Side 6 av 6 < 1 2 3 4 5 6
Muligheter
#1698106 - 11/10/2013 22:21 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
polkaDOT Offline
Søk hjelp!

Registrert: 27/08/2006
Innlegg: 7986
Sted: Lia øst for holmen.
Veldig fin oppsummering, Ole Christian.

Gleder meg til oppdatering av utstyret, nå er ikke Scotten i utgangspunktet særlig tung, så lurer på hvordan du klarte å få den til å bli 1 kg tyngre enn de fleste syklene der nede.

Jeg liker tankene du skriver her, og jeg vil tro at jeg hadde slitt med å innta fast føde hvis jeg hadde sittet og spist frokost mellom Jerome Clementz, Nico Lau og Fabien Barel. Og jeg har alltid vært imponert over disse gutta. Jeg leste i fjor oppsummeringen til Adam Craig og Ralph Näf, og da fikk jeg virkelig inntrykk over hvor fort disse enduro-spesialistene kjører, både opp og ned. Noen av disse hadde helt fint klart å hevde seg topp 20 både i XC og utfor WC.
_________________________
Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike


Topp
#1698134 - 11/10/2013 23:03 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15885
Sted: Lillestrøm
Jeg kjørte med like lett utstyr som de fleste andre. Har litt på følelsen mange ikke oppgir helt hva sykkelen faktisk veier. Min veide 14,3 kg. Men kommer mer om det
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1700246 - 16/10/2013 14:21 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
powtangclan Offline
Tørr bak øra

Registrert: 21/11/2007
Innlegg: 182
Helt super oppsummering Ole Christian!
Har bare sykle den guidede turen, men man satt garantert igjen med mye av de samme tankene. Bratt, teknisk og sykt eksponert. Nok til å ta pusten fra en bondegutt fra innlandet!!

Tipper du er superklar for Enduro 2014 i Norge :-D
_________________________
Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!

Topp
#1706150 - 29/10/2013 10:48 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15885
Sted: Lillestrøm
Så over til Trans Provence og hva jeg brukte av utstyr der. Der kjørte jeg enkelt og greit med det jeg mente var best å bruke. Noe er jeg sponset av, men mye av det jeg brukte feks dekk kjøpte jeg da jeg ville ha de dekkene til 27,5 jeg mente var best til dette rittet.

Selve sykkelen:

bilde-45

Jeg traff veldig godt med sykkelen jeg kjørte på. Med unntak at det kunne vært greit å ha litt lettere gir så er det ikke noe jeg ville gjort annerledes selv når jeg ser tilbake på rittet. Sykkelen ble bygget ut i fra en Genius 710. Men mye ble byttet ut til rittet for å få en sykkel jeg virkelig hadde trua på.

Spec:

Genius 710 ramme, Syntace MX35 hjul, MRP Lopes kjedfører, RaceFace 34 drev (smal/bred type),XT Trail pedaler, XTR Trail bakgir og bremser, SLX kjede, XTR krank, Scwalbe Hans Danf SG bak, Magic Mary foran, Syntace Megaforce stem, Renthal Fat Bar 780mm, Rock Shox Reverb setepinne og Fox Talas 160 mm gaffel foran, XTR kassett. VEKT 14,5 ca

Det er mye jeg var imponert over, men spesiellt hjul og dekk. Magic Mary foran og Hans Danf bak er den beste komboen jeg har brukt på stisykkel. Magic Mary foran med utrolig grep også på gjørme og et dekk bak som rullet bra bak. Det jeg er mest imponert over er at jeg ikke hadde en eneste punktering med bombing rundt på de stiene. Og ikke minst ca 7 timer ute hver dag. Jeg hadde regnet med at jeg skulle punktere noen ganger med den gang ei. En annen ting som imponerte meg er hjulene. Er helt sjukt hvor mye de forholdsvis lette Syntace hjulene tåler. Det skal sies at jeg bulket inn kanten en gang på bakhjulet, men det var bare å rette ut igjen.

Noe annet som jeg har hatt hele tiden men som jeg virkelig fikk bruk for var lock outen på bakdemperen. Mange av de tøffe sti gutta her hjemme er i mot at man skal ha lockout og at har man en sykkel med et tråkkeffektivt oppheng så trenger man ikke det. Det viste seg at mange av de beste i verden ikke brydde seg om det. Flere og flere har kjørt med en slags lockout på styre den sesongen her. Og satan hvor digg det er i en ritt situasjon. Man kommer inn i en oppoverbakke og kunne slå på dette fra styret. Har vel aldri brukt stegene på bakdemperen så mye noen gang (climb, decent og trail). Har man det ikke på styre så får man ikke brukt det da man ikke har kjangs til å rote med hånda nede på demperen.

Alt i alt fungerte sykkelen perfekt. Som alltid så var det null problemer med Shimano bremser og utstyr. Det eneste jeg hadde "problemer": med i løpet av hele uken var:

-Knakk det nedre lageret på bakdemperen i bikeparken.

-Bulk i bakhjul

-Bytte av stømper og waiere.

-Bøyde girøret.
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1706324 - 29/10/2013 15:08 Re: Trans-Provence 2013 [Re: olechr]
blåste Offline
Entusiast

Registrert: 04/09/2009
Innlegg: 342
Sitat: olechr

Noe annet som jeg har hatt hele tiden men som jeg virkelig fikk bruk for var lock outen på bakdemperen. Mange av de tøffe sti gutta her hjemme er i mot at man skal ha lockout og at har man en sykkel med et tråkkeffektivt oppheng så trenger man ikke det. Det viste seg at mange av de beste i verden ikke brydde seg om det. Flere og flere har kjørt med en slags lockout på styre den sesongen her.


..MERKELIG, de tøffe sti-gutta/ekspertene kan vel noen triks for demper-oppsett verken Absalon, Clementz eller Barel aner eksisterer, dårlige sykler har de og ICON_SMILE

Topp
#1706345 - 29/10/2013 15:31 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
Vo Offline
Entusiast

Registrert: 31/08/2012
Innlegg: 273
Sted: Strømmen
Du beskrev hjulene helt likt som Pinkbike :-)

Pinkbike test


Technical Report

Prepare for a little noise, as the Syntace Spur Gear ratchet is loud - made louder still by the fact that Syntace uses oil, not grease, to lubricate the ratchet mech. The lighter lubricant ensures faster, smoother engagement, and better cold-weather performance, but the byproduct is a noticeable clatter when coasting. While we never suffered a pinch flat or sidewall puncture, we did manage to get the rear wheel slightly out of true. A quick tune up brought the wheel back to true and it has remained so to date. Syntace recommends a touch up after the first few hours of riding, which is relatively unheard of now, but was common practice when rims were lighter and spoke-counts were higher.

Topp
#1706622 - 30/10/2013 08:51 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
vids Offline
Veteran

Registrert: 23/06/2013
Innlegg: 1382
Sted: Grefsenåsen, Oslo
Kult med real-world feedback Ole Chr!
_________________________
2018 Santa Cruz Nomad, xx1


Topp
#1708795 - 03/11/2013 21:03 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
sykkeloyvind Offline



Registrert: 04/02/2002
Innlegg: 18528
Sted: Oslo
I morgen åpner påmeldingen til neste års ritt.
Kanskje man skulle prøvd igjen?
_________________________
Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no

Topp
#1708870 - 04/11/2013 00:35 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15885
Sted: Lillestrøm
Nope jeg skal ikke igjen. En gang for holde.
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1714045 - 16/11/2013 02:44 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
Cerberus Offline
Ivrig

Registrert: 13/09/2009
Innlegg: 1611
Åh faen...

I'm pleased to confirm that you're receiving this email, because you are one of the 55 riders to whom we're offering a public entry for next year's event. This is because you sent us an outstanding application. Many thanks!
_________________________
Olav

Topp
#1714092 - 16/11/2013 10:14 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
olechr Offline
More than words

Registrert: 26/10/2003
Innlegg: 15885
Sted: Lillestrøm
Gratulerer så mye. Du kommer til å ha det gøy.
_________________________
Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.

Topp
#1714115 - 16/11/2013 12:12 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
Cerberus Offline
Ivrig

Registrert: 13/09/2009
Innlegg: 1611
Takk, tviler ikke på det, gleder meg noe helt vilt. Men når rimelig godt trente syklister sier en gang for holde, er jeg glad det er lenge til september ICON_SMILE

Andre som har fått plass?
_________________________
Olav

Topp
#1714261 - 16/11/2013 23:20 Re: Trans-Provence 2013 [Re: Cerberus]
parob Offline
Søk hjelp!

Registrert: 14/04/2004
Innlegg: 5761
Sted: Trondheim
Sitat: Cerberus
Åh faen...


Spennende! Grattis, blir gøy å følge deg neste år.
Det blir Enduro-serien her hjemme først da, som oppladning?
_________________________
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han

Topp
#1714756 - 18/11/2013 18:01 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
Cerberus Offline
Ivrig

Registrert: 13/09/2009
Innlegg: 1611
Ja, hadde uansett planer om å få med meg så mange enduroritt her hjemme som mulig. Det var planen i år også, men det begrenset seg til Sogndal.
_________________________
Olav

Topp
#1714786 - 18/11/2013 19:07 Re: Trans-Provence 2013 [Re: Cerberus]
larsb Offline



Registrert: 26/04/2002
Innlegg: 17895
Sted: Bjølsen, Oslo
Sitat: Cerberus
Åh faen...

(...)This is because you sent us an outstanding application. Many thanks!



Har du sagt A så får du si B.
Post den enestående søknaden din da.

Hilsen
nysgjerrig
_________________________

Topp
#1714794 - 18/11/2013 19:24 Re: Trans-Provence 2013 [Re: larsb]
Cerberus Offline
Ivrig

Registrert: 13/09/2009
Innlegg: 1611
Sitat: larsb
Sitat: Cerberus
Åh faen...

(...)This is because you sent us an outstanding application. Many thanks!



Har du sagt A så får du si B.
Post den enestående søknaden din da.

Hilsen
nysgjerrig


Den er strengt konfidisiell...

Litt langt å poste her, men kort oppsummert gikk det først ut på overbevise de om at jeg er (eller forhåpentligvis kommer til å være) i god nok form til å gjennomføre. Deretter å fokusere på det utenomkonkurranselige. Nyte turen, naturen, stiene, det sosiale, #enduroånden, stemningen osv, osv .

Det ble rett og slett på grensen til klissete til slutt, men tydeligvis likevel oustanding
_________________________
Olav

Topp
#1714855 - 18/11/2013 21:48 Re: Trans-Provence 2013 [Re: gauter]
larsb Offline



Registrert: 26/04/2002
Innlegg: 17895
Sted: Bjølsen, Oslo
OK. Gratulerer i alle fall.
Tøft å stille etter reportasjene fra årets arrangement.

Bare å sette i gang å nitrene.

Lykke til.
LarsB
_________________________

Topp
Side 6 av 6 < 1 2 3 4 5 6


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå