Side 3 av 3 < 1 2 3
Muligheter
#1959461 - 15/05/2015 22:07 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
front biker Offline
Besatt

Sted: Oslo/St.hanshaugen
hei Ripen-gutt. Skjønner goidt at du føler deg litt satt ut og at du går til ts-forumet for råd om hva som er dine rettigheter. Her pleier man å få råd om det meste av medsyklister som vil hverandre godt.

Jeg reagerer derfor sterkt på at du blir trakassert av en av dine medforumister. En som slenger ut av seg "bortskjemt", "tyner arbeidsgiver" med mer, må ha manglende evner på flere områder. Burde vært stoppet av moderator. Ikke hør på sånt.

Jeg kjenner deg som en positiv, flott og grepa kar.. Dette ordner seg. Jeg har ansatt 50-60 personer i min yrkeskarriere, Hadde du vært i søknadsbunken, hadde jeg funnet en jobb som passet - selv om du ikke passet i jobben du søkte på!

Topp
#1959500 - 16/05/2015 01:47 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
Hvilepuls Offline
Besatt

Det er både sårt og vanskelig å komme med generelle råd som er kritisk vinklet, spesielt hvis en selv føler at de generelle rådene ikke passer på situasjonen og at en er urettferdig behandlet. Been there.

Jeg vil tippe at det er mange sjefer på terrengsykling.no som drar med seg sine kjepphester fra andre enden av bordet, og endelig finner en anledning til å kvitte seg med litt frustrasjon over arbeids-stock-en her på berget. "Der fikk du som fortjent, din late faen." "Kanskje du burde vært litt flinkere til å jobbe, og litt mindre flink til å kreve alle ukene med ferie sammenhengende i juli" etc etc (Det ER mange stå-på-krava folk som ikke akkurat kompenserer med arbeidsinnsats...) Det bruker å være sånn i diskusjoner, og det kan slå litt feil ut.

Men det er mye riktig i hva mtbmaniac skriver her. Om Roy lett får en ny jobb, så er det flotters, men det er enda flottere om skulle være noe å lære her, som kan gjøre at dette ikke skjer igjen. Det er synd om bagasje bare blir en byrde, når det også kan bli visdom. Det går ikke bare på person, det går også på hva slags jobber man velger og tryggheten som ligger i typen jobb man har valgt.

Jeg har hatt mange svake ledere, som velger minste motstands vei. Jeg startet en tråd da jeg fikk sparken med en story umiddelbart forut om en røntgenoverlege som hadde nektet meg å få tatt et vanlig røntgenbilde, og dette resulterte i en kontrovers hvor jeg var syrlig og sarkastisk.

Det letteste for sjefen min var å kvitte seg med meg, fordi dette var et lite drittsykehus hvor det ikke akkurat vrimler av folk som vil jobbe som overleger på røntgen, men hvor det vrimler av folk som gladelig vil suge alle for å få sjanse til å bli ortoped.

Jeg er oppgitt over dette, både fordi det viste seg at røntgenlegen tok feil, og jeg hadde hatt rett, samt at poliklinikker rundt omkring i landet vil krasje, dersom røntgenlegene skal gjøre seg viktige og kreve tillatelse for helt vanlige rutinebilder. Jeg mener fortsatt den dag i dag at denne røntgendama er ei drittkjerring, at sjefen er dust, og at folk er idioter som aksepterer systemer som lar slike klovner få regjere.

Men jeg har også skjønt at jeg kunne ha tilnærmet meg problemet annerledes, og fått i pose og sekk, dersom jeg hadde vært flinkere til å holde hodet kaldt, blitt mindre provosert, tenkt meg litt bedre om, og rent taktisk ikke diskutert, men latt sjefen ordne opp. Hadde jeg ikke vært så jævla sosialt inkompetent, så ville jeg nok vært overlege per idag. Det har fint lite hjulpet meg å bitche over verden og hvor jævlig den er på terrengsykkel.no. Man får lite sympati, man får ikke noen forandring, heller ikke en ny jobb. Men med små justeringer kan man kanskje holde på neste. Sånn HELT GENERELT Roy, in case du er perfekt, og arbeidsgiveren din har røyket sokker for å ikke la deg være den siste til å forlate skuta.

Vel gudd løkk, og se det positive i at du kan få litt time out mellom jobber til å sykle og kose deg.

Topp
#1959507 - 16/05/2015 08:11 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
Ripen Offline
Søk hjelp!

Sted: Nesodden
Jeg er ikke perfekt, man kan alltid jobbe hardere osv, men mine selgerevner og min arbeidsinnsats lar jeg først og fremst mine kunder, arbeidsgivere og kollegaer uttale seg om, og dernest de som kjenner meg som person.
Føler ikke noe behov for å utbrodere noe mer her utover at jeg føler meg trygg på at jeg får gode referanser.

Takker for alle lykkeønskninger og innspill, det blir flere intervjuer allerede til uka så dette går seg nok til. ICON_SMILE

Topp
#1959522 - 16/05/2015 09:06 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Hvilepuls]
tmork Offline
Lilloman

Sted: "ut i vår hage" - Lillo
Sitat: Hvilepuls

Men jeg har også skjønt at jeg kunne ha tilnærmet meg problemet annerledes, og fått i pose og sekk, dersom jeg hadde vært flinkere til å holde hodet kaldt, blitt mindre provosert, tenkt meg litt bedre om, og rent taktisk ikke diskutert, men latt sjefen ordne opp. Hadde jeg ikke vært så jævla sosialt inkompetent, så ville jeg nok vært overlege per idag. Det har fint lite hjulpet meg å bitche over verden og hvor jævlig den er på terrengsykkel.no. Man får lite sympati, man får ikke noen forandring, heller ikke en ny jobb. Men med små justeringer kan man kanskje holde på neste. Sånn HELT GENERELT Roy, in case du er perfekt, og arbeidsgiveren din har røyket sokker for å ikke la deg være den siste til å forlate skuta.

Et av de vanskeligste "fagene" er kommunikasjon.

Topp
#1959524 - 16/05/2015 09:09 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
tmork Offline
Lilloman

Sted: "ut i vår hage" - Lillo
Sitat: Ripen

Takker for alle lykkeønskninger og innspill, det blir flere intervjuer allerede til uka så dette går seg nok til. ICON_SMILE

Som en landsens gutt synes jeg du skal begynne å selge traktorer - da helst MF! :-)

Lykke til med intervjuene!

Topp
#1959525 - 16/05/2015 09:13 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
sanouka Offline
Besatt

Sted: Hringariki/Oslo/Blide Sørland
Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvilken vei trådene her inne kan finne på å gå
Her har vi en kar som har blitt sagt opp og som naturlig nok etter en litt for rask oppsigelsesprosess lurer på om han har fått det som han har krav og rett på som arbeidstaker også ender det opp med gode råd om hvordan han må agere for ikke å få sparken neste gang. En avskjedigelse altså sparken må følge andre retningslinjer og hvis man søker jobber hvor fremtidig arbeidsgiver mener man har gått over streken ved å rådføre seg her på forumet ang fremgangsmåten til sin tidligere når man plutselig står i skiten så er man rimelig paranoid. Ikke uvanlig å gå fort ved oppsigelse. Det er vel faktisk det foretrukne og er vel bare i det offentlige de velger å.beholde ansatte som mentalt har sluttet, men som lønnsslave så burde man kunne forvente at arbeidsgiver ikke gjør en kjip situasjon verre.

Topp
#1959528 - 16/05/2015 09:22 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettighete... [Re: Boas]
HeavyDude Offline
Besatt

Sted: Kongsvinger
Sitat: Boas
Sitat: HeavyDude
Sitat: HNK
En annen problemstilling: dersom Ripen får jobb imorgen, vil han likevel motta lønn fra tidligere arbeidsgiver? (Altså at han får lønn x 2)

Ja, når hans nåværende arbeidsgiver har sagt han opp og samtidig fritatt han for arbeidsplikten, vil han i tre måneder ( mens han mottar lønn under oppsigelsestiden) kunne opparbeide lønn fra to arbeidsgivere. Med unntak av eventuell ferieavvikling i denne perioden. Da vil han ikke motta lønn ( egentlig feriepenger) fra ny arbeidsgiver)

Han vil vel få penger selv om han avvikler ferie på den andre jobben? Man kan jo ta en ekstrajobb i ferien i alle tilfeller?

Han vil jo ikke få lønn fra sin nye arbeidsgiver når han tar ut ferie i 2015, fordi han ikke har tjent opp feriepenger der. Men han vil jo ha feriepengene fra sin gamle arbeidsgiver til å dekke opp for det inntektstapet. (Hvis han går opp i lønn i den nye jobben, vil feriepengene fra tidligere jobb med lavere lønn ikke dekke inntektstapet fullt ut).

Topp
#1959529 - 16/05/2015 09:27 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: front biker]
HeavyDude Offline
Besatt

Sitat: front biker
hei Ripen-gutt. Skjønner goidt at du føler deg litt satt ut og at du går til ts-forumet for råd om hva som er dine rettigheter. Her pleier man å få råd om det meste av medsyklister som vil hverandre godt.

Jeg reagerer derfor sterkt på at du blir trakassert av en av dine medforumister. En som slenger ut av seg "bortskjemt", "tyner arbeidsgiver" med mer, må ha manglende evner på flere områder. Burde vært stoppet av moderator. Ikke hør på sånt.

Jeg kjenner deg som en positiv, flott og grepa kar.. Dette ordner seg. Jeg har ansatt 50-60 personer i min yrkeskarriere, Hadde du vært i søknadsbunken, hadde jeg funnet en jobb som passet - selv om du ikke passet i jobben du søkte på!

+1 . Ikke bry deg om usaklig vissvass fra de som føler mest å tråkke på fremfor å hjelpe deg i din situasjon.

Topp
#1959539 - 16/05/2015 09:53 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Hvilepuls]
laurids Offline
Entusiast

...
Men jeg har også skjønt at jeg kunne ha tilnærmet meg problemet annerledes, og fått i pose og sekk, dersom jeg hadde vært flinkere til å holde hodet kaldt, blitt mindre provosert, tenkt meg litt bedre om, og rent taktisk ikke diskutert, men latt sjefen ordne opp.

Bra, gutt. Du begynner å mestre spillet.
/J

Topp
#1959569 - 16/05/2015 12:22 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: laurids]
sanouka Offline
Besatt

Sted: Hringariki/Oslo/Blide Sørland
Sitat: laurids
...
Men jeg har også skjønt at jeg kunne ha tilnærmet meg problemet annerledes, og fått i pose og sekk, dersom jeg hadde vært flinkere til å holde hodet kaldt, blitt mindre provosert, tenkt meg litt bedre om, og rent taktisk ikke diskutert, men latt sjefen ordne opp.

Bra, gutt. Du begynner å mestre spillet.
/J

Best å gå for den blå pillen........

Topp
#1959777 - 16/05/2015 23:07 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Hvilepuls]
grr Offline
Ivrig

Jeg vil tippe at det er mange sjefer på terrengsykling.no som drar med seg sine kjepphester fra andre enden av bordet, og endelig finner en anledning til å kvitte seg med litt frustrasjon over arbeids-stock-en her på berget. "Der fikk du som fortjent, din late faen." "Kanskje du burde vært litt flinkere til å jobbe, og litt mindre flink til å kreve alle ukene med ferie sammenhengende i juli" etc etc (Det ER mange stå-på-krava folk som ikke akkurat kompenserer med arbeidsinnsats...) Det bruker å være sånn i diskusjoner, og det kan slå litt feil ut.

DESSVERRE så er det mange ganger de som lager MEST lurveleven og fagforeninger og fandens oldemor som har gjort en dårligst innsats og ikke har gjort seg fortjent til jobben, og det er helt klart en årsak til frustrasjon hos mange ledere. Når det er sagt, så oppfattet på ingen måte jeg at Ripen gikk i denne kategorien, dette opplevdes for meg som en berettiget bekymring/undring over ryddighet i prosessen.

Ellers viktig å huske på at oppsigelser mange ganger ikke handler om innsats eller kompetanse.

Topp
#1959809 - 17/05/2015 00:32 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: grr]
HeavyDude Offline
Besatt

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Har man en ryddig prosess, med tydelige kriterier, så er min erfaring at dette til syvende og sist går bra,,dvs at man skjønner og aksepterer kriteriene for utvelgelsene.

Topp
#1960825 - 19/05/2015 15:54 Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: HNK]
Den glade amatør Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Jeg reagerer litt på det samme som HeavyDude: ting har gått jævlig fort her.
Jeg skal ikke spekulere i avskjed eller oppsigelse, men i slike situasjoner syns jeg det er rart at arbeidsgiver fritar den oppsagte fra alle oppgaver umiddelbart men gir lønn i 3 mnd.
Dette med lønn er jo lovfestet, så den er grei. Men jeg regner med ingen ny skal ansettes i stedet, så i og for seg kunne de oppsagte like gjerne jobbet tiden ut.

Akkurat det med å bli fritatt for arbeidsplikten er faktisk ganske vanlig. Ofte er det en belastning for bedriften å ha en surmulende, snurt, sint eller trist ansatt gående på arbeidsplassen i 3+ mnd. I en rekke yyrker/jobber e.l hvor den ansatte er mye ute blant kunder, og kanskje er bedriftens eneste "front" mot resten av verden, så er det -mye- å tape på å ha en ansatt "jobbende" ICON_SMILE Jeg aner ikke om det er tilfellet i denne saken, men som sagt, det er ikke uvanlig at det skjer jeanclaude

Redigert av Den glade amatør (19/05/2015 15:54)

Topp
#1961259 - 20/05/2015 13:26 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Den glade amatør]
Dexter Offline
Ivrig

Sitat: Den glade amatør
Jeg reagerer litt på det samme som HeavyDude: ting har gått jævlig fort her.
Jeg skal ikke spekulere i avskjed eller oppsigelse, men i slike situasjoner syns jeg det er rart at arbeidsgiver fritar den oppsagte fra alle oppgaver umiddelbart men gir lønn i 3 mnd.
Dette med lønn er jo lovfestet, så den er grei. Men jeg regner med ingen ny skal ansettes i stedet, så i og for seg kunne de oppsagte like gjerne jobbet tiden ut.

Akkurat det med å bli fritatt for arbeidsplikten er faktisk ganske vanlig. Ofte er det en belastning for bedriften å ha en surmulende, snurt, sint eller trist ansatt gående på arbeidsplassen i 3+ mnd. I en rekke yyrker/jobber e.l hvor den ansatte er mye ute blant kunder, og kanskje er bedriftens eneste "front" mot resten av verden, så er det -mye- å tape på å ha en ansatt "jobbende" ICON_SMILE Jeg aner ikke om det er tilfellet i denne saken, men som sagt, det er ikke uvanlig at det skjer jeanclaude

Har vel også noe meg at bedriften ikke ønsker at selgeren skal dra med seg kundene over til ny arbeidsgiver.

Topp
#1964288 - 27/05/2015 17:23 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
Initium Offline
Avhengig

Sted: Hakadal
Jeg blir flaut berørt, at noen i det hele tatt kan INSINUERE at man er kravstor fordi man sjekker rettighetene sine, er helt hinsides.

Lykke til, du er som meg tross alt heldig som har en kone med fast, sikker inntekt. ( min sitter på nabokontoret til din )
Da sulter man iaf ikke ihel, selv om tidene kommer til å være beintøffe for mange framover...

Topp
#1964779 - 28/05/2015 15:03 Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen]
Christian Offline
Uflaks

Sted: Her!
Jeg vet sånn ca hvordan du har det, jeg ble permittert da .com-festen tok slutt, og håper det går bra med deg, tross alt.

Det beste rådet mitt er: kontakt en god advokat, gjerne sammen med kollegaen din, hvis sakene er like. Sannsynligvis er dette banalt enkelt for noen med erfaring. Det er også en del formaliteter som skal følges temmelig nøye, ellers går det i arbeidstagers favør. Det er arbeidsgiver som er den profesjonelle parten, og som har ansvaret for å gjøre alt korrekt.

For meg, som bare har fem vekktall "juss for realister", virker det urimelig at arbeidsgiver ikke dekker telefon, etc hvis dette har vært en del av lønnen. Her er det god grunn til å undersøke om arbeidsgiver gjør det riktige, og kanskje er dette alene nok til å dekke advokatutgiftene.

Lykke til!

Topp
Side 3 av 3 < 1 2 3

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå