Muligheter
#1964459 - 28/05/2015 02:37 Trykkluftkompressor - problem med trykkbryter
mroek Offline
Veteran

Sted: Haugesund
Siden dette forumet er proppet med folk som kan mye rart, så lufter jeg (bokstavelig talt) et problem jeg ikke skjønner.

Jeg har en gammel kompressor fra Clas Ohlson, som er produsert i Italia og som heter Corsair 312M. Den har i en tid hatt det problemet at når den stopper ved øvre trykkgrense (10 bar) så fiser det ut mengder med luft i avlastningsventilen (som er en integrert del av trykkstrømbryteren). Typisk slippes det ut 4-5 bar før det stopper. Dette er utrolig irriterende (selvfølgelig), og i dag fant jeg ut at jeg skulle stikke innom Biltema og kjøpe ny trykkstrømbryter. Den er i praksis helt lik den originale, og jeg trodde i min naivitet at dette burde fikse problemet.

Det gjorde det ikke, akkurat samme greia, og jeg aner ikke hvorfor. Slik ser det ut:

Pilene peker på plastslangen som går til avlastningsventilen. Noen kloke hoder som kan forklare en stakkar hvorfor dette skjer, og hva jeg kan gjøre for å rette problemet?

Topp
#1964523 - 28/05/2015 09:06 Re: Trykkluftkompressor - problem med trykkbryter [Re: mroek]
laurids Offline
Entusiast

Kanskje et dumt forslag, men kan det ikke være sikkerhetsventilen som slår ut? De er vel typisk ganske trege til å lukke seg igjen etter å ha vært utløst.. -i såfall er vel spørsmålet hvorfor den skulle slå ut..? Har du alltid kjørt den til ti Bar? Du kan vel forsøke å redusere stopptrykket på trykkstrømbryteren litt, slik at sikkerhetsventilen ikke utløses (Sikkerhetsventilen er helt sikkert på 10 Bar, så om du har arbeidstrykket litt høyt kan det forklare problemet) -men dette har du kanskje allerede utelukket. Selv har jeg ikke hatt behov for mer enn 8 Bar på arbeidstrykket i furteboden, men du har kanskje verktøy som krever det?

Edit: Redusering av stopptrykk http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/17-49202_man.pdf

Edit2: Et annet alternativ er vel at trykkstrømbryteren er ok, men at sikkerhetsventilen er gåen, slik at den utløses ved lavere trykk en den skal. Om luften slippes ut allerede ved 8 Bar kan du jo prøve å bytte sikkerhetsventil. Sikkert billig på Biltema det óg.

Redigert av laurids (28/05/2015 09:12)

Topp
#1964557 - 28/05/2015 09:35 Re: Trykkluftkompressor - problem med trykkbryter [Re: mroek]
mroek Offline
Veteran

Nei, det er ikke sikkerhetsventilen. Problemet er nok relatert til ventilen nederst/nærmest i bildet (inni den sylindriske delen der rør og slange møtes). Dette er en fjærbelastet (sylindrisk) gummikloss som skal sørge for å stenge mot selve kompressorblokken (altså stenge mellom røret som går til venstre i bildet og tanken). Tror hensikten er at den skal fjerne mottrykket slik at motoren skal klare å dra i gang igjen.

Denne gummiklossen er en ganske tight fit i huset sitt, så når jeg trykker den inn så siger den bare sakte ut igjen (fjæren er ikke veldig kraftig). Jeg tipper denne skulle løpt lettere, men vanskelig å se hvordan det enkelt kan ordnes.

Topp
#1964603 - 28/05/2015 11:00 Re: Trykkluftkompressor - problem med trykkbryter [Re: mroek]
mroek Offline
Veteran

Og dette var problemet. Jeg la inn en ekstra fjær i denne ventilen, og da funker det perfekt. Case closed!

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå