Side 5 av 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Muligheter
#1710722 - 07/11/2013 21:03 Re: L-O sub 6 og Birken sub 5 2014 [Re: olechr]
Raskall Offline
More than words

Sitat: olechr
Ikke for å ødellegge motivasjonen din. Men bare å komme seg opp til platået på 2400 (mulig jeg husker feil og det var 2200) er en veldig lang tur. Og er man ikke forholdsvis lett og i god form så trur jeg man skal begrense seg litt med hensyn til knær etc.

Jeg har tinget én dag fra familien til å prøve meg på Teide. Har ingen ambisjoner om å komme hele veien opp. Vi tar sightseeingen på fjellet i leiebilen ved en annen anledning.

Er det langt til foten av fjellet så tas nok tilbringeretappen med offentlig kommunikasjon om det finnes.

Topp
#1710864 - 08/11/2013 11:58 Re: L-O sub 6 og Birken sub 5 2014 [Re: Raskall]
test Offline
Entusiast

Det er ikke langt til foten av fjellet, kun noen kilometer gjennom byen før du går rett inn i en stigning som varer, vel, helt til toppen.

Du har flere valgmuligheter når det gjelder stigning. Den korteste veien er via Arona, men den er litt brattere enn de andre. Alternativt sykler du opp via San Miguel og granadilla, den er litt lengre men til gjengjeld noe flatere, og mye finere.

Min anbefaling er at du først tar en testtur opp til Vilaflor (ca 1500 moh), og så vurderer om du skal prøve deg helt opp en annen dag. Ikke bråbestem deg, det er langt igjen fra Vilaflor og opp til krateret. Det er også fullt mulig å ta buss et stykke opp.

Fordelen er at når du er så sliten at du ikke orker mer, er det bare å snu sykkelen og trille helt ned til Las Americas igjen. Husk å spare litt krefter til bremsing ICON_WINK

Redigert av test (08/11/2013 14:53)
Rediger grunn: Båttester?

Topp
#1712197 - 11/11/2013 21:40 I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Raskall Offline
More than words

I dag hadde jeg skikkelig abstinenser. Jeg har hatt vakt av den røde sorten (responstid 15 minutter) hele helgen og det har klødd skikkelig i beina. I dag fikk jeg levert fra meg den jævla telefonen og etter å ha tråkket hjem på vintersykkel med piggdekk skiftet jeg til sykkelklær og la ut i denne vinden:

Dette var løypa:

Og det var kun den siste lille strekningen som gikk med medvind. Det er lenge siden jeg har kjent så deilig syretunge bein som etter å ha tråkket opp Fredrikstad-brua og gjennom byen for å rette snuta vekk fra vinden. Som lønn for strevet perset jeg på Dikeveien-segmentet og havnet faktisk på "10th overall" på det segmentet. Det er sykt gøy å sykle fort og da jeg bikket 45 km/t på garminen på flata kjente jeg virkelig blodet bruse.

Av rapportering fra forrige uke så avspaserte jeg en flott dag på torsdag med to flotte turer i skogen. En kosetur med turmat på primus som lunsj og en pulstur i mørket på kvelden. Utover det ble det bare jobbsykling. Jeg må jobbe hardere for å få inn flere sykkelturer i løpet av uka. Jeg skal også prøve å få lagt inn et par turer på treningssenteret på jobb. Det er bare tull å ikke bruke det når det er helt gratis og av ganske grei standard. Men det er så mye morsommere å sykle ute. Uansett vær og føreforhold. Bare så synd det krever så mye mer planlegging enn å bare stikke innom et gørr kjedelig senter.

Vekta fortsetter å gå sakte men sikkert nedover. Nytt heltall viste seg på vekta i dag tidlig. 126 er tallet og det er 9 kilo ned siden dårlige nyheter fra legen i august. Med 40 dager igjen til avreise til Tenerife er målet om å komme under 120 kilo før avreise innenfor rekkevidde.

Men jeg tar det ikke tungt om det skjærer seg. Det er viktigere å gå sakte og kontrollert ned i vekt enn å krampeslanke. Sistnevnte fungerer aldri i lengden.

Vedlegg
vind.PNG

Glommastien-asfalt.PNG (2073 nedlastinger)
turmat.jpg (2115 nedlastinger)
Beskrivelse: Praktisk med gapahuker som plutselig åpenbarer seg i det regnet begynner å pøse ned.

Redigert av Raskall (11/11/2013 21:42)

Topp
#1712282 - 12/11/2013 08:44 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
ØyNe Offline
Veteran

Sted: Tangen
Kanten av Teide-krateret på sørsida ligger på 2.200 moh. Jeg anbefaler ruta San Miguel-Granadilla-Villaflor slik som "test" sier, men du må være klar for 3-4 timer konstant motbakketråkking. Belønningen er selvsagt en drøy time crusing nedover herlige serpentinsvinger.
Her er turen jeg hadde i september: http://app.strava.com/activities/84295270

En annen lettere langtur-variant er å fortsette nord-østover fra Granadilla langs TF-28 så langt du bare orker før du vil snu.

Topp
#1712427 - 12/11/2013 12:58 Re: I hurt my self today.... [Re: ØyNe]
Flex Offline
Veteran

Sted: Trondheim
Enig med ØyNe og test her. Jeg syklet oppover via Arona dengang jeg tok Teide, men jeg kjørte senere via Granadilla, og den veien var mye finere (men jepp, det er litt lenger...). Men nedover er det nok sikkert veldig greit å sykle via Arona.

Dersom du sykler til toppen (og det gjør du jo selvsagt ICON_SMILE ) og vil se Teide, ha i bakhodet at det er 100 - 150 høydemeter ned igjen til "utkikkspunktet" mot Teide (de høydemetrene kan være tunge å ta på vei tilbake igjen). Men det er bra utsikt fra topp-punktet også.

Topp
#1712549 - 12/11/2013 18:55 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Skal du slanke deg bør du kutte ut på all syklinga og trene med tunge vekter. Ei sykkeløkt i uka holder. Du kan gå så mye du gidder og sykler også så lenge pulsen er under 120.

Topp
#1712653 - 12/11/2013 22:21 Re: I hurt my self today.... [Re: Ketle]
rockphotog Offline
Besatt

Sted: Oslo
Må si meg litt enig, dette er et råd jeg har tenkt på en stund:

Raskall, din sykling bør utelukkende være trening for den mentale helsen: Pur lykke og gode opplevelser (og transport, da). Dette er du god på.

Selve treningen bør skje uten sykkel. At du tar deg ut på sykkel nå og da får være bonus, men ikke en del av treningsplanen (for du må ha en plan).

Hard trening skal være hardt, og nødendigvis ikke spesielt lystbetont: Du kan risikere å gå lei sykkelen. Det kan du ikke risikere.

Topp
#1712721 - 13/11/2013 08:22 Re: I hurt my self today.... [Re: rockphotog]
Raskall Offline
More than words

Sitat: ketle

Sitat: rockphotog

Dere har et poeng i at treningen bør være variert. Men jeg har litt andre forutsetninger enn normalt. Jeg har to skuldre som ikke fungerer. Det å plukke opp fjernkontrollen fra stuebordet gir smerter på 15 på en skala fra 1-10. Likeså påføring av deodorant, tørking der bak etter toalettbesøk, påkledning, soving på siden, sitte i et togsete, osv, osv.

Det eneste som ikke gjør vondt av hverdagslige ting er å skrive på tastatur og å sykle. Høyreskulderen er ikke like vond som venstreskulderen etter operasjonen i november i fjor men jeg har kraftig redusert bevegelighet i den. Venstre skulder trenger MR for å diagnostiseres. For å få plass i MR-maskinen må jeg ha høyre arm over hodet. Noe som er klin umulig. Legen min synes jeg er så flink og mener jeg raskt går ned nok i vekt til å få plass i MR-maskinen og nekter å hjelpe med noe annet. Kanskje han tror det motiverer meg til å gå ned i vekt fortere? Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å gå ned 10cm i bredden i skulderpartiet før jeg blir komplett gal av smertene.

Det jeg gjør av fysisk aktivitet i dag er sykling, en og annen gåtur og situps før sengetid (noe som medfører at jeg må komme meg ned på og opp fra gulvet ved hjelp av armene. Igjen opp på 15x2 på smerteskalaen). Når smerten i venstreskuldra hogger til mister jeg kontrollen over beina og faller ned i knestående. Etter 3-4 minutter klarer jeg å reise meg opp og fortsette videre igjen.

Dette setter naturlig nok grenser for hvilke andre treningsformer jeg kan utføre. Når det blir for kaldt til at det er forsvarlig å sykle med høy puls kommer jeg til å gå en del turer med høy intensitet i stedet. Tredemølle og ergometer-sykkel/rulle er så meningsløst at jeg ikke orker. Det tar knekken på treningslyst og treningsglede mye fortere enn jeg klarer å bli lei av sykkelen.

Jeg har forøvrig planer om å bestille en legetime snart igjen og "ta en greenpeace" ved å lenke meg fast på legekontoret frem til han klarer å spore opp en større MR-maskin eller en annen måte å diagnostisere skulderen på. Skulderen blir bare verre og verre og er i ferd med å overskygge absolutt alt annet.

Hjemmeamputasjon har vært vurdert.

Så ja, jeg bør trene med annet enn sykkel/gåturer. Men jeg kan ikke.

Topp
#1712737 - 13/11/2013 08:55 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
rockphotog Offline
Besatt

Sitat: Raskall
Når det blir for kaldt til at det er forsvarlig å sykle med høy puls kommer jeg til å gå en del turer med høy intensitet i stedet. Tredemølle og ergometer-sykkel/rulle er så meningsløst at jeg ikke orker. Det tar knekken på treningslyst og treningsglede mye fortere enn jeg klarer å bli lei av sykkelen.

Gå er god aktivitet, gjerne sammen med noen. Men du må endre din innstilling til tredemølle og innesykling. Det er et nødvendig onde. Som jeg har nevnt er ikke trening nødvendigvis noe lystbetont, men noe du bare MÅ gjøre. Du kan ikke velge bort ting som er kjedelig - du har ikke noe valg. Se på det som en kjedelig jobb, og start i det små. 15 minutter.

Defensivt. Du kan bedre.

Topp
#1712740 - 13/11/2013 08:58 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Men jeg kan ikke.

Dette var da merkelig defensivt til deg å være, Raskall. Klart du kan! Har du vurdert alle alternative treningsmetoder mellom himmel og jord og kommet frem til at det er gåturer og sykling som er de eneste to aktuelle? Jeg tviler.

Tenk utenfor boksen; trekk bildekk etter deg mens du går opp en slak (evt. bratt) bakke. Lag deg en "hinderløype" med forskjellige aktiviteter, litt som sirkeltrening. Trenger ikke så voldsom belastning på hver øvelse så lenge de foregår med høy intensitet. Gå opp trappa på en hoppbakke (om det er noen i nærheten).

Å si at tredemølle, ergometersykkel og rulle er kjedelig, samtidig som du vel egentlig har fått kniven på strupen av legen, synes jeg er litt råflott. Jeg er enig i at rulle er møkk kjedelig, men trening er ikke bestandig så innmari lystbetont.

Se rundt deg Raskall, jeg er sikker på at det finnes et hav av muligheter for god trening du ikke har prøvd eller vurdert, og så må du finne tilbake til "klart jeg kan"-holdningen jeg synes du har vist oss tidligere.

Topp
#1712744 - 13/11/2013 09:00 Re: I hurt my self today.... [Re: rockphotog]
Raskall Offline
More than words

Men du må endre din innstilling til tredemølle og innesykling. Det er et nødvendig onde.

Hvorfor det? Jeg kan gjøre akkurat samme aktiviteter utendørs og lystbetont til en hver tid. Vær er ingen hindring. Så hvorfor skal jeg gjøre det stasjonært og gi opp etter 20 minutter fordi det er så jævlig kjedelig?

Det at jeg ikke gidder å gå og sykle stasjonært betyr ikke at jeg lar være å gå og sykle. Det finnes ikke dårlig vær.

Men de dagene det er tosifret antall kuldegrader blir det nok å stikke innom treningssenteret på vei hjem fra jobb for å få unna noen økter med høy puls. De siste 4 vinterene har lært meg at pusten fungerer helt fint med høy puls ned til 7-8 kuldegrader.

Topp
#1712746 - 13/11/2013 09:06 Re: I hurt my self today.... [Re: Øyvind V]
Raskall Offline
More than words

Sitat: Øyvind V
Men jeg kan ikke.

Dette var da merkelig defensivt til deg å være, Raskall. Klart du kan! Har du vurdert alle alternative treningsmetoder mellom himmel og jord og kommet frem til at det er gåturer og sykling som er de eneste to aktuelle? Jeg tviler.

Tenk utenfor boksen; trekk bildekk etter deg mens du går opp en slak (evt. bratt) bakke. Lag deg en "hinderløype" med forskjellige aktiviteter, litt som sirkeltrening. Trenger ikke så voldsom belastning på hver øvelse så lenge de foregår med høy intensitet. Gå opp trappa på en hoppbakke (om det er noen i nærheten).

Å si at tredemølle, ergometersykkel og rulle er kjedelig, samtidig som du vel egentlig har fått kniven på strupen av legen, synes jeg er litt råflott. Jeg er enig i at rulle er møkk kjedelig, men trening er ikke bestandig så innmari lystbetont.

Se rundt deg Raskall, jeg er sikker på at det finnes et hav av muligheter for god trening du ikke har prøvd eller vurdert, og så må du finne tilbake til "klart jeg kan"-holdningen jeg synes du har vist oss tidligere.

Neimen, hælledussan da. Les hele konteksten da, folkens. Hvor er jeg passiv? Jeg svarer på rockphotog og Ketle sin påstand om at jeg ikke kan bruke sykkelen til trening.

Det er jo bare sprøyt. Jeg har syklet både for transport- og trenings-formål uansett vær og føre i 4 år nå. Hvorfor skal det plutselig slutte å fungere som treningsform nå?

Smerten i skulderen er som å knekke armen (har knekt armen 2 ganger, så jeg vet). Det er ikke spesielt behagelig å knekke armen 10-12 ganger om dagen. Og hva er det tramping på tredemølle gir meg som ikke en like lang gåtur i skauen gir meg?

Redigert av Raskall (13/11/2013 09:15)

Topp
#1712750 - 13/11/2013 09:09 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
Det er ikke noe du ikke kan gjøre i skogen. Men feks når det er tåke og du lurer på om du kan sykle. Ja da er det mye bedre å ta en tur på tredemølla feks ;-)

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1712752 - 13/11/2013 09:13 Re: I hurt my self today.... [Re: olechr]
Raskall Offline
More than words

Sitat: olechr
Det er ikke noe du ikke kan gjøre i skogen. Men feks når det er tåke og du lurer på om du kan sykle. Ja da er det mye bedre å ta en tur på tredemølla feks ;-)

Men når det er tåke og jeg lurer på om jeg kan sykle, så er nærmeste tredemølle jeg har tilgang til så langt unna at jeg må hive meg på sykkelen for å komme dit. ICON_SMILE Da er det bedre å ta på seg refleksvesten og hive magicshine på hodet og gå seg en tur i stedet. ICON_SMILE

Det burde jeg ha gjort her om dagen, men jeg har splitter ny sykkel og vil bruke den så mye som mulig før den må parkeres frem til våren. For pokker! ICON_WINK

Topp
#1712755 - 13/11/2013 09:16 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
olechr Offline
More than words

Sted: Lillestrøm
he he. Ja jeg har hvertfall trua på å gjøre det man syntes er gøy. Skal man klare å gjøre noe over tid så må det være en viss grad av gøy over det.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1712769 - 13/11/2013 09:54 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Raskall Offline
More than words

Våknet forresten kl. 5 og følte meg uthvilt i dag. Hev i meg et par grovbrødskiver og tok meg en runde på sykkelen:

http://www.strava.com/activities/94808833

Det var langt fra senga til hjemmekontoret i dag, men det var en nydelig reise under en stjerneklar himmel. Sugende, våt grus på Glommastien i dag, men det gjorde det jo bare enda bedre egnet som treningsøkt. ICON_SMILE

Topp
#1712787 - 13/11/2013 10:40 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
rockphotog Offline
Besatt

Fordi du har et helseproblem og projiserer det stort på internett. Jeg kjenner konteksten, jeg har fulgt deg på nett i mange år (Usenet, anyone?), i oppturer og nedturer. Jeg har også tatt av meg masse kilo ved hjelp av blant annet sykling.

Dette handler ikke om tredemølle og innesykling, men innstillingen din. Du kan ikke ta i mot hjelp før du tar ned guarden. Du må ta mitt budskap i beste mening.

Topp
#1712795 - 13/11/2013 10:54 Re: I hurt my self today.... [Re: rockphotog]
Raskall Offline
More than words

Fordi du har et helseproblem og projiserer det stort på internett. Jeg kjenner konteksten, jeg har fulgt deg på nett i mange år (Usenet, anyone?), i oppturer og nedturer. Jeg har også tatt av meg masse kilo ved hjelp av blant annet sykling.

Nå er vel ikke en tråd på Treningsforumet på terrengsykkel.no under et "anonymt" navn å "projisere det stort på internett". Jeg skal være enig med deg at jeg har gjort dette tidligere, men har valgt å tone det ned til et relevant forum.

Dette handler ikke om tredemølle og innesykling, men innstillingen din. Du kan ikke ta i mot hjelp før du tar ned guarden. Du må ta mitt budskap i beste mening.

Hvilken innstilling er det du mener er feil? Det virker som om du tror jeg har valgt å droppe trening fordi jeg ikke vil gå på tredemølle eller sykle på ergometersykkel. Det er kategorisk feil.

Jeg har forøvrig ikke bedt om hjelp av andre enn legen, som har henvist meg til en overvektsklinikk. I opprinnelig innlegg skriver jeg følgende:

Sitat: meg selv

Jeg starter med dette en slags blogg-tråd for å ha et sted å "stå til rette" underveis.

Jeg bruker altså denne tråden som en gapestokk. Som motivasjon til å gjøre de rette beslutningene/valgene underveis. Er det noe de siste 13-14 årene har lært meg så er det hva som fungerer og hva som ikke fungerer (for meg).

Topp
#1712799 - 13/11/2013 11:04 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Neimen, hælledussan da. Les hele konteksten da, folkens. Hvor er jeg passiv?

Hælledussan selv; når du skriver "jeg kan ikke" til alle andre treningsformer enn sykling og gåturer er du passiv.

Topp
#1712802 - 13/11/2013 11:13 Re: I hurt my self today.... [Re: Øyvind V]
Raskall Offline
More than words

Neimen, hælledussan da. Les hele konteksten da, folkens. Hvor er jeg passiv?

Hælledussan selv; når du skriver "jeg kan ikke" til alle andre treningsformer enn sykling og gåturer er du passiv.

Det er ikke jeg som har sagt at sykling ikke er god nok trening. Jeg har ikke uttrykt et savn av andre treningsformer heller. Mitt eneste mål frem til vårsesongen begynner er å gå ned i vekt på en god og sunn måte. Og da er vel gange og sykling ypperlige aktiviteter?

Redigert av Raskall (13/11/2013 11:15)

Topp
#1712805 - 13/11/2013 11:19 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Jeg har heller ikke uttrykt et savn av andre treningsformer heller.

Da mente du kanskje ikke dette da...
Så ja, jeg bør trene med annet enn sykkel/gåturer.

Topp
#1712808 - 13/11/2013 11:29 Re: I hurt my self today.... [Re: Øyvind V]
Raskall Offline
More than words

Jeg har heller ikke uttrykt et savn av andre treningsformer heller.

Da mente du kanskje ikke dette da...
Så ja, jeg bør trene med annet enn sykkel/gåturer.

Igjen tar du ting ut av kontekst. Det var et svar til Ketle og rockphotog. Skal jeg bli en bedre syklist bør jeg trene på andre måter. Men eneste fokus frem til våren er vektnedgang. Da er det å gå og sykle godt nok så lenge det gjøres på riktig måte. Det er aktiviteter jeg kan starte med en gang foten settes utenfor døra. Jeg trenger ikke å oppsøke treningssenter, jeg trenger ikke bygge meg hinderløyper, jeg trenger ikke å dra med meg et bildekk ut i skauen. Det er lett tilgjengelig kaloriforbrenning.

Sammen med de vonde skuldrene er dette faktorer som gjør at det å gå og sykle er det beste jeg kan gjøre akkurat nå.

Det er ikke jeg som har funnet ut at sykling ikke er godt nok. Egentlig merkelig at noen klarer å trekke denne slutningen på et sykkelforum.

Topp
#1712815 - 13/11/2013 11:44 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Ok, da har jeg misforstått konteksten. Trodde det var innafor å kommentere videre på innspillene om å se på andre treningsmetoder siden du selv skrev at du burde det. Men det var altså uttafor.

Topp
#1712816 - 13/11/2013 11:46 Re: I hurt my self today.... [Re: Øyvind V]
Raskall Offline
More than words

Ok, da har jeg misforstått konteksten. Trodde det var innafor å kommentere videre på innspillene om å se på andre treningsmetoder siden du selv skrev at du burde det. Men det var altså uttafor.

La oss ta opp tråden til våren. ICON_SMILE Da er kroppen forhåpentligvis 15-20 kilo lettere også.

Topp
#1712823 - 13/11/2013 11:55 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Øyvind V Offline
Søk hjelp!

Høres ut som en plan ICON_SMILE

Topp
#1712828 - 13/11/2013 12:12 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
rockphotog Offline
Besatt

Hvilken innstilling er det du mener er feil?

Den.

Lykke til. Jeg mener det beste, ikke tro noe annet.

Topp
#1712834 - 13/11/2013 12:17 Re: I hurt my self today.... [Re: rockphotog]
Raskall Offline
More than words

Hvilken innstilling er det du mener er feil?

Den.

Lykke til. Jeg mener det beste, ikke tro noe annet.

Jeg forstår bare ikke hva som får deg til å mene at du er i stand til å hjelpe meg. Jeg får hjelp. Og jeg tar i mot hjelp. As we speak. Men hjelpe kommer ikke fra dette forumet.

Takk for lykkeønskninger.

Topp
#1712866 - 13/11/2013 14:34 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
Sykkel og gåtur er bedre enn å sitte rolig.
Sykkel og gåtur er ikke beste treningsform for å miste vekt.
Mest effektive måten å miste vekt - det er å spise lite. For noen er dette enkelt og blir varig, for andre er dette første steg på boomerang effekt.

Sånn er det bare.

Dette er Raskall sin tråd hvor han motiverer seg selv via åpenlyst å "oute" hva han får til hver uke. Vi andre (meg selv inkludert) kan godt mene hva vi vil - og det med rette. Men jeg synes vi skal forsøke å unngå at en som er i en fase med å legge om livet skal bli demotivert.

Dere får tåle at dere har gode råd, men at de ikke nødvendigvis blir fulgt folkens.

Stå på Raskall - det er og blir mange veier til Rom.

Topp
#1716417 - 22/11/2013 11:07 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Dexter Offline
Ivrig

Sitat: ketle

Dere har et poeng i at treningen bør være variert. Men jeg har litt andre forutsetninger enn normalt. Jeg har to skuldre som ikke fungerer. Det å plukke opp fjernkontrollen fra stuebordet gir smerter på 15 på en skala fra 1-10. Likeså påføring av deodorant, tørking der bak etter toalettbesøk, påkledning, soving på siden, sitte i et togsete, osv, osv.

Det eneste som ikke gjør vondt av hverdagslige ting er å skrive på tastatur og å sykle. Høyreskulderen er ikke like vond som venstreskulderen etter operasjonen i november i fjor men jeg har kraftig redusert bevegelighet i den. Venstre skulder trenger MR for å diagnostiseres. For å få plass i MR-maskinen må jeg ha høyre arm over hodet. Noe som er klin umulig. Legen min synes jeg er så flink og mener jeg raskt går ned nok i vekt til å få plass i MR-maskinen og nekter å hjelpe med noe annet. Kanskje han tror det motiverer meg til å gå ned i vekt fortere? Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å gå ned 10cm i bredden i skulderpartiet før jeg blir komplett gal av smertene.

Det jeg gjør av fysisk aktivitet i dag er sykling, en og annen gåtur og situps før sengetid (noe som medfører at jeg må komme meg ned på og opp fra gulvet ved hjelp av armene. Igjen opp på 15x2 på smerteskalaen). Når smerten i venstreskuldra hogger til mister jeg kontrollen over beina og faller ned i knestående. Etter 3-4 minutter klarer jeg å reise meg opp og fortsette videre igjen.

Dette setter naturlig nok grenser for hvilke andre treningsformer jeg kan utføre. Når det blir for kaldt til at det er forsvarlig å sykle med høy puls kommer jeg til å gå en del turer med høy intensitet i stedet. Tredemølle og ergometer-sykkel/rulle er så meningsløst at jeg ikke orker. Det tar knekken på treningslyst og treningsglede mye fortere enn jeg klarer å bli lei av sykkelen.

Jeg har forøvrig planer om å bestille en legetime snart igjen og "ta en greenpeace" ved å lenke meg fast på legekontoret frem til han klarer å spore opp en større MR-maskin eller en annen måte å diagnostisere skulderen på. Skulderen blir bare verre og verre og er i ferd med å overskygge absolutt alt annet.

Hjemmeamputasjon har vært vurdert.

Går det ikke ann å bedøve skulderen så du får tatt mr?

Topp
#1720731 - 04/12/2013 10:46 Re: I hurt my self today.... [Re: Raskall]
Clotho_NOR Offline
Ivrig

Sted: København
Status ?

Topp
Side 5 av 6 < 1 2 3 4 5 6 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå