Side 5 av 5 < 1 2 3 4 5
Muligheter
#1616124 - 29/05/2013 23:34 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
Raymond Offline
Søk hjelp!

Sted: Tønsberg
Nå har jeg fulgt oppskriften, satt opp med dekk med mer biff, mer luft, mer guffe, plattform "på" på bakdemperen++ Så klar som jeg blir, nå skal det jaggu gå unna! Og ingen planer om punkteringer! ICON_LAUGH

Vedlegg
DSC_0173_TS.jpg (1792 nedlastinger)
DSC_0175_TS.jpg (1728 nedlastinger)

Redigert av Raymond (29/05/2013 23:38)

Topp
#1616125 - 29/05/2013 23:37 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Raymond]
RazeFaze Offline
More than words

Sitat: Raymond
Nå har jeg fulgt oppskriften, satt opp med dekk med mer biff, mer luft, mer guffe, plattform "på" på bakdemperen++ Så klar som jeg blir, nå skal det jaggu gå unna! Og ingen planer om punkteringer! ICON_LAUGH

Hvorfor skal plattform "på" spille noen rolle der?

Topp
#1616129 - 29/05/2013 23:41 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: RazeFaze]
Raymond Offline
Søk hjelp!

Sitat: RazeFaze

Spiller nok absolutt ingen trille! Hehe... skull

Og jeg kommer nok som "vanlig" til å punktere... Med normal hyppighet denne sesongen, kommer jeg nok til å punktere 5 ganger..... ICON_TONGUE

Jeg syns bare det var litt vittig oppi alt dette med dekk med maks biff, utforslanger osvosv, at jeg nå går hen og setter på de letteste tulledekka jeg kunne finne i boden.... Men nei, de er ikke satt på for å unngå punkteringer på sti eller noe.....de er satt på for å sykle grusritt førstkommende lørdag.... ICON_TONGUE

Redigert av Raymond (29/05/2013 23:42)

Topp
#1616130 - 29/05/2013 23:45 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Raymond]
RazeFaze Offline
More than words

Sitat: RazeFaze

Spiller nok absolutt ingen trille! Hehe... skull

Og jeg kommer nok som "vanlig" til å punktere... Med normal hyppighet denne sesongen, kommer jeg nok til å punktere 5 ganger..... ICON_TONGUE

Jeg syns bare det var litt vittig oppi alt dette med dekk med maks biff, utforslanger osvosv, at jeg nå går hen og setter på de letteste tulledekka jeg kunne finne i boden.... Men nei, de er ikke satt på for å unngå punkteringer på sti eller noe.....de er satt på for å sykle grusritt førstkommende lørdag.... ICON_TONGUE

Ah :-D

Kjør på!

Topp
#1616181 - 30/05/2013 08:03 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Raymond]
Sverre Offline
Møre trafo

Sitat: sykkeloyvind

Man punkterer av flere grunner. Gjør man det mange ganger på rappen må man begynne å vurdere hvorfor.
Tynne dekk, tynne slanger, dårlig teknikk, lite luft, skarpe felger, skarpe steiner, høy fart, dårlige oppsatte dempere osv bidrar alle til økt punkteringsfare. Ønsker man å punktere mindre må man gjøre noe med en eller flere av disse variablene.

Det er veldig så sant! Jeg har jobbet meg gjennom noen av punktene, og skal nok komme i mål etter hvert, håper jeg....ellers får jeg vurdere landeveissykling... ICON_TONGUE Hadde det bare vært så enkelt at punkteringene var "like", men her er det snakk om både snakebite, hull i dekkvegg, hull midt i rullebanen osvosv... Liten tvil om at problemet har økt etter hvert som farten har økt, men likkavæl..

Drit i å test ut alt mulig som ikke funker.
Smell på ett Ardent 2,4 exo og bruk heller energien din på å sykle. Dette dekket tåler alt. Har selv brukt det i årevis. Først på 26" så 29". Knallbra allround dekk. Stort volum med bra grep, samt at det ruller bra. Fungerer supert med guffe på Stans felg. Brukte dette i flere år på stans flow. Null trøbbel.

Har ett du kan kjøpe om du ikke får tak i. Brukt en tur. Jeg skal til Tønsberg i morgen og kan ta det med om du vil. Send pm eventuelt.

Topp
#1616204 - 30/05/2013 09:03 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Sverre]
Raymond Offline
Søk hjelp!

Sitat: Sverre

Drit i å test ut alt mulig som ikke funker.
Smell på ett Ardent 2,4 exo og bruk heller energien din på å sykle. Dette dekket tåler alt. Har selv brukt det i årevis. Først på 26" så 29". Knallbra allround dekk. Stort volum med bra grep, samt at det ruller bra. Fungerer supert med guffe på Stans felg. Brukte dette i flere år på stans flow. Null trøbbel.

Har ett du kan kjøpe om du ikke får tak i. Brukt en tur. Jeg skal til Tønsberg i morgen og kan ta det med om du vil. Send pm eventuelt.

Ehhhhmmm...... Vel asså... Jeg har allerede 2 stk liggende.. Et som har vært i bruk foran, som i og for seg er helt fint. Og et som er brukt bak og kjørt i filler, ikke nubbsjans til å få det til å holde seg oppe meg guffe lenger...... Så tåler alt....nææææ... Ikke enig i den gitt! Det tok meg 2 turer a 2 timer å oppnå flere hull både langs felgkant og midt i rullebanen som ikke guffa tetter.. Så statistisk sett for min del, så tåler det hakket mindre enn HD og... Så ikke veldig imponert! Så hvis du er så glad i Ardent, har jeg ett du kan få og et du kan få kjøpt veldig billig! ICON_WINK Men for all del, jeg er enig i påstand om godt grep og gode rulleegenskaper!

Men som det er nevnt lenger opp i tråden, det er mange ting som kan spille inn ift å "bidra" til at man punkterer mye, så det blir litt for lett å skylde kun på dekkenes kvalitet/styrke eller mangel på sådan.. Nå har det ikke blitt mye sykling de siste par dagene med det høljregnet som har vært, men over helga satser jeg på å være i gang igjen, og da er målet å jobbe seg gjennom først og fremst de fysiske tingene, som jeg kan gjøre noe med forholdsvis kjapt, og se om noe "hjelper".. Demperinnstillinger, lufttrykk i dekk (en gang til...), teste med hjul med annen felg++ Hvis ikke noe av dette funker, så er det vel bare å innse at mannen oppå er så dårlig på linjevalg, at han enten må lære seg å sykle, eller sykle saktere (igjen)... ICON_LAUGH

Topp
#1616491 - 30/05/2013 15:06 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
Sverre Offline
Møre trafo

Jeg leste ikke alle postene, så det hadde jeg ikke fått med meg desverre.
Jaja. Jeg forstår ikke at du kjører i filler dette dekket. Jeg har brukt det på Stans Flow og Salsa Gordo (i tillegg på diverse 26er felger i gamle dager. Til og med hatt det i front på DHsykkelen for kjøring i drammen og i Hafjell).
Vil vel påstå at jeg kjører ganske så hardt og er hverken redd for stein eller annet. Dette uten at jeg en eneste gang har tatt en sidevegg. Ett par pungteringer selvsakt, men det vil man jo oppleve uansett dekk.
Jeg har forsøkt meg på 2,25" Ardent, men da opplevde jeg det samme som du. Men dette er også da ett helt annet dekk enn Ardent 2,4"

Topp
#1616743 - 30/05/2013 21:54 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
sverreb Offline
Besatt

Jeg har også ødelagt ett ardent 2.4 exo. Tok den på en fortauskant. Rev av en knast midt på dekket og rev hull i skroget. Guffa hadde ingen håp om å tette. Alt annet jeg har kjørt med har tålt denslags fint. (HD, minion, BBGG)

Topp
#1616815 - 30/05/2013 23:53 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
Sverre Offline
Møre trafo

Jøsses. Kanskje de har dalt i kvalitet med åra. Når jeg tenker etter så er vel ikke exo jeg har brukt, men de "gamle" som hadde helt vanlig sidevegg. (Bortsett fra det jeg har nå som jeg har brukt en tur da).

Topp
#1652636 - 04/08/2013 18:01 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
Sevat Offline
Tørr bak øra

Sted: Hokksund
Jeg tar opp denne tråden igjen...

Er det noen som har erfaring med både Ardent 29 x 2.4 EXO og Spec Butcher Control 29 x 2.3?

Jeg ødela Purgatory Control bakdekket mitt i dag og synes uansett at det var litt glatt. Men jeg likte farten i Spec comboen!

Så, Ardent eller Butcher foran og bak? Hans Dampf synes jeg er litt tregt..

Topp
#1652818 - 04/08/2013 22:25 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Sevat]
Raymond Offline
Søk hjelp!

Sitat: Sevat

Er det noen som har erfaring med både Ardent 29 x 2.4 EXO og Spec Butcher Control 29 x 2.3?

Jeg ødela Purgatory Control bakdekket mitt i dag og synes uansett at det var litt glatt. Men jeg likte farten i Spec comboen!

Jeg endte opp med Butcher Control 2.3 foran og Purgatory Grid UST 2.3 bak.

Purg kan være litt glatt i noen sammenhenger, men sideknastene redder det alleraller meste.. I bløtt og god fart, så hender det at sideknastene er litt snaue og at det sklir ut noe.. Grid UST varianten tåler virkelig juling! har kjørt det samme dekket siden månedskiftet mai/juni ish, da inkl en god slump stiturer, Utflukt, en uke i alpene, Megavalanche+++ og foreløpig holder det fint stand, både sidevegger og mønster lever fremdeles i så og si beste velgående!

Er det BLØTT, så kjører jeg Butcher Control foran og bak.

Ardent holdt ikke mål for min del. Funket veldig bra foran, ruller jo som bare det og vesentlig bedre enn Butcher. Men griper dårlig om det er sleipt føre.. Bak fikk jeg raskt hull i både rullebane og sidevegger, samt avrevne knaster... Har man kattemyk teknikk eller kjører middels sakte, så funker nok Ardent fiiiinfint som bakdekk, og som nevt som fordekk når det er tørt. Men gå i så fall for 2.4, 2.25 blir altfor spinkelt!

Redigert av Raymond (04/08/2013 22:27)

Topp
#1652875 - 04/08/2013 23:34 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Raymond]
Sevat Offline
Tørr bak øra

Sitat: Sevat

Jeg endte opp med Butcher Control 2.3 foran og Purgatory Grid UST 2.3 bak.

Purg kan være litt glatt i noen sammenhenger, men sideknastene redder det alleraller meste.. I bløtt og god fart, så hender det at sideknastene er litt snaue og at det sklir ut noe.. Grid UST varianten tåler virkelig juling! har kjørt det samme dekket siden månedskiftet mai/juni ish, da inkl en god slump stiturer, Utflukt, en uke i alpene, Megavalanche+++ og foreløpig holder det fint stand, både sidevegger og mønster lever fremdeles i så og si beste velgående!

Er det BLØTT, så kjører jeg Butcher Control foran og bak.

Ardent holdt ikke mål for min del. Funket veldig bra foran, ruller jo som bare det og vesentlig bedre enn Butcher. Men griper dårlig om det er sleipt føre.. Bak fikk jeg raskt hull i både rullebane og sidevegger, samt avrevne knaster... Har man kattemyk teknikk eller kjører middels sakte, så funker nok Ardent fiiiinfint som bakdekk, og som nevt som fordekk når det er tørt. Men gå i så fall for 2.4, 2.25 blir altfor spinkelt!

Bra innspill, må tenke litt nå..
Fint du fant noe som holdt for deg!

Topp
#1652965 - 05/08/2013 09:16 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sted: Underlia - Drammen
Jeg sykler på 29" HD Trailstar når det er høstføre, men må si at jeg synes bakdekket ruller for dårlig og henger fælt oppover. Nedover er det konge. På Utflukt prøvde jeg flere sykler med HD Trailstar bak, og de ble veldig seige bortover og oppover. Etter min mening ødela det for sykkelen. Kanskje ikke en sak for deg som bare sykler bortover og nedover, men stiene mine går mye oppover...

På samme Utflukt testet jeg Cube Stereo 29" med HD Pacestar bak og Trailstar foran. Det var en mye bedre kombo med fart og respons uten å miste noe særlig grep. Men nå var det halvtørt den dagen. Likevel, jeg har gode erfaringer med Pacestar. også på andre dekk. Til skikkelig vått og sleipt duger det nok ikke, med flott til de andre 70% av syklingen.

Har nå kjøpt Specialized Purg 2.3" (F)/Ground Control 2.3" (B) for sommerbruk (ikke montert enda), og har tenkt å teste komboen HD Trailstar (F)/Ardent 2.4" (B) når det blir våtere. Ardent er ikke topp på vått, men veldig bra på stort sett alle underlag og ruller bedre enn HD TS.

Ardent 2.4" på 26" blir jeg ikke helt klok på, forressten. Bra grep og volum, men synes jeg må kjøre mye luft bak (23-25 psi) for at det ikke skal bli for tregt og henge oppover i terrenget. Kanskje ikke mye for andre, men vesentlig mer enn 29" for meg på 75kg. Kanskje bare en 26 vs 29 greie.

Og ja, jeg har funnet ut at jeg heller går noe ned på grovheten på dekk og vandring for bedre følelse og respons ved stisykling.

Ibis Ripley 29"/Trek Farley/Giant Defy - nots.no

Topp
#1657435 - 11/08/2013 10:56 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
Sevat Offline
Tørr bak øra

Da ble det Butcher Control bak også, 29 x 2.3, satt opp slangeløst uten noe søl. Har prøvd noen turer i varierende forhold nå og er fornøyd.
Det ruller tilfredstillende på nødvendig grustransport og sitter bedre når det er fuktig.
For meg er de et bra kompromiss mellom grep og fart!

Topp
#1660255 - 14/08/2013 21:59 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
erling Offline
Søk hjelp!

Sted: Østfold
Vil bare legge til følgende i diskusjonen vedr. Hans Dampf. Jeg kjørte hele høsten i fjor med HD med trailstargummi. Veldig fornøyd. Men lufttrykket må være lavt. Maks 25 psi for meg på 85 kg. Helst ned mot 20.

Jeg har nå satt på HD med pacestar gummi bak for lavere rullemotstand. Fortsatt trailstar foran. Ja de ruller helt klart bedre. Tydelig forskjell. Men du verden hvor glatt denne gummien er på vått føre. Rett og slett søppel på våte glatte fjell/svaberg. De ryker rett av så fort nytt dekk er ankommet. Kommer jo ikke opp steder det er null problem med trailstar.

Topp
#1660290 - 14/08/2013 22:30 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
o-five Offline
Avhengig

Sted: Beste Gamle Oslo
Godt å høre, Erling. Alt for mange som snakker om harde, raske dekk.
Lurer på hvilke stier og i hvilket klima de sykler?!?

TS 4 evva!

Topp
#1660433 - 15/08/2013 08:39 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: erling]
simenf Offline
Søk hjelp!

Sitat: erling
Vil bare legge til følgende i diskusjonen vedr. Hans Dampf. Jeg kjørte hele høsten i fjor med HD med trailstargummi. Veldig fornøyd. Men lufttrykket må være lavt. Maks 25 psi for meg på 85 kg. Helst ned mot 20.

Jeg har nå satt på HD med pacestar gummi bak for lavere rullemotstand. Fortsatt trailstar foran. Ja de ruller helt klart bedre. Tydelig forskjell. Men du verden hvor glatt denne gummien er på vått føre. Rett og slett søppel på våte glatte fjell/svaberg. De ryker rett av så fort nytt dekk er ankommet. Kommer jo ikke opp steder det er null problem med trailstar.

Poenget mitt var at alt for mange kjører med klissedekk når det ikke er nødvendig. Da blir sykkelen unødvendig treig, slapp og lite morsom. Jeg er helt for klissedekk når det er vått og sleipt på høsten.

Sånn generelt synes jeg litt mindre vandring og litt mindre grove dekk er morsommere for allroundsykling.

Topp
#1694136 - 05/10/2013 09:33 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: simenf]
Bård K Offline
Fersking

Heisann,

nå er det på tide å sette på klissedekkene etter en fin sesong med X-king 2.4. Jeg har ett HD 2.35 trailstar og ett Specialized Butcher 2.3. Hvilket av disse går foran? Jeg _tror_ butcher har best grep - men det er basert på erfaringer fra 26 varianten som har enda mykere gummi enn 29.

Innspill?

(jeg vet noen syns det er dårlig stil å kjøre forskjellige merker foran og bak..)

Topp
#1694424 - 05/10/2013 20:02 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
simenf Offline
Søk hjelp!

Det med best grep foran - det som ruller best bak.

Topp
#1711488 - 10/11/2013 12:07 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
Christpa Offline
Avhengig

Sted: Moss
Sitat: Christpa
Begynner å bli "småglatt" i skogen om dagen..
Har brukt Ardent i 2.25 til nå (fra 29HT som ikke hadde plass til 2.4) og syns det har fungert bra, men merker at det er glattere nå enn tidligere i høst, antagelig pga lavere temp og hardere gummi.

Har vurdert Hans Dampf, men kvier meg litt grunnet rulleegenskapene.

Alternativet er Ardent med større volum/kontaktflate, dvs 2.4.
Noen som har sammenlignet Ardent og HD under lignende forhold som nå om dagen.?
Og, er det nevneverdig forskjell på Ardent i 2.25 og 2.4 når det gjelder grep.?

Da kan jeg svare meg selv på spørsmålet etter å ha testet Ardent 2.4 og Hans Dampf Trailstar på våte høststier de siste ukene.
Begge er kjørt tubeless på Flow hjul med lavt trykk.

Hans Dampf er MYE bedre ift feste i alle situasjoner. På sleipe røtter og fjell er det nesten ikke sammenlignbart, Ardent spretter og sklir, HD sitter som tyggis.
Men rulleegenskapene er merkbart dårligere på sti, men det kan jeg leve med så lenge det sitter så bra somd et gjør.

Topp
#1711556 - 10/11/2013 15:55 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: simenf]
sj0mann Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Sitat: simenf

Sånn generelt synes jeg litt mindre vandring og litt mindre grove dekk er morsommere for allroundsykling.

Hvor mye vandring har du på sykkelen din? Men er egentlig enig med deg, jeg har sykla mye rundt på stier med raceking bak og x-king foran. Gøy med en responsiv sykkel som man må tenke litt nøyere gjennom linjevalg og fart.

Topp
#1711962 - 11/11/2013 13:24 Re: 29er dekk - Ardent 2.4 vs Hans Dampf 2.35 [Re: Christpa]
SykkelGlenn Offline
Veteran

Sted: Drammen
Enig med Christpa, Hans Dampf er helt konge i skogen nå. En kamerat og jeg var ute i Drammensmarka i går, og på dette føre var HD helt nydelig.

Men hastigheten på asfalt og grus er jo helt forferdelig. Min kamerat sykler på Scott Scale Pro og Maxxis Crossmark 2.1. Et tankekors opp i dette er nok at teknikk og styrke har mer å si enn dekkvalg.

Vedlegg
Stitur Drammensmarka 10 nov 2013.jpg (190 nedlastinger)

Redigert av SykkelGlenn (11/11/2013 13:31)
Instagram @sykkelglenn

Topp
Side 5 av 5 < 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå