Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) #2451826 21/11/2017 18:43
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 526
O
oladonk Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 526
Bilen hadde stått to dager med ca 10 til 12 minus. Skulle starte i kveld men måtte jobbe lenge før den tente til ( batteri nyladet og bra) På service i januar sa de at en glødeplugg var kaputt, ville gå greit til flere gikk i stykker. Mulig det er en til som har sluknet nå......
Spørsmål: Er det nok å bytte glødepluggene og bil vil starte greit selv i 15- til 20 minus? hva er pris ca på å bytte 4 stykker?

Bør jeg investere i motorvarmer i tillegg? Da type defa?

Jeg har ebersprecher kjørevarmer, blir for dyrt å bygge det ut tror jeg?

Noen som kan synse litt her?


Ola
Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451829 21/11/2017 18:58
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 154
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 154
Gjorde underverk når jeg skifte mine gløderplugger på 04 Passat. Byttet selv, veldig enkelt på den ihvertfall.

Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451831 21/11/2017 19:05
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 526
O
oladonk Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 526
Hadde jeg kunne byttet selv ville jo det vært det kjekkeste, men lurer på om jeg har litt for mange tommeltotter til det? Må man ha noe spesialverktøy?


Ola
Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451833 21/11/2017 19:23
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 946
P
Plankepetter Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 946
Ikke spesialverktøy sist jeg gjorde det.
Omtrent like vanskelig som å bytte tennplugger.
Ta av ledning skru ut den gamle inn med den nye og sett på ledningen igjen.

Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: Plankepetter] #2451839 21/11/2017 19:59
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Sitat: Plankepetter
Ikke spesialverktøy sist jeg gjorde det.
Omtrent like vanskelig som å bytte tennplugger.
Ta av ledning skru ut den gamle inn med den nye og sett på ledningen igjen.


Med mindre glødetuppen er kokset fast og knekker, da må toppen av i de fleste tilfeller ICON_TONGUE

Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451841 21/11/2017 20:16
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 526
O
oladonk Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 526
hmmm, med min sedvanlige uflaks i sånne situasjoner gruer jeg meg litt til å få sjekket. Men bør jeg sette inn motorvarmer? så lenge bilen starter lett er jeg fornøyd egentlig


Ola
Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451842 21/11/2017 20:19
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 528
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 528
Varierer veldig fra vil til bil. Min 06 passat startet greit med 2 glødinger selv i -36. Men sleit med en firmabil i -15.

Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451852 21/11/2017 21:14
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 447
S
Storfe Online
Entusiast
Online
Entusiast
S
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 447
Har hatt bil som ikke starter når det er kaldere enn 10 varmegrader grunnet gåen glødeplugg (er).

På enkelte motorer må du ta fra hverandre mye før du får tak i de, så det varierer nok veldig. På mange nye bensinbiler sitter pluggen også godt gjemt.

Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451901 22/11/2017 08:53
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 45
V
vichingo Offline
Fersking
Offline
Fersking
V
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 45
Har byttet glødeplugger på min ex-bil, på den bilen var det nødvendig med forlenget 9- (eller 10?)-mm pipe for å rekke ned til sekskantinnfatningen nede på pluggen.
Glødepluggene kostet ca 150,-/stk.
Du kan måle motstand på glødepluggen mens de ennå er på plass i motoren - gode plugger skal være i området et ensifret antall ohm. Mål mellom toppen av glødepluggen og godt gods på motorblokka. Jeg hadde to riktig dårlige glødeplugger på de målingene.
Det skal være veldig mye lettere å løsne glødepluggene med lunken/varm motor enn med kald motor. Jeg var også veldig redd for å knekke pluggene etter å ha hørt div. skrekkhistorier, men skiftet gikk uten problemer.
Kaldstartene ble mye lettere etter skiftet.

Re: Trøbbel m å få start på bil ( 2,0 tdi diesel 08) [Re: oladonk] #2451922 22/11/2017 09:39
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,364
jaknudsen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,364
Stemmer i at glødeplugger er enkelt å bytte, så lenge de er lett å komme til på motoren. Jeg kjøpte fire nye glødeplugger på Biltema til min 2009 Alfa 159 1.9 diesel, men da jeg målte motstanden viste det seg at kun én av dem var ødelagte. Da jeg byttet den ene. forsvant feilmeldingen i dashboardet. Hva slags bil/motor har du? De skal være skrudd til med ganske lavt moment (8-9 nm), så hvis de ikke løsner lett ville jeg sprøytet på WD40 og prøvd dagen etter. Husk også varm motor, som andre sier.


Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå