Muligheter
#1699869 - 15/10/2013 18:29 Kjøpe brukt ritt-racer fra team ??
stmarc Offline
Avhengig

Registrert: 14/09/2010
Innlegg: 621
Hei.
Hva mener folket om det å kjøpe en brukt racer som har vært ritt-kjørt ? Ser at noen team kvitter seg med sesongens sykler nå i dise dager

Er ikke disse syklene i utgangspunktet kjørt sabla hardt ? Regner dog med at de har blitt bra teknisk vedlikeholdt etter hvert enkelt ritt,

Men hva med ramma, den har da vel vært utsatt for endel belastninger?

Hva skal en være påpasselig å se etter når en ser på denne type sykler ?

Topp
#1699920 - 15/10/2013 20:49 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
VegardAarvåg Offline
Avhengig

Registrert: 10/04/2013
Innlegg: 528
Sted: Våle, Re
Såfremt det tekniske er ok tilhører jeg den delen som syns det hadde vært kult å hatt en slik sykkel. Men hvor ser du disse til salgs? Ikke ramla over noen på finn jeg, såvidt jeg kan huske...

Topp
#1699931 - 15/10/2013 21:24 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
Rene Offline
Besatt

Registrert: 28/10/2011
Innlegg: 3430
Sted: Sandnes!
Jeg ville ihvertfall forsikret meg om at den ikke har vært med i velt.
_________________________
Pinarello Dogma F10 Disk GranFondo ltd
S-Works Stumpy '17
Epic Comp Carbon '18
S-Works Diverge '18
www.ånnas.no

Topp
#1699937 - 15/10/2013 21:34 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Registrert: 04/10/2006
Innlegg: 7864
Sted: Oslo
Slitedelene er lette å sjekke og lette å bytte. Det som kan være mer komplisert er ramma. Hvis karbonramme så sjekk for skader etter velt, lett å se. Det som er vanskeligere å sjekke er sprekkdannelser, gjerne rundt krankhus, seteklemmeområdet og rørskjøter. Er det sprekk i lakken kan det være to ting. Sprekk i lakken og kun det, eller dyptliggende strukturell skade. Sistnevnte lar seg fikse, men kan fort bli dyrt.

Karbonrammer tåler utrolig mye og blir ikke ødelagt eller forringet av normal bruk.
_________________________
/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.

Topp
#1700044 - 16/10/2013 08:15 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: VegardAarvåg]
ijustpop Offline
Entusiast

Registrert: 11/09/2011
Innlegg: 320
Sitat: VegardAarvåg
Såfremt det tekniske er ok tilhører jeg den delen som syns det hadde vært kult å hatt en slik sykkel. Men hvor ser du disse til salgs? Ikke ramla over noen på finn jeg, såvidt jeg kan huske...


Profflagene legger de ut på sine nettsider.
Jeg så i hvert fall at Garmin og Sky solgte unna 2012-sykler via nettsiden sin i vinter.

Møtte en kar i et busskur under et regnskyll i vår som sykle på Froomes konkurranse-Pinarello fra i fjor.

Så det er sikkert muligheter for å få seg en Pinarello med norsk flagg og 'Boasson Hagen' på ramma i år og.

Topp
#1700079 - 16/10/2013 09:23 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: ijustpop]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Registrert: 02/06/2008
Innlegg: 9544
Sted: Trondheim
Ikke at jeg egentlig vet, men jeg ser for meg at dette må være gode kjøp. For det første er syklene dullet med av proffe mekanikere før og etter hvert ritt. De er vasket, renset, oljet og smurt, og sikkert sjekket for slitasje/skader ganske ofte. For det andre ser jeg ikke akkurat for meg at eksempelvis Pinarello vil risikere at det selges en skadet ramme som kan gi plutselig rammebrudd med påfølgende beinbrudd og negativ oppmerksomhet.
_________________________
Treningsblogg:
http://suprfort.wordpress.com

Topp
#1700095 - 16/10/2013 09:53 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
alfred Offline
Ivrig

Registrert: 17/12/2006
Innlegg: 1686
Disse syklene blir vedlikeholdt - men kun for å vare ut sesongen. De bruker høytrykksspyler daglig, noe som ellers aldri anbefales, presser vann inn overalt der det ikke bør være.

Topp
#1700113 - 16/10/2013 10:16 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
treningsnico Offline
Entusiast

Registrert: 18/04/2012
Innlegg: 358
Sted: Bøler, Oslo
Hvorfor høytrykkspyles de daglig? Høres da bare teit ut.

Tviler på at en god karbonramme svekkes nevneverdig av at en rytter har kjørt på den i en sesong. Og rittsyklene skal jo hele tiden prestere optimalt, derfor er de stort sett topp vedlikeholdt med tanke på bytting av slitedeler etc.
_________________________
http://www.rojanrundfahrt.no

I saw a kid on the street one day, he was 10, maybe 20 years old

http://app.strava.com/athletes/1079668

Topp
#1700154 - 16/10/2013 11:19 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
Gråstein Offline
Besatt

Registrert: 18/04/2010
Innlegg: 2874
Sted: Oslo
Sett fra et profflags perspektiv: Vil de risikere å sende Valverde eller Purito ut i Lombardiet (eller andre sesongavslutninger) med en sykkel som ikke er i tipp topp stand? Og om de selger syklene etter de siste rittene burde de være i "ritt-tilstand"?

Topp
#1700180 - 16/10/2013 12:24 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: Gråstein]
Rene Offline
Besatt

Registrert: 28/10/2011
Innlegg: 3430
Sted: Sandnes!
Nå må vi vel skille på de syklene som kommer fra profflag og de som kommer fra lokale sponsede team der utøveren er sponset på den måten at han får sykkelen til disposisjon gjennom sesongen, og må betale kostpris for den ved endt sesong (dvs selge den til minst kostpris).
_________________________
Pinarello Dogma F10 Disk GranFondo ltd
S-Works Stumpy '17
Epic Comp Carbon '18
S-Works Diverge '18
www.ånnas.no

Topp
#1700275 - 16/10/2013 15:08 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
alfred Offline
Ivrig

Registrert: 17/12/2006
Innlegg: 1686
Beklager - de høytrykkspyles ikke hver dag, men etter ritt. Har et lag 2 mekanikere skal han vaske, smøre, sjekke (og evt skifte/reparere/justere) 4 sykler om ettermiddagen - skal være klart neste dags ritt. Da fjernes skitten på den raskeste måten...

Ellers er jeg enig med dere som påpeker at sykkelen skal være i orden også til siste ritt - og da holder den en del lenger også.
Som vanlig med bruktkjøp kommer det an på den enkelte sykkel tilstand og pris.

Topp
#1700331 - 16/10/2013 17:49 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
TashkentTerror Offline
Ringrev

Registrert: 10/09/2009
Innlegg: 959
Sted: Oslo
Nå koster det vel ikke spesielt mye for disse delene som visstnok ødelegges av høyttrykksspyler?

Topp
#1700377 - 16/10/2013 19:13 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: TashkentTerror]
Tommern Offline
Fersking

Registrert: 25/05/2011
Innlegg: 47
Sted: Lørenskog
Sitat: TashkentTerror
Nå koster det vel ikke spesielt mye for disse delene som visstnok ødelegges av høyttrykksspyler?


Sånn semi avsporing: hva er det som blir ødelagt av høyttrykkspyler?
_________________________
Argon 18 Gallium Pro Ultegra DI2 m/ Unaas CS-50

Topp
#1700393 - 16/10/2013 19:39 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: Tommern]
alfred Offline
Ivrig

Registrert: 17/12/2006
Innlegg: 1686
Sitat: Tommern
Sitat: TashkentTerror
Nå koster det vel ikke spesielt mye for disse delene som visstnok ødelegges av høyttrykksspyler?


Sånn semi avsporing: hva er det som blir ødelagt av høyttrykkspyler?

Fett i lager og komponenter kan bli spylt ut - vann kommer inn der det ikke bør. Kostnaden avhenger av hva som trenger skiftes eller ettersmøres og om en gjør det selv. Billige deler kan forårsake merkbare kostnader hvis sykkelen leveres inn til verksted for skifte. Men igjen - alt avhenger av prisen på sykkelen.

Topp
#1700514 - 16/10/2013 23:20 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
treningsnico Offline
Entusiast

Registrert: 18/04/2012
Innlegg: 358
Sted: Bøler, Oslo
Dag 1 Tour de France - alle syklene høytrykkspyles...det samme skjer hver dag...

Dag 24 Tour de France. Chris Froome må dessverre stoppe fordi kranklageret hans rett og slett låser seg. Han taper dessverre Tour de France.

Logisk...?

Lagrene smøres nok også opp, selv om de blir aldri så høyttrykkspylt. Dessuten har det mye å si hvor langt unna du står med spylern vøttø ICON_WINK Også er de jo superrutinerte, så de høyttrykkspyler ikke "essential parts".
_________________________
http://www.rojanrundfahrt.no

I saw a kid on the street one day, he was 10, maybe 20 years old

http://app.strava.com/athletes/1079668

Topp
#1700760 - 17/10/2013 13:01 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
asbjorjo Offline
Ringrev

Registrert: 25/06/2007
Innlegg: 901
Sted: Stavanger
De fleste lager er gode nok til at de tåler spylingen ved vask. Om de ikke hadde tålt det ville de ikke overlevd særlig lenge i normal bruk heller.

Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps.

Topp
#1700819 - 17/10/2013 14:36 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
alfred Offline
Ivrig

Registrert: 17/12/2006
Innlegg: 1686
Her står det mer utfyllende om hvordan en team-mekaniker jobber - og hvorfor det ikke er det beste for sykkelen på sikt:
http://inrng.com/2011/04/pro-maintenance-dont-try-this-at-home/

Topp
#1700921 - 17/10/2013 18:04 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: asbjorjo]
MortenML Offline
Søk hjelp!

Registrert: 04/10/2006
Innlegg: 7864
Sted: Oslo
Sitat: asbjorjo
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps.

Jeg har syklet flere vintre i saltslaps. Har lagrene mine tatt kvelden grunnet dette? Nei. Grunnen er at jeg aldri bruker fettløsende produkter, aldri høyttrykkspyler og spyler aldri rett på lagrene. Hvorfor? Lagrene inneholder fett av to årsaker. Redusere friksjon og for å holde vann og møkk ute. Blir fettet i lagrene løst opp over tid av avfettingsprodukter, og/eller som presset ut av høyttrykk så er du solgt. Vann og møkk vil sakte men sikkert snike seg inn der fettet skulle vært og lagret slites istykker. Det er ikke saltet som har tatt livet av det, men mangel på fett.
_________________________
/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.

Topp
#1701166 - 18/10/2013 08:01 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: MortenML]
asbjorjo Offline
Ringrev

Registrert: 25/06/2007
Innlegg: 901
Sted: Stavanger
Sitat: MortenML
Sitat: asbjorjo
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps.

Jeg har syklet flere vintre i saltslaps. Har lagrene mine tatt kvelden grunnet dette? Nei. Grunnen er at jeg aldri bruker fettløsende produkter, aldri høyttrykkspyler og spyler aldri rett på lagrene. Hvorfor? Lagrene inneholder fett av to årsaker. Redusere friksjon og for å holde vann og møkk ute. Blir fettet i lagrene løst opp over tid av avfettingsprodukter, og/eller som presset ut av høyttrykk så er du solgt. Vann og møkk vil sakte men sikkert snike seg inn der fettet skulle vært og lagret slites istykker. Det er ikke saltet som har tatt livet av det, men mangel på fett.


De gikk i dass de vintrene jeg kun brukte såpe og vann også. Jeg har da også vært student uten tilgang på andre vaskemuligheter. ICON_WINK

Det er ikke spylingen som knekker lagrene. Da ville de som sagt ikke tålt normal bruk i skikkelig drittvær heller. Du klarer kanskje få noe vann inn om du retter strålen direkte mot et lager uten eller med elendig skjerming, men da må du rett og slett gå inn for det.

Topp
#1710094 - 06/11/2013 12:46 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
Alexandre Offline
Tørr bak øra

Registrert: 09/02/2006
Innlegg: 173
En Tour de France sykkel dag 1, har nesten kun styre, stem, og sete igjen etter Paris. Nesten alt annet har blitt byttet. 3 Kjeder, 2-3 kasetter. Krank drev byttet. Krank lager 1-2 ganger. Styre lager byttes. Kabler for de som ikke er på DI2. Styre teip byttet ca 10 ganger. Og dette er kun om de ikke har vært i bakken.
_________________________
Rapha Performance Roadwear, www.rapha.cc
KNIGHT, www.knightcomposites.com
PARLEE, www.parleecycles.com

Topp
#1710138 - 06/11/2013 13:57 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: asbjorjo]
Spencer Offline
Entusiast

Registrert: 23/09/2005
Innlegg: 312
Sted: Levanger
Sitat: asbjorjo
Sitat: MortenML
Sitat: asbjorjo
Jeg har vasket sykler med diesel, bio-degreaser, hageslange, trykkspyler, bøtte og svamp.... Jeg har _aldri_ tatt noen lager pga vask, men det har røket en del på vintersykling i saltslaps.

Jeg har syklet flere vintre i saltslaps. Har lagrene mine tatt kvelden grunnet dette? Nei. Grunnen er at jeg aldri bruker fettløsende produkter, aldri høyttrykkspyler og spyler aldri rett på lagrene. Hvorfor? Lagrene inneholder fett av to årsaker. Redusere friksjon og for å holde vann og møkk ute. Blir fettet i lagrene løst opp over tid av avfettingsprodukter, og/eller som presset ut av høyttrykk så er du solgt. Vann og møkk vil sakte men sikkert snike seg inn der fettet skulle vært og lagret slites istykker. Det er ikke saltet som har tatt livet av det, men mangel på fett.


De gikk i dass de vintrene jeg kun brukte såpe og vann også. Jeg har da også vært student uten tilgang på andre vaskemuligheter. ICON_WINK

Det er ikke spylingen som knekker lagrene. Da ville de som sagt ikke tålt normal bruk i skikkelig drittvær heller. Du klarer kanskje få noe vann inn om du retter strålen direkte mot et lager uten eller med elendig skjerming, men da må du rett og slett gå inn for det.


Jeg gjorde et forsøk med min Kärcher med 120 bar for noen år siden. Demonterte og monterte kranklageret, satte på høytrykksspyleren i 20 min med strålen direkte mot kranken. Etterpå var det like tørt inni krankhuset.

Topp
#1710229 - 06/11/2013 16:32 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15885
Sted: Lillestrøm
De er langt bedre vedlikeholdt enn hva de fleste vanlige folk gjør. Er null problem å vaske med høytrykksspyler hvis man kan vaske
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1710330 - 06/11/2013 20:34 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: ijustpop]
Staal3 Offline
Tørr bak øra

Registrert: 13/10/2011
Innlegg: 113
Sted: Kleppe
Sitat: ijustpop
Sitat: VegardAarvåg
Såfremt det tekniske er ok tilhører jeg den delen som syns det hadde vært kult å hatt en slik sykkel. Men hvor ser du disse til salgs? Ikke ramla over noen på finn jeg, såvidt jeg kan huske...


Profflagene legger de ut på sine nettsider.
Jeg så i hvert fall at Garmin og Sky solgte unna 2012-sykler via nettsiden sin i vinter.

Møtte en kar i et busskur under et regnskyll i vår som sykle på Froomes konkurranse-Pinarello fra i fjor.

Så det er sikkert muligheter for å få seg en Pinarello med norsk flagg og 'Boasson Hagen' på ramma i år og.



Fikk jeg mail i fra Sky med tilbud om å kjøpe noen av deres ubrukte sykler. Har ikke fått noe angående brukte. Ikke sjekket siden deres.
_________________________

Topp
#1710357 - 06/11/2013 21:33 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
Gråstein Offline
Besatt

Registrert: 18/04/2010
Innlegg: 2874
Sted: Oslo
Link?

Topp
#1711190 - 09/11/2013 11:50 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
Liol Offline
Ringrev

Registrert: 12/05/2010
Innlegg: 761
Sted: Vestfold

Topp
#1712654 - 12/11/2013 22:24 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
hekkan Offline
Fersking

Registrert: 10/07/2003
Innlegg: 18
Sted: Stockholm
Dealer pricelist
Norway 2014 , 6 demobikes 25% discount on retail
22% discount on orders over 250 000 NOK

Dealerprice Retail
R5 DA Di2 41.283,87 63.990,-
R5 DA 31.290,32 48.500,-
R5 Red 32.251,61 49.990,-
R3 Ultegra Di2 25.154,84 38.990,-
R3 Ultegra 18.703,23 28.990,-
R3 Force Dark Edition 19.993,55 30.990,-
R3 105 Dark Edition 12.896,77 19.990,-
R3 105 12.251,61 18.990,-
Aero Road
Model BDP/kr RRP/kr
S5 VWD DA Di2 41.606,45 64.490,-
S5 VWD DA 32.251,61 49.990,-
S5 Ultegra Di2 30.000,00 46.500,-
S5 Ultegra 23.219,35 35.990,-
S3 Ultegra Di2 27.090,32 41.990,-
S3 Ultegra 20.638,71 31.990,-
Triathlon & TimeTrial
Model BDP/kr RRP/kr
P5 Six DA Di2 49.025,81 75.990,-
P5 Six DA 36.767,74 56.990,-
P3 Ultegra Di2 30.316,13 46.990,-
P3 DA 27.090,32 41.990,-
P3 Ultegra 20.322,58 31.500,-
P2 105 12.896,77 19.990,-
Classic Road
Model BDP/kr RRP/kr
Rca Frameset 48.709,68 75.500,-
R5 Frameset 23.219,35 35.990,-
R3 Frameset 10.961,29 16.990,-
Aero Road
Model BDP/kr RRP/kr
S5 VWD Frameset 29.025,81 44.990,-
S5 Frameset 19.993,55 30.990,-
S3 Frameset 14.516,13 22.500,-
Triathlon & TimeTrail
Model BDP/kr RRP/kr
P5 Six Frameset 32.251,61 49.990,-
P3 Frameset 16.122,58 24.990,-

PV NO

Topp
#1712884 - 13/11/2013 15:29 Re: Kjøpe brukt ritt-racer fra team ?? [Re: stmarc]
Alpers Offline



Registrert: 09/02/2008
Innlegg: 4624
Sted: På kontoret
Kom akkurat hjem fra Sør-Afrika, der jeg har besøkt utviklingslaget til MTN-Qubekha.

Utviklingslaget overtar hovedlagets sykler etter endt sesong, noe som fungerte fint. Den største slitasjen var på konkurransehjulene fra Zipp, de holdt sjelden mer enn en sesong.

Tror ikke det er grunn til bekymring om en ønsker å kjøpe en brukt sykkel fra et profflag.
_________________________
Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers


Topp

Moderator:  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå