Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#1711053 - 08/11/2013 20:25 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov]
Saffer Offline
Medlem

Sitat: AllanHov
Hei Haavard og gratulerer med startplass til "The Ultimate triathlon on earth".

Jeg digger temposykkel og er ikke i tvil om at en korrekt innstilt temposykkel (eller racer m clip on) er raskere enn en racer selv med så mange høydemeter som Norseman-løypa har. Alle de beste i årets Norseman hadde temposykkel etter det jeg kunne se. Det forutsetter selvsagt at du trener på temposykkelen frem mot konkurransen.

Jeg har skrevet mye om triatlon her: http://triallan.com/ultimate-guide-til-triatlon/. Der står det mye om Norseman, svømming, aerodynamikk osv.

Ifjor kjørte Henrik O (og visstnok også Tom R) på ombygde racere. Det vil si at de satte på tempobøyler, skjøv setet forover m.v. Tanken er at det er såpass mange oppoverbakker, såpass mye sidevind og dårlig asfalt i nedoverbakkene at det ville lønne seg med racersykkel.

(For de uinnvidde: Henrik O vant og satte ny rekord, Tom R kom på annenplass. Begge har vunnet tidligere.)

Skulle jeg ha vært med, ville jeg utvilsomt satset på ombygd racersykkel. Dette dels fordi det er racer jeg er vant til, dels fordi jeg er feig i nedoverbakker og liker kontrollen man har med en racersykkel, og dels fordi jeg tror det uansett lønner seg.

At mange av de beste bruker temposykkel kan også være vanesak. De driver tross alt med triatlon fra før, og de aller fleste triatlonkonkurranser er flate og temposykkelvennlige.

Redigert av Saffer (08/11/2013 20:30)

Topp
#1711101 - 09/11/2013 00:11 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
AllanHov Offline
Avhengig

Her må vi legge noen premisser til grunn før diskusjonen mellom racer og temposykkel kommer helt skeivt ut.

Unøyansert kan vi si at 80 % av den total aerodynamiske motstanden kommer fra rytteren og det resterende fra hjul, ramme, styret etc. Det er derfor sittestillingen som er avgjørende for om aerodynamikken er god eller ikke, og ikke om du har racer eller temposykkel, høyprofil eller lavprofilshjul.

Om du har en temposykkel eller racer med clip-on er av liten betydning så lenge sittestillingen er den samme. Det er selvsagt mulig å ha en dårlig aerodynamisk sittestilling på tempo og en relativt god aerodynamisk sittestilling på en racer, men da har du en særs dårlig sittestilling på temposykkelen. For meg utgjorde den aerodynamiske ulempen med racersykkel uten clip-on ca. 30 % av den totale aerodynamikk som utgjør ca. 18 min dårligere sykkeltid.

Henrik O syklet med en Specialized Venge med tempostyret i fjor og foruten om rammen isolert sett (aerodynamisk sådan) så var det lite annet som minnet om en racersykkel. Det er ikke usannsynlig at Henrik O hadde like gode aerodyanmikk på sin Venge som han når har på sin Giant Trinity (temposykkel).

Tempo, racer med tempostyre eller racer med clip-on er derfor noe jeg sidestiller siden du kan få tilnærmet like god aerodynamikk på alle løsningene. En ren racer derimot taper du tid på, også på Norseman. Det er ikke så mange og lange oppoverbakker at klatreegenskapene er viktige og nedkjøringene er ikke tekniske nok til at det går raskere med en racer.

Aerodynamikk er selvsagt ikke alt og komfort og evnen til å produsere mye watt over tid er en faktor som må taes med i regnestykket. I midt tilfelle så må jeg trø 60 watt mer i snitt på en racer for å kompensere for den økte aerodynamiske motstanden.

Topp
#1711119 - 09/11/2013 05:32 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
AllanHov Offline
Avhengig

Når det gjelder min utstyrsanbefalingen til Håvard så er det avhengig av ambisjonsnivå og hvor mye penger du ønsker å legge i det.

Du kommer i grunn langt med å hive på noen racerdekk og clip-on på CX-en sammen med tettsittende bekledning for Norseman-forhold og en passende aerohjelm/aero landeveishjelm.

Om du likevel skal kjøpe sykkel så ville jeg definitivt valgt en temposykkel såfremt du ikke skal være med på sykkelritt i tillegg. Det er mye bra og billig å få på bruktmarkedet, og så lenge passformen er god så trenger ikke det andre utstyret å være så fancy. Hvis du kan leie en temposykkel fra nå og frem til august så høres det veldig lurt ut. Da har du god tid til tilpasning og tilvenning.

Når det gjelder våtdrakt så vil jeg anbefale den drakten som passer deg. Passform er det aller viktigste så kjøp av våtdrakt på nettet er et lite sjansespill. Nå er jeg sponset av våtdraktprodusenten HUUB og de har supre våtdrakter i hele prissegmentet. De er den eneste våtdraktprodusenten med differensiert oppdrift i draktene (mer oppdrift i beina fremfor brystet) som passer for de uten svømmebakgrunn. Våtdraktene heter da 3:5 og nybegynnerdraktene heter Aegis. http://huubdesign.com/collections/wetsuits/products/aegis. Ryktene sier at HUUB skal selges på Oslo Sportslager til neste år så da er det mulig å teste før kjøp ICON_SMILE Nøyaktig hva prisen blir vet jeg ikke, men tipper ca. 2200 kr for Aegis.

Topp
#1711123 - 09/11/2013 07:06 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
Blafreræva Offline
Norseman

Sted: Drammen
Her må jeg si meg enig med Allan (og han kan mye om temaet). Jeg vil også anbefale temposykkel så lenge du finner en komfortabel stilling og får mye tid på den. Men det er selvsagt ikke et "møst", og det er fult mulig å sette gode sykkeltider med vanlig racer med clip-on også. I bakkene i en slik konkurranse kjører man mer kontrollert enn å kjørere raskest fra bunn til topp, så forskjellen på tempo og racer blir mindre i bakkene her enn hvis man tester hvor fort man kan sykle en enkelt bakke. Selv kjørte jeg racer med clip-on i 2007 og tri-/temposykkel i 2012.

BTW: Tom Remman kjørte tri-/temposykkel i fjor og han ble nr 3;-)

Topp
#1711140 - 09/11/2013 09:09 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: Blafreræva]
hinault Offline
Ringrev

Sted: Bærgen
Sitat: Blafreræva
I bakkene i en slik konkurranse kjører man mer kontrollert enn å kjørere raskest fra bunn til topp, så forskjellen på tempo og racer blir mindre i bakkene her enn hvis man tester hvor fort man kan sykle en enkelt bakke.

Tror vi er alle ganske enige om at det er lite forskjell oppover for de aller fleste men nedover derimot...

Red. : siden jeg ser at jeg blir kraftig misforstått under må jeg utdype litt.

På lange, bratte og tekniske nedoverbakker vil de aller fleste miste mye tid og krefter på en temposykkel ( sannsynligvis mye mer enn hva de kunne evt. ha spart oppover).

Redigert av hinault (09/11/2013 17:18)

Topp
#1711147 - 09/11/2013 09:36 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm

Henrik O syklet med en Specialized Venge med tempostyret i fjor og foruten om rammen isolert sett (aerodynamisk sådan) så var det lite annet som minnet om en racersykkel. Det er ikke usannsynlig at Henrik O hadde like gode aerodyanmikk på sin Venge som han når har på sin Giant Trinity (temposykkel).

Men venge er fortsatt en landeveissykkel uansett hvordan du vrir og vender på det. ;-)

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1711194 - 09/11/2013 12:02 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: hinault]
Saffer Offline
Medlem

Her var det mange bra innspill. ICON_SMILE

Sitat: hinault
Sitat: Blafreræva
I bakkene i en slik konkurranse kjører man mer kontrollert enn å kjørere raskest fra bunn til topp, så forskjellen på tempo og racer blir mindre i bakkene her enn hvis man tester hvor fort man kan sykle en enkelt bakke.

Tror vi er alle ganske enige om at det er lite forskjell oppover for de aller fleste men nedover derimot...

Det er dette vi er uenige om. Detr er forskjell både oppover og nedover.

Sammenligner vi en racer med clip-on og en tempo/trisykkel blir min antagelse som følger:

- Raceren med clip-on vil ha bedre klatreegenskaper enn temposykkelen
- Temposykkelen vil antageligvis være bedre på de flate strekningene og der det er slakt oppover/nedover. Dette fordi sittestillingen antageligvis gir mer watt enn på en racer med clip on. Grunnen er at en racer med clip-on blir et kompromiss: setter man sittestillingen til å bli like aero som en temposykkel blir vinkelen mellom overkropp og bena ugunstig. Hvis man derimot satser på en gunstigere vinkel er det vanskeligere å bli like aero som på en temposykkel. Men alt dette avhenger naturligvis av selve sykkelen og hvor mye man vil og kan justere setet i horisontalretningen.

Det blir en trade-off. På AXTRI der det nesten kun går bratt opp og ned vil det lønne seg med racersykkel. På Norseman blir det en vurdering av om det er såpass mange lange og bratte bakker til at man velger en racersykkel med clip-on - og hvor mye man prøver (og ikke minst lykkes med) å tilpasse sykkelen/sittestillingen.

Jeg mener at det er såpass mange og lange bakker i Norseman at det vil lønne seg med en tilpasset racer med clip-on. Men det avhenger naturligvis av om man finner riktig sittestilling. Dessuten synes jeg det vil være ubehagelig å sitte 'i aero' på en temposykkelen i mange av nedoverbakkene - det vil si ikke ha hendene på bremsene til enhver tid. På en racer kan man ha en ganske ok aeroposisjon mens man har hendene på bremsene. Dessuten, har man hendene på bremsene og girene samtidig, kan man i større grad øke farten etter svingene. Dette blir naturligvis en subjektiv oppfatning, men jeg tror man kan oppnå samme farten på en racer som på en temposykkel i mange av utforkjøringene.

Det enkleste er kanskje å velge en temposykkel, så lenge man synes sittestillingen er ok. Har man derimot en racersykkel fra før av kan man kanskje eksperimentere litt før man kjøper en temposykkel.

Redigert av Saffer (09/11/2013 12:12)

Topp
#1711238 - 09/11/2013 15:21 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: Saffer]
helomoto Offline
Avhengig

Sted: Asker/Oslo/Larvik
Sitat: Saffer

Av ren nysgjerrighet, hvilke egenskaper ved raceren er det som gir den bedre klatreegenskaper enn temposykkelen?

Argumentene jeg umiddelbart ser er vekt og setevinkel. Det er mulig å bygge temposykkel som nærmer seg 6.8, så vektforskjellen anser jeg som uvesentlig.

Etter et ikke-uttømmende søk fant jeg et par studier som har sett på sammenhengen mellom setevinkel og sykkelprestasjon ved submaksimal intensitet, som omtrent er definisjonen av langdistansetriatlon. Den ene studien (Price & Donne, 1997) konkluderer med bedre effektivitet målt ved lavere Vo2/kg/min og lavere HR ved 200 watt (typisk middelmådig langdistansetriatlet) ved brattere setevinkel (80 < 74 < 68). Heil et al fant jeg bare abstractet til, men det ser ut til at de konkluderer ganske likt. Det ser ikke ut til at de endret plasseringen til styret i noen av studiene, slik at hoftevinkelen ble ganske mye åpnere ved høyere setevinkler. Det gjør det derfor vanskelig å svare på om det er hoftevinkel eller plassering over kranken som er det utslagsgivende her. Mye av grunnen til at man ønsker brattere setevinkel på en temposykkel er så vidt jeg har forstått at man da kan flytte styret ned/frem og bli mer aerodynamisk uten å få en for bratt hofteleddsvinkel. Andre årsaker, som at man kanskje sparer løpebeina i større grad kan jeg ikke uttale meg om, men det er mulig at det er noe her også..

Heil, D. P., Wilcox, A. R., & Quinn, C. M. (1995). Cardiorespiratory responses to seat-tube angle variation during steady-state cycling. Medicine and science in sports and exercise, 27(5), 730–735.

Price, D., & Donne, B. (1997). Effect of variation in seat tube angle at different seat heights on submaximal cycling performance in man. Journal of sports sciences, 15(4), 395–402.

Topp
#1711276 - 09/11/2013 17:21 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: Saffer]
Erlend L Offline
Veteran

Sted: Hobøl
På AXTRI der det nesten kun går bratt opp og ned vil det lønne seg med racersykkel.
Det var også min vurdering. Jeg har både racer og tur-temposykkel og valgte raceren (uten tempobøyle) for Axtri; jeg klatrer bedre på racer enn på temposykkel.

Topp
#1711355 - 09/11/2013 21:39 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: AllanHov]
haavardhun Offline
Veteran

Sted: Ammerud, Lillogrenda
Når det gjelder min utstyrsanbefalingen til Håvard så er det avhengig av ambisjonsnivå og hvor mye penger du ønsker å legge i det.

Du kommer i grunn langt med å hive på noen racerdekk og clip-on på CX-en sammen med tettsittende bekledning for Norseman-forhold og en passende aerohjelm/aero landeveishjelm.

Om du likevel skal kjøpe sykkel så ville jeg definitivt valgt en temposykkel såfremt du ikke skal være med på sykkelritt i tillegg. Det er mye bra og billig å få på bruktmarkedet, og så lenge passformen er god så trenger ikke det andre utstyret å være så fancy. Hvis du kan leie en temposykkel fra nå og frem til august så høres det veldig lurt ut. Da har du god tid til tilpasning og tilvenning.

Når det gjelder våtdrakt så vil jeg anbefale den drakten som passer deg. Passform er det aller viktigste så kjøp av våtdrakt på nettet er et lite sjansespill. Nå er jeg sponset av våtdraktprodusenten HUUB og de har supre våtdrakter i hele prissegmentet. De er den eneste våtdraktprodusenten med differensiert oppdrift i draktene (mer oppdrift i beina fremfor brystet) som passer for de uten svømmebakgrunn. Våtdraktene heter da 3:5 og nybegynnerdraktene heter Aegis. http://huubdesign.com/collections/wetsuits/products/aegis. Ryktene sier at HUUB skal selges på Oslo Sportslager til neste år så da er det mulig å teste før kjøp ICON_SMILE Nøyaktig hva prisen blir vet jeg ikke, men tipper ca. 2200 kr for Aegis.

Takk for gode tips:-) hvordan opplever du størrelsen? Største drakta her XL passer for intil 195 høy og 95kg. Jeg er 195 høy, 103kg, bør klare å nærme meg 90 til sommern. Går jeg en modell opp til 350pund så skal største modell passe for opp til 2 meter og 95kg pluss, hmmm, valgets kvaler

Topp
#1711408 - 10/11/2013 00:26 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
AllanHov Offline
Avhengig

Sitat: olechr
Men venge er fortsatt en landeveissykkel uansett hvordan du vrir og vender på det. ;-)

En Venge er en landeveisramme, og i kombinasjonen med et tempostyret så er det ingen landeveissykkel i min øyne siden den ikke kan brukes i et landeveissritt. Om en Venge med tempostyre er en landevveissykkel eller ei er i grunn urelevant og vil ikke være et godt argument for at racer er det beste på Norseman.

Poenget mitt er at sittestilling er med svært god margin det aller viktigste for den totale aerodynamikken som udiskutabelt er en svært viktig faktor for prestasjonen på Norseman og andre triatlonkonkurranser. Etter det jeg har sett så er det mulig å få en biomekanisk god og aerodynamisk sittestilling både på temposykkel og racer m clip-on (noen racere nok bedre egnet enn andre med tanke på muligheten for å få sete langt nok frem). Den samme muligheten har du ikke på en racer. Husk at en temposykkel ikke automatisk er mindre komfortabel enn en racer, men hvis du går fra en godt innarbeidet sittestilling på raceren til en svært aggressiv sittestilling på tempo så blir det selvsagt ukomfortabelt.

Det er langt ifra gitt at en racer alltid er bedre på nedkjøring enn temposykkel. Så lenge nedkjøringen ikke er teknisk (som den ikke er på Norseman) så vil temposykkel være raskere også der. Etter min mening er derfor temposykkel eller clip-on med racer et betydelig raskere valg på Norseman enn en racer.

Nedenfor ser du bildet av 2 x verdensmester Tim DeBoom og hans sykkel da han vant Norseman 2011.

Topp
#1711410 - 10/11/2013 00:33 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
AllanHov Offline
Avhengig

Sitat: haavardhun
Takk for gode tips:-) hvordan opplever du størrelsen? Største drakta her XL passer for intil 195 høy og 95kg. Jeg er 195 høy, 103kg, bør klare å nærme meg 90 til sommern. Går jeg en modell opp til 350pund så skal største modell passe for opp til 2 meter og 95kg pluss, hmmm, valgets kvaler

Jeg er rimelig sikker på at drakten vil passe høydemessig. Selv er jeg 180 og prøvde en Agies i str. M (som går opp til 179 cm) og det gikk helt fint. Med tanke på vekten så er draktene rimelig fleksible og du vil nok få plass, men hvor trang den vil føles ut er vanskelig å si. Det aller beste er uten tvil å teste drakten først. Om du skal kjøpe den usett så ville jeg sendt en mail til triatlet og importør Rasmus Henning (rh@trinordic.nu) som er HUUB-eksperten i Skandinavia.

Topp
#1711417 - 10/11/2013 01:42 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: helomoto]
Saffer Offline
Medlem

Sitat: helomoto

Av ren nysgjerrighet, hvilke egenskaper ved raceren er det som gir den bedre klatreegenskaper enn temposykkelen?

Argumentene jeg umiddelbart ser er vekt og setevinkel. Det er mulig å bygge temposykkel som nærmer seg 6.8, så vektforskjellen anser jeg som uvesentlig.

Etter et ikke-uttømmende søk fant jeg et par studier som har sett på sammenhengen mellom setevinkel og sykkelprestasjon ved submaksimal intensitet, som omtrent er definisjonen av langdistansetriatlon. Den ene studien (Price & Donne, 1997) konkluderer med bedre effektivitet målt ved lavere Vo2/kg/min og lavere HR ved 200 watt (typisk middelmådig langdistansetriatlet) ved brattere setevinkel (80 < 74 < 68). Heil et al fant jeg bare abstractet til, men det ser ut til at de konkluderer ganske likt. Det ser ikke ut til at de endret plasseringen til styret i noen av studiene, slik at hoftevinkelen ble ganske mye åpnere ved høyere setevinkler. Det gjør det derfor vanskelig å svare på om det er hoftevinkel eller plassering over kranken som er det utslagsgivende her. Mye av grunnen til at man ønsker brattere setevinkel på en temposykkel er så vidt jeg har forstått at man da kan flytte styret ned/frem og bli mer aerodynamisk uten å få en for bratt hofteleddsvinkel. Andre årsaker, som at man kanskje sparer løpebeina i større grad kan jeg ikke uttale meg om, men det er mulig at det er noe her også..

Heil, D. P., Wilcox, A. R., & Quinn, C. M. (1995). Cardiorespiratory responses to seat-tube angle variation during steady-state cycling. Medicine and science in sports and exercise, 27(5), 730–735.

Price, D., & Donne, B. (1997). Effect of variation in seat tube angle at different seat heights on submaximal cycling performance in man. Journal of sports sciences, 15(4), 395–402.

Nå er ikke jeg noe ekspert, men jeg mener det er kombinasjonen sitteposisjon og plassering av sete ift pedalene. Opplegget på racersykler er mer effektivt i oppoverbakkene enn hvis man sykler på en temposykkel.

Studiene du nevner er antageligvis basert på vanlig sykling, altså hovedsaklig flat vei. Resultatet er for så vidt 'riktig'. Temposykkel er raskest på flat vei (og nesten alt annet også bortsett fra bratt oppover og teknisk nedover). ICON_SMILE

Topp
#1711430 - 10/11/2013 08:25 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
Erlend L Offline
Veteran

Sitat: haavardhun
En våtdrakt skal være trang - når du har problemer med å få den på deg i prøverommet er du antakelig på riktig vei.

Topp
#1711886 - 11/11/2013 11:19 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
BananJan Offline
Entusiast

Sted: Stavanger
Jeg var og en av de få som fikk plass til neste år. Har både tempo og landeveissykkel, men tror jeg kommer til å bruke landeveissykkelen på Norseman.
Har ikke trent nok på temposykkel til å holde ut 180KM (200, hvis svømmedistansen blir flyttet, som i 2011)
Ser frem til å treffe deg i Eidfjord, jeg stiller selvfølgelig i Blodsmak Sportsklubb farger...

Topp
#1711952 - 11/11/2013 13:10 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
alfred Offline
Ivrig

Vel, selvsagt må en trene mye på den sykkelen en skal bruke. Ellers kan løypa beskrives omtrent slik - etter min hukommelse:
- ca 20km flatt (aerodynamikk viktigst)
- ca 10km jevn/bratt stigning (klatring, aerodynamikk betyr lite)
- ca 60km slakt opp/ned Vøringsfoss-Geilo (aerodynamikk viktigst)
- kort bratt bakke (klatring, aerodynamikk betyr lite)
- Utforbakke, enkel teknisk (aerodynamikk viktigst)
- kort bratt bakke (klatring, aerodynamikk betyr lite)
- Flatt + lang utforbakke (10-15km) (aerodynamikk viktigst)
- Lang og tildels bratt motbakke, 8km Imingefjell (klatring, aerodynamikk betyr lite)
- De siste milene flatt + slakt utfor, m/et par tekniske svinger (aerodynamikk viktigst)

Så lenge en har en temposykkel som en er fortrolig med, og er vant med å ligge i bøylen i høy fart nedover bør valget være enkelt. (Dessuten, er temposykkelen stiv nok bak, og sete/styre innstilt for variert terreng, er det minimale forskjeller i hastighet i klatringer).

Topp
#1711974 - 11/11/2013 13:40 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: BananJan]
helomoto Offline
Avhengig

Sted: Asker/Oslo/Larvik
Sitat: BananJan
jeg stiller selvfølgelig i Blodsmak Sportsklubb farger...

Flott at Blodsmak er representert i 2014 også!

Angående tempo eller racer, så er jeg ikke i tvil om at jeg vil velge temposykkel dersom jeg får gjøre Norseman igjen. Det kan være svært mye forskjellig vær underveis, og det var temmelig "friskt" vær på sykkeletappen i år, tidvis 15-20 m/s vind og høljregn. Det aller verste været møtte mange på toppen av imingfjellplatået. Etter 15 mil og 3k høydemeter ser jeg frem til å cruise over platået og trille ned til T2 for å jogge litt. Men neida. I stedet blir jeg møtt av en vegg bestående av den seigeste/våteste/tyngste siruplufta som kommer mot meg i sikkert hundre km/h. Jeg lå i tempobøylen og gjorde meg så liten som mulig, og tråkket det jeg klarte i 34/25 i noe som føltes som en liten evighet... Småflaut, vondt og skrekkelig gøy, men jeg hadde virkelig hatet livet mitt uten tempostyre/hjelm.

Redigert av helomoto (11/11/2013 13:41)

Topp
#1712009 - 11/11/2013 14:21 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
ole-m Offline
Tørr bak øra

Mange som tror at en temposykkel går nevneverdig saktere i motbakker enn en vanlig racer. Min egen erfaring etter fjorårets lange vinter på rulle er som følger:

I "oppreist" posisjon på temposykkel, dvs ikke i aeorposisjon, tråkker jeg like mye watt som i vanlig posisjon på racer/terrengsykkel. Dette har jeg siden erfart utendørs; jeg sykler like raskt opp bakkene på temposykkelen som på en racer. Merk: sitter litt lenger bak på setet i oppreist posisjon. Ut fra dette alene ville jeg valgt temposykkel på norseman. Ikke sikkert det er slik for alle.

Flater:
I aeroposisjon på temposykkel tråkker jeg ca 20watt mindre enn i oppreist posisjon. Stivner kjappere i lårene rett og slett. Dette er et problem, MEN jeg sykler samtidig raskere på flatene allikevel grunnet aerogevinsten.

Nedoverbakker:
Det er nok tryggere å kjøre utfor på en racer. Bedre bremser, mer kontroll o.l. Går det fortere? For min egen del vil jeg si neppe. På de Ironman med bakker jeg har deltatt i (lanzarote, Wales) har det vært bratte utforkjøringer. Jeg pleier å suse forbi ganske mange (pingler?) nedover, selv om jeg er ganske lett. Mange triathleter er forøvrig særdeles lite tekniske på sykkelen.

Det skal også nevnes at høydeforskjellen mellom aerobars'a og bremse/klatreposisjon kan variere og vil ha betydning for kjøreegenskaper o.l.

Topp
#1712124 - 11/11/2013 18:44 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
alfred Offline
Ivrig

Selvsagt ikke direkte sammenlignbart, men på et bakkeritt jeg det ene året deltok på trisykkel, neste år racer, gikk det noe raskere på trisykkelen - også relatert til konkurrentene.
Det er selvsagt mange andre faktorer som kan være årsaken til dette - men det støtter det jeg egentlig vet - min trisykkel, som er innstilt på å sykle i variert terreng er omtrent like rask som raceren oppover. (Og mye raskere nedover og bortover).

Er selvsagt at hvis du ikke har satt opp temposykkelen (sete/styre) for bakker, og heller ikke har trent særlig på den, da vil den ikke funke like bra i bakker - på samme måte som en racer med "feil" setestilling og styre ikke funker bra.

Topp
#1842920 - 23/08/2014 10:16 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
haavardhun Offline
Veteran

Sted: Ammerud, Lillogrenda
Da har norseman vært og jeg har gjennomført :-)

Endte opp med å kjøpe meg en canyon racer med di2 ultegra og aluramme, angrer ikke ett sekund på det, med clip-on bøyle funka det som fjell.

Svømminga var det jeg frykta mest, men det jeg klarte å gjennomføre best. Kjøpte HUUB drakt av Allan Hovda, den funka veldig bra. Gjennomførte svømminga på 1:22 og var i lykkerus da jeg kom til første skiftesone. Var ikke sliten heller og gleda meg til å sykle.

Syklinga gikk stor sett greit, spesielt første halvdel til Geilo var jeg ved good spirits. Knekken kom over Imingfjell med pissregn, kraftig motvind og tykk tåke. Men var flink å holde et jevnt tempo , spiste bra bytta klær etter forhold og prøvde å holde pulsen under 140, vet jo ikke helt hvordan hjertet reagerer på så mange timer i aktivitet. Brukte litt mer tid enn frykta på sykling, ca 9 timer, derav knapt 8 i bevegelse, så jeg kunne med andre ord kutta ned en del på pauser. Men jeg var livredd for å gå i kjelleren, ville prioritere å gjennomføre.

Løpingen var det hardeste. Jeg hadde en tanke om løpe de første 25 flate km, det gikk lett i vasken. Beina "løsna" aldri og det ble tungt. Klarte å holde det gående første 15-17 km, etter det måtte jeg veksle, 200meter gåing, 1km løping, 500 meter gåing osv... Når zombie hill startet var jeg egentlig glad for at det var "lovlig" å gå. Visste jo at svart skjorte var long gone, men jeg var overlykkelig for at jeg kom til å gjennomføre. Resten av turen handlet det bare om å holde bena i bevegelse, noe som er hardt nokk når absolutt ALT gjør vondt. Knappe 7 timer på løpinga var også over skjema, men shit au.

Totaltid ble ca 17:45(!) og jeg ble nr 236 av 261 startende. Veldig godt fornøyd, vi var ikke mange over 100kg på startstreken, jeg veier 105kg selv. Jeg er jo selvfølgelig småbarnspappa i full jobb også.

Gikk på vann, saft, brødskiver med vekselvis kaviar eller nugatti etter hva jeg hadde lyst på. Cola og potetgull mot slutten. Brukte kun én gel, ville ikke utsette kroppen for ukjent næring, og det funka upåklagelig. Ingen kramper/ondter i magen og gikk ikke tom for næring.

Selve arrangementet er helt rått, utrolig gjennomført å bra! Frister til gjentagelse om noen år og noen kilo for å prøve på svart skjorte :-)

Topp
#1842923 - 23/08/2014 10:29 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
Erlend L Offline
Veteran

Gratulerer med ny sykkel og vel gjennomført! Det er ikke mange som har Norseman på sin palmarès.

Nå har du jo fått deg en skikkelig landeveissykkel, da vil jeg anbefale å slenge seg med i noen rene sykkelritt; det er skikkelig artig og muligens litt skremmende; både fordi du sykler i store felt og også fordi de andre sykler skikkelig fort; blodsmak garantert.

Topp
#1843860 - 25/08/2014 08:34 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
BananJan Offline
Entusiast

Vi var ikke langt unna hverandre da, fullførte på ca 17:15.
Hvis du hadde blå tridrakt på deg, så gikk jeg forbi deg i Zombie Hill...
Aner ikke hvor jeg fikk krefter til å øke farten opp den bakken, men sannsynligvis var det for å prøve å komme meg unna supporten min som spilte irriterende musikk for meg ICON_SMILE

Gratulerer med vel gjennomført ICON_SMILE

Topp
#1844051 - 25/08/2014 11:35 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
pharynx Offline
Besatt

Sted: Oslo
BananJan, kommer du med en race rapport etterhvert?

Topp
#1844261 - 25/08/2014 14:17 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: pharynx]
BananJan Offline
Entusiast

Jeg er fryktelig dårlig med race rapport, men kan jo prøve å hakke ned noe etterhvert, men da på blodsmak.no.

Har ikke du og et par du skulle ha skrevet?

Topp
#1844280 - 25/08/2014 14:38 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: haavardhun]
pharynx Offline
Besatt

Næh, mine prestasjoner denne sesongen blekner totalt mot din Norseman-deltagelse. Skal søke selv om 2015-deltagelse og vil gjerne vite så mye som mulig rundt det ICON_SMILE

Topp
#1845351 - 26/08/2014 23:56 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: pharynx]
Gullis Offline
Medlem

For deg som ønsker å vite mest mulig om det, passer det perfekt med treningsturer over vidda i høst. Løypa ligger der

Topp
#1845564 - 27/08/2014 12:00 Re: Låne sykkel til norseman? [Re: Gullis]
pharynx Offline
Besatt

Sitat: Gullis
For deg som ønsker å vite mest mulig om det, passer det perfekt med treningsturer over vidda i høst. Løypa ligger der
Det er allerede planlagt hvis søknaden kommer gjennom nåløyet ICON_WINK

Topp
Side 2 av 2 < 1 2

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå