Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tung skivesykkel eller lett klossesykkel #2588641 20/01/2020 10:59
E
EmilZipp Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
E
Leste akkurat artikkelen om billige skivesykler. For 17.000 får du en sykkel som veier mer enn 2 kg over vektgrensa på 6,8 + pedaler, flaskeholdere.

Jeg leser at det er like enkelt å leve med (bytte hjulsett, service, ikke knote det til etc) en sykkel med skiver sammenlignet med en med klossebremser og QR og er ikke helt enig og ja det er en fordel med mulighet for bredere dekk når du har skiver.

Men mitt spørsmål. Hvor mye mer vekt er du villig til å akseptere for å få skiver og hvor mye mer veier en skivesykkel til ca samme pris som en med klosser, for eksempel i prisklassen 20.000 eller der omkring... da får du tross alt en sykkel med karbonramme, 11-delt osv...

Abonnerer på Landevei og Terrengsykkel !
Supersix + CAAD12 (den lilla) + Super X (Topstone alu på transferlista) + FATCAAD + Ripley
Re: Tung skivesykkel eller lett klossesykkel [Re: EmilZipp] #2588675 20/01/2020 15:00
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Kan bare delvis svare førstnevnte. 100-200g kanskje, for en racer?

For meg er det ikke så farlig "hvor mye mer". Det farlige blir hva er totalvekten (og det spørs jo hva den gamle veide).

Mine racere både med felg og med skiver har veid ca 7500g "startklar". Jeg har ikke lyst til å ha noe særlig tyngre sykkel, men jeg har heller ikke noe prekært behov for noe lettere.

Så lenge sykkelen kan veie 7500g dytter jeg gjerne inn ny kul og brukervennlig teknologi, fremfor å jage på for å komme meg ned ytterligere 200g. Skiver var jo en slik teknologi for min del.

Tror gamle felgbremssykkelen min veide ca 7800g (altså litt tyngre). Merker jeg stor forskjell? Nei ikke egentlig. Så +/- noen hundre gram tror jeg ikke spiller noen rolle for min del. Men det er noe psykologisk med runde tall ICON_SMILE det er andre fordeler/ulemper med skiver jeg tror er viktigere enn grammene. Hvor knotete du opplever det ene eller andre kan være en slik sak. Personlig anser jeg felgbrems som mer knotete enn skiver, så det er én grunn til at jeg byttet.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå