Side 27 av 33 < 1 2 25 26 27 28 29 32 33 >
Muligheter
#1016724 - 29/08/2010 19:20 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Rolf]
thomasengen Offline
Søk hjelp!

Sted: Østmarka
Sitat: Rolf
Da er statistikk lagt ut på http://rph.hos.online.no
Et eller annet som skaper kluss for tidene til eliten ser det ut til, men det orker jeg ikke å kikke på nå ihvertfall.
Rolf

Veldig bra ICON_LAUGH
Morsom lesning og spesielt når man ser fremgangen i puljer for hver passering yes

Topp
#1016730 - 29/08/2010 19:29 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: thomasengen]
oyoz Offline
Entusiast

Sted: Askøy
Mange raske folk her inne tydeligvis. Klokket inn på mitt første ritt i går på fire og trekvart time og var relativt fornøyd tatt i betraktning at jeg startet i pulje 79 og kjørte alene hele veien. Hvor mye har det å si hvilken pulje en kommer i?

Topp
#1016735 - 29/08/2010 19:39 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: oyoz]
chroie Offline
Ringrev

Sted: vikersund
Det har veldig mye å si. jeg tar en rå sjanse og tipper på at det vil skille omlag 20-30minutter på å kjøre alene kontra å kjøre sammen med ei gruppe som kjører jevnt med deg.

Topp
#1016761 - 29/08/2010 20:09 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: chroie]
la1hka Offline
Helt klart

Sted: Noraførr Sinsenkrysset
Årets reise over fjellet gikk egentlig veldig greit, hatet litt opp til skramstad og tenkte mine tanker om hvordag dagen skulle bli. Syntes det ble kaldt i lange utforkjøringer og plagdes om de fleste med synet. Turte ikke slippe meg helt løs i utforkjøringen i frykt for å krasje. Uansett Så fungerte sykkel så godt som knirkefritt ( ikke lydløs da) selv om det var slutt på bremsklosser ved målgang, kjente jeg var på jernet bak i utgangen av tyria. Kom i mål på 3.47 og greit fornøyd med tanke på vær og forhold.
Kjørte med supertrøye, kort trøye over, shorts m/ løse knær som skle ned etterhvert og ullsokker. Kaldt når det gikk fort men gikk overraskende greit i marsjfart på flatene.

Er det bare jeg som synes det er littegran morsomt når det er jævlig ute? Jeg ser jo den at det er mer kos og osv med godvær men den cognacen i merkeglasset smakte ekstra godt i går må jeg innrømme.

"Velg dine kriger med omhu."

Topp
#1016768 - 29/08/2010 20:14 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: la1hka]
Laplace Offline
Entusiast

Sitat: la1hka
Er det bare jeg som synes det er littegran morsomt når det er jævlig ute?

Ja, det er bare deg. ;-) Måtte stoppe flere ganger for å fikse linsene. Umulig å ligge på hjul da. Hva gjør dere andre som har kontaktlinser, eller er det bare meg som syntes dette var helt håpløst?

Topp
#1016772 - 29/08/2010 20:18 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Laplace]
Stine L Offline
Ringrev

Sted: Østfold
Kombinasjonen grus, søle og linser høres skrekkelig ut! Jeg laseropererte øynene mine for 3-4 år siden. Det var jeg glad for mange ganger på lørdag ICON_SMILE Anbefales om du kan.
(x-MTBea)

Topp
#1016776 - 29/08/2010 20:21 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Laplace]
endred Offline
Avhengig

Sted: Molde
Synes det var knall i går! Når man er mer som en fjording enn en veddeløpshest var forholdene i går meget bra..

Topp
#1016778 - 29/08/2010 20:22 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Laplace]
silverwrx Offline
Besatt

Sted: Akershus
Har laser på øyer ICON_WINK slutt på linser. Lot oakley ligge hjemme og brukte Biltema 70.- og de fungerte kjempefint. Så mye som det regnet ble de selvrensende.

Ang bremser. Gikk over sykkel i dag med intimvask av den, og klosser er jo slitt bare på en side, det er den siden som gir hydralisk trykk inn som er slitt. Tydelig at caliper ikke fordeler trykket godt nok. Det er jo tostemplet caliper og flytende skiver, så dette er ikke bra!

Men jeg liker meg i gjørme, teknisk terreng og bratt terreng! Må trene mer kapasitet og ren styrketrening fremover.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..

Topp
#1016784 - 29/08/2010 20:27 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Laplace]
paalbn Offline
Ivrig

Sted: Vestfold
Sitat: Laplace

Ja, det er bare deg. ;-) Måtte stoppe flere ganger for å fikse linsene. Umulig å ligge på hjul da. Hva gjør dere andre som har kontaktlinser, eller er det bare meg som syntes dette var helt håpløst?

Neida, er ikke bare deg. Jeg koste meg både ifjor og i år! Smiler alltid når jeg ser mål.
I år kom jeg til og med på en god kommentar når dama spør hva jeg har i sekken (da den veier godt over 3,5 kg)... må jo tross ha litt i sekken, så vi får litt trening ut av dette...

Jeg bruker linser og bruker følgende taktikk.
Briller på når det går nogenlunde fort ( ser da i følgende rekkefølge: godt - greit - dårligere - nesten ingenting - ingenting (bortsett fra hjule på ham foran). Tar de av når deg går oppover, skyller de med vann (fra flaska på ramma) før de går opp på hjelmen. og sån går no dagan...

Topp
#1016789 - 29/08/2010 20:39 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: silverwrx]
torsteinvh Offline
Ivrig

Sted: Oslo-ish
Etter tolv Birkkebeinerritt i sol eller oppholdsvær, så måtte det jo regne på meg en gang også ICON_SMILE

Har ikke rørt sykkelen etter at jeg brakk beinet før Djuposet i 2007, og tok den først fram i juli i år, så det ble en kort, intens treningsperiode i forkant.

Med tynt treningsgrunnlag og mange skrekkhistorier fra i fjor, så var jeg rimelig spent på årets ritt, men det gikk over all forventning. Syns veiene holdt meget bra i regnværet, mye mindre sugende føre enn jeg hadde trodd.

Kreftene holdt i massevis, og sykkelen fungerte bra. Var litt spent på den siden jeg rasket sammen en gammel hardtail for et par uker siden etter å ha bråbestemt meg for ikke å sykle fulldemper. Hadde tildels lite bakbrems, og antagelig røk demperenheten i gaffelen halvveis, for det ble mye klonk-klonk på slutten, men girene fungerte prikkfritt. Gripshift er kjekt når man mister følelsen i halvparten av fingrene ICON_SMILE

Syklet i lang bukse, vindtett supertrøye med kort trøye over, og det ble ganske kaldt, men ikke værre enn at det gikk greit i starten. Dro på regnjakke på Kvarstad, og holdt varmen inn bortsett fra på hendene.

Alt i alt er jeg fornøyd med Birken-comebacket mitt, og håper på sol neste år ICON_SMILE

Topp
#1016798 - 29/08/2010 20:44 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: paalbn]
paalbn Offline
Ivrig

Spørsmål til dere som kjøper i pulje 1 - 15 eller der omkring.

I 2009 og 2010 har jeg undret på følgende:
1.
Er det helt umulig å få til rulle i senere grupper. Starter i år i pulje 35, men så ihvertfall både 35, 34, 33, 32, 31, 30 og 29. Tror jeg spurte 3-4 ganger til forkjellige grupper som virket som de var like sterke (eller svake om du vil) som meg. Samtlige så dumt på meg og gadd ikke engang å svare. Følte meg etterhver litt dum, så det endte opp med at jeg syklet fra dem.
2.
Får dere like mange rødt og gule flagg viftende etter dere. Har mest lyst til å tolke det som heia rop, men ser jo at de vil at jeg skal kjøre saktere. Hadde det vært pga at det hadde vært ulykker er det forståelig, men det var det kun en gang som jeg selv så og reduserte farten.
Er det slik at pga av jeg starter i en gruppe som pr. def ikke skal være teknisk gode så er det umulig at noen kan være det...

Selv ser jeg på meg selv som ganske teknisk god og hadde ingen store problemer md å kjøre på i de mest gjørmeste partiene med FF igår. Har fortsatt til gode etter gjennomføring av Terrengsykkelrittet, Montebello, Farris, Grenserittet og Birken i år å bli forbikjørt i tekniske partier.

I ballettbakken kunne jeg ihverfall skylde på dårlig bremsekraft.

Topp
#1016801 - 29/08/2010 20:48 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: paalbn]
oyvin Offline
Ivrig

Sted: Oslo
De vifter med flagg flere steder, også til pulje 10. Ned til Djuposet var det fordi det kom en ambulanse-atv (eller hva det nå er) imot. Elelrs var det vel i svinger. De var nok litt overivrige med viftinga, men farten kan være større på tørt føre.

Rullekjøring var det i grunn lite av, i hvert fall under årets forhold. Tidligere har jeg startet lenger bak i pent vær, også da med lite ruller.

Topp
#1016811 - 29/08/2010 20:53 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: torsteinvh]
hethod Offline
Fersking

Sted: Ringerike
Dette ble nok en kald opplevelse, frøs mer i år enn ifjor. Men verst var egentlig det faktum med kramper allerede i første terrengparti, og av og på kramper helt til Storåsen. Ble fryktelig kald ned asfalten, og da jeg svingte av kom krampene både foran og bak i begge lår - helt forferdelig.. Måtte stoppe, og ble stående der en stund til krampene ga seg. Måtte gå et par hundre meter - og rullet bare inn til mål. Merket glapp med ca 2 minutter... Dersom noen har gode tips mht kramper mottas disse med takk. Har tatt magnesium et par uker i forkant av rittet, men det var ikke til mye hjelp. Mye drikke og mat.

Er nødt til å være med neste år - kan vel ikke bli verre enn 09 0g 10...

Topp
#1016831 - 29/08/2010 21:19 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: oyvin]
FHanserud Offline
Avhengig

Sted: Gløshaugen
De viftet vel med gule flagg der hvor det var små hindringer, og røde når det var spesielle omstendigheter. Det lå en kar halvveis i grøfta på vei ned Djuposet, og de sto og viftet med et rødt flagg.

Jeg startet i pulje 38, og syns jeg opplevde at det kom grupper forbi som så ut til å kjøre fine ruller. Dog kan disse ha vært mindre godt organisert da jeg for eksempel holdt på å krasje fordi han som lå og dro i en av disse plutselig bestemte seg for å stoppe ved en sykkelvask et eller annet sted, og hogg tak i bremsene. Dårlig rulleoppførsel det der.

Topp
#1016836 - 29/08/2010 21:29 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: FHanserud]
paalbn Offline
Ivrig

Sitat: FHanserud
De viftet vel med gule flagg der hvor det var små hindringer, og røde når det var spesielle omstendigheter. Det lå en kar halvveis i grøfta på vei ned Djuposet, og de sto og viftet med et rødt flagg.

Jeg startet i pulje 38, og syns jeg opplevde at det kom grupper forbi som så ut til å kjøre fine ruller. Dog kan disse ha vært mindre godt organisert da jeg for eksempel holdt på å krasje fordi han som lå og dro i en av disse plutselig bestemte seg for å stoppe ved en sykkelvask et eller annet sted, og hogg tak i bremsene. Dårlig rulleoppførsel det der.

Tror neppe det var gode ruller. Da det gjerne var disse jeg la meg etter når de kom forbi meg. Var veldig lite aktivitet i rekka, bortsett som du sier, at første man velger å finne på noe annet. Jaggu meg ikke mange som velger å dra så lenge noen andre kan...

Topp
#1016838 - 29/08/2010 21:34 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: FHanserud]
Terjers Offline
Avhengig

Første gang for meg. Synes det var knallbra.
Bekledning: Ullsokker og skotrekk
Kort bukse m/løse ben.
Lang ull under Langermet sykkeltrøye + Regn vest.
Craft Langrennshansker og ullbuff.
Fungerte supert.
Kun enkelte antydninger til kalde fingre ned mot Lillehammer.
Kjørte på Race King 2,2 fungerte bra. Kjørte på 4:28 og tror jeg har mye mer inne, da jeg kjørte alene absolutt hele turen.
Stiller definitivt til start neste år.

Topp
#1016840 - 29/08/2010 21:35 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: hethod]
Skjeggspir Offline
Entusiast

Sitat: hethod
...er nødt til å være med i 2012 - kan vel ikke bli verre enn 09, 10 og 11...

osv ICON_WINK

Jeg tar forresten også imot gode tips mot kramper, fikk det på omtrent samme tidspunkt som deg, men det ble heldigvis aldri verre enn litt småkramper gjennom resten av turen.

Topp
#1016848 - 29/08/2010 21:44 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: la1hka]
NixaT Offline
Fersking

Sted: Eidsvoll

Niks, jeg syns det er like gøy da som når det er bra vær.

Topp
#1016855 - 29/08/2010 21:47 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Skjeggspir]
aktiviteten Offline
Ivrig

Sted: Røros
Lurer foresten på hvordan det gikk med han som fant ut at han manglet bremser idet vi skulle svinge til høyre til grusparti etter den raskeste asfaltbiten... Jeg lå bak han der skiltene viser 500 meter - 400 meter osv. På 300 ropte han til meg "jeg har faen ikke bremser!" Det siste jeg så var at han fortsatte rett frem etter svingen med begge beina bremsene i asfalten...

Topp
#1016865 - 29/08/2010 21:53 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Skjeggspir]
kjasmas Offline
Ivrig

Mitt andre Birkebeinerritt (syklet fredagsbirken i fjord). Rittet kan oppsummeres slik:
- I knallform (kan ikke huske at formen har vært så bra de siste 10 åra)
- Trodde jeg hadde gjort alle forberedelser til det fulle
- Gira før start til tross for været
- Alt i rute opp til Skramstad (langt fremme i pulja, passe tempo og ok tid)
- I 90 graderen rett etter drikkestasjonen på Skramstad gikk jeg rett på snørra med flatt forhjul (enten punkterte i svingen eller rett før-tryna til høyre i venstresvingen)
- Aldri knota så mye med å skifte slange før (dekket ville ikke av, og hvertfall ikke på igjen, endte med at jeg hakket av felgbåndet med multitoolen for å få det av og få inn slange)
- Mista helt piffen etter fallet og knotinga med slangebytte, i tillegg hadde jeg fått en strekk i nakken som begynte å gjøre vondt etterhvert.
- Ut av andre terrengparti var bakhjulet flatt
- På Kvastad var jeg iskald, vondt i nakken og totalt uten motivasjon=kjørte buss til Lillehammer.

Det "artige" er at dekka har vært satt opp slangeløst til og fra i hele sommer og fungert utmerket, i Birken greier jeg faktisk å punktere/miste lufta i både forhjulet og bakhjulet. Ikke føler jeg at jeg tok noe risky dekkvalg heller (kjørte Crossmark), men vi får komme sterkt tilbake til neste år, DA kan det umulig bli verre hvertfall.

Topp
#1016887 - 29/08/2010 22:11 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: hethod]
Tronda Offline
Tørr bak øra

Sitat: hethod
Dette ble nok en kald opplevelse, frøs mer i år enn ifjor. Men verst var egentlig det faktum med kramper allerede i første terrengparti, og av og på kramper helt til Storåsen. Ble fryktelig kald ned asfalten, og da jeg svingte av kom krampene både foran og bak i begge lår - helt forferdelig.. Måtte stoppe, og ble stående der en stund til krampene ga seg. Måtte gå et par hundre meter - og rullet bare inn til mål. Merket glapp med ca 2 minutter... Dersom noen har gode tips mht kramper mottas disse med takk. Har tatt magnesium et par uker i forkant av rittet, men det var ikke til mye hjelp. Mye drikke og mat.

Du kan jo prøve Ringer. Hittil i år har jeg fått krampe i alle ritt jeg har vært med i. Til Birken nå prøvde jeg Ringer etter tips bl.a fra folk her på forumet og bank i bordet! Krampene uteble! ICON_LAUGH

Topp
#1016896 - 29/08/2010 22:17 Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Victory]
Rune B Offline
Fersking

Sted: Konnerud
Sitat: Victory

Er det noen som ikke hadde problemer med dugg på brillene i dag? Evt. hvilke briller, og hvor kan de kjøpes ;-)

Jeg kjørte med Oakly Jawbone og hadde perfekt sikt hele veien

Redigert av Rune B (29/08/2010 22:20)

Topp
#1016928 - 29/08/2010 22:43 Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Rune B]
kleinsykkel Offline
Entusiast

Sted: akershus
kan bare si som førstegangsrytter i birken- det var tøft, men gjett om jeg skal delta til neste år. det ble fredagsbirken på meg. det var bare en utrolig opplevelse, spenningen, folk langs løypa som heiet, regnet og gjørma som det ikke lettere. stoltheten ved å krysse mållinja, det var en stor opplevelse. gleder meg til neste år:))) er også mitt første ritt noensinne. bare skryt her!!

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)

Topp
#1016930 - 29/08/2010 22:46 Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: Kriss]
eas Offline
Entusiast

???

Topp
#1016931 - 29/08/2010 22:47 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Rolf]
JOF Offline
Entusiast

Sted: Bogstad, Oslo
Sitat: Rolf
Da er statistikk lagt ut på http://rph.hos.online.no

Tusen takk!

Topp
#1016934 - 29/08/2010 22:51 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Tronda]
mrsvanberg Offline
Fersking

Sitat: Tronda

Du kan jo prøve Ringer. Hittil i år har jeg fått krampe i alle ritt jeg har vært med i. Til Birken nå prøvde jeg Ringer etter tips bl.a fra folk her på forumet og bank i bordet! Krampene uteble! ICON_LAUGH

Har brukt Ringer endel selv, men da etter ritt/løp. Har du blandet det ut med noe (saft el.l.) i sekken? Det smaker jo pjuk om man blander direkte med vann...

Topp
#1016935 - 29/08/2010 22:51 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: paalbn]
Pett_er Offline
Ringrev

Sted: Østmarka
Sitat: bornoekl
Spørsmål til dere som kjøper i pulje 1 - 15 eller der omkring.

I 2009 og 2010 har jeg undret på følgende:
1.
Er det helt umulig å få til rulle i senere grupper. Starter i år i pulje 35, men så ihvertfall både 35, 34, 33, 32, 31, 30 og 29. Tror jeg spurte 3-4 ganger til forkjellige grupper som virket som de var like sterke (eller svake om du vil) som meg. Samtlige så dumt på meg og gadd ikke engang å svare. Følte meg etterhver litt dum, så det endte opp med at jeg syklet fra dem.

Startet fra pulje 13 i år. Vi fikk til noe som minnet om en rulle i fronten av feltet på vei opp til Skramstad. Problemet var å vite hvem som var siste mann i rulla, da det hele tiden kom inn nye folk. Vi var noen få som kom oss løs fra resten av pulja og fikk til et greit nok samarbeid i liten perioden, men havarerte fort for min del da det ble kjørt et hakk for hardt. Endte til slutt med at ca 10 mann kjørte fra pulja og jeg ble liggende i front og taue et langt stykke. Var nummer 11 i pulja ved passering på Skramstad. Var sånn sett greit å være i front på vei ned til Djuposet, så jeg slapp å forholde meg til masse folk overalt. Resten av rittet ble det lite samarbeid for min del. Kjørte litt halvhjerta lagtempo med to andre en stund, men var veldig travelt å ligge på hjul, da jeg bokstavelig spiste grus. Jeg forsøkte flere ganger å få i gang mer lagtempo med andre, men det virket som folk hadde mer enn nok med seg selv.

Topp
#1016944 - 29/08/2010 22:57 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: oyvin]
Statham Offline
Veteran

Sted: Hustad
Kjørte selv veldig bra til det var igjen 3,5-4 mil da begynnte jeg å fryse noe j..... og fikk tendenser til krampe, saket av tempoet litt en stund for og prøve med høyere tempo igjen, men det var det ikke snakk om.Har aldri hatt slike krampe tendenser før og jeg drikker både ringer og tar magnesium piller, så min teori er at kulden hadde stor innvirkning på meg (liker ikke kulde)

Ser på puls loggen min at jeg ligger på den snitt pulsen som er normalt helt til jeg begynner å frys/får krampe tendenser, etter det ligger jeg faktisk hele 10-15 bpm under det som er normal rittpuls, litt små frustrerende da jeg lå an til 3,30 til kulden tok meg...

Null bremseklosser igjen både foran og bak etter målgang, føler det kunne gått endel fortere ned fra Storåsen om bremsen hadde vært bedre...

Men, må vel si meg fornøyd med 35 min bedre tid i år eller 2009

Topp
#1016946 - 29/08/2010 23:00 Re: Birkebeinerrittet 2010 [Re: JOF]
tskj Offline
Medlem

Sted: Jessheim

Du verden!
Sleit med gira og låsing av kjede fra kvarstad.
Kjedet røyk rett før passering storåsen.
Med voldsomt kalde fingre, korrekt vektøy etc fikk jeg ikke skjøtet.
En motorsyklist spurte om jeg trengte hjelp.
Vi knota litt, men uten hans hjelp måtte jeg ha brutt.
Tror han var en del av staben, og at han bisto mange.
Tusen tusen takk, hvem du nå er.
Stod 30 minutter der og blei mildt sagt ekstremt kald, men kom i mål for egen maskin.
Takk for turen og takk for hjelpa!
Blir bedre bekledning neste år og håper på bedre vær...

Topp
#1016948 - 29/08/2010 23:02 Re: Birkebeinerrittet 2010 - Statistikk [Re: Pett_er]
kleinsykkel Offline
Entusiast

Sted: akershus
EAS...har jeg bomma med noe innlegg?? mulig jeg ikke fulgte tråden, men

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)

Topp
Side 27 av 33 < 1 2 25 26 27 28 29 32 33 >

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå