Muligheter
#1711065 - 08/11/2013 21:06 Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:)
kawa versys Offline
Entusiast

Sted: Bergen
Ja, jer er en landeveissyklist, men etter at en Scale 920 havnet i "stallen" denne uken, hadde jeg meg min første grustur i regn, vind og mørke, og jeg koste meg hele veien:)
Blir nok ingen stisyklist, men helst høst vinterturer på grusstier som avveksling til alle intervall øktene på rulle.
Målet er å forsøke meg på Birken i år, bare for å ha forsøkt "galskapen" som alle snakker om.
Er det noen som har fine grusveier/enkel sti å anbefale i Fanaområdet?
Syklet i kveld over Stendafjellet, hordnesskogen, grinseid, tilbake gjennom golfbanen.

Topp
#1711070 - 08/11/2013 21:26 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: kawa versys]
kennyo Offline
Entusiast

Du må litt lenger unna enn der du har vært, men jeg bruker mye Totland - Frotveit når jeg trener til Birken. På Frotveit kan du også sykle videre i skiløypene (selvsagt ikke når det er skisesong og løypene er preparert ;)).

Den gamle militærveien innerst i Haugsdalen (som du sikkert kjenner fra landevei) som begynner ved snuplassen og stiger opp Brekkedalen er også fin, men hard mot toppen.

Ellers er det en fin men kort rundtur inn turveien ved Myrdalsvatnet fra Totlandsveien, som også kan kombineres med en hard motbakke på grus opp til Totland/Riple. Denne turveien deler seg to ganger etter den lille brua i betong. Første stikryss velger du enten bakken opp til høyre som er denne harde til Totland, eller du holder "hovedveien" rett frem/venstre. I neste kryss bør du velge høyre om du ikke er spesielt teknisk god (jeg gjør i alle fall det). Her velger du retning på rundturen, og det er hvordan trebrua like ved dette krysset kan forseres som avgjøres av valget. Det er nemlig et relativt stort hull med store steiner på "hjemsiden" av brua, og her må du om du kommer ovenfra enten ha god fart og hoppe over (selv klønete meg klarer det ;)), eller gå av. Vær obs på at dette området blir mye brukt av turgåere, men mer befolket enn Hordnesskogen er det ikke.

I samme område kan du også få kjørt deg i "Stego" fra busstoppet på Fjellbirkeland, opp til topps og bratt ned til Sandven/E39, bare husk å ta til høyre i gruskrysset i dumpa, så du ikke kjører opp Orretua, selv om det sikkert også er fint.

Ang. Haugsdalen skal det visstnok også være en avstikker like etter dalen starter (i svingene, skiltet turvei opp til venstre) oppover på grus. Har ikke kjørt den selv, men den skal nok prøves ICON_SMILE

Topp
#1711073 - 08/11/2013 21:51 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: kennyo]
mogens Offline
Besatt

Sitat: kennyo

Ang. Haugsdalen skal det visstnok også være en avstikker like etter dalen starter (i svingene, skiltet turvei opp til venstre) oppover på grus. Har ikke kjørt den selv, men den skal nok prøves ICON_SMILE

Dette er vel starten på ruten til Toro (733 moh.). Grusveien går over i traktorvei, og deretter sti.

Topp
#1711085 - 08/11/2013 22:16 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: kawa versys]
Espen J Offline
Besatt

Sted: Oslo
Sitat: kawa versys

Blir nok ingen stisyklist, men

Dette er berømte ord!

De har en tendens til å følges opp av innkjøp av bredere dekk med mer grep, nytt og bredere styre, tanken om at "flatties, det hadde vært morro å prøve", "i dag dropper jeg bib'en, shorts føles friere!" og "om jeg hadde hatt litt demping bak, DA skulle jeg faenmeg tatt dette cruxet!"

Her i bergensområdet kan jeg vel anbefale 160mm med en gang, da stisykling her ofte er synonymt med topptursykling

ICON_WINK

Topp
#1711727 - 10/11/2013 21:52 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: kawa versys]
turbo Offline
Veteran

Sted: Oslo
Du er en av de.

Topp
#1711733 - 10/11/2013 21:58 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: mogens]
Cerberus Offline
Ivrig

Sitat: mogens

Dette er vel starten på ruten til Toro (733 moh.). Grusveien går over i traktorvei, og deretter sti.

Høres ikke helt sånn ut. Toro er helt innerst i dalen, og ikke skiltet. Det går en grusvei opp i de første svingene etter du tar av fra E39,

Topp
#1711747 - 10/11/2013 22:33 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: Cerberus]
mogens Offline
Besatt

Sitat: Cerberus
Sitat: mogens

Høres ikke helt sånn ut. Toro er helt innerst i dalen, og ikke skiltet. Det går en grusvei opp i de første svingene etter du tar av fra E39,

OK, du mener rett etter Kalandseid? Mulig det var snakk om denne turveien. Men området her heter ikke Hausdalen, men Hauglandsdalen - selv om veien innover der heter Hausdalsveien. Jeg har vært vant til å omtale området langs grusveien etter parkeringsplassen som Hausdalen, men egentlig er det dalføret mellom Hausdalshorgen og Hausdalsåsen (som leder opp til Toro) som er den geografiske Hausdalen. Dalen oppover langs grusveien (militærveien) mot Store/Lille Brekkevann heter Brekkedalen. (Alt ifølge Turkart Gullfjellet 1:25.000).)

Jeg syklet/trillet/bar opp gjennom Hausdalen til Redningshytten en gang for noen år siden. Turveien der starter rett frem fra parkeringsplassen (en krysser ikke elven). Jeg la ut en beskrivelse av ruten med bilder her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showthreaded&Number=609107

Topp
#1711755 - 10/11/2013 22:49 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: mogens]
Cerberus Offline
Ivrig

Rett etter Kalandseidet ja. Var på Toro i dag og så det stod en del biler ved nevnte grusvei på vei innover.

Bra du holder orden i geografien, går litt surr i de stedsnavnene der. Det stemmer at hovedveien går innover Hauglandsdalen, Hausdalen går opp mot Redningshytten, og Brekkedalen er den du tar av fra opp til Toro.

Til trådstarter: I området rundt Lysekloster har du et par alternativer på grus(som)vei. Opp mot Lyshornet, over til Røykenes v/ E39 og opp mot Ulvvatnet

Topp
#1711764 - 10/11/2013 23:05 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: Cerberus]
mogens Offline
Besatt

Og siden jeg nå uansett har Gullfjellet-kartet foran meg: Den grusveien du nevner, ser ut til å gå over i sti etter en sving eller to ("Merket sti" ifølge kartmarkeringen), den følger ryggen på "Solbakkefjellet" med høyeste punkt 453 moh. og videre nedover til Frotveit (Frotveitvannet 265 moh). Om det går an å sykle her aner jeg ikke, men høydekurvene ser ikke så altfor skremmende ut - langtfra så bratt som eksempelvis stien opp til Toro.

Topp
#1712506 - 12/11/2013 16:29 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: mogens]
kennyo Offline
Entusiast

Det stemmer at jeg mente grusveien nesten helt ute med E39, og det virker riktig at denne går opp mot Solbakkafjellet. Forøvrig kjekt å få en avklaring på Hauglandsdal/Haugsdal/Hausdal-forvirringen ICON_WINK

Er det forresten noen som vet nøyaktig hvor på Røykenes grusveien til Lysekloster kommer ut? Kunne tenke meg å prøve denne, men ser for meg at jeg begynner fra Røykenes-siden. Kartlink etc?

Topp
#1714054 - 16/11/2013 08:24 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: kennyo]
LEGary Offline
Fersking

Sted: Os (Bergen)
Kommer du fra Bergen får du en bensinstasjon på høyre side med det samme du kommer til Os Kommune. Fortsetter du bortover flaten og når det begynner å gå litt nedover kommer det en bratt vei ned fra høyre. Her kommer stien som kalles Munkestien ned. Det er ganske bratt ned her og synes det er mye kjekkere motsatt vei med start fra ruinene på Lysekloster.

Topp
#1714366 - 17/11/2013 16:52 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: LEGary]
kennyo Offline
Entusiast

Takker ICON_SMILE

Topp
#1758357 - 19/03/2014 07:59 Re: Jeg blir ikke en av dere, men gøy er det likevel:) [Re: kawa versys]
Tobben63 Offline
Entusiast

Sted: Regnhølet
Veien som begynner ytterst i Hauglandsdalen kan nå følges helt til Frotveit på sammenhengende grusvei. Underveis er det en 700m lang bakke med 134m høydeforskjell! Denne er det dårlig dekke på og er en utfordring å sykle opp, men det går. ( http://www.strava.com/segments/5985131?filter=overall )

Fra Frotveit er det planlagt skogsbilvei på sørsiden av vannet ned til Fjelltveit i Hauglandsdalen (eller Hausdalen eller Samdal som vi som er oppvokst her kaller dalen ICON_SMILE ). Det går også rykter om skogsbilvei i fjellsiden langs hele Solbakkafjellet på Hauglandsdalsiden fra Frotveit/Fjelltveit til "Havet" ( den veien denne posten først omtalte). Når dette er på plass gir det en skikkelig rundløype på skogsbilvei. Dette i seg selv er ikke så spennende, men det gir tilgang til en rekke gamle bratte skogsveier fra Hauglandsdalen (dette er et kartnavn og brukes ikke i dagligtale) og opp mot Solbakkafjellet (ikke helt opp).
I tillegg bygges det nå skogsvei i fjellsiden over Frotveit (langs Livarden) og denne er kommet såpas langt at det gir mulighet for en fin tur. Den går fra Bontveit og opp mot Svartavann (skogsbilvei) Herifra følger man sti/myr til gammel skogsvei over Bontveit. (her er det viktig å holde høyden slik at man ikke kommer for langt ned mot Bontveit men treffer den gamle skogsveien, sikt på øvre hjørnet av granskogen) Når du er kommet inn på den gamle skogsveien er det bare å holde til høyre i hvert kryss utover. Tilslutt kommer du til den gamle krøtterstien over Grindåsen så kan du følge denne til Frotveit eller til Totland. Men skogsbilveien du har kjørt på skal vistnok knyttes sammen med skiløypetraseen melleom Frotveit og Totland.
I skiløypene på Totland, i sør-vest, mangler det ca 200m med vei fra å få sammenheng med skogsbilveien over Orretua til Sandven (kalandsvannet).
Det har de siste årene blitt bygget enormt med skogsbilveier i disse tre dalførene og mere er på gang.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå