Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) #2485845 25/05/2018 12:46
DeepFu Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vi skal på ferie til Dolomittene i sommer, og terrengsyklene skal med. I tillegg skal vi forsøke å få med oss noen fotturer/ Via Ferrata. Så for å effektivisere pakking lurte jeg på om såkalte anmarsjsko kunne være tingen, både som sykkelsko, fjellsko og klyvesko. Terrengjoggeskoene blir for myke for flere timer sykling eller bratt gåing og Lundhags fjellstøvler blir alt for tette/ varme i 25-30g.
Så har noen tips til gode anmarsjsko beregnet for smal fot? Og uten tex-membran? Eventuelt tips til butikker/ sportskjeder som kan være verdt å se etter på veien nedover. Har forsøkt å søke på "Bergfreunde", men det er visst en ren nettbutikk? Skal kjøre den østlige ruta via Rostock-Berlin-Munchen-Brennerpasset.

Re: Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) [Re: DeepFu] #2485888 25/05/2018 14:36
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvor skal dere i dolomittene? I canazei har de sport amplatz som er en av de beste butikkene jeg vet om. Men de selger kun utstyr for fjellsport. La sportiva har fabrikkutsalget sitt i Ziano i val di fiemme. Og dynafit/salewa har sitt utsalg i bolzano.
Jeg har aldri opplevd mange dager med sånne temperaturer i dolomittene, men det kan jo selvsagt variere fra plass til plass. Jeg ville i alle fall ikke pakka utelukkende for sydentemperaturer.
Uansett så fungerer nok anmarsjsko helt supert. Sykkelsko er jo gjerne bare anmarsjsko med vanlig snøring. Skikkelige anmarsjsko kan ofte være litt smalere og trangere enn vanlige sko, så det er lurt å prøve før du kjøper. Anbefaler å kjøpe en sko med seig gummi hvis dere skal bruke skoen til klyving og klatring. Har ingen konkrete anbefalinger til sko men la sportiva boulder x er kanskje en sko som passer til behovene dine.

Re: Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) [Re: DeepFu] #2485890 25/05/2018 14:42
A
aanund Offline
Avhengig
Avhengig
A
Five Ten? Cam Four er en god sko, men kanskje ikke i varmen, eller Guide Tennie?
Å.

Re: Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) [Re: Paulus] #2485891 25/05/2018 14:43
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Paulus
la sportiva boulder x er kanskje en sko som passer til behovene dine.

De er litt klumpete og upresise synes jeg, har et par og bruker de sjelden.

Om du får tak i et par La Sportiva Ganda i lav utgave er den en helt utrolig god sko på plattformpedaler, jeg har syklet med de i 6 år, stort sett lær og gummi i de, veldig bra slitestyrke. Utklasser rene stisykkelsko for plattform synes jeg.
De er også gode i fjellet til fots, og kan klatre komfortabelt opp til grad 4 med de. De er utgått nå, men finnes i nettbutikker enda.

Redigert av Henrik.; 25/05/2018 14:44.
Re: Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) [Re: DeepFu] #2485897 25/05/2018 15:07
DeepFu Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vi har en foreløpig plan om Sexten/Sesto, men det er mest fordi det visstnok skal ligge en flott campingplass der. (Vi kjører med campingvogn) Hvis det er noen som kan tipse om andre bra campinger i området Syd-Tirol / Trentino, så ja takk. Vi svinger sikkert innom Bolzano en tur, men det blir nok på vei til Finale Ligure. Sist vi var i Dolomittene (3 år siden) var det komavarmt der, men det er jo selvfølgelig ikke sikkert det blir sånn i år.

Både Ganda og Boulder X ser ut til å ha fått mye skryt, men Five Ten virker å være mye lettere å finne, spesielt hvis man skulle kjøpe før man dro avgårde. Ingen som har prøvd Salomon X Alp Spry? Salomon har vanligvis passet meg veldig bra.

Redigert av DeepFu; 25/05/2018 15:55.
Re: Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) [Re: DeepFu] #2485941 25/05/2018 18:52
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Different strokes for different folks. Personleg liker eg flate, minimalistiske sko. Brukte Merrell Road Glove på ein fjelltur (med tung sekk) på Corsica for nokre år sidan. I seinare tid har Vivobarefoot i ulike variantar gjort jobben både til sykling og til vandring. Dersom sykling er prioritert, er det viktig at skorne ikkje blir så minimale at du blir sliten i føtene av kontakten med pedalane. Kevlarsolen i Vivobarefoot har fungert veldig bra i så måte i kombinasjon med Shimano Saint-pedalar. Eg har også ganske smal fot. Om skorne er romslege i forfoten, er ikkje det negativt; det vikige er at dei sit godt over vrista.

Re: Fottøy til bruk i varme fjell. (På og av sykkel) [Re: DeepFu] #2485964 25/05/2018 20:09
DeepFu Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har flate minimalistiske også. Både Vibram Fivefingers og Salomon Fellraiser. Men jeg vet at en hel dag i sånne sko blir for mye for aldrende føtter. Trenger noe mer solid også.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå