Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#1245443 - 25/08/2011 16:03 Tirsdagsklubbens historie
KTL Offline
Besatt

Sted: Oslo Syd
Ved forskjellige anledninger har jeg blitt spurt om Tirsdagsklubben™ sin opprinnelse, sist rett før ferien da Henrik Alpers var med på tur og i ettertid skrev denne eminente artikkelen. For å dokumentere historien tenkte jeg at det kunne være morsomt å legge det inn som innlegg her, så kan vi finne det igjen ved behov. jeg har gravd litt og funnet noen tråder som utvilsomt hører med i den tidlige historien.
I en sti-tråd om bl.a Dødsbakken jeg startet senhøstes i 2006 legger Anders (Santacruz) inn et innlegg som må kunne sies å være spiren til klubben

Deretter utviklet det hele seg videre med noen tilfeldige turer, men den første virkelige "klubbturen" må ha vært 8. mai 2007

Navnet Tirsdagsklubben mener jeg bestemt det var Fredrik (Subs) som introduserte og på forumet ble det først tatt i bruk tirsdag 5.juni 2007

Mange har vært med med å bidra til at dette kom igang og forskjellige ildsjeler har holdt det igang i litt labre perioder, men nå går dette helt på egenhånd, takket være vårt eminente Terrengsykkelforum, der hvem som helst tar initiativ og starter en Tirsdagsklubbtråd.

Opp gjennom årene vil jeg anta at det er godt over 100, kanskje nærmere 200 forskjellige navn som har vært innom, og på de mest folketallige turene har vi vel vært over 50 stykker. Klubben er selvfølgelig helårs og barfrostperioden på høsten, med lys og uten mygg har vist seg å være populær, mens en romjulstur i Trulsrunden i +3grader, øsregn og 20cm våt nysnø var for de litt mer spesielt interesserte...

Tirdagsklubbens suksess tror jeg ligger i den sosiale profilen -det skal være gøy og vi skal ut i naturen. Alle har tid til å vente på sistemann, alle kan være med og mange har fått sine første virkelige stiturer her. Som Henrik skriver i sin artikkel, ingen medlemsregister, ingen klubbavgift, ingen dugnader, ikke pliktig oppmøte, praktisk starttidspunkt mm gjør at dette er en mulighet for de som ønsker et sosialt felleskap rundt en felles interesse uten ekstra forpliktelser. Vi har ved enkelte anledninger blitt kritisert for å drive virksomhet utenfor de organiserte klubbene og dermed undergrave disse -jeg tror realiteten er en annen -vi suplerer med et tilbud til de som uansett ikke ville melde seg inn i klubber, mange har også fått mye inspirasjon, og det har blitt "født" mange sti- og terrengsyklister i av Tirsdagsklubben opp gjennom årene, noe som de organiserte klubbene også har glede av. Muligheten til å utvikle tekniske ferdigheter er god -mange kjentfolk gir bra utvalg av stier, nedkjøringer, crux og kneiker -og man blir inspirert av å ha noen som er litt bedre for å strekke seg etter, tid til å diskutere sporvalg osv.

Andre grupper er nå dratt igang på samme måte med utgangspunkt i terrengsykkel.no. Det har vært noen artige diskusjoner rundt rettighetene til å bruke navnet, men der har vi slått oss vrange: Det finnes bare en Tirsdagsklubben™

Noen praktiske detaljer:
Vanligvis kl 19:00
Vanligste startpunkter med link til Gule Sider:
P-plassen ved Skullerudstua
P-plassen ved Østmarksetra
P-plassen ved Rustadsaga
Avvik kan forekomme!
Det finnes visstnok en
side på Facebook også.

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™

Topp
#1245459 - 25/08/2011 16:21 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
thomasengen Offline
Søk hjelp!

Sted: Østmarka
yes

Topp
#1245487 - 25/08/2011 17:00 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: thomasengen]
Santacruz Offline
Besatt

Sted: Hovedstadn
cheers

Redigert av Santacruz (25/08/2011 17:04)

Topp
#1245490 - 25/08/2011 17:08 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
Anders A-R Offline
Søk hjelp!

Sted: Bærums Verk
Andre artige detaljer er jo at starttidspunktet selv tilbake til den spede begynnelse var 1900! Jeg har selv bidratt til kjetterske holdninger med å foreslå tidligere start. Tar kraftig selvkritikk her.

Ser at jeg ikke hadde bodd her mange ukene før jeg var med på fellesturer. Det understreker nok en gang at disse turene er en fantastisk inngangsportal for folk som er lite kjent i terrenget rundt byen.

Topp
#1245692 - 25/08/2011 21:32 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
Kajen Offline
Avhengig

Sted: Lambertseter
I LOVE tirsdagsklubben ICON_LAUGH

Topp
#1245740 - 25/08/2011 22:05 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
Santacruz Offline
Besatt

Sted: Hovedstadn
Har vi egen fjesbokside?

Topp
#1245748 - 25/08/2011 22:11 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: Santacruz]
baronKanon Offline
More than words

Sted: Not the westside
Sitat: Santacruz
Har vi egen fjesbokside?
Ja, det har vi

Brems - smil - si hei!

Topp
#1245751 - 25/08/2011 22:13 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
baronKanon Offline
More than words

Heia gruppepresset i Tirsdagsklubben!

Brems - smil - si hei!

Topp
#1245870 - 26/08/2011 06:29 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: Anders A-R]
Altabjorn Offline
Ivrig

Sted: Den Lille Toyen
Sitat: Anders A-R
Andre artige detaljer er jo at starttidspunktet selv tilbake til den spede begynnelse var 1900!

Startsted var det imidlertid mindre konsensus om i den spede begynnelse, erindrer jeg. Selv begynte jeg vel å trille med klubben omkring da TK-navnet begynte å bli innkjørt. Typisk nettdialog før start gikk gjerne noe som dette:

Forumdeltaker 1: - Blir det noen TK, hvor skal vi starte?
FD 2: - Hva med Østmarkssetra?
FD 3: - Det er gull!
FD 1: - OK.
FD 4: - Kult, da sier vi Skullerudstua.

Topp
#1245885 - 26/08/2011 08:02 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: Altabjorn]
Ugla Offline
Ivrig

Sted: Tett på Østmarka
Sitat: Altabjorn
Startsted var det imidlertid mindre konsensus om i den spede begynnelse, erindrer jeg. Selv begynte jeg vel å trille med klubben omkring da TK-navnet begynte å bli innkjørt. Typisk nettdialog før start gikk gjerne noe som dette:

Forumdeltaker 1: - Blir det noen TK, hvor skal vi starte?
FD 2: - Hva med Østmarkssetra?
FD 3: - Det er gull!
FD 1: - OK.
FD 4: - Kult, da sier vi Skullerudstua.

Det er vel ikke noe bedre det nå til dags heller......Men, det er jo en fantastisk "klubb". Lært mye teknikk av å se på noen som kan!

Topp
#1245990 - 26/08/2011 10:02 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
HaraldW Offline
Besatt

Sted: Oppegård
Som jeg har nevnt før; Tirsdagsklubben er temmelig sikkert Norges største helt uformelle samling terrengsyklister som helt uformelt samles på et bestemt tidspunkt. Snart kommer vel A-magasinet eller andre for å lage en skikkelig bildereportasje om dette merkelige og flotte fenomenet.

Og Tirsdagsklubben er i svært god terrengsykkel.no-ånd. Det er en tråd her ett eller annet sted, eller i det minste et bilde, fra første fellestur avtalt her på forumet en gang på begynnelsen av 2000. Jeg går ut fra at nettopp slike fellesturer var en av hensiktene med å starte dette forumet.

Jeg husker godt Tirsdagsklubbing med fire-fem stykker, Santa, KTL og Subs selvsagt.
Og jeg husker like godt en regntung novemberdag i fjor høst, eller var det 2009, da talte vi opp 32 stykker. Alle med lykt, og et stort antall med minst to lykter. Det må har vært en skrekkopplevelse å ha lusket seg ut med bikkja og møtt dette korstoget.

Nå som Knut Tore har startet dette historiske tilbakeblikket, la oss bruke den til nettopp det. Mitt bidrag just nu er et bilde fra sommeren 2008, trådstarter i front, Morten Mitch til venstre et sted og Andreas Laxeluz til høyre i bildet.
Undertegnede fotograf står med Rundvann i ryggen.
Klassisk Tirsdagsklubb.

Harald

Vedlegg
TK_2008.jpg (224 nedlastinger)

NOTS

Topp
#1246088 - 26/08/2011 11:28 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
polkaDOT Offline
Søk hjelp!

Sted: Lia øst for holmen.
Nå ble jeg litt skuffet. Jeg trodde og var ganske overbevisst at jeg var med på første tirsdagsklubben. Nå viser det seg bare at jeg må slutte å lyve?

Anders, start kl 19 har ikke vært bestandig. Husker en gang at starttiden var kl 18, og jeg måtte bare bytte gaffel på sykkelen til Roy rett før, og lurte fujifan til å forsinke starten med å si at jeg var rett rundt hjørnet på skullerud. Jeg dukket opp 1855 ICON_SMILE

Og husker når vi fant Blåbærstien. Vi var 7 stykk, det hølja ned. Laxeluz, KTL og Ugla var noen av de som var med. Det var som vanlig usikkerhet om det skulle dukke opp noen.
Og når vi kom til toppen av gamle lysløypa lurte KTL om kanskje det fantes noe lengre øst som var sykkelbart. Og alle med litt skeptisk kkonkluderte med at det kanskje kunne gjøre det. Og når vi kom til den bakken ned til gropen før blåbær, tenkte vi at den var uttagbar. Hvis jeg ikke tar feil konkluderte med at det ikke var noe tæll og vits å fortsette rett frem den hovedstien, så vi tok opp til venstre. Og vips, fant noen noe blåbærlyng, og det ble til blåbærstien.

Historien sier at kneika-ned-til-dumpa-før-blåbær ble tatt på andre fellestur til Blåbær av daværende MannogKona, HaraldW.

Team Ibis / Probike

Topp
#1246388 - 26/08/2011 17:23 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
M@rtin Offline

MaBose Infotainment

Sted: Konnerud
Vel skrevet historie, Knut Tore.

Mener å huske at Tirsdagsklubben hadde sitt utspring i et mer utbredt fenomen, nemlig annonsering av turer på tirsdager (og torsdager) rundt om i landet, men spesielt Oslo og Trondheim.

Slike turer ble i gamle dager kalt TT (tirsdagstur) og etterhvert TiT og ToT for å skjelne mellom tirsdager og torsdager.
Etterhvert kom det i tillegg TTml og tilogmed TiTml (ml stod da for "med lykt").

Denne tradisjonen forsvant etterhvert, tipper rundt 2007 (har ikke sjekket).

Tirsdagsklubben er således den eneste forumsannonserte turavtalen som har overlevd sin egen opprinnelse,
blitt en "klubb" og institusjon. Det står det respekt av.

Men i gamle dager fantes det nok flere TTer eller "tirsdagsklubber".

Martin

Topp
#1246470 - 26/08/2011 19:23 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: M@rtin]
Dan Offline
More than words

Sitat: M@rtin
Slike turer ble i gamle dager kalt TT (tirsdagstur) og etterhvert TiT og ToT for å skjelne mellom tirsdager og torsdager.

De første var torsdagsturer, fordi den første arrangerte Terrengsykkel-fellesturen var på en torsdag mener jeg å huske. Det vil si jeg husker at de første turene var torsdagsturer. Litt mer usikker på om den aller første, den offisielle fra Grinda, var på en torsdag.

Topp
#1247043 - 27/08/2011 22:20 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: Dan]
HaraldW Offline
Besatt

Sitat: Dan
Sitat: M@rtin

De første var torsdagsturer, fordi den første arrangerte Terrengsykkel-fellesturen var på en torsdag mener jeg å huske. Det vil si jeg husker at de første turene var torsdagsturer. Litt mer usikker på om den aller første, den offisielle fra Grinda, var på en torsdag.

Det var akkurat den første fellesturen og bildet derfra jeg etterlyste tidligere i tråden, Dan ICON_SMILE
Finner du det?

H

NOTS

Topp
#1247203 - 28/08/2011 10:20 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: HaraldW]
Dan Offline
More than words

Sitat: HaraldW
Det var akkurat den første fellesturen og bildet derfra jeg etterlyste tidligere i tråden, Dan ICON_SMILE
Finner du det?

Det ligger i denne tråden hvor tirsdagsklubben tar seg selv på stort alvor. devilsmile

Topp
#1247740 - 28/08/2011 22:17 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
KTL Offline
Besatt

Har jo vært en del grupperinger både før og etter, det var en periode for noen år siden da det var ganske mange forsjellige grupper og det ble sagt at dette var "misbruk" av forumet og at "utflukt" skulle være forbeholdt "skikkelige utflukter", ikke bare sånne ukentlige sammenkomster! Heldigvis er terrengsykkel.no et liberalt forum, så elendigheten har bare fortsatt... Og vips hadde faktisk klubbnavnet 5-årsjubileum i sommer...

Uten å kjenne for mye til de andre gruppene vil jeg tro at den største utfordringen er overgangen fra å bli drevet av en "hard kjerne" til å bli "selvdrevne". Tirsdagsklubben hadde også litt pustebesvær en periode, men overlevde og ser nå ut til å fungere bortimot av seg selv. Mange har bidratt, men i denne sammenhengen vil jeg nevne Andreas (laxeluz) som faktisk gjorde en stor innsats for å dra lasset en stille periode før det løsnet igjen.

Vanskelig å peke på en enkeltfaktor som gjør at det går av seg selv nå, men en nøkkel er kanskje at såpass mange har vært med så mange ganger at det alltid er en som etterspør tur, og dermed kommer det også inn stadig nye ansikter til for å drive det videre. Helt av seg selv blir det jo heller aldri, man ser jo at initiativtakerene periodisk går igjen, men det er tydelig at fornyelsen er større enn frafallet.
En annen faktor ar jo at det gjøres et nummer av det sosiale og at "sistemann bestemmer farten" som gjør terskelen lavere også for oss med middelmådig kondis og de som fremdeles er ferske på sti.

Tirsdagsklubben™

Topp
#1248041 - 29/08/2011 10:55 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: polkaDOT]
HaraldW Offline
Besatt

Sitat: polkaDOT
Og husker når vi fant Blåbærstien. Vi var 7 stykk, det hølja ned. Laxeluz, KTL og Ugla var noen av de som var med.

Det var Subs som fant Blåbærstien og ga den navn ICON_WINK

H

NOTS

Topp
#1248120 - 29/08/2011 12:14 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
polkaDOT Offline
Søk hjelp!

Fredrik var også med. Men husker ikke hvem som ga navnet eksakt. Husker bare at KTL reperterte det når vi var i bunnen.

Team Ibis / Probike

Topp
#1248179 - 29/08/2011 13:15 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: HaraldW]
KTL Offline
Besatt

Det var Subs som fant Blåbærstien og ga den navn ICON_WINK

H

Feil

(den ble funnet fordi den ikke sto på kart (gps) og som et eksperiment for å slå fast at det går stier på toppen av alle ryggene i Østmarka.)

Tirsdagsklubben™

Topp
#1248218 - 29/08/2011 13:45 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: Dan]
HaraldW Offline
Besatt

...denne tråden hvor tirsdagsklubben tar seg selv på stort alvor...

Kan du ikke bli med på tur a, Dan?

H

NOTS

Topp
#1248292 - 29/08/2011 14:40 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: HaraldW]
Garpen Offline
Besatt

Sted: La Ferme de Lambert
...denne tråden hvor tirsdagsklubben tar seg selv på stort alvor...

H

Dersom Lars Birger (og Kristian) kommer på helstive blir dere jo i flertall på sånne trendy SS'r. Svensker har vi også fra før ...

Topp
#1248297 - 29/08/2011 14:42 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
HaraldW Offline
Besatt

Garpen! Du har blitt offiser på Face! ICON_WINK

H

NOTS

Topp
#1248329 - 29/08/2011 15:04 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: HaraldW]
Subs Offline
Besatt

Sted: Ski baby, yeah!

H

*fnis*

Topp
#1248356 - 29/08/2011 15:27 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: HaraldW]
Garpen Offline
Besatt

Sted: La Ferme de Lambert

H

Øh? Takk for tilliten? ICON_CONFUSED

Topp
#1248639 - 29/08/2011 21:49 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: HaraldW]
Dan Offline
More than words

Burde jo det da. Det er bare så langt til startpunktet, og enda lengre hjem etterpå. ICON_SMILE

Topp
#1248675 - 29/08/2011 22:15 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: KTL]
baronKanon Offline
More than words

Jeg blir med på tur snart, hvis Dan og Lars Birger blir med. Men det må være før jeg får boingramme igjen.

Brems - smil - si hei!

Topp
#1252593 - 03/09/2011 02:48 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: polkaDOT]
marknp Offline
Tørr bak øra

Sted: Engelskmann i exil (Oslo)
>>Og husker når vi fant Blåbærstien. Vi var 7 stykk, det hølja ned. Laxeluz, KTL og Ugla var noen av de som var med. Det var som vanlig usikkerhet om det skulle dukke opp noen. <<

Heh...jeg var også med på denne turen. Herregud, det var vått. Det ble også en mindre lykkelig forsøk, tror jeg, da vi gikk med sykler over skuldre i en god halvtime opp en stiløs fjellside uten å finne en ting som var verdt å sykle (eller var det uken etter?). Uansett, det var uten tvil verdt alt da vi kom inn på blåbærstien. Good times...

Topp
#1252966 - 03/09/2011 20:03 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: marknp]
polkaDOT Offline
Søk hjelp!

Sitat: marknp
>>Og husker når vi fant Blåbærstien. Vi var 7 stykk, det hølja ned. Laxeluz, KTL og Ugla var noen av de som var med. Det var som vanlig usikkerhet om det skulle dukke opp noen. <<

Heh...jeg var også med på denne turen. Herregud, det var vått. Det ble også en mindre lykkelig forsøk, tror jeg, da vi gikk med sykler over skuldre i en god halvtime opp en stiløs fjellside uten å finne en ting som var verdt å sykle (eller var det uken etter?). Uansett, det var uten tvil verdt alt da vi kom inn på blåbærstien. Good times...

Helt riktig, Mark. Vi tenkte når vi kom i bunn av blåbærstien og begynte opp mot slettfjell at vi kanskje kunne fortsette motsatt rygg så vi slapp traktorveien ned til grusen. Men det ble bomtur, og vi avsluttet med ren freeride ned tilbake til blåbær. faktisk litt morsom nedkjøring.

Team Ibis / Probike

Topp
#1254090 - 05/09/2011 11:00 Re: Tirsdagsklubbens historie [Re: baronKanon]
larsb Offline

Sted: Bjølsen, Oslo
Sitat: baronKanon
Jeg blir med på tur snart, hvis Dan og Lars Birger blir med. Men det må være før jeg får boingramme igjen.

Vi får hente Dan en tirsdag da. Førstkommende går ikke, da må jeg rydde svigermors kjeller. 13/9 er ledig. Det er på tide at SS blir like trendy som det var i 06

LarsB

Redigert av larsb (05/09/2011 11:01)

Topp
Side 1 av 2 1 2 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå