Side 46 av 234 < 1 2 44 45 46 47 48 233 234 >
Muligheter
#1545196 - 15/01/2013 23:52 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Sitat: baronKanon
Der var Bud montert foran og det ser lovende ut! Det er 1 tomme bredere enn Larry på papiret, men på 82mm-felgen var det bare 1 cm forskjell fra Larry som jeg hadde fra før.

Uansett: nå gleder jeg meg sinnsykt til å teste. Med skikkelig mønster og mer bæreflate må dette bare bli bra!


Blir gromt!
Hva er de respektive målene ytterside-ytterside casing (ved f.eks 20psi) for de to dekkene?
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545200 - 15/01/2013 23:58 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: K1neth]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Sitat: K1neth
Sa du at fatbikes var forventet på lager neste uke altså at syklene vi satt i butikk vil være i butikk uka etter der igjen?


Prøveproduksjonen (dvs de noe over 100stk Mk1 syklene) blir produsert i Taiwan nå, så er de i Norge mot slutten av februar.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545258 - 16/01/2013 09:06 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W]
baronKanon Online
More than words

Registrert: 18/04/2007
Innlegg: 28775
Sted: Not the westside
Sitat: Espen W

Blir gromt!
Hva er de respektive målene ytterside-ytterside casing (ved f.eks 20psi) for de to dekkene?
var ca. 10cm på Larry og 11 på Bud. Ikke store forskjellen, men alt hjelper. Tipper 4,8" på Bud er basert på 100mm-felg og 3,8" på Larry er basert på 65mm-felg eller noe sånt.

Uansett: gleder meg til å teste i kveld!
_________________________
-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff

Brems - smil - si hei!

Topp
#1545356 - 16/01/2013 11:37 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS]
BjornS Offline
Ivrig

Registrert: 10/08/2005
Innlegg: 2131
Sted: Malvik
Pinadø, den ble bra!

Vil ikke størrelsen på Lou endre seg til det bedre om du senker lufttrykket. Og evt kutter litt vekk av sideknastene.

Bj

Topp
#1545361 - 16/01/2013 11:44 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Ang problematikken med dekk som kan kollapse hvis det vrenges:

Hvis man kun bruker lim/silikon metoden for å låse dekk mot felg uten å bygge opp under dekkantene så er det absolutt en mulighet for at det kollapser ved vrengning, selv om limet i stor grad vil holde det på plass.
Derfor er det viktig å lage en mekanisk forankring av dekket. På Stan sine felger er jo dette en del av designet, der dekket må poppes på plass. Med Stan sine felgbånd for vanlige felger og metoden som jeg har beskrevet tidligere bruker man friksjonen mot gummi for å oppnå det samme.
Gjort riktig må man bruke mye kraft for å dytte dekkanten inn mot midten av felgen, så det skal mye til å vrenge dekket.

De gangene jeg har punga med slange løsnet dekket umiddelbart og bare hang og slang.

Bruker man lim i tillegg til å bygge opp under dekkanten skal det svært mye til å vrenge dekket, men jeg er for å unngå lim, og foretrekker en ren mekanisk løsning.
Er mao viktig at man bygger opp riktig, og siden dette er individuelt for hver felg/dekk så er det viktig at man gjør en god jobb her. Stan sier jo akkurat det samme i instruksjonen for felgbåndene for vanlige felger: noen felger trenger mer tape under felgbåndet enn andre, så man må prøve seg fram.

Ideelt sett får vi en dedikert tubeless (Notubes type) fat felg.
Notubes, WTB, Answer (Sun) og nå Alex lager dette i vanlige bredder. Alex produserer brede felger foreløpig eksklusivt for Surly, men jeg skal pushe litt på Mr. Koziatek, WTB og Answer igjen, hadde vært helt konge med noen lette 80/100mm tubeless ready greier fra dem.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545449 - 16/01/2013 14:15 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS]
Sverre Offline
Møre trafo

Registrert: 06/07/2002
Innlegg: 2522
Sitat: ØysteinS

Lou var ikke så slank at hun fikk særlig god plass, nei:


Hjulene ble kjempefine!

Men det bak der så veeeeldig trangt ut. Hadde det ikke vært bedre å satt 4.8 dekket foran?

Topp
#1545452 - 16/01/2013 14:20 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: BjornS]
ØysteinS Online
Veteran

Registrert: 30/08/2011
Innlegg: 1378
Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Sitat: BjornS
Pinadø, den ble bra!

Vil ikke størrelsen på Lou endre seg til det bedre om du senker lufttrykket. Og evt kutter litt vekk av sideknastene.

Bj


Har prøvd litt, det er mulig å dytte inn et papirark mellom gaffel og (glatt) dekkvegg, mens det er sideknastene som skurrer mot kjedestagene. Måtte til med grønnsåpe og 30-40 psi for å få poppet dekkene ut på felgkanten, så det er mulig at trykket er alfor høyt, siden jeg ikke fikk til å måle trykk i løpet av hastverket i går.

Kan nesten knapt tro noe annet enn at de har hatt slangeløst oppsett i tankene idet de har konstruert Surly-felgene.

Stiller ganske bra krav til sentrert og stabil felg,oppsettet, så syklisten må nok ha eikenøkkel med på tur, i starten, ja.

Topp
#1545456 - 16/01/2013 14:26 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Sverre]
ØysteinS Online
Veteran

Registrert: 30/08/2011
Innlegg: 1378
Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Sitat: Sverre

Hjulene ble kjempefine!

Men det bak der så veeeeldig trangt ut. Hadde det ikke vært bedre å satt 4.8 dekket foran?


Fin komunikasjon og service fra leverandøren også. ICON_SMILE

Driver og lurer. Skulle vel helst hatt Bud framme, men det er vel ikke så forferdelig nøye. Tipper oransje holker vil kompensere for stilbruddet.


Redigert av ØysteinS (16/01/2013 14:41)

Topp
#1545462 - 16/01/2013 14:32 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W]
SimonS Offline
Søk hjelp!

Registrert: 07/05/2008
Innlegg: 6878
Sted: No mans land
Nå husker jeg ikke hva dere i "Gintersport" skulle ta for deres Fatbike,men stemmer det at det var rundt 10000?

Hvordan vil muligheten for lettelse av sykkel være,er det snakk om tunge deler som man fort kan fjerne hekto på?

Er det bare å forhåndsbestille hos en G-max eller Intersport butikk?
_________________________
Dette er en død profil. Herfra kommer det ingen innlegg...
Spotify link:Trance and more..

Topp
#1545468 - 16/01/2013 14:41 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: SimonS]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Sitat: SimonS
Nå husker jeg ikke hva dere i "Gintersport" skulle ta for deres Fatbike,men stemmer det at det var rundt 10000?

Hvordan vil muligheten for lettelse av sykkel være,er det snakk om tunge deler som man fort kan fjerne hekto på?

Er det bare å forhåndsbestille hos en G-max eller Intersport butikk?




Veil blir 9999. Det letteste blir nok å bytte slanger for å spare vekt, enten sett opp slangeløst eller bruk en undersize slange. Jeg har kjørt med slanger helt nede på 95g, mens en standard 4" slange fort kan veie opp til 520g. Jeg fjernet en kilo roterende vekt da jeg byttet ut felgbånd og slanger på første prototype med gul Stan's tape og 0.45mm 2" slanger.
Når det er sagt så har jeg sett gode argumenter for økt treghetsmoment for fremkommelighet i skikkelig tungt terreng (tung snø/myr), så vekt på fatbike er ikke like svart/hvitt som på andre sykkeltyper.
Send meg en PM for tips for butikker i Tromsø, vi har en liste over de som bestilte første modellen, og dermed prioritert.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545470 - 16/01/2013 14:44 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS]
Sverre Offline
Møre trafo

Registrert: 06/07/2002
Innlegg: 2522
Sitat: ØysteinS
Sitat: Sverre

Men det bak der så veeeeldig trangt ut. Hadde det ikke vært bedre å satt 4.8 dekket foran?


Fin komunikasjon og service fra leverandøren også. ICON_SMILE

Driver og lurer. Skulle vel helst hatt Bud framme, men det er vel ikke så forferdelig nøye. Tipper oransje holker vil kompensere for stilbruddet.


Takk for det.

Test det ut. Er det mer plass i gaffelen så tror jeg det er å satse på. Bud foran tror jeg ikke er noe problem i det hele. Jeg har syklet med Surly Nate 3.8" foran i hele fjor. Og det var storveis fornøyd. Nate og Lou er jo nogenlunne like i mønsteret. er det ikke plass så får du sette på en Moonlander gaffel tysker

Topp
#1545476 - 16/01/2013 14:53 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS]
Dan Offline
More than words

Registrert: 29/11/2001
Innlegg: 20285
Sitat: ØysteinS
Har prøvd litt, det er mulig å dytte inn et papirark mellom gaffel og (glatt) dekkvegg, mens det er sideknastene som skurrer mot kjedestagene.
[...]
Stiller ganske bra krav til sentrert og stabil felg,oppsettet, så syklisten må nok ha eikenøkkel med på tur, i starten, ja.

Mitt tips er å skifte dekk før du riper deg gjennom lakken på innsiden av stagene. ICON_SMILE Selv om du får gjennom et papirark og hjulet er perfekt rett så vil du ha nok fleks i bakrammen til at dekket subber i svinger og over ujevnheter.

Topp
#1545478 - 16/01/2013 14:55 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen]
supernalle Offline
Søk hjelp!

Registrert: 08/01/2003
Innlegg: 5232
Sted: Manhattan Beach
Sitat: Espen
Racer, CX og terrengsykkel er forskjellige, og kan ikke alltid sammenliknes.

Geometri og passform er dessuten jo veldig individuellt. Hvor mye baksving styret har, betyr også mye.

Generellt har bredere styrer blitt standarden på terrengsykler. Sammen med bredt styre, er kortere stem naturlig.

Dette for å motvirke vektforflyttning framover, og for å redusere tregheten bredere styrer fører med seg.


Flott med de selvfølgelighetene der, men det var også poenget mitt. Det er ikke i seg selv feil å ha 100mm stem. Et eksempel er på min sykkel. Og en fatbike er litt mer "traktor" enn tynndekk, uten at det nødvendigvis må sitte et langt stem der. Poenget var uansett at det ikke er kategorisk feil å ha 100mm stem.
_________________________
"I want to put a ding in the Universe"

-Steve Jobs

Topp
#1545559 - 16/01/2013 18:03 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Ghetto style pariser-fatty-dekk:



Fra denne tråden:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/tubeless-fatbike-made-easy-826351.html
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545572 - 16/01/2013 18:39 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Dan]
ØysteinS Online
Veteran

Registrert: 30/08/2011
Innlegg: 1378
Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Sitat: Dan

Mitt tips er å skifte dekk før du riper deg gjennom lakken på innsiden av stagene. ICON_SMILE Selv om du får gjennom et papirark og hjulet er perfekt rett så vil du ha nok fleks i bakrammen til at dekket subber i svinger og over ujevnheter.


Jepp, holdt nesten på å file ned kjedestaget på GT Force'en på det viset. Hjulet var ikke sentrert, og Big Betty 2.4 hadde ikke plassen den trengte. Så Lou får blir fordekk. Bættre.

Topp
#1545656 - 16/01/2013 21:39 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Sverre]
ØysteinS Online
Veteran

Registrert: 30/08/2011
Innlegg: 1378
Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Sitat: Sverre

Test det ut. Er det mer plass i gaffelen så tror jeg det er å satse på. Bud foran tror jeg ikke er noe problem i det hele. Jeg har syklet med Surly Nate 3.8" foran i hele fjor. Og det var storveis fornøyd. Nate og Lou er jo nogenlunne like i mønsteret. er det ikke plass så får du sette på en Moonlander gaffel tysker


Da har Lou blitt galionsfigur på spetaklet. Masse plass i gaffelen, mens BB7-bremsene var ikke helt enige om at Lou skulle slippe forbi, inn der.

Takk for all moralsk støtte i denne krevende tid. ICON_SMILE

Glemte å sjekke først, men Hüsker Dü er vel egentlig i nærheten av bredt nok mellom kjedestagene.


Redigert av ØysteinS (16/01/2013 22:15)

Topp
#1545689 - 16/01/2013 22:48 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: ØysteinS]
Tallak Offline
Ivrig

Registrert: 13/08/2004
Innlegg: 1788
Sted: Høvik / Oslo
Vært ute på en liten ghettophotoshoot for Finansavisen som kommer med innslag i førstkommende fredagsbilag.


Surly Moonlander med Bud og Lou 4.8 - match made in heaven.


Ikke bare bare å være sin egen fotograf med selvutløser..
(kan nevne at det var 23 kalde, kanskje litt mildere i sola)

Blir spennende å se hva som dukker opp på papir på fredag!

Denne kanskje:

Digg å se ut som man er totalt ute av balanse.


Redigert av Tallak (16/01/2013 22:49)
_________________________
InstaFB
VIMEO
SantaCruz Bronson
NBNL

Topp
#1545697 - 16/01/2013 23:30 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
HNK Offline
Ivrig

Registrert: 14/02/2012
Innlegg: 2499
Sted: Trives i Oslo
Aiaiai....i skiløypen??!!
Lov, ikke lov.....? ;-)
_________________________



Topp
#1545704 - 17/01/2013 00:29 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: HNK]
Tallak Offline
Ivrig

Registrert: 13/08/2004
Innlegg: 1788
Sted: Høvik / Oslo
Jeg kan love deg at 4.8" med Bud og Lou ikke lager mer merker enn langrennski. Det folk jeg møter reagerer mer på er 4000 lumens rett i trynet på kvelden...
_________________________
InstaFB
VIMEO
SantaCruz Bronson
NBNL

Topp
#1545705 - 17/01/2013 00:32 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Sverre Offline
Møre trafo

Registrert: 06/07/2002
Innlegg: 2522
Kult at Finansavisen skriver om fatbikes ICON_SMILE

Selvfølgelig er det lov å sykle der det er preppa breit skøytespor som her.
Så lenge man ikke krysser og/eller kjører i diagonalsporet ser jeg ingen problemer.

Topp
#1545706 - 17/01/2013 00:37 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Tallak]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Sitat: Tallak
Vært ute på en liten ghettophotoshoot for Finansavisen som kommer med innslag i førstkommende fredagsbilag.


Kongebra ICON_SMILE
Fatbike er i ferd med å ta av helt nå.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545708 - 17/01/2013 00:59 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Fikk testet litt mer tubeless i kveld.
2 x Stans felgbånd på hver side funker som sagt fin-fint, men de er relativt dyre, og veier 36g pr st, så 4x36g per felg.
Disse bygger 1.3mm hver.
Med dette oppsettet trenger jeg ikke bruke kompressor for å poppe på plass dekksiden, kan faktisk bruke minipumpe, så godt tetter det (og det var selv uten guffe).

Testet så med foam monteringstape (http://www.clasohlson.com/no/Monteringsteip/Pr361004000)
Denne bygger 1.1mm. 2 runder med denne, pluss en runde med duct tape på toppen. Totalt bygget dette ca 2.5mm.
Monteringstape og ducttape veier ca 10g per runde, så totalt 60g per felg. Gul Stan's tape veier 5g per runde, men mer friksjon i duct tapen, noe som holder dekkanten bedre på plass.
Også dette oppsettet blåses opp med minimpumpe, noe som nærmest er patetisk enkelt når man er vant til å slite med oppsett på Notubes felger som man såvidt greier å pumpe opp med kompressor (brukte Flyweight 310 dekk på Podium, etc.).

Med hvit monteringstape på plass:



Svart ducttape over monteringstapen:



Prøver med en kopp guffe i morgen, tror ikke det trengs så mye.
Så blir det testing med 3 oppsett på en gang:
-290g slange i fordekket
-Stans bånd på drivsiden bak
-Foam løsning på ikke-drivsiden bak.

Hvis siden med monteringstape raper luft kan løsningen være ett lag med monteringstape, så ett Stan's bånd (eller annet gummibånd) som vil vulkanisere litt mot dekkanten og tette bra.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1545990 - 17/01/2013 14:19 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
ØysteinS Online
Veteran

Registrert: 30/08/2011
Innlegg: 1378
Sted: Vikhammeråsen, Malvik
Siden det har vært ganske stille i over 14 timer nå, så er det kanskje på tide med en betenkning.

Jeg har poppet og dillet og kompressorpumpet på Hüsker Dü og Lou opptil endel ganger nå, av og på, på Clown Shoe og Rolling Darryl-felgene.

Det som er litt utfordrende med dekk av/dekk på felg, er å få dekkene til å poppe skikkelig ut til felgkanten. Med nye dekk og felger, uten såpe måtte jeg gi opp å få poppet dekkene helt ut første gangen.

Denne runden her brukte jeg grønnsåpe, og selv da måtte jeg opp i oppimot 40 psi for å få dekkene til å poppe, som egentlig er litt småskummelt, siden det er over maks spesifisert trykk til felgene.

Så da lurer jeg på: er det noen som i det hele tatt har hatt problemer med dekkslipp, dvs. å rykke av ventilhalsen til slangen når man kjører 3 psi eller så på Surly-felger?

Med tanke på hvor stramt dekkene sitter på felgkanten, så stusser jeg på om det i praksis er noe problem i det hele tatt, på Surly-felger?


Redigert av ØysteinS (17/01/2013 14:19)

Topp
#1545992 - 17/01/2013 14:24 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen Offline
More than words

Registrert: 05/09/2001
Innlegg: 16254
Sted: Oslo
Jeg opplevet det samme i går, med Escalator på Rolling Darryl.

Måtte ty til såpevann og 30 Psi



e
_________________________
www.turnerbikes.no

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Topp
#1546012 - 17/01/2013 14:43 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Høres helt klart ut som at Surly/Alex har tenkt tubeless på disse, og det er veldig bra.
Det å røske av ventiler ved dekkspinn er nok et relativt ikke-eksisterende problem og.

(Alex kommer med tubeless i vanlige str. også nå. Litt artig siden det ikke er mer enn to år siden de tok sterk avstand fra tubeless med guffe)
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1546020 - 17/01/2013 14:48 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen Offline
More than words

Registrert: 05/09/2001
Innlegg: 16254
Sted: Oslo
Flere gjorde det, pga av amoniakken i guffa. Enkelte dekk tålte ikke dette.


E
_________________________
www.turnerbikes.no

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Topp
#1546024 - 17/01/2013 14:50 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Stemmer det, men for Alex sin del var det da hovedsaklig pga. søl med guffe.
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1546029 - 17/01/2013 14:54 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Da dukket det sannelig opp noen bilder av Diamant Mammut. Får rødanodisert seteklemme. Vi vil også teste med rødanodisert styre for å se hvordan det gjør seg.





_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
#1546055 - 17/01/2013 15:29 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W]
Tallak Offline
Ivrig

Registrert: 13/08/2004
Innlegg: 1788
Sted: Høvik / Oslo
jaggu!

FatBike er og blir TØFT! Bra jobba med design Espen!
_________________________
InstaFB
VIMEO
SantaCruz Bronson
NBNL

Topp
#1546057 - 17/01/2013 15:33 Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst]
Espen W Online
Diamonds are forever

Registrert: 08/04/2008
Innlegg: 3559
Takker og bukker, Tallak ICON_SMILE
_________________________
Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5

Topp
Side 46 av 234 < 1 2 44 45 46 47 48 233 234 >


Abonner

OM TERRENGSYKKEL

Terrengsykkel skriver om gode sykkelopplevelser. Her møter du ildsjelene og de som pusher grensene. Terrengsykkel gir deg inspirasjon til å sykle mer og finne nye stier. Grundige utstyrstester gjør at du velger riktig utstyr du kan ha lenge. Vi belyser kontroversielle temaer og gir rom for gode argumenter.

Redaksjonen arbeider etter Redaktørplakaten. Holdninger og meninger i Terrengsykkels reportasjer er ikke nødvendigvis i tråd med redaksjonens syn.

Kontakt

Fri Flyt AS
Postboks 4767 Nydalen,
0421 Oslo

KUNDESERVICE ABONNEMENT
kundeservice@friflyt.no
Vi svarer raskt på epost.

ANNONSERE
Ta kontakt
Les hvorfor.


NYHETSBREV
Meld deg på nyhetsbrevet

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS 
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå