Muligheter
#1707783 - 01/11/2013 10:12 Noen med kjennskap til HRV og R-R
Marøder Offline
Avhengig

Etter å ha lest DN i går om han langrennsløperen Tord Asle Gjerdalen (han med pilotbrillene) og hans tilnærming til trening ble min nysgjerrighet vekket. Han fokusert veldig på puls, HRV og R-R analyse for å finne ut når han var uthvilt. Dette må jo være midt i blinken; tenk om man kan måle når kroppen er klar for trening. Hvilepuls gir jo også en indikasjon, men dette må også sjekkes ut.

Så da gikk jeg i gang. R-R recording ble aktivert på min Garmin 910 (trykk 5 ganger opp og ned på klokken). Så bar det ut på trening. Deretter installert jeg Kubios og Matlab og benyttet http://fitview.azurewebsites.net for å konvertere FIT filen til csv format. Deretter importerte jeg filen (NB! velg R-R som filtype ellers fryser Kubios).

Nå sitter jeg med en fin rapport på gårsdagens trening. Og masse verdier. Som det vil ta lang til å lese seg opp på da jeg ikke er hjertespesialist. Håper noen med peiling kan fortelle litt mer om dette eller henvise til gode tekster!

Finnes det noen standarder som kan benyttes til tolkning av verdiene;
- R-R: har lest at denne kan variere mellom 0,5 og 2. Avhenger av alder og kroppslige "ting". Lav verdi er tegn på utmattelse (som ved trening), stress eller sykdom. Finnes det noen mal for hvor høy denne bør være for at man skal være uthvilt? Eller må man måle flere ganger (ved hvile) og danne seg en erfaringsbase selv? Sier standardavviket til verdiene noe?
- VLF/LF/HF. Hvordan tolker man disse tallene? Har "Peak (Hz)" og "Power(ms^2)" verdier basert på FFT og AR spectrum.

Forskningen på HRV/R-R og hvile etter trening er interessant. Håper det er noen der ute som har litt kjennskap til dette!

Redigert av Marøder (01/11/2013 10:13)

Topp
#1708469 - 02/11/2013 23:17 Re: Noen med kjennskap til HRV og R-R [Re: Marøder]
Moonlit Offline
Ringrev

Sted: Oslo, Carl Berner
Aner ikke hva HRV og R-R er, men høres ut som noe jeg vil lese meg opp på! Har du link til noe som forklarer det?

Topp
#1708481 - 03/11/2013 00:11 Re: Noen med kjennskap til HRV og R-R [Re: Marøder]
Moonlit Offline
Ringrev

Sted: Oslo, Carl Berner
OK, fant ut hva det gikk i. Koker visst ned til at den sympatiske delen av nervesystemet "tar over" styringen av pulsen i perioder med mye stress på kroppen, og det gir utslag i mer regelmessig puls enn når man er i "zen", da er det det parasympatiske systemet som får styre, og det betyr mer uregelmessige slag! Forstod jeg det riktig?

Fant denne appen, den gir en prosentmessig "stress-score" utfra lysmålinger. Du som har elektroniske data kan jo sjekke om resultatene fra fingertuppen stemmer overens med det den elektroniske målingen ga deg ICON_SMILE

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.azumio.android.stresscheck&hl=en

Topp
#1708637 - 03/11/2013 15:19 Re: Noen med kjennskap til HRV og R-R [Re: Marøder]
Marøder Offline
Avhengig

Testet appen, jeg er særdeles lite stressa (ifølge den). Fikk en score på 1 % så jeg er i tvil om hvor bra målingen er. Og jeg har forstått at verdien avhenger av alder også.

I alle fall, jeg har lest meg mer opp nå. Det er jo avansert EKG analyse vi tester oss ut på, dette dokumentet forklarer ting best:
[url=http://www.medi-core.com/download/HRV_clinical_manual_ver3.0.pdf][/url]

Her forklares flere sentrale verdier som fremskaffes i Kubios analysen og hva normalområdene er.

Kort fortalt, HRV eller Heart rate variabilitys mest sentrale parameter er SDNN eller STDRR. Når enkelte snakker om HRV så er det dette tallet de tenker på. SDNN, eller standardavviket til RR (RR er tiden mellom hver hjerteslag), bør jamfør medicore pdf være over 50. Jeg har leste om en utøver rundt 30 år som kun trente når SDNN var over 90. På meg selv har jeg har observert en SDNN på 130-140 når jeg er uthvilt. Denne verdien faller så under trening; på kort tidsintervall på slutten av hard trening så jeg en verdi på 30. Men det skal ikke lange hvilen til før det henter seg inn igjen. Nå skal det sies at jeg er veldig bevisst i forhold til hvor hardt jeg trener, bruker Garmins TE (training effect; firstbeat) ganske slavisk i treningsopplegget. På Garmin 910 er dette integrert, på de nye 620 og 920 utvides dette ytterligere (mer fistbeat funksjonalitet med blant annet test på når man er klar for ny trening slik som Polar har i dag). På 5-6 økter i uka, har maks stk 2 med en TE på 4 eller rundt der. Resten går på TE på eller rett over 2. Uansett, jeg tror det er viktig å følge med på utviklingen. Og kanskje sette seg en nedre verdi for trening.

En annen viktig parameter er RMSSD. For spesielt interesserte drøftes det mange parametere i dokumentet som jeg har linket til.

For å holde ting enkelt synes det som om SDNN eller stdrr gir en grei pekepinne på dagsform. Tar gjerne mot innspill fra andre som er mer belest om temaet.

Topp
#1710460 - 07/11/2013 10:13 Re: Noen med kjennskap til HRV og R-R [Re: Marøder]
Lole Offline
Nytt medlem

Etter reportasjen om Tord Asle Gjerdalen har jeg også begynt å lese meg opp på dette. Har dere funnet ut noe mer? Jeg har også lastet ned Kubios for analyse. Men jeg lurer på hvilke verdier dere anser som viktige?

Jeg tenkte å bruke dette til å analysere om kroppen er klar for trening eller ikke, og i hvor stor grad. Hvordan måler dere? Har dere på pulsbelte om natten eller på trening? Jeg tenker at verdiene kan bli noe vanskelige å lese ut i fra trening i og med at det går raskere mellom slagene, ergo det er også mindre relativ variasjon mellom slagene? Si at man har 150 i puls vil jo HRV bli mindre enn når pulsen er 50.

Når jeg sitter med pulsbelte i rolig tilstand har jeg hatt den siste uka stort sett mellom 50 og 90 ms i RR. Hvordan er dette i forhold til normalverdier?

Topp
#1710532 - 07/11/2013 12:48 Re: Noen med kjennskap til HRV og R-R [Re: Marøder]
Marøder Offline
Avhengig

Lole, du bør være i omtrent samme tilstand hver gang du måler. 5 min tester er vanlig; omtrent på samme tid på døgnet, du skal helst ikke spise eller drikke rett før, øynene skal være åpne (!), du skal slappe godt av å være i omtrent samme sinnstilstand. Da får du noenlunde sammenlignbare data. Står mer om dette i medicore pdf.

Jeg måler ikke om natten, tar en 5 minutters test av og til. Tror det er mye læring i dette. Trener også med pulsbelte og har r-r recording aktivert.

Stdrr (SDNN) er verdiene de fleste snakker om når de snakker om HRV. Denne bør være over 50 ms. Enkelte trener ikke når denne er under 90. Har selv observert denne over en tid nå. Den faller kraftig under trening (20-30), deretter stiger den i ettertid. Antar at det er det som er hovedpoenget med HRV målingene; studere hvor lang tid det tar før hjertet (målt i HRV) henter seg inn igjen og Stdrr verdiene er "normaliserte" igjen. Mine verdier ligger rundt 130 når jeg er frisk/uthvilt. I det siste har det vært mye sykdom i "heimen"; jeg har ikke kjent meg helt på topp og har blitt lett varm. Da har jeg observert at stdrr har sunket til 70-80. Men igjen, jeg er en lekmann på området. Det kan selvfølgelig være andre faktorer som påvirker verdiene.

Pedalglipp; gode poenger. Jeg har ikke klart å finne ut hvordan Garmin detekterer pulsslag. Jeg tror likevel ikke det er rocket science å måle tidsintervallet mellom pulsslagene. Blir nok ikke like nøyaktig som en EKG måling, men jeg tror det blir godt nok. I Kubios kan man justere for "unormale" verdier. Ser heller ikke hvorfor man nødvendigvis trenger kurveformen. Hovedpoenget er jo tidsintervallene.

Det forskes mye på området. Firstbeat er langt fremme. Produktene brukes av toppidrettsutøvere. I tillegg finnes det nå flere som selger pakker med pulsbelter og tilhørende mobilapper. Polar har hatt dette på sine klokker, Garmin utvider firsbeat/hrv analyser på sine nye klokker. Håper og tror ikke de selger keiserns nye klær.

Topp

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå