Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#1706922 - 30/10/2013 16:33 Gamle synder kom og tok meg i helgen...
Espen E Offline
Ivrig

Sted: Kolsås
Som noen vet så begynte jeg å mosjonssykle for ca tre år siden etter 20+ års inaktivitet, stressende arbeid og usunne vaner inkl sigaretter og overvekt. Er blitt slankere, kommet i bedre form og i år teller sykkelcomputeren ca 3700 km. Lite for mange, enormt for meg.
Vanen jeg ventet lengst med å legge bort var sigarettene, hadde aldri noen problemer med dem, har naturlig høyt O2 opptak, hemoglobin på 17,3 og kondisen har økt jevnt og trutt så det har tatt tid og bli kvitt dem.

Allikevel relativt flink gutt, men åpenbart for lite for sent. Fikk sterke brystsmerter på vei ned Lommedalen søndag og trodde først det var muskulært. Hadde kjent antydninger til samme smerte tidligere i uken som hadde gått over, og relatert det til muskesmerter grunnet sittestilling siden jeg hadde byttet til terrengsykkel etter hele sommeren på landevei.
En liten stemme i bakhodet sa jeg burde ringe 113 og kort fortalt, under to timer senere var jeg operert gjennom pulsåren i høyre håndledd og ferdigbehandlet for et infarkt i kransarterien i hjertets venstre forside. Det var en avleiring der som begrenset blodgjennomstrømningen ved belastning noe jeg hadde kjent som lett smerte tidligere i uken. I løpet av søndagsturen satt det seg så fast en blodpropp som stengte passasjen helt og situasjonen var et faktum.

Nå har stentet sittet siden søndag, ingen andre årer har skader eller avleiringer og grunnet rask behandling har jeg ikke veldig store skader i hjertemuskelen. Legen mener at jeg kan belaste kroppen 100% igjen om ca 8 uker og tiden frem til da skal brukes til meget fornuftig kosthold og forsøk på ytterligere vektnedgang. Sigaretter er selvfølgelig mer tabu enn noengang, og "festrøyk" også utelukket, noe det ikke helt har vært frem til før helgen.

Føler jeg har vært "heldig". Kan ikke skylde på arv eller annet, begynte snuoperasjonen for sent, men fikk heldigvis "kun et streifskudd og ikke treff midt i hjertet" for å si det slik, og det ser ut som om trening og sykkelmoro vil bli en stor del av livet i årene som kommer.

Takk for oppmerksomheten og for guds skyld ring 113 om dere får vondt i brystet under sykkeltur!

En ambulanse bruker 1 minutt ved EKG på å kostantere om noe er galt eller ikke. Sykler dere hjem, dusjer tar smertestillende og legger dere under dyna så kan mye større skader utvikle seg som kan redusere hjertet enormt. Det er unødvendig.

Redigert av Espen E (30/10/2013 19:07)

Topp
#1706923 - 30/10/2013 16:39 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.

Sted: Base Barteby/Verden for øvrig
Milde makter! Så godt at det gikk bra med deg! God rekovalesens, og kos deg på sykkelen i fremtiden også. ICON_SMILE

Topp
#1706930 - 30/10/2013 16:59 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Takk hva det nå var for at du ringte.
Er ikke sikker på at jeg ville vært smart nok til det selv. Men skal legge det fram i underbevisstheten.

Lykke til i rekonvalesentstiden

LarsB

Topp
#1706965 - 30/10/2013 18:29 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Open 1.0 Offline
Ivrig

Sted: Tønsberg
God bedring!

Topp
#1707048 - 30/10/2013 21:07 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Kake Offline
Veteran

Sted: Trondheim ish
God bedring.
Takker for for en reminder, skal legge det inn i underbevisstheten som Lars sier.

Topp
#1707166 - 31/10/2013 07:57 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Espen E Offline
Ivrig

Takk til dere som har ønsket god bedring :-)

Dere har heldigvis kommentert det som er det viktige i innlegget mitt. Det å faktisk kontakte hjelp om man føler at noe er galt.

113 er enkelt å huske, men tekskelen er høy for å slå nummeret. Den bør ikke bli for høy, og heller en gang for mye enn en gang for lite.

Topp
#1707174 - 31/10/2013 08:15 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Raskall Offline
More than words

Dette skjer da ikke meg? Eller...

Takk for påminnelsen om å ta helsa på alvor, Espen. Og God bedring.

Topp
#1707180 - 31/10/2013 08:30 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Stefan77 Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: Espen E
Dere har heldigvis kommentert det som er det viktige i innlegget mitt. Det å faktisk kontakte hjelp om man føler at noe er galt.

113 er enkelt å huske, men tekskelen er høy for å slå nummeret. Den bør ikke bli for høy, og heller en gang for mye enn en gang for lite.

En bra påminnelse for oss andre. God bedring ICON_SMILE
Kan forøvrig tipse om app'en Hjelp 113-GPS fra norsk luftambulanse som posisjonerer deg og sender posisjonen til alarmsentralen når du prater med dem.

https://play.google.com/store/apps/detai...la113&hl=no
https://itunes.apple.com/no/app/hjelp-113-gps/id363739748?l=nb&mt=8

Topp
#1707230 - 31/10/2013 09:57 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Kanondal Offline
Ringrev

Gratulerer Espen!!!! Det gikk jo bra!

Og velkommen etter.

Du har HELT RETT! Ring 113 heller en gang for mye enn for sent.

Jeg har drøyd med å ringe 3 ganger(!). Man MÅ ikke ha de vanlige symptomene som massive brystsmerter etc. Infarkt kan fortone seg og oppleves svært forskjellig. Mitt første infarkt kan du lese om i denne tråden

Infarkt nummer to var svært ubehagelig og mer dramatisk. Hadde det ikke vært for min vakre kone er jeg sikker på at det hadde gått meget dårligere.
Sist (i april) ble infarktet utløst av annen sykdom (Noro-viruset) der blandingen av symptomer gjorde at både vi og leger ble ‘’lurt’’.

Så igjen Gratulerer til deg og de rundt deg!!.

Det høres jo ut til at du har unngått særlig skade på hjertemuskelen.
Slik jeg har fått forklart så gikk det så bra for meg nettopp fordi jeg har holdt meg i form med syklingen.
Du vil bli satt på en solid bunke med medisiner som dessverre kan påvirke formen din negativt. Jeg har greid å unngå Betablokkere da jeg har lav hvilepuls og ellers god hjerterytme. Ellers vil disse kunne påvirke både ytelse og hva du orker.
Det jeg sliter med er muskelproblemer som er bivirkninger etter kolesterolsenkende medisiner (statiner).

Hva nå??
Du er sikkert i gode hender hva gjelder leger og kardiologer. Det er ikke dermed sagt at du ikke skal gjøre deg opp en mening selv. Still spørsmål og gjerne også krav. Kom i gang igjen med trening så snart de tillater det. Kjøp deg en telefon som ALLTID virker og som ALLTID er med på trening. Jeg har med meg nitroglyserin når jeg trener.

Til sist; ikke undervurder hva dette gjør med omgivelsene dine. Jeg ble fort flink til å alltid ha med telefon (snu å hente hvis glemt). Oppdaget også smertelig at en times tid lenger borte uten beskjed er heller ikke lurt.

Send meg gjerne en PM hvis det er noe du lurer på.

Hei til de andre som har tatt kontakt med meg etter den første tråden her; Håper det går bra med dere (eller deres) også.

Topp
#1707262 - 31/10/2013 11:07 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Tronda Offline
Tørr bak øra

Det gikk heldigvis bra med deg og du kunne ringe selv og få hjelp. Det kan dessverre gå verre og så du ikke kan ringe selv. Hadde en episode i klubben nå i høst der en fikk hjertestans. Heldigvis var det folk med som ikke fikk panikk og gjorde alt riktig og reddet livet hans. I denne episoden fikk vi alle se hvor viktig det er å ha denne 113 appen som ble nevnt tidligere i tråden! Vi er terrengsyklister og det er IKKE gate/veiadresser når vi ferdes i skogen og ofte veldig vanskelig å angi riktig posisjon som kan hjelpe ambulansen rask til stedet.

Vi hadde også en annen episode i sommer der en hedersmann/støtteperson i klubben døde av hjertesvikt ved merking av en rittløype. Der slet også ambulanse med å finne fram i skogen. I hans tilfelle hadde ikke dette hjulpet uansett men enda ett eksempel på at denne appen burde vært lagt inn på alle telefoner fra butikken.

Så installer denne appen idag! (Eller en lignende med samme funksjon.)

113 appen fra Norsk Luftambulanse.

Redigert av Tronda (31/10/2013 11:09)
Rediger grunn: Lagt til link til app.

Topp
#1707279 - 31/10/2013 11:32 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
altitude Offline
Entusiast

Et lite sidespor, men en annen ting vi sliter med i ambulansen når det gjelder litt inn i bushen er låste bommer slik at vi ikke kommer inn. Vi har en god del nøkler, men absolutt ikke alle. Så det kan være en ide for områder/steder en bruker mye til grus- og stisykling å ha en liten oversikt over bommer og eventuelt kontaktpersoner som kan låse opp disse. Dere er jo ofte lokalkjente i det aktuelle området og kjenner kanskje de som kan kontaktes allerede.

Ellers er det godt å høre at det gikk bra med deg Espen E.

Topp
#1707282 - 31/10/2013 11:38 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
God bedring, godt å høre at det gikk bra med deg.

Topp
#1707309 - 31/10/2013 12:18 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Stefan77]
EiW Offline
Ringrev

Sted: Asker
Sitat: Stefan77

Kan forøvrig tipse om app'en Hjelp 113-GPS fra norsk luftambulanse som posisjonerer deg og sender posisjonen til alarmsentralen når du prater med dem.

Takk for tips. Herved installert. God bedring til trådstarter.

Redigert av EiW (31/10/2013 12:18)

Topp
#1707317 - 31/10/2013 12:30 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Rønnern Offline
Skrotnisse

Sted: Kurland
Godt å høre at det gikk bra, kjenner dog at angsten kommer snikende når jeg leser om denne typen hendelser. Det skumle er de historiene om at det ikke var spesielt smertefullt. De gangene jeg kjenner noe rundt brystregionen har jeg avvist det med at det ikke er veldig ubehagelig...

Nå lever jeg jo fremdeles etter mange år, så det rasjonelle i meg tilsier at må være muskulært. Får vel kanskje ta en tur til legen å få sjekket blodpumpa en gang til i nær fremtid.

Topp
#1707347 - 31/10/2013 13:06 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
DavidS Offline
Ivrig

Sted: Løngen
Takk for at du deler!

Topp
#1707429 - 31/10/2013 15:02 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Espen E Offline
Ivrig

App installert, visste ikke om den, men nå er den også distribuert til familie og venner.

Igjen takk for gode ønsker, råd og tips. Setter pris på det!

Topp
#1707509 - 31/10/2013 17:26 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
ØyNe Offline
Veteran

Sted: Tangen
Sterk historie! Det var jammen bra det gikk godt, og flott at du deler den med andre, som en nyttig påminnelse om å passe på helsa si.
Riktig god bredring!

Topp
#1708087 - 01/11/2013 20:06 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
haaplost Offline
Entusiast

Det er en gyllen tommerfingerregel:

* Kontakt straks lege / 113 etc. ved plutselige smerter som man ikke er kjent med, altså vet hva er for noe*

Slik som trådstarter gjorde her.
Bra!

Det samme gjelder sterke plutselige smerter i buk / mage som man ikke vet hva er.
Her skal ambulanse komme sporenstreks.
Trenger ikke være noe farlig, men kan absolutt være det.

Topp
#1708141 - 01/11/2013 21:59 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
CyberTrack Offline
Veteran

Sted: Telemark
Jeg har "sertifikat" på hjertestarter, og har i den forbindelse deltatt på en rekke kursopplegg der fokus har ligget mye på hjerte/lungeredning og det å gi innsikt i hva et infarkt egentlig er.

Har fått servert utallige historier om ulike utgangspunkt og utfall. Inntrykket er at trådstarters reaksjonsmønster dessverre er uvanlig, men ikke desto mindre helt riktig. Ring 113! Minuttene teller og kan utgjøre forskjellen mellom ubetydelig og svært alvorlig konsekvens.

Det kan faktisk være en god ide å alltid ha med seg acetysalisylsyre om man føler seg i faresonen.

Det burde forresten ikke finnes en eneste idrettsarena uten hjertestarter!

Topp
#1708302 - 02/11/2013 14:53 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: CyberTrack]
Espen E Offline
Ivrig

Sitat: CyberTrack

Det kan faktisk være en god ide å alltid ha med seg acetysalisylsyre om man føler seg i faresonen.

Veldig godt råd, veier ingenting (haha) og kan være det lille ekstra som sikrer litt blodgjennomgang, med minimering av skadeomfang til følge, mens man venter på behandling.

Forøvrig har jeg på nytt praktisert bedre føre var enn etter snar prinsippet. Følte meg litt uggen i går morges og tok en tur til Bærum Sykehus. De beholdt meg over natten, og kjørte full testrunde men ingenting var heldigvis galt. Litt nerver og lette muskelsmerter etter noen dager i dårlige sykehussenger var konklusjonen.
Slapp ut i tolv tiden og har hatt en deilig høsttur med bikkja i det fine været :-)

Topp
#1708899 - 04/11/2013 08:31 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
bvp Offline
Avhengig

God bedring og velkommen etter, godt noen er fornuftige og ringer 113!
Har vært gjennom det noen ganger nå, første gangen satte jeg diagnosen solstikk selv og gikk ikke til lege, smertene ble borte etter ett par dager men kjenner igjen symptomene fra de 2 neste, var i Østmarka og brukte 6 timer fra Søndre Krokvann og ut til Røirivann, det er vel noe sånt som 2 kilometer, måtte først komme meg så langt ut at jeg hadde dekning så jeg fikk ringt etter hjelp, min bror kom innover ved midnattstid for å bære sekken min ut, hadde sykkel ved Røirivann og turen ut gikk greit.
Andre gangen gikk jeg i 4 dager før jeg kontakta lege, da var det visst litt krise siden Ahus diskuterte med riksen om det var nødvendig å åpne operasjonsstua på natta, hovedpulsåra var 98% blokkert, jeg hadde tydeligvis ikke lært for neste gang fikk jeg innfarktet på lørdag og dro til lege på tirsdag, ble jaget fra jobb da jeg måtte sette meg ned pga. smerter.
Har begynt å mosjonere litt etter det og har ikke merket noe etter det bortsett fra temmelig høyt blodtrykk i blandt, det er vel nå 4 år siden sist og jeg regner iallfall med at jeg ringer 113 hvis det blir en neste gang.

T.C. Lemmons

Topp
#1709058 - 04/11/2013 12:54 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Lurifax Offline
Besatt

Sitat: Espen E
Sitat: CyberTrack

Veldig godt råd, veier ingenting (haha) og kan være det lille ekstra som sikrer litt blodgjennomgang, med minimering av skadeomfang til følge, mens man venter på behandling.

Forøvrig har jeg på nytt praktisert bedre føre var enn etter snar prinsippet. Følte meg litt uggen i går morges og tok en tur til Bærum Sykehus. De beholdt meg over natten, og kjørte full testrunde men ingenting var heldigvis galt. Litt nerver og lette muskelsmerter etter noen dager i dårlige sykehussenger var konklusjonen.
Slapp ut i tolv tiden og har hatt en deilig høsttur med bikkja i det fine været :-)

Flott at du skriver om dette, både opplevelsen og det du opplever i etterkant.
Jeg har aldri hatt problemer med hjertet, men jeg var inne til utredning for dette grunnet smerter i brystet. Ja var inne flere ganger i løpet av 12-15 mnd. Jeg må si at frykten for at det var hjertet - det var noe som satte seg bom fast i sinnet mitt. Må si jeg faktisk sliter litt med det fortsatt når jeg kjenner smerter i brystregionen. Normalt sier legene.
(jeg har noe spiserørsgreier som lager kvalme for meg)

Jeg tror mange har nytte, og litt godt av å høre om -og fra andre hvordan man takler slikt. De fleste av oss er så jævla "menn" at vi heller brenner inne med alt enn å snakke om det. Tøffe som vi er ICON_SMILE

Hørte på Martin Jonsrud Sundby på TV i går også, det ligger i hjernebarken og surrer for han. Jeg ville blitt overrasket dersom det ikke var slik.

Flott at du står frem og deler, tror det hjelper både deg og andre jeg for min del.

OG, ta heller en tur for mye til sykehuset om du er i tvil enn EN for lite.

Redigert av Lurifax (04/11/2013 16:08)

Topp
#1709065 - 04/11/2013 13:12 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Juffe Offline
Besatt

Sted: Dikemark
God bedring til trådstarter. App er nå installert.

Topp
#1709685 - 05/11/2013 17:03 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Lurifax]
haaplost Offline
Entusiast

Sitat: Lurifax

Jeg har aldri hatt problemer med hjertet, men jeg var inne til utredning for dette grunnet smerter i brystet. Ja var inne flere ganger i løpet av 12-15 mnd. Jeg må si at frykten for at det var hjertet - det var noe som satte seg bom fast i sinnet mitt. Må si jeg faktisk sliter litt med det fortsatt når jeg kjenner smerter i brystregionen. Normalt sier legene.
(jeg har noe spiserørsgreier som lager kvalme for meg)

Antar halsbrann med sure oppstøt og svie samt et lite brokk?

Sånne refluksgreier kan gi de utrolig vondeste smerter.
Går ut i ryggen og mellom skuldrene.
Samt smerter i brystet.

Man kan lett tro det verste om hjertet.

Uansett bra at du har fått utredet det.

Topp
#1709936 - 06/11/2013 08:17 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: haaplost]
Lurifax Offline
Besatt

Sitat: haaplost

Samt smerter i brystet.

Dette var spikeren på hodet ICON_SMILE Slange ned i halsen har blitt en vane de siste årene...

Redigert av Lurifax (06/11/2013 08:19)

Topp
#1710051 - 06/11/2013 11:39 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Lurifax]
Raskall Offline
More than words

Sitat: Lurifax
Sitat: haaplost

Samt smerter i brystet.

Dette var spikeren på hodet ICON_SMILE Slange ned i halsen har blitt en vane de siste årene...

Vært på Rolvsøy og blitt slanget? Da er det en viss risiko for at du har møtt min kone.

Topp
#1710747 - 07/11/2013 22:04 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Espen E Offline
Ivrig

En liten oppdatering. Snart to uker siden jeg gikk ned for telling. Formen går pent og rolig oppover. Bikkja elsker meg da vi starter dagen med en god morgentur som blir lengre og lengre for hver dag. I går syklet jeg i tillegg litt sånn kun for moro skyld. Veldig rolig og kontrollert og kun for å se hvordan jeg følte det. Tør og skal selvfølgelig ikke ta i så tidig, men deilig å trille rundt på grusstiene i området og kjenne at livet fortsetter.
Var på sykehuset i dag for å ta en ny sjekk på puls, blodtrykk og litt annet og alt ser heldigvis mer enn veldig bra ut.
Blir mye basic grunntrening inne fremover og spinning og rulle fra omtrent januar.
Utendørs ser jeg fortsatt ikke for meg at jeg plutselig blir hektet på bortoverski, men håper det blir rom i budsjettet til en fatbike over nyttår.

Topp
#1848429 - 01/09/2014 16:12 Re: Gamle synder tilsynelatende tilgitt... [Re: Espen E]
Espen E Offline
Ivrig

Det er ca 10 mnd og 4800 km på sykkel km siden siste innlegg i denne tråden. Kroppen har kommet seg bra og jeg har følt meg sterkere og sterkere på sykkelen utover i sesongen. Har allikevel for sikkerhet skyld ikke syklet noen ritt bortsett fra et trimritt mellom Bø og Skien i Juni, en snaut to timers tur på 58 km. Ja også tempoen i Sørkedalen da... :-)

Har i dag vært til skikkelig kontroll hos hjertespesialist og er hoppende fornøyd. Det var ikke mulig å se på Ekg at jeg hadde hatt infarkt, og når det ble kjørt belastnings Ekg responderte også kroppen veldig godt. Første gang jeg har fått målt watt og ble over et kvarters tid kjørt opp til 375w med 90 i kadens uten at det føltes ubehagelig. Ble der noen minutter før sykepleieren mente det var nok. Pulsstigning med belastning var bra og oksygenmetningen i blodet var også super.
Ultralyden etterpå ga nok en opptur, området i hjertet som på sykehuset var litt "lamslått" av infarktet så nå ut til å være 100% aktivt. Det var ihvertfall ikke mulig for meg å se at noe av hjertemuskelen var passiv. Noe må det jo være der, men det er i så tilfelle minimalt. Legen var strålende fornøyd og gav meg null begrensninger på aktivitetsnivå og med det er alle planene som egentlig ble lagt for denne sesongen reakivisert for neste sesong. Vi ses derfor i 2015 mellom Lillehammer-Oslo, rundt Vattern og sikkert mellom Rena og Lillehammer også :-)

Husk 113, Over og ut!

Redigert av Espen E (01/09/2014 16:34)

Topp
#1849424 - 02/09/2014 21:02 Re: Gamle synder tilsynelatende tilgitt... [Re: Espen E]
BjKj Offline
Ringrev

Så bra!
Lykke til

Mvh

Topp
#1851369 - 05/09/2014 15:00 Re: Gamle synder kom og tok meg i helgen... [Re: Espen E]
Kanondal Offline
Ringrev

GRATULERER!!!

(heldiggris)

Lykke til videre!

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå