Side 11 av 18 < 1 2 9 10 11 12 13 17 18 >
Muligheter
#1701693 - 18/10/2013 22:56 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
eracing Offline
Veteran

Registrert: 09/09/2011
Innlegg: 1433
Sted: Ålesund
Fulgte Madduxhjul med min Bianchi Zurrigo også. Disse er i tillegg ekstremt vanskelige å få på gummi på, så nå når jeg med ren vold har fått vrengt rulledekket på bakhjulet, så har det funnet sin plass på rulla for all fremtid.
Hjulsett til piggdekk vil bli kjøpt inn i tillegg.
Min Zurrigo veier forøvrig 8,6 kg med nye hjul, latexslanger, Clement crusade dekk, ny setepinne og nytt sete. Ellers er vel stem og styre også byttet med noe som lå i boda og ekstrahendlene til bremsene er fjernet.
Veldig godt fornøyd ICON_LAUGH
_________________________
Giant Propel
Trek Stache 7

Topp
#1704144 - 24/10/2013 14:02 Re: Generell CX diskusjon [Re: eracing]
Reven Offline
Entusiast

Registrert: 02/12/2010
Innlegg: 309
Sted: Follo
Noen som har erfaring med Fuji sine krossykler? Trenger en høst/vinter-pendler...

Feks denne


Redigert av Reven (24/10/2013 14:05)

Topp
#1704186 - 24/10/2013 15:51 Re: Generell CX diskusjon [Re: Reven]
altitude Offline
Entusiast

Registrert: 25/12/2011
Innlegg: 310
Sitat: Reven
Noen som har erfaring med Fuji sine krossykler? Trenger en høst/vinter-pendler...


Har en Fuji Cross 1.0 fra 2011, Ultegra, cantilever bremser, alu ramme og karbon gaffel. Er forsåvidt godt fornøyd. Oval hjulene som fulgte med er tunge og har ikke fått god kritikk, men de fungerer greit nok for meg. Husker ikke helt vekten på sykkelen, men mener den hvertfall ikke var tyngre enn det Birk oppga. Har brukt sykkelen stort sett til grusvei og vår/høst på landevei med cx-dekk. Har også syklet den med 28 mm slicks på landevei, men da var den veldig tung og dau sammenliknet med en racer.

Min cx har ordinær kompaktkrank, og ikke cx-krank (28-11 bak), men jeg trives med dette.


Redigert av altitude (24/10/2013 15:53)

Topp
#1704382 - 24/10/2013 22:24 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
DuffMcShank Online
Besatt

Registrert: 29/03/2012
Innlegg: 2615
Sted: Oslo
Hva er egentlig forskjellene på cx og racer når sistnevnte etterhvert får skivebremser? Bare mer klaring i gaffel/baktriangel, samt bredere felger/dekk? Eller er det oftest mindre aggressiv geometri også?
_________________________
Create the problem and sell the solution

Topp
#1704467 - 25/10/2013 09:00 Re: Generell CX diskusjon [Re: DuffMcShank]
alfred Offline
Ivrig

Registrert: 17/12/2006
Innlegg: 1686
Sitat: DuffMcShank
Hva er egentlig forskjellene på cx og racer når sistnevnte etterhvert får skivebremser? Bare mer klaring i gaffel/baktriangel, samt bredere felger/dekk? Eller er det oftest mindre aggressiv geometri også?


Som du skriver: Mer klaring i gaffel/baktriangel.
Ofte ørlite høyere bakkeklaring (krankhus).
Mindre aggressiv geometri.

Så får vi jo se hvor utbredt skivebrems blir, foreløpig har den mest slått an blandt mosjonister og amerikanere. På skikkelig europeisk gjørme-cx er visst skivebremsen ennå noe ustabil - det er den gode gamle cantilver-bremsen som dominerer.

Kan legge til at med cantilever-brems er det kritisk med skikkelig stivt styrerør og gaffel.
I tillegg lager man ikke noe for å få "vertical compliance" (demping) på cx - da de tykke dekkene håndterer dette.


Redigert av alfred (25/10/2013 09:06)

Topp
#1704530 - 25/10/2013 10:39 Re: Generell CX diskusjon [Re: alfred]
altitude Offline
Entusiast

Registrert: 25/12/2011
Innlegg: 310
Litt dårlig bilde som gir noe missvisende proposjoner på grunn av vinkeler/avstander, men det gir et inntrykk av forskjellen mellom racer og CX. Her er i tillegg cx i 56 mens racer er i 54, men avstand sete-styre er likt. Men CX-en har lengre avstand mellom hjulene og er litt høyere opp til krankhuset.




Vedlegg
racer vs cx.jpg (2210 nedlastinger)



Redigert av altitude (25/10/2013 10:40)

Topp
#1705731 - 28/10/2013 13:22 Re: Generell CX diskusjon [Re: TNY]
larshkj Offline
Entusiast

Registrert: 19/01/2008
Innlegg: 351
Sted: Nittedal
Sitat: TNY
Høres ut som en bra deal. Jeg får se hva jeg gjør. Har Canyon ultimate CF slx fra før og er veldig fornøyd. Derfor fristet det med den nye Inflite AL. Syntes den ser lekker ut.


Jeg har som deg en CF SLX, og har bestillt en Inflite AL 9.0. Skal brukes som jobbsykkel i vinter og møkkaværjobbsykkel til sommeren ICON_SMILE
Må bestille noen skjermer også.

Topp
#1705737 - 28/10/2013 13:31 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
kjasmas Offline
Ivrig

Registrert: 27/05/2008
Innlegg: 2141
Jeg skal vinterpendle i år og vurderer derfor å bygge opp en cx til formålet, det er i såfall helt upløyd mark og jeg har derfor noen spørsmål. Siden jeg har en del deler liggende etter utskifting av deler på raceren vil de bli brukt, dersom de passer selvsagt.

Vil "standard" landeveishjul (Mavic Aksium race) fungere greit på en cx eller blir det for smalt/pinglete?

Gitt ikke skivebrems - hva fungerer best av bremser?

Hvilke utveksling bør man gå for?

Vil man ha to sett med hendler?


Henrik

Topp
#1705767 - 28/10/2013 14:21 Re: Generell CX diskusjon [Re: kjasmas]
alfred Offline
Ivrig

Registrert: 17/12/2006
Innlegg: 1686
Sitat: kjasmas
Jeg skal vinterpendle i år og vurderer derfor å bygge opp en cx til formålet, det er i såfall helt upløyd mark og jeg har derfor noen spørsmål. Siden jeg har en del deler liggende etter utskifting av deler på raceren vil de bli brukt, dersom de passer selvsagt.

Vil "standard" landeveishjul (Mavic Aksium race) fungere greit på en cx eller blir det for smalt/pinglete?
Standard landeveishjul funker greit, bare de har OK lagre. Skal ikke ha breiere hjul. (Nå er ikke Aksium min favoritt uansett.) På vintersykling kommer det mye dritt, som fort sliper ned bremseflatene -> gå for rimelige hjul.

Gitt ikke skivebrems - hva fungerer best av bremser?
Hvis du i motsetning til de fleste andre gidder å lære deg å sette opp cantilever riktig, så fungerer de utmerket - ellers er mini v-brems greit og gir sterkere bremsekraft (og enda mer slitasje på felg). Er mye et spørsmål om hva du forventer og hvor mye kraft du har i klypene. Der jeg sykler om vinteren er det ofte sleipt og glatt, slik at en ikke får utnyttet kraftig bremsekraft uansett - dekket slipper først.

Hvilke utveksling bør man gå for?
Den du ønsker og trenger - er jo svært individuelt. Da jeg som deg bruker det som er nedgradert fra raceren blir svaret standard landeveisutveksling. Du og terrenget du skal kjøre i må avgjøre om du trenger/ønsker noe lettere utveksling. I praksis bruker jeg svært sjelden det tyngste, og oftere de lettere girene. Hadde jeg kjøpt ny krank ville jeg gått ned til kompakt 50/34 eller 36.

Vil man ha to sett med hendler?
Nei, ekstra kabler som kan ruste/fryse for å få en dårlig fungerende ekstra hendel er ikke noe å bale med, spesielt ikke om vinteren.


Henrik


Redigert av alfred (28/10/2013 14:21)

Topp
#1705946 - 28/10/2013 20:46 Re: Generell CX diskusjon [Re: alfred]
kjasmas Offline
Ivrig

Registrert: 27/05/2008
Innlegg: 2141
Takk for godt svar.

Aksium er heller ikke min favoritt, derav har jeg de til overs. Målet med et evt cx-byggeprosjekt er først og fremst å bygge opp en billig vintersykkel, men liker jeg konseptet tenker jeg å slanke sykkelparken ved at cx-en skal fungere både til grusturer og hengersykling med junior (da trenger jeg lettere utveksling).

Vi får se hva som dukker opp av rammer fremover, har en for hånden, men må tenke litt på hva jeg vil ha.

Topp
#1707555 - 31/10/2013 19:18 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
Beyma Offline
Tørr bak øra

Registrert: 12/05/2013
Innlegg: 166
Heisann!

Har en fuji sportif ramme med tiagra gruppe som jeg har til overs etter at jeg bytta til kinaramme og 105.

Har store planer om å gjøre denne om til en CX/by sykkel.

Den har relativt god klaring med vanlig 25 slicks, men finnes det gode 25\30mm hjul med gode spor?

Topp
#1709115 - 04/11/2013 14:20 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
eracing Offline
Veteran

Registrert: 09/09/2011
Innlegg: 1433
Sted: Ålesund
Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en henger til canti-forbrems for montering på gaffelkrone?
Den jeg har nå er montert på toppen av styrerøret og jeg plages med at den flytter på seg slik at bremsene begynner å subbe......
_________________________
Giant Propel
Trek Stache 7

Topp
#1709226 - 04/11/2013 17:55 Re: Generell CX diskusjon [Re: eracing]
thamg Offline
Ivrig

Registrert: 13/05/2008
Innlegg: 2192
Sted: Lier
Sitat: eracing
Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en henger til canti-forbrems for montering på gaffelkrone?
Den jeg har nå er montert på toppen av styrerøret og jeg plages med at den flytter på seg slik at bremsene begynner å subbe......

Jeg kjøpte en slik: http://www.tredz.co.uk/.Specialized-Tricross-Fork-Brake-hanger_41471.htm
Ikke fra denne nettsiden, emn en annen (som jeg ikke klarer å finne ut av..)
Uansett, den er montert og fungerer som den skal.

Topp
#1709286 - 04/11/2013 19:49 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
eracing Offline
Veteran

Registrert: 09/09/2011
Innlegg: 1433
Sted: Ålesund
Trp også har en, men hvor er det greiest å få tak i disse fra?
_________________________
Giant Propel
Trek Stache 7

Topp
#1711157 - 09/11/2013 10:18 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
TNY Offline
Fersking

Registrert: 16/09/2012
Innlegg: 6
Ble Canyon Inflite på meg. Ser de har skjermer, men de passer kun 28mm. Tenker å ha 35 pigg. Noen som har tips til gode skjermer?

Topp
#1711613 - 10/11/2013 18:26 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
GSolvik Offline
Custom Title

Registrert: 26/09/2003
Innlegg: 260
Sted: Kristiansand
CaadXen jeg kjøpe for en måned siden har passert 1000km allerede, der 800km er jobbsykling. (40km pr dag). Litt skuffende viser tennene på storeskiva viser allerede tydlige tegn på slitasje på tross av flittig vasking og smøring. Dette er en FSA Gossamer 46/36 CX krank med 110mm boltavstand.



Har noen forslag til slitesterke klinger som tåler vinterens salt og sand? Jeg hadde en liknende opplevelse med noen shimano 44T klinger for noen år siden som var myke som smør.

Her er bilde av CXen under dagens 7mils tur rundt Grimevann(Ligger mellom Lillesand og Birkeland) i lav høstsol og vindstille med tempratur rundt 5 grader. Fantastisk tur med lav puls og konstant glis rundt kjeften ICON_COOL


Topp
#1712230 - 11/11/2013 23:40 Re: Generell CX diskusjon [Re: GSolvik]
Christian Offline
Uflaks

Registrert: 27/06/2001
Innlegg: 4766
Sted: Her!
_________________________
Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]

Topp
#1713191 - 14/11/2013 11:06 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
Rockefoten Offline
Ivrig

Registrert: 29/05/2006
Innlegg: 2240
Vintersykkelen min er utrolig vond å sykle på. Det er ikke så farlig siden den kostet meg 1500 kroner på finn. Da kan den byttes ut med en CX. Vil ikke bruke mer enn 10-lapper, men gjerne mindre.

Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake?
_________________________
I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Topp
#1713204 - 14/11/2013 11:28 Re: Generell CX diskusjon [Re: Rockefoten]
Espen E Offline
Ivrig

Registrert: 02/09/2011
Innlegg: 2033
Sted: Kolsås
[quote=Rockefoten.
Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake? [/quote]

Tja, det kan se ut som om budsjettet ditt ryker. 2013 modell 10999.- og 2014 model 13999.- Bortsett fra det er jo ikke noe som helst i veien med Kona. Merke med "sjel" og kredibilitet i de kretser der slikt betyr noe.
Mulig at du kan få de billigere andre steder, det har jeg ikke sjekket.


Noe som ser ut til å være et snusfornuftig, kjedelig men godt tilbud er denne:
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_885&products_id=6506
_________________________
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/

Topp
#1713254 - 14/11/2013 13:16 Re: Generell CX diskusjon [Re: Rockefoten]
Sancho Panza Offline
Entusiast

Registrert: 15/10/2008
Innlegg: 452
Sted: Bak bukta
Sitat: Rockefoten
Da kan den byttes ut med en CX. Vil ikke bruke mer enn 10-lapper, men gjerne mindre.

Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake?


Nja, om ikke en grunn, så i hvert fall et alternativ jeg ville sett nærmere på; Genesis Vapour



Hør med mr Friksjon om pris, bør være innafor budsjett.
_________________________

Topp
#1713792 - 15/11/2013 15:08 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
Rockefoten Offline
Ivrig

Registrert: 29/05/2006
Innlegg: 2240
hva med en granfondo gf02 disc.. Prøvde en vanlig en i sommer og elsket den som landeveissykkel. Kunne en sånn være en helårssykkel til all landeveis, jobb og grusbruk? Noen som vet om den svelger unna skjermer og piggdekk?
_________________________
I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Topp
#1713835 - 15/11/2013 17:46 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
quattro Offline
Ringrev

Registrert: 02/09/2004
Innlegg: 1029
Sted: Lier
Bestilte meg en Canyon Inflite 8.0 her om dagen, levering om et par uker. Gleder meg. Iallefall den beste kombinasjonen av hjulsett og utstyr jeg har funnet. Tittet på en Specialized hos den lokale butikken, men med cantilever og Sora-gruppe til 11 lapper var ikke det så aktuelt, spesielt siden Canyonen havner på samme pris.
_________________________
Lars Olav

Topp
#1713897 - 15/11/2013 19:53 Re: Generell CX diskusjon [Re: Rockefoten]
wasrud Offline
Veteran

Registrert: 07/03/2005
Innlegg: 1327
Sted: Hamar
Sitat: Rockefoten
Kan noen gi meg gode grunner for ikke å kjøpe en Kona Jack the snake?


Absolutt ikke. Kjøpte en slik brukt i sommer, og er grisefornøyd. Fin geometri for litt terrengleik også.

Min er forøvrig et par år gammel og dermed uten skiver. Cantiene er byttet ut med mini v, og har Schwalbe Sammy Slick med latex (26" mtb). Ruller bra og er lett, men likevel trygge på grus etc.

Har tenkt å prøve et breiere Rangley Luxy styre også etterhvert.
_________________________
Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/


Topp
#1714086 - 16/11/2013 10:06 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
Valentino Offline


Registrert: 15/01/2011
Innlegg: 7737
Sted: Gylne Gutuer, Ottestad
@rockefoten: Landevei har synset litt om GF02 her: http://www.landevei.no/Tester/Sykler/Tjukkassykkel

--

Interessant? Bygget på DT240-nav.
http://www.ffwdwheels.com/products/wheels/road-tubular/f6d/

_________________________
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Topp
#1715302 - 19/11/2013 21:50 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
coc Offline
Tørr bak øra

Registrert: 10/03/2012
Innlegg: 157
Vurderer CX som vintersykkel. Kan noen si meg kjapt om hvordan driftssikkerheten er vinterstid? Tenker på frosne gir og bremser osv. Og gjerne noen ord om risiko for velt. Skal brukes til jobbsykling og det er mye prisgunstige 26' og hybridsykler på denne tida.

Kanskje er det noen som har bytta ut mtb med CX på vinteren og vil dele? Først og fremst jobbsykling.

Topp
#1715336 - 19/11/2013 22:35 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
Rockefoten Offline
Ivrig

Registrert: 29/05/2006
Innlegg: 2240
Er jo samme som med hybrid som jeg har erfaring med. Piggdekk funker som fjell på brøyta sykkelvei der jeg er. jeg kan stå og trø på holke, men er sketchy med en gang det ligger løs snø...
Kan du lagre varmt begge steder er det null problemer for meg med driften.
_________________________
I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Topp
#1715624 - 20/11/2013 15:59 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
wasrud Offline
Veteran

Registrert: 07/03/2005
Innlegg: 1327
Sted: Hamar
Funker bra med CX og hybrid med piggdekk så lenge du holder deg på brøyta og noenlunde fast underlag. Syns det er bedre framkommelighet i slaps og nysnø med terrengsykkel (bredere dekk samt mer mønster og flere pigger i dekka), men det ruller jo tyngre når det er greit føre. Spørs kanskje litt på hvordan veiene dine er holdt vinterstid og hvordan føret er. I trønderslapsen og dårlig brøyting, så holdt jeg meg til terrengsykkelen, mens her omkring er det fint med smale dekk som ruller bra...
_________________________
Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/


Topp
#1715793 - 20/11/2013 21:58 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
coc Offline
Tørr bak øra

Registrert: 10/03/2012
Innlegg: 157
Frister med en Canyon Inflite. Prisgunstig og i tillegg ser de bra ut.

Jeg er 185 høy med en beinlengde på 86 cm. Bruker large i de fleste andre størrelser og magefølelsen sier large i Canyon også.

Noen med lignende mål som har bestilt CX fra Canyon?

Topp
#1716239 - 21/11/2013 22:17 Re: Generell CX diskusjon [Re: coc]
TNY Offline
Fersking

Registrert: 16/09/2012
Innlegg: 6
Jeg har bestilt Inflite 8.0 i størrelse M. Jeg er 180cm og inseam på 86. lange bein med andre ord. Har Canyon Ultimate SLX i størrelse M også. Passer perfekt.

Topp
#1716299 - 22/11/2013 00:35 Re: Generell CX diskusjon [Re: nilka]
TashkentTerror Offline
Ringrev

Registrert: 10/09/2009
Innlegg: 959
Sted: Oslo
Hvilket dekktrykk sykler folk rundt med?

Jeg har nok hatt litt høyt trykk, ca. 50-60 psi med 32mm dekk. Nylig har jeg redusert trykket til 30-40 psi på grus/asfalt, men klarte å få en gjennomslagspunktering over en stein på forhjulet med det trykket (33mm Vredestein Black Panther - veldig bra dekk forøvrig). Kroppsvekt 77 kg.. mulig jeg bare må bite i det sure eplet og kjøre med 50 psi for å unngå gjennomslag.

Topp
Side 11 av 18 < 1 2 9 10 11 12 13 17 18 >

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå