Side 2 av 3 < 1 2 3 >
Muligheter
#1706874 - 30/10/2013 14:57 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Rønnern Offline
Skrotnisse

Sted: Kurland
Sitat: Christian82
Alle som har barn skjønner hva jeg snakker om! Døgnet er ca 10 timer for kort for meg!

Beklager, jeg skjønner dessverre ikke hva du snakker om. To barn, har ingen problemer med å trene 10 timer i uka om det er ønskelig...

Neste spørsmål ICON_WINK

Topp
#1707075 - 30/10/2013 21:52 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
MrAdHd Offline
Entusiast

Sted: Gjøvik
Enig med Rønnern, ref forrige innlegg ICON_SMILE

Topp
#1707102 - 30/10/2013 22:54 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: MrAdHd]
vortex surfer Offline
Ivrig

Sted: bergen
Om begge foreldre jobber 100% og mor også skal ha sine 10 timer i uken så er vel det i det minste behov for en aupair for at endene skal møtes...

Topp
#1707199 - 31/10/2013 09:01 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Toillball Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Veldig forskjellig dette, noen har mulighet for barnepass av foreldre,svigers,søsken osv hele uka, andre ikke. Noen har unger i barnehage fra de er halvåret gamle, andre må vente i årevis og ha moren gående hjemme (da vil hun gjerne ha hjelp når far er hjemme). Noen gir rett og slett faen og lar det gå på forholdet løs.
Jeg trener etter ungen er i seng på hverdager ca 19:30, ellers får dere bytte på å passe ungen(e) etpar timer alene i helgene, da passer det fint å trene på morran.

Topp
#1707213 - 31/10/2013 09:27 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
vids Offline
Veteran

Sted: Grefsenåsen, Oslo
Med to småunger (0 og 2 år) har jeg ikke sjans til å gjøre egne greier 10 timer i uka. Med mindre jeg vil kutte alle bånd med kona da... Når de en gang blir tenåringer går jeg ut i fra at det betyr mindre hva far holder på med...

Topp
#1707303 - 31/10/2013 12:10 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Lurifax Offline
Besatt

Sted: Askim
Hva i all verden er det dere gjør sammen med barna i alle disse timene? Får de lov å være barn eller syr dere puter rundt hele kroppen på dem?

Enig med Rønner`n, (3 barn, alle har blitt flotte selvstendige jenter som er på skikkelig go-fot med både far og mor)

Topp
#1707304 - 31/10/2013 12:14 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
vids Offline
Veteran

Sted: Grefsenåsen, Oslo
Vi er jo på jobb på dagtid. Middag skal spises. Barn må legges. Kona må harves over.

Topp
#1707312 - 31/10/2013 12:25 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: vids]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!

Sted: Hokksund
Sitat: vids
Kona må harves over.

Fort gjort.

Topp
#1707348 - 31/10/2013 13:06 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Lurifax]
fredriks Offline
Søk hjelp!

Sitat: Lurifax
Hva i all verden er det dere gjør sammen med barna i alle disse timene? Får de lov å være barn eller syr dere puter rundt hele kroppen på dem?

Små barn (upptill 4-5 år iallafall) behöver man ju vara med hela tiden och det är ofta man behöver vara med på aktiviten.

Var puterna skulle komma in förstår jag inte alls men man kan självklart göra det enklare för sig själv genom att låte de se på en massa tv eller liknande.

Quote:

Enig med Rønner`n, (3 barn, alle har blitt flotte selvstendige jenter som er på skikkelig go-fot med både far og mor)

Har för mig att du inte tränade så väldigt mycket när de var små?

Topp
#1707456 - 31/10/2013 15:39 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Lurifax]
knuthaug Offline
Veteran

Sted: Østmarka

Det er også stor forskjell fra barn til barn og ikke minst tilnærmingsvis ekstrem forskjell i service-nivå som kreves av to unger på 1 og 3 og to på 14 og 16, med en glidende skala i mellom der, helt til de blir så store at de besvarer nær sagt hvilket som helst forslag om å gjøre noe sammen med "ikke drit deg ut a, fatter" :-)

Og foreldre har veldig forskjellig oppfatning av hva som er kvalitetstid med ungene, og hvor mye man bør ha av det.

For min egen del er det ikke bare unga som tar tid, men helheten av jobb, unger (herunder skole og andre fritidsaktiviteter), "vedlikehold" av hus&hage, andre verv, andre interesser, soving osv. som tilsammen begrenser tiden som er tilgjengelig for trening.

Topp
#1707512 - 31/10/2013 17:36 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Lurifax]
Flex Offline
Veteran

Du har kanskje ikke hatt barn som har vært super-energiske og super-pappadalter, og en kone som er sliten når hun kommer hjem fra jobb. For min del er det i hvert fall uaktuelt med trening og andre egen-ting før småtten har sovnet (som normalt skjer mellom 20:30 og 21:00). Kveldene går som regel med til jobbing, andre prosjekter eller annet forefallende arbeid, men jeg får som regel til å trene en kveld eller kanskje to i uka. I tilegg får jeg som regel til å trene en gang i løpet av helga når småtten sover midt på dagen. Ellers er det nok til-og-fra-jobb-syklingen som er den viktigste treningen for min del (selv om det bare er 20 min hver vei).

Når det er sagt, er ikke formen så ille likevel. Den er faktisk litt bedre enn den var før han ble født (og da trente jeg omtrent null og niks).

Jeg har i hvert fall lært meg at det ikke er noe særlig vits i å planlegge noe for min del. Jeg tar ting på sparket alt etter tid og dagsform (har blitt veldig mye rolig, da jeg ikke har orket så mye hardkjør). Sikkert langtfra optimalt, men det funker på et vis.

Topp
#1707663 - 31/10/2013 22:58 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Lurifax]
KenR Offline
Besatt

Sted: Ballstad

Du kan jo prøve å ha to småbarn og være gift med en helsearbeidere i sykehusturnus? Da er det temmelig krevende å få inn 10 timer trening i uka uten å vanskjøtte både egen jobb og unger ganske kraftig. Putesying blir det også lite tid til.

Topp
#1707683 - 01/11/2013 00:21 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Abit Offline
Ivrig

"Effektiv trening for småbarnsfar?"

Har du vært gravid ??

Stakkars Ken... Gjentar Norges dødssynder

1. Bruke kroppen (bli svett)
2. Bruke huet

2eren svikta da du valgte fødemaskin.1eren må lide

Redigert av Abit (01/11/2013 00:23)

Topp
#1707718 - 01/11/2013 08:22 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Abit]
KenR Offline
Besatt

Sted: Ballstad
Er ikke synd på meg. Err heldig utrustet med talent, slik at jeg sykler fra de fleste med 5 timer trening i uka. Om det skulle være et mål å sykle fra de fleste, altså.

Topp
#1707773 - 01/11/2013 09:57 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
NjuK Offline
Ivrig

Sted: Gjøvik
Trening er individuelt, man må finne ut hva kroppen tåler og reagerer på. Finnes ingen fasitsvar. Det er vel sånn at vi er skrudd sammen forskjellig, gener spiller inn på trening.

Topp
#1707841 - 01/11/2013 11:25 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: NjuK]
vortex surfer Offline
Ivrig

Sted: bergen
La oss konkludere med at folk har forskjellige muligheter når det kommer til antall timer trening år uke?
Det viktigste er vel kvaliteten på det treningsarbeidet en legger ned?
Jeg har 5 timer år uke, kjører en 4#4 på rulle. En spinning med div intervaller og en langtur i uken.
Dette holder meg i grei nok form, og vinne gjør jeg nok aldri uansett...

Topp
#1707845 - 01/11/2013 11:28 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: knuthaug]
EgilS Offline
More than words

Sitat: knuthaug
For min egen del er det ikke bare unga som tar tid, men helheten av jobb, unger (herunder skole og andre fritidsaktiviteter), "vedlikehold" av hus&hage, andre verv, andre interesser, soving osv. som tilsammen begrenser tiden som er tilgjengelig for trening.

Og her er vel kjernen: hva er det man prioriterer. Om man virkelig ønsker å bruke 10 timer i uka, og det er vanskelig grunnet unger, så er det å nedprioritere alt annet som ikke har med familien å gjøre: si fra seg verv, droppe fest med kompiser, fisketurer, ... Og jepp, man blir litt mer asosial.

I motsatt fall er det ikke viktig nok til å bli prioritert og det er jo helt OK det også, men da er det ikke fordi man ikke får det til, men fordi man ikke prioriterer det.

Topp
#1707865 - 01/11/2013 11:56 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Marøder Offline
Avhengig

Man blir ikke nødvendigvis asosial. Det finnes mange likesinnede rundt omkring som man kan trene med. Man blir kanskje litt ensporet, men det er noe annet.

Topp
#1707916 - 01/11/2013 13:04 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: EgilS]
fredriks Offline
Søk hjelp!

Sitat: EgilS

Og her er vel kjernen: hva er det man prioriterer. Om man virkelig ønsker å bruke 10 timer i uka, og det er vanskelig grunnet unger, så er det å nedprioritere alt annet som ikke har med familien å gjøre: si fra seg verv, droppe fest med kompiser, fisketurer, ... Og jepp, man blir litt mer asosial.

Har tror jag faktiskt att du har fel om du tänker på många småbarnsföreldrar. Fest, fiske och liknande aktiviteter tror jag inte är spesiellt vanligt för småbarnsföreldrar och jag tror inte att de som anser sig vara i en tidsklemma på forumet gör spesiellt mycket av andra aktiviteter som de lätt kunde byta ut mot träning om de velat.

Små barn, husholdsarbete, ofta dårlig sömn och en mamma som själv vil göra ting tar rätt mycket tid.

Självklart är det en massa skillnader mellan familjer men att det är spesiellt vanligt att småbarns föreldrar som delar på arbetet med hemmet och barna kan träna 10 timmar i veckan tror jag inte.

Tränade du 10 timmar i veckan och 500 timmar i året när du hade barn som var under 3-4 år?

Topp
#1707924 - 01/11/2013 13:17 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Abit]
Toillball Offline
Entusiast

Sitat: Abit

Har du vært gravid ??

2. Bruke huet

Er det noen i det hele tatt som forstår Abits innlegg? Gjelder alle tråder... thinking

Topp
#1707966 - 01/11/2013 14:47 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Toillball]
Ole Offline
More than words

Sitat: Toillball
Sitat: Abit

Har du vært gravid ??

2. Bruke huet

Er det noen i det hele tatt som forstår Abits innlegg? Gjelder alle tråder... thinking

Chemtrails from his entrails!

Topp
#1707968 - 01/11/2013 14:55 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Ole Offline
More than words

Kjøp en skikkelig sykkeltilhenger med plass til to barn. Så tar du med deg to unger på tur, enten begge dine egne, eller en barnehagevenn(inne). Så får mor litt fri fra hele gjengen, og du får en fin tur.

Vær forberedt på mange stopp, særlig i starten. Da eldstemann var ca 2år stoppet vi og spise litt frukt, eller kanskje en bolle sånn halvveis på turen, og da kunne jeg strekke det til 2 timer ute, hvorav halvannen time var sykling. Ikke sånn supereffektiv trening, men Bjølsen-Skjennungstua med to 3-åringer var da ikke helt bortkastet...

Topp
#1708072 - 01/11/2013 19:37 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: fredriks]
EgilS Offline
More than words

Sitat: fredriks
Tränade du 10 timmar i veckan och 500 timmar i året när du hade barn som var under 3-4 år?

Husker ikke eksakt hvor mye jeg trente, men å ha ti timer i uka tilgjengelig til eget forbruk var ikke noe problem. Så har jeg også brukt mye fantasi for å nettopp få trent; rulle foran tv-en mens ungen sov ved siden av, skiturer med pulk, trene etter 8-9 om kvelden eller klokken 06.00 om morgenen. Og ikke minst bruke sykkel til og fra jobb har gitt meg 7-8 timer gratis som jeg eller ville brukt i bilkø.

Og på generelt grunnlag: det at man plutselig ikke har tid til noe som helst med en gang man får en liten unge: enten er man elendig til å planlegge, eller så er det dårlig med fantasien.

Topp
#1708080 - 01/11/2013 19:58 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: EgilS]
fredriks Offline
Søk hjelp!

Sitat: EgilS
eller klokken 06.00 om morgenen. Og ikke minst bruke sykkel til og fra jobb har gitt meg 7-8 timer gratis som jeg eller ville brukt i bilkø.

Den första där har jag lurt på. Hur får man till (eller har en fördel av) att träna kl 6 på morgonen när man har små barn som ofta vaknar kl 6 på morgonen? Om jag skulle dra iväg på träning tidigt på morgonen så skulle det medföra att mamman skulle behöva gå upp tidigt den dagen och det känns inte som den bästa lösningen direkt.

Att man får till att sitta i bilkö 1.5 timme om dagen i trondheim förstår jag inte heller.

Quote:

Og på generelt grunnlag: det at man plutselig ikke har tid til noe som helst med en gang man får en liten unge: enten er man elendig til å planlegge, eller så er det dårlig med fantasien.

Det är väl inte heller så många som har sagt det. Beroende på en massa saker som kan variera mellan olika familjer så är det dock en rätt stor skillnad mellan att ha tid att träna 4-5 timmar i veckan eller att träna 10 timmar i veckan för många.

Men eftersom du tar upp rulla. Om man gillar och har möjlighet att träna hemma på for exempel rulla så är det helt klart mycket enklare att få ihop timmar.

Topp
#1708095 - 01/11/2013 20:18 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: fredriks]
EgilS Offline
More than words

Trafikken i byen kommer nok en del an på hvor du bor. Og det har faktisk blitt bedre trafikkmessig siden den gang for min del. I en periode var det ikke sååå uvanlig å bruke en liten halvtime på de første 3 kilometerne til/fra Ila. frown

Og rullesykling handler om å ha nok motivasjon. Det er ofte dritt kjedelig, men igjen; har man bestemt seg for et treningsregime så må man bruke de mulighetene man har.

Topp
#1708210 - 02/11/2013 05:51 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: fredriks]
Lurifax Offline
Besatt

Sitat: fredriks

Har för mig att du inte tränade så väldigt mycket när de var små?

Ikke helt riktig, det er 23 år siden eldste var "liten", og joda jeg var i ok form den gangen. Det er noen år i en sort sone i mellomtiden som jeg ikke trente og livet tok helt feil vending for min egen del. Dette skyldes slett ikke at jeg ikke kunne bruke 10 timer på trening. At jeg ikke gjorde det var rett og slett en idiotisk avgjørelse for egen del. (Jeg kjørte modellbil aktivt i 10 år, det ble det lite god fysisk form av til tross for gode resultater) Tok vel så mye tid som syklingen som startet mange år senere.

Poenget er at det høres ut som mange MÅ være til stede sammen med kone og barn all tid utover arbeid, siden de har etablert seg og fått barn. Det MÅ man ikke, det kan faktisk være veldig sunt å bruke tid på seg selv - og ikke minst også la den annen part få lov å gjøre det samme.

Om man bruker 5 eller 10 timer på seg selv så behøver man ikke føre regnskap, det er slett ikke sikkert kona gjør dette heller. Gjør dere dette så bør det ringe ei varsel lampe eller to.

Kvantitet er ingen garantist for super-pappa/mamma/ektemann rolle. Sørg for at det er godt innhold den tiden man er til stede så kan det gå riktig så fint det også..

Høres ut som en del har reine MS Excel forhold. Time for time, tann for tann - høres ut som et forhold som kveler og presser lufta sakte men sikkert ut - fra innsiden.

Men hva vet jeg - ble skilt jeg for min del. (Men til tross for dette så opplever barna, ex`n og jeg at vi lever som en sunn og god familie den dag i dag) Hensynet til barna har alltid vært nr 1. Men joda, de har fått lov til å sykle til trening og aktivitet selv disse barna, akkurat som jeg gjorde når jeg var liten. Ikke fra de/jeg var 5, men fra det tidspunktet de selv og andre følte dette var trygt og spennende. Husker godt tiden fra jeg var liten som vi var 4-5 kompiser som sykla på trening sammen, ga vennskap og minner for livet den tiden der.

I dag er alt farlig og barna skal kjøres - voktes til enhver tid. De blir jo pokker meg kvalt til tider.

Enhver får gjøre som de vil, men for de som er usikre, tenk tilbake på hva du selv opplevde og følte rundt ting. La for all del barn være barn og lære gjennom lek - som barn har gjort siden tidenes morgen ICON_SMILE

My 2 cents.

Topp
#1708289 - 02/11/2013 13:23 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Ketle Offline
Ivrig

Sted: Åsane, Bergen
Her i Berrrgen er det til og med 15-16 åringer som blir kjørt under 2 km for å trene! Det går til og med buss en gang i halvtimen om været er dårlig! Allikevel blir ungdommen kjørt. Min sønn skal få lov til å sykle og gå den ene kilometeren opp til hallen og fotballbanen når han er så gammel.

Topp
#1709427 - 05/11/2013 08:19 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Ketle]
Lurifax Offline
Besatt

Sitat: Ketle
Her i Berrrgen er det til og med 15-16 åringer som blir kjørt under 2 km for å trene! Det går til og med buss en gang i halvtimen om været er dårlig! Allikevel blir ungdommen kjørt. Min sønn skal få lov til å sykle og gå den ene kilometeren opp til hallen og fotballbanen når han er så gammel.

Amen!

PS. Vil legge til at jeg har full forståelse for at mange sliter med å få dagene til å gå opp. Er på ingen måte ute etter å "ta" noen som helst. Men vi alle - kan nok med fordel tåle å se oss selv i speilet fra tid til annen. Gjelder så klart oss som presser ut 15 timer i uken til trening også dette.

Men, likevel, når man ser køen med biler foran skoler, treningshaller +++ i dag - vel jeg tror enkelte av oss er inne på noe. Ting går i litt gal retning.

Redigert av Lurifax (05/11/2013 09:14)

Topp
#1712123 - 11/11/2013 18:41 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Christian82]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Sted: Østfold
Ikke noe problem å trene nok med små barn, bare å stå opp tidlig i helga, trene på rulla, sykle til jobben osv. Gjelder seff ikke alle, men de aller fleste.
Problemet var restitusjonen når du ikke fikk nok søvn eller hvile.

Topp
#1712164 - 11/11/2013 20:08 Re: Effektiv trening for småbarnsfar? [Re: Hekta-MTB]
rockphotog Offline
Besatt

Sted: Oslo
Sitat: Hekta-MTB
Problemet var restitusjonen når du ikke fikk nok søvn eller hvile.

Meget viktig poeng. Man må tenke på totalbelastningen.

Hvis nok mengdetrening betyr at man tar timer fra søvn til trening, tar det ikke lang tid før man får seg et problem.

Topp
Side 2 av 3 < 1 2 3 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå