Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker Kingpin, feilmontert? #2554368 14/05/2019 16:47
G
Goldrush Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
G

Mistet ene skien min tidligere i vår og har investert i nytt utstyr, med Marker Kingpin, som jeg ikke har vært borti før. Når jeg prøvde skoen i bindingen, sto bakbinding alt for langt bak, berørte ikke tappene som skulle presse bakbinding ned (binding i kjøremodus). Skrudde frem bakbinding 2.5-3cm. Det er klistret en lapp på skien med korrekt sålelengde, så det er ikke her problemet ligger.

Jeg justerte frem bindingen og det ser jo ut som det funker. Men bindingen må jo være feilsentrert? Det har kanskje ikke allverden å bety, men likevel jækli irr på en kliss ny ski Og det er også veldig lite å gå på fremover som gjør det litt vanskeligere å selge skiene til folk med mindre skostørrelse enn meg (som er de fleste)..

Skal runde av topptursesongen fra i morgen, så kyndig innspill mottas med takk!

Redigert av Goldrush; 14/05/2019 16:59.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554371 14/05/2019 17:23
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig
Om bindingen virkelig er i kjøremodus når du prøver så er de feilmontert ja. Og om du skrur bakbindingen frem selv er det riktig at du sørger for at du får riktig trykk fremover så den løser ut som den skal.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Jacobsen] #2554374 14/05/2019 18:18
G
Goldrush Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
G

Sitat: Jacobsen
Om bindingen virkelig er i kjøremodus når du prøver så er de feilmontert ja. Og om du skrur bakbindingen frem selv er det riktig at du sørger for at du får riktig trykk fremover så den løser ut som den skal.

Ok, takk det ante meg :-), Det er fremdeles noen mm å gå på fremover når justerer binding korrekt. Men får syte og klage litt til Fjellsport så jeg hvertfall får et prisavslag. Har heldigvis ikke betalt. :-)

Noen synspunkter på betydning av feilsentrert binding?

Redigert av Goldrush; 14/05/2019 18:58.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554458 15/05/2019 07:59
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Goldrush

Om du får justert den innenfor min/max-grensene, så er det ikke noe problem. Ville vært forsiktig med å justere den lenger (om det er mulig?)
Om de fortsatt passer støvelene dine er det på sett og vis ikke noe problem, men det kan bli det mtp. bytte av støvler. Om du senere bytter til en støvel med litt kortere skall, vil du kunne få et problem du egentlig ikke skulle hatt

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554466 15/05/2019 08:20
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt

Tipper at du max er på 1 cm foran normalmonteringen, siden du faktisk greier å justere bindingen til å passe. De fleste sko har et merke for dette, det samme har skia. Så du kan selv måle hvor mye feil det er.

På alt annet enn løssnø vil skia sannsynligvis svinge litt lettere. Den store ulempen er i løssnø, der vil skia flyte dårligere.

Helge
Strava
Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554529 15/05/2019 11:33
G
Goldrush Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
G

Takk til begge to!

Da peiser jeg til fjells, så får jeg heller vurdere senere om jeg skal flytte binding.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554797 16/05/2019 23:15
jorn Offline
Entusiast
Entusiast
det kan også være at den er korrekt montert, bare ikke justert. kjenner ikke kingpin så godt, men de fleste bindinger må justeres til sålelengde etter man har montert.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554806 17/05/2019 07:37
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Godt poeng. Kingpin har totalt ca 3,5 cm justeringsmulighet, som betyr at en riktig sentrert binding skal kunne justeres ca 1,75 cm frem eller tilbake. Ved montering skrus bakbindingen inn på monteringsplata bakfra, så det kan være at den ikke ble skrudd helt inn

Sjekk hvor mye mer du har å gå på fremover. Om det er 1,5 cm'isj er bindingen montert riktig

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2554824 17/05/2019 17:19
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Det er nok bare det som sies over, bindingen dr montert riktig, men ikke justert. Jeg måtte også skru bakbindingen godt framover da mine ski skulle tilpasses støvelen. Mine Kingpin ble også montert i butikk etter støvellengde, men siden jeg ikke hadde med støvelen overlot de til meg å justere.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2555657 22/05/2019 08:21
G
Goldrush Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
G

Det er et merke ca midt på støvelen som jeg antar skal sammenfalle med en en strek sånn ca midt mellom for-og bakbinding. Støvelmerke er ca 1 cm lenger frem. Det er 5-6 knepp å gå på fremover etter at jeg har justert bakbinding og ca 20-25 bakover.

Kan ikke skjønne annet enn at den er feilmonter?

Redigert av Goldrush; 22/05/2019 12:09.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2555748 22/05/2019 13:14
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Da høres det ut som det er gjort en feil ja..
Enten er ikke bindingen sentrert på skia, eller så er den montert etter en lengre støvel

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2555794 22/05/2019 15:49
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig

Det er et merke ca midt på støvelen som jeg antar skal sammenfalle med en en strek sånn ca midt mellom for-og bakbinding. Støvelmerke er ca 1 cm lenger frem. Det er 5-6 knepp å gå på fremover etter at jeg har justert bakbinding og ca 20-25 bakover.

Kan ikke skjønne annet enn at den er feilmonter?
Merket midt på skoen skal sammenfalle med et merke på skia ja. Merket på skia er det fabrikken anbefaler når det kommer til montering, så kan man velge å gå foran eller bak dette om man har personlige preferanser. Det virker som du ikke har bedt om noe spesielt her så da virker det jo som tåbidingen din står 1 cm for langt frem også. Det er tross alt tåbindingen som definerer skoens plassering på skien.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2556076 23/05/2019 19:50
G
Goldrush Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
G

Takk for innspill. Fjellsport var forøvrig greie å lot meg bruke skiene selv om det var en mulig reklamasjonssak :-)

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2567779 07/08/2019 17:01
G
Goldrush Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
G
Dette er svaret fra Fjellsport:

Hei Jørn!

Da har vi mottatt støvelen din.
Ser at midt merke på støvelen er noen mm for langt fram mot midt merke på skia.
Det kan jo skyldes malen til montering eller selve merkingen på skia.
Det blir ikke forsvarlig av meg å prøve å flytte bindingen et par mm for da vil nye hull være alt for nærme de gamle, som kommer til å svekke skia. Et par mm forskjell vil du ikke merke under kjøring.
Men når det gjelder bakbinding justering er dette monter etter malen til bindingen.
Jeg kan flytte kun bakbindingen og gjøre det mulig for deg å justere lengden på støvelen likt opp og ned.
Hører fra deg.

-----------------------------------

Selv har jeg målt forskjell på midtmerke på sko/ski til å være 7mm. Jeg har kjørt veldig mye på ski i mange år og har aldri hatt så dårlig følelse på første turen som med disse. Jeg har blitt brukbart venner med de etterhvert, men føler at jeg må flytte vekta lenger bak på foten for å få de til å skjære ordentlig og da får jeg heller ikke kjørt så aggressivt som jeg ønsker.

Spm til folket:

Er de feilmontert i den grad at jeg bør kreve prisavslag evt montering på en annen ski?

Redigert av Goldrush; 07/08/2019 17:46.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2567853 08/08/2019 08:18
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Om merkinga på skia er feil, ville jo ikke midtmerket på støvelen stått feil ift. det om bindningen var montert riktig. Da hadde han ikke kunnet se feilen. Kan heller ikke se for meg at det er noe galt med en mal som brukes igjen og igjen med riktig resultat.

Jeg ville hardnakket hevdet feilmontering, at malen er plassert feil ift. midtmerket på skia, eller at den er stilt inn for feil støvellengde. Det bør være minimum 1 cm mellom nye hull, så sannsynligvis riktig at ikke bindingen kan flyttes.

Så ja, jeg ville krevd prisavslag eller ny ski. Når skia har gamle pluggede hull, vil også annenhåndsverdien på de gå ned en del.

Re: Marker Kingpin, feilmontert? [Re: Goldrush] #2567896 08/08/2019 11:02
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis det stemmer at det er 2mm forskjell på anbefalt monteringspunkt og skoens midtpunkt så hadde det neppe gjort store utslaget. Hvis det er +7mm kan bindingen flyttes -3mm. Hvis 2mm er avgjørende kan det kanskje rettes med quiver killers eller lignende.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå