Side 1 av 5 1 2 3 4 5 >
Muligheter
#1287090 - 27/10/2011 09:35 Nybegynner bygger sykkel
kimare Offline
Avhengig

Sted: Haugesund
Først av alt dette kommer til å ende med en katastrofe, men jeg prøver likevel fishwhack Jeg er fullstendig blank når det kommer til sykkelmekanikk, det mest avanserte jeg har gjort er å lappe dekk og olje kjedet. Nå tror liksom denne figuren at han skal klare å bygge sykkel fra bunn av? Dersom noen har et idiotstempel som plasseres i panna, innvilges vedkommende herved tillatelse til å bruke det på undertegnede.

Hva er så grunnen til at man begir seg ut på dette prosjektet? Trådstarter har alltid sett på sykkel som er transportmiddel som man effektivt og enkelt kan benytter for å flytte seg fra A til B. Trening gjøres med ball eller løpesko. Hvorfor bygge sykkel da? Skader, eller nærmere bestemt meniskskader har gjort trening med ball og løpesko smertefullt, og etter å ha vært på et par sykkelturer med ivrige sykkellister har man lagt fordommene på hylla og sett at dette faktisk kan være en fin treningsform.

Normale mennesker med samme utgangspunkt, hadde selvsagt gått til sykkelbutikken for å kjøpe en flunkende fin sykkel der, hvorfor gjør jeg ikke det? Nettopp fordi jeg ikke kan noenting om sykkel, dersom jeg kjøper en ny og flott sykkel vil jeg aldri tørre å begynne å skru på den av frykt for å ødelegge den. Dersom jeg skal drive med sykkel som treningsform ønsker jeg å kunne hjelpe meg selv ved småproblemer, derfor velger jeg å bygge sykkel slik at jeg får en god mekanisk basiskompetanse. Heldigvis har jeg venner som er ivrige sykkelmekanikere som kan hjelpe meg med praktiske problemer når jeg står fast på verkstedet, men dette skal være mitt læringsprosjekt.

Her skal det altså bygges en 29er MTB til en rytter som er 185 cm høy og veier knappe 100kg, på toppen av dette er jeg pysete og klumsete i sykkelsetet. Første rittmål er Hårfagrerittet (52km), rittet er seedingritt til Birken, mao et terrengritt. Traseén består i all hovedsak av grusstier og asfalt, med par mer utpregende terrengstrekk (3-4km). Dette setter noenlunde rammene for hvilken type sykkel som skal bygges. Budsjettet var i utgangspunktet 10.000 kr, men jeg vet allerede at det kommer til å sprekke, dermed blir litt av utfordringen er å få det til å sprekke med minst mulig.

For å ikke å sprenge familiens husholdningsbudsjett vil jeg kjøpe inn deler over flere måneder, målet er at sykkelen skal være ferdig i løpet av januar/februar. Innkjøpene har allerede begynnt med XT front og bakgir, girskiftere, krank, kassett og kjede. Totalt med mva og frakt kom dette på 2830,-, noe jeg har fått tilbakemelding om var en bra pris, kjøpt fra Actionsports i Tyskland, dog har jeg i ettertid sett at det enda litt billigere ved Bikecomponents i Tyskland. Et karbonsete er også bestillt på Ebay, dette kom på ca 300,-

Neste innkjøp er bremser og mekkestativ
Her vurderer jeg Formula Oro K18 sett med alt inkludert (1250,-) samt Park PSC-9 (800,-).

Når det gjelder ramma har jeg mer eller mindre bestemt meg for LTK023, en kinesisk Karbonramme på ca 1250 g, som har fått svært mange gode tilbakemeldinger på mtbr.com. Jeg er som tidligere nevnt 185 cm høy, og har skrittlengde på 87 cm. I dag har jeg en hybrid på 20” som brukes til jobbsykling, denne har jeg brukt i 3 år uten å oppleve noen problemer i forhold til sittestilling. Den er også benyttet når jeg har syklet som trening. Derfor regner jeg med at en 20” vil passe greit, vedlagt ligger geometri for ramma jeg vurderer.

Når det gjelder hjulsett har jeg gjort en del undersøkelser og funnet fram til noen aktuelle alternativer, som jeg vil kommet tilbake til senere.

Jeg vil som dere skjønner trenge hjelp til en hel masse. Derfor oppretter jeg en egen tråd til å spørre og grave om selvfølgelige ting for garvende sykkelmekanikere og sykkelister, samt å fortelle om framdriften. Jeg håper dere er klare for å følge, hjelpe og støtte meg i dette prosjektet.

Vedlegg
LTK023-20.jpg (1399 nedlastinger)

Redigert av kimare (27/10/2011 09:47)

Topp
#1287104 - 27/10/2011 10:00 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Her finner du mye mekketips:
http://www.parktool.com/blog/repair-help

Brems - smil - si hei!

Topp
#1287121 - 27/10/2011 10:22 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
alltid_motvind Offline
Entusiast

Sted: Randaberg
Dette kommer til å gå veldig bra.
Har skrudd sammen min første sykkel selv i år, og utfordringene som dukker opp tar man etterhvert, her på forumet.
Bare pass på å sjekke spec. på f.eks. styrelager grundig før du handler. Kjipt å kjøpe deler som ikke passer sammen.
Lykke til.

Topp
#1287129 - 27/10/2011 10:30 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
ulveroar Offline
Ringrev

Sted: Brgn
Om du ikke skal bygge masse sykler fremover, går kanskje vinningen opp i spinningen om du kjøper verktøy for montering av kranklagre og styrelagre bare for dette ene bygget. Ville kanskje overlatt den biten til et sykkelverksted.

Topp
#1287136 - 27/10/2011 10:36 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
thamg Online
Ivrig

Sted: Lier
Ser ut som du er godt igang.
Drivverk og slikt er jo allerede bestilt. Hvis du nå får styrelager og kranklager til å passe med ramme, så er jo det værste unnagjort.

Øvrige deler kan du jo eksempelvis prøve å kjøpe brukt, for å holde budsjettet mest mulig i sjakk. Tenker da på ting som styre, stem, setepinne, bremser og hendler, og forsåvidt hjul (dersom du finner noe passende i riktig prisklasse).
Angående deler ville jeg personlig lagt mest vekt på hjul og ramme, med tanke på at du er en voksen mann. Ramme har du alt bestemt det for (virker det som), så da gjenstår solide hjul. Tro meg, du vil ikke ha de letteste hjulene som finnes (innenfor ditt budsjett), da kommer du til å tilbringe mer tid i rettestativet enn på stier.

Håper vi får se bilder underveis..:)

Topp
#1287166 - 27/10/2011 11:12 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: ulveroar]
parkprest Offline
Ivrig

Sted: Oslo
Sitat: ulveroar
Om du ikke skal bygge masse sykler fremover, går kanskje vinningen opp i spinningen om du kjøper verktøy for montering av kranklagre og styrelagre bare for dette ene bygget. Ville kanskje overlatt den biten til et sykkelverksted.

Bare delvis enig i dette. Styrelagere er såpass konsistente at dette er en investering du ikke vil angre på , $5 pluss frakt:

http://www.ebay.com/itm/Headset-Press-To...=item27bf725b9c

Når det gjelder kranker er det værre. Jeg kan ikke huske jeg har byttet krank en gang uten å trenge et nytt verktøy. Samtidig har du bestilt det som kanskje er det beste kjøpet på planeten, og bare forfengelighet evt. ny ramme med BB30 kan få deg til å ville bytte.( på mange år )
På den annen side så selger man jo kranken brukt med verktøyet inkludert ...

Jeg saluterer ditt prosjekt og synes det er flott at du vil ta ting fra bånn. Et generelt råd er egentlig en selvfølge:
Ikke spar penger på dårlig verktøy. Få tak i en sånn Park-tool koffert e.l. Ordentlige ubraco-nøkler ( Hex ) er essensielt. Kjedepisk, nøtt for låsering kassett, kjedekutter, æhh.. grease. Skal du skru sykkel i mange år bør du først som sist også kjøpe en momentnøkkel.

Topp
#1287171 - 27/10/2011 11:22 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
ulveroar Offline
Ringrev

Sted: Brgn
Shiit, det var rimelig. 143 kroner har lettet fra konto, mellomlandet i Paypal og havnet i Japan. Egentlig var det på høy tid å kjøpe en sånn, visste ikke at de var så rimelige at man sparer de inn på en lagermontering. Og jeg har to som venter i garasjen. Takk for tipset.

Topp
#1287270 - 27/10/2011 13:58 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
biiike Offline
Medlem

Herlig tråd! Har begitt meg ut på samme prosjekt med NULL peiling. Grunnen til jeg velger å bygge er rett og slett for å lære. Brukte endel penger på "eksperter" i fjor og året før, men det gidder jeg ikke lenger.

Ramma står på stativ i stua og venter på deler:)

Topp
#1287282 - 27/10/2011 14:16 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
parkprest Offline
Ivrig

Den LTK ramma har jeg lurt på selv.

http://eliflap.wordpress.com/2011/10/03/ltk-part-7/

Har vi en fyr som setter en 800-euros gaffel og carbon tubular hjul med Dugast på samme ramma. Han har tydligvis også troen på kineserne.

Topp
#1287296 - 27/10/2011 14:29 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: alltid_motvind]
kimare Offline
Avhengig

Sitat: baronKanon
Her finner du mye mekketips:
http://www.parktool.com/blog/repair-help

Takker den var fin, forøvrig kommer jeg til å bestille Mekkeboka av Rasmus Leiro, tror den kan bli nyttig.

Sitat: alltid_motvind
Har skrudd sammen min første sykkel selv i år, og utfordringene som dukker opp tar man etterhvert, her på forumet.

La du ut dine spørsmål i tilsvarende tråd? I såfall hadde vært fint med en lenke, så kan jeg lese meg fram til noen svar der ICON_LAUGH

Sitat: thamg

Deler kan du jo eksempelvis prøve å kjøpe brukt, for å holde budsjettet mest mulig i sjakk. Tenker da på ting som styre, stem, setepinne, bremser og hendler, og forsåvidt hjul (dersom du finner noe passende i riktig prisklasse).
Angående deler ville jeg personlig lagt mest vekt på hjul og ramme, med tanke på at du er en voksen mann. Ramme har du alt bestemt det for (virker det som), så da gjenstår solide hjul. Tro meg, du vil ikke ha de letteste hjulene som finnes (innenfor ditt budsjett), da kommer du til å tilbringe mer tid i rettestativet enn på stier.
Håper vi får se bilder underveis..:)

Jeg er åpen for å kjøpe brukt når det er fornuftig, ellers blir det nok en del kjøp på ebay og andre steder på nettet. Jeg ser kinerserne selger en del karbon deler for ca 200,- pr del. Jeg vet ikke om dette er ok priser i forhold til kvaliteten. Kommer tilbake til dette når det blir aktuelt.

Ja bare kom med det, det er av barn og sinte sykkelister man får høre sannheten. Når det gjelder hjul er det sett basert på Arch/Flow eller tilsvarende som jeg tipper blir aktuelle, vekt på 1700-2000 gram og pris ca 3000-4000. Jeg kommer forøvrig til å kjøre en egen post på hjulsett i løpet av de neste dagene. Forøvrig er jeg åpen for å ombestemme meg i forhold til at som ikke er innkjøpt, dersom kjentfolk har fornuftige grunner til det. Ramma er ikke kjøpt ICON_WINK

Ønsket om bilder underveis er notert camera

Sitat: parkprest

Bare delvis enig i dette. Styrelagere er såpass konsistente at dette er en investering du ikke vil angre på , $5 pluss frakt:
http://www.ebay.com/itm/Headset-Press-To...=item27bf725b9c

Når det gjelder kranker er det værre. Jeg kan ikke huske jeg har byttet krank en gang uten å trenge et nytt verktøy.
Ikke spar penger på dårlig verktøy. Få tak i en sånn Park-tool koffert e.l. Ordentlige ubraco-nøkler ( Hex ) er essensielt. Kjedepisk, nøtt for låsering kassett, kjedekutter, æhh.. grease. Skal du skru sykkel i mange år bør du først som sist også kjøpe en momentnøkkel.

Jeg har som sagt venner med sykkeldilla, jeg får se hva de har å bidra med av kompetanse og utstyr. Dersom det er fornuftig å få et verksted til å gjøre enkelte operasjoner vil det bli vurdert underveis.

Iom at jeg ikke har peiling på hva jeg vil trenge hadde det vært fint om noen kan vise til en ok verktøykasse, med det meste av utstyr som jeg vil trenge. Er det mulig å få nødvendig utstyr i god kvalitet til mindre enn 1000,-?

Sitat: ulveroar
Shiit, det var rimelig. 143 kroner har lettet fra konto, mellomlandet i Paypal og havnet i Japan. Egentlig var det på høy tid å kjøpe en sånn, visste ikke at de var så rimelige at man sparer de inn på en lagermontering. Og jeg har to som venter i garasjen. Takk for tipset.

Det er det frekkeste, også i min tråd da (ser det er en annen som selger tilsvarende for ca en hundrelapp extra.) fishwhack
http://www.ebay.com/itm/Mountain-Bike-BMX-Road-Bicycle-Headset-Press-Tool-/260411392035

Er et komplett sett med Formula K18 Oro (skiver 160mm, håndtak, slanger og klumpen som holder bremseklossen) til 1250,- kr fornuftig pengebruk?
Hvordan passer Oro sammen med XT-skifterne?
Park stativet til 800,- regner jeg med er en såkallt No-brainer.

Redigert av kimare (28/10/2011 00:01)

Topp
#1287308 - 27/10/2011 14:38 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: parkprest]
kimare Offline
Avhengig

Sitat: biiike
Herlig tråd! Har begitt meg ut på samme prosjekt med NULL peiling. Grunnen til jeg velger å bygge er rett og slett for å lære. Brukte endel penger på "eksperter" i fjor og året før, men det gidder jeg ikke lenger.

Ramma står på stativ i stua og venter på deler:)

Herlig da føler jeg meg ikke like alene. Fint å ha en å dele erfaringer med ICON_SMILE

Har vi en fyr som setter en 800-euros gaffel og carbon tubular hjul med Dugast på samme ramma. Han har tydligvis også troen på kineserne.

Nå er det svært mange som har veldig gode erfaringer med akkurat denne ramma på mtbr, selvsagt kan man være uheldig, men det er mye som tyder på at disse rammene gir særdeles mye for pengene. Når det er sagt har jeg prioritert anderledes enn Italieneren med lefty gaffelen og det har sine naturlige årsaker.

Topp
#1287328 - 27/10/2011 14:52 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Arne_And Offline
More than words

Sted: Trondheim
Sitat: kimare
Det er det frekkeste, også i min tråd da (ser det er en annen som selger tilsvarende for ca en hundrelapp extra.) fishwhack
http://www.ebay.com/itm/Mountain-Bike-BMX-Road-Bicycle-Headset-Press-Tool-/260411392035

Jeg har kjøpt av han der, verktøyet funker helt greit. Det andre det ble linket til lignet veldig, lurer på om han videresolgte samme presse.

Topp
#1287391 - 27/10/2011 17:07 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Radival Offline
Veteran

Når det gjelder ramma har jeg mer eller mindre bestemt meg for LTK023, en kinesisk Karbonramme på ca 1250 g, som har fått svært mange gode tilbakemeldinger på mtbr.com. Jeg er som tidligere nevnt 185 cm høy, og har skrittlengde på 87 cm. I dag har jeg en hybrid på 20” som brukes til jobbsykling, denne har jeg brukt i 3 år uten å oppleve noen problemer i forhold til sittestilling. Den er også benyttet når jeg har syklet som trening. Derfor regner jeg med at en 20” vil passe greit, vedlagt ligger geometri for ramma jeg vurderer.

Nå er det forsåvidt ikke gitt at 20" i en modell er det samme størrelse som 20" i en annen leverandørs modell, men tror ikke størrelsen er gal

Er 185 selv og mener jeg har omtrent samme benlengde som deg (....vil se litt rart ut om jeg begynner å måle det her på jobben i åpent kontorlandskap, selv om de fleste rett nok har gått hjem). Er du 185cm med litt lang rygg er vi omtrent like.

Om jeg tolker bildet du la ut rett, så har den effektiv overrørslengde på 615,5 mm.
Jeg trives bra på en Niner i Large, den har 622 mm. Da med 70mm stem og med Fleegle Bar Pro som styre (dvs et styre som bøyer fram før det bøyer seg tilbake, slik at du får 15 graders bakoverbøy uten at cockpit'en blir kortere)

Andre kan sikkert si mye mer om størrelse, men ut fra min erfaring virker det ikke feil

Topp
#1287397 - 27/10/2011 17:17 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: baronKanon]
femte_gir Offline
Besatt

Sted: Bergen

Topp
#1287775 - 28/10/2011 11:46 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: parkprest]
baronKanon Offline
More than words

Eliflap er kjent for å bygge stygglette sykler - gjerne av merke Cannondale og tyne de siste grammene han kan hvor det skulle være. Han bygger noen sykler i året, så hvor lenge de varer vet man jo ikke om ICON_WINK

Brems - smil - si hei!

Topp
#1287971 - 28/10/2011 16:45 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
biiike Offline
Medlem

Fikk endelig noen deler i dag. Men får ikke inn kranklageret. Hullet er for trangt!

Sikkert jeg som er dust nå, men legger med et bilde så kanskje noen skjønner problemet.

Ikke meningen å ødelegge tråden din kimare.

Vedlegg
IMG_0108.jpg (794 nedlastinger)

Topp
#1287985 - 28/10/2011 17:25 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Tange Offline
Flittig Bie

Ikke veldig bra bilde, men ser ut som om du prøver å få Octalink inn i BB30 el.
I tilfelle trenger du enten en annen krank eller en adapter.

Topp
#1288021 - 28/10/2011 18:44 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: biiike]
parkprest Offline
Ivrig

Sitat: biiike
Fikk endelig noen deler i dag. Men får ikke inn kranklageret. Hullet er for trangt!

Sikkert jeg som er dust nå, men legger med et bilde så kanskje noen skjønner problemet.

Ikke meningen å ødelegge tråden din kimare.

Hvilken ramme er det ?

Topp
#1288065 - 28/10/2011 19:58 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: parkprest]
biiike Offline
Medlem

trek 9.9 2011

Topp
#1288102 - 28/10/2011 20:52 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
parkprest Offline
Ivrig

Tange har nok rett, det er pressfit på ramma di, Trek driver med noe greier som heter BB90, Sjekk denne tråden.
http://www.bikeradar.com/forum/viewtopic...sc&start=20

Ikke begynn med adapter, selg octalinken og skaff deg noe som passer.

Topp
#1288104 - 28/10/2011 20:53 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Tange Offline
Flittig Bie

Da er det vel BB90 som er standarden (correct me if I'm wrong).
For å kunne benytte octalinken trenger du en adapter.

Noe slikt men til BB90 om den finnes (37 isf. 41mm). Sikkert andre som kan fortelle oss om den finnes.

Eller så trenger du en annen krank som passer BB90; første valget.

Topp
#1288344 - 29/10/2011 14:14 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
kimare Offline
Avhengig

Hjulsett er antakeligvis det siste som bestilles, men umiddelbart virker som kanskjed som det vanskeligste å velge.
Hvilke hjul passer min vekt?
Hva med stiene jeg kjører på, og min kjørestil?
Hvor mye er et par hundre gram verdt?
Skal jeg gå for fabrikk- eller butikkbygget?

Utfra hva jeg har funnet ut vil min vekt passe felger i Arch/Flow-klassen. Med dette som utgangspunkt har jeg funnet fram til noen alternativer som kan være aktuelle. Prisene som er oppgitt er ferdig momset og fraktet til døra i Haugesund.

Fabrikkbygget:
Fulcrum Red Power 29 XL 2100,-
1915g
Sun Ringle Charger Expert 2500,-
1950g
No Tubes Arch 3500,-
1755g

Butikkbygget:
Hope Pro 2, ZTR Arch, DT Swiss Competition 3200,-
1800g
DT Swiss 370(f)/ 350(b), ZTR Arch, Sapim D-Light 3500,-
1750g

Mine første tanker er at jeg går for Sun Ringle Charger Expert, som i følge rapporter skal tåle veldig mye bank. At settet er klargjort for tubeløst og leveres med guffe, er selvsagt ett pluss. Når jeg evt går ned i vekt kan jeg evt investere i et par lettere ritthjul dersok jeg føler for det. Nå sitter dere på mye mer erfaring og kunnskap enn meg, slik at jeg er fullstendig åpen for andre tanker og synspunkter.

Når det kommer til bremsene har jeg fått motstridende opplysninger, en har en halvdårlig erfaring. Mens på PM har jeg fått positiv tilbakemelding, samt fra en av mine kompiser som har tilsvarende sier at de er mer enn gode nok. På nettet er tilbakemeldingene vedr K18 Oro i det store og hele svært positive. Iom at XT nesten 7-800 dyrere velger jeg å gå for K18 i en fornuftig øyeblikk for å holde budsjettet noenlunde i sjakk.

Dersom noen har tips til verktøysett tas de iomt dem et stort smil.

Topp
#1289822 - 01/11/2011 10:53 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
kimare Offline
Avhengig

Da er garasjen ryddet og klargjort for Park PSC9 mekkestativ som er bestillt fra www.merlincycles.co.uk sammen med Formula K18 Oro. Totalt kommer dette på ca 1900,- ferdig levert og momset.

Har også ryddet i verktøyet, og funnet ut at jeg har følgede som kan brukes/ evt være nyttig i forbindelse med sykkelmekking.

Kompressor, Fastnøkler (diverse størrlser), Pipesett, bitssett med det meste jeg trenger, Park Tools miniverktøy (umbraco), et par slitte tenger, gummihammer, diverse skrujern, skiftenøkkel, samt et par spesifikke sykkelverktøy fra Biltema som aldri er brukt Pedalarmavdrager og Pedalavdrager om de er brukende ja det får andre svare på. Mao jeg tror jeg har det meste av basisverktøyet, slik at jeg kanskje skal prioritere spesifikt sykkelverktøy.

Utfra det jeg foreløpig har funnet ut trenger jeg:
- Kjedepisk
- Kassettavdrager
- Kjedekutter

Lagrene får jeg et verksted til å fikse, evt om noen venner har verktøy gjør vi det i lag.

Hvilket verktøy har jeg glemt?
Er det annet utstyr jeg likegreit skal kjøpe? (Pumpe, kjederenser, annet vedlikehold- og rengjøringsutstyr?)
til slutt hvilke merker skal jeg kjøpe/ ikke kjøpe for ikke å havne i "du-har-kjøp-dårlig-verktøy kategorien".

Topp
#1289873 - 01/11/2011 12:45 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Arne_And Offline
More than words

Superstar har disse verktøyene til bra pris, og jeg tror kvaliteten er helt OK. De har billig frakt, og om du bestiller for mindre enn 200 kr i deler per pakke så slipper du fortolling.

Pedalavdrageren til Biltema er skikkelig dårlig, jeg ville skaffet meg en annen (med mindre du er heldig og åpningen er korrekt størrelse, min var for stor og godset å så dårlig kvalitet at det bøyde seg og glapp).

Topp
#1289897 - 01/11/2011 13:25 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
kimare Offline
Avhengig

Dersom jeg trenger pedalavdrager (gjør jeg det?), er Superstar et alternativ.
Heter pedalavdrager Pedal wrench?
Kjedepisk er Chainwhip regner jeg med? dog leste jeg annetsted på forumet at Biltema sin er kurrant.
Hva heter kassettavdrager på engelsk?

Er det like greit at jeg kjøper Topeak Mini 18+ verktøyet ser dette går for ca 200,- (inkl frakt) på nettet, vil kjedekutteren der holde for meg?

Topp
#1289918 - 01/11/2011 14:16 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Arne_And Offline
More than words

Pedalavdrager: sjekk om pedalene dine har unbracospor på utsiden, har de det trenger du neppe avdrager. Ja, det heter pedal wrench,

Kjedepisk er Chainwhip. Mulig Biltema sin er ok, kjedepisk er ikke presisjonsverktøy.

Kassettavdrager: Cassette Removal Tool Centrelock Type.

Kjedekuttere i miniverktøy er litt mer pes å bruke, men du kan jo bruke det til du evt blir lei. Miniverktøy er generelt mer pes å bruke enn separate verktøy, jeg foretrekker klart separate unbraconøkler ("Allen Key") og torxnøkler.

Topp
#1289931 - 01/11/2011 14:36 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Arne_And Offline
More than words

Topp
#1289932 - 01/11/2011 14:36 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: Arne_And]
Radival Offline
Veteran

Biltemas kjedepisk er forsåvidt grei den, men ergonomien på håndtaket er fæl. Det er en bit flatt stål, trenger en del runder med tape før den blir OK å holde i.
Strengt tatt trenger du jo ikke kjedepisk før du skal ta av en kassett...

Ihvertfall noen G-Sport har en trekantnøkkel med 4,5 og 6mm hex/allen til 69 kr, rød plast i midten. Plasten blir møkkete med en gang, men stålet virker bra, så jeg tror den er ett bra kjøp.

Hvis ingen har nevnt momentnøkkel, så bør du jo egentlig ha det

Topp
#1289938 - 01/11/2011 14:41 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
Radival Offline
Veteran

et par slitte tenger

Tenk før du bruker de er du snill ICON_WINK Du ender stort sett opp med å runde skruehoder hvis du bruker tang. Er egentlig ikke så mye man bruker tang til på sykkel.

En spesialtang til å klippe gir/bremse-vaiere er en nytelse å jobbe med, og fliser opp vaiere mye mindre enn en vanlig tang.

Om du vil prioritere det innenfor budsjettet ditt overlater jeg glatt til deg å vurdere ICON_WINK

Topp
#1289985 - 01/11/2011 16:06 Re: Nybegynner bygger sykkel [Re: kimare]
baronKanon Offline
More than words

Du trenger forøvrig ikke kjedepisk for å montere en kassett, bare for demonteringen. Vent med denne til du må bytte ICON_WINK

Brems - smil - si hei!

Topp
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå