selv. Ikke vanskelig å se hva som gir mest cred ICON_WINK

Topp
#1978375 - 30/06/2015 13:47 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Sted: Østfold
Fordi det er to forskjellige idretter.

Topp
#2005152 - 02/09/2015 21:29 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Asso$ Offline
Tørr bak øra

Bor rett ved Farrisrunden løypa. Hadde ikke vært noe problem å lagt inn flysti i løypa. Men det spørs hva folk vil.

Topp
#2005288 - 03/09/2015 08:53 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
d0ppler Offline
Avhengig

Sted: Nesodden
Jeg har aldri vært opptatt av ritt, og har stort sett kun syklet på sti når jeg har sykla.
Meldte meg på Nesodden på Langs for første gang i år, som visstnok skulle være et terrengsykkelritt. Av de 21 km så er vel maks 6km sti. Jeg gråt inni meg da vi kjørte et laaangt asfaltstrekke hvor jeg vet at vi like gjerne kunne holdt oss på sti. Men hadde det blitt lagt om til sti, så tipper jeg massene hadde holdt seg unna, og rittet ville vært på maks 50 deltakere istedenfor 300, eller hva det er.

Nerroversykling på Nesodden

Topp
#2005376 - 03/09/2015 11:25 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Oddefa Offline
Søk hjelp!

Sted: Elverum
Terningrittet har vært fult hvert år (tror jeg), dvs 200 voksne. ca 500 meter asfalt. ca 5 km grus. Resten sti (flyt).

Topp
#2005381 - 03/09/2015 11:29 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
sykkeloyvind Online

Sted: Oslo
Problemet er vel at det finnes få strekninger med flytsti som lar seg sette sammen til en runde.
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#2005422 - 03/09/2015 12:04 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
sanouka Offline
Besatt

Sted: Hringariki/Oslo/Blide Sørland
Problemet er vel snarere at annonsert flyt altfor ofte ikke viser seg å være det og vanlige grussyklister har lært seg at sti = knot og når man endelig har funnet noen sjeldne perler med flyt over lengre strekker så er det ingen av de som tror på det. Jeg er feks en del nedi Arendal og Skagerakrittet er jo et ritt med mye flytsti, men det hjelper lite når siste del på ganske mange km viser seg å ikke være det. Terrengsykkelrittet er jo strengt tatt heller ikke bare flyt (for å si det forsiktig) Min påstand er at siden ting blir gjort på dugnad så er det ofte veldig spreke folk som plukker ut traseen og at de ofte blir litt "fartsblinde" og forstår ikke/har glemt hvor mye det koster å holde seg på pedalene opp og ned bratte tekniske kneiker over tid feks For ikke å snakke om hvor krevende en litt krevende trase blir hvis bløtt.....noe det jo som kjent ofte er. En litt mer nøktern holdning til hva man snakker om som flyt både i hverdagen og i rittsammenheng og en mer kritisk holdning til hvordan man kategoriserer stier på diverse fora ville nok tenkes å gjort susen. Hvor mange ganger har man ikke reist avgårde med flyt i blikket etter å ha snakket med bekjente eller på turbeskrivelser for å oppdage at det var i overkant mye stuking og skyving?

Topp
#2005423 - 03/09/2015 12:04 Re: "Flytsti" i ritt - hvorfor er ikke det populært? [Re: brede]
Asso$ Offline
Tørr bak øra

Tja. I eksempelet mitt med Farrisrunden så hadde det blitt samme runden. Bare at man hadde byttet ut grus med sti

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå