Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Suksesskriterier terrengritt? #2383976 16/02/2017 16:41
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Klubben min skal arrangere et nytt ritt med vekt på morsom og utfordrende stisykling, og jeg trenger innspill fra folket på hva man mener må/bør være på plass for at et slikt ritt skal slå an blant terrengsyklister.

Det vi har er et knallbra stinett med stier av alle vanskegrader pluss et par mil med trafikkfrie grusveier inne i samme område slik at vi kan veksle mellom sti og grus. Det er mulig å kjøre bare sti,men noen grusstrekk tror jeg kan være en fin avveksling. I tillegg har vi en idrettshall med garderober og en stor parkeringsplass og arenaområde.

Første året blir det en "pilot" med begrenset deltakelse for å teste ut konseptet, med lav deltakeravgift.

Hvilke andre elementer bør være med? Hva kan man kutte ut for å spare peng?
Cola i mål, elektronisk tidtaking og god merking er minimum, men hva ellers?

Alle innspill er velkomne! ICON_SMILE

Redigert av ØyNe; 16/02/2017 16:42.
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2383988 16/02/2017 17:29
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har syklet to stiritt, Skjebergrittet og Terrengsykkelrittet.

Skjebergrittet føltes mindre hardt (jeg syklet bare to runder) bl.a. fordi det var grus i en del av nedkjøringene og mesteparten av stigningen.

Begge rittene var ekstremt godt merket og mye løypevakter ute på stiene.

Mine to øre.

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384024 16/02/2017 20:03
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Løypa er jo viktigst. Mye teknisk sti, med mange muligheter for å passere hverandre er mine ønsker. Legger man en grusbakke i starten så vinner den gode landeveisklatreren..

Rundbane/maraton?

Men datoen er vel ganske avgjørende for deltakelsen. Ganske fullt i mai, juni og august. Kommer jo an på hvor i landet men kanskje april eller september?

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384027 16/02/2017 20:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kult Øyvind, antar dette er kjente stier som vi har syklet med deg mellom Tangen og Stangehallen ? Da snakker vi ikke om TSR terreng men med noe semitekniske partier, dog masse flyt. Kanskje en slags rundebane trase hvor en kan velger 1 eller 2 runder (For eksempel som Stomperudsrittet eller TSR)., mest mulig sti og en startsløyfe som splitter. Ikke ala den som Ottestad hadde sist hvor en sykler en mil hvor alle henger på og en neste kolliderer hver 10 meter.
Blir gjerne forsøkskandidat. Tenkt dato/tidspunkt ?

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384057 16/02/2017 22:10
SkylineR34 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ØyNe
Klubben min skal arrangere et nytt ritt med vekt på morsom og utfordrende stisykling, og jeg trenger innspill fra folket på hva man mener må/bør være på plass for at et slikt ritt skal slå an blant terrengsyklister.

Kjempebra! Dette snakket vi jo om i fjor også. Fikk ikke vært med på årsmøtet, men veldig bra at du får i gang dette! Jeg er selvfølgelig med ift planlegging, vi får dra ut en gjeng og sondere litt når snøen forsvinner:-) Mye fine stier og fine muligheter til å blande sti/grus. Utfordringen går kanskje på å finne en start som skiller feltet på en god måte fra hallen...

Mye fin flytsti, og skal ikke være noe problem å finne partier som er tekniske "nok". Kanskje viktig å ha fokus på flytsti, slik at terskelen for å bli med ikke blir for høy? Vi må prates nærmere om dette:-)

Livet begynner der komfortsonen

Cannondale Scalpel 1
Cannondale Supersix Hi-Mod Red
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384121 17/02/2017 10:31
F
Flamini Offline
Veteran
Veteran
F
start og mål på samme sted
greit med parkeringsplasser
må være mulig å passere andre ryttere også på stipartiene
drikkestasjoner underveis
ett trent førstehjelps apparat, evn med en stor firehjuling tilgjengelig
unngå trillepartier og asfaltstrekk om mulig
så er det jo ett spørsmål om hvor lang lypa skal være, foretrekker ett kort ritt fremfor ett med lange tranportetapper (slik som fx farrisrunden)

og så en ting til
hvis dere ønsker å holde prisen nede, ha en kiosk der dere selger mat og drikke fremfor og inkludere det i startavgiften

Redigert av Flamini; 17/02/2017 10:33.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384171 17/02/2017 15:47
svegar Offline
Besatt
Besatt
Tittelen på innlegget er feil.

Suksesskriterier = noe du bruker etter at prosjektet er ferdig for å vurdere om det ble vellykket.

Suksessfaktorer = det du må gjøre for at prosjektet skal bli vellykket, for eksempel lage ei løype som folk har lyst til å sykle, enkel logistikk, passe pris, riktig dato osv.

Vanvittig irriterende når folk roter med dette her. God helg.

sv

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: svegar] #2384173 17/02/2017 15:54
B
buffest Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
B
Sitat: difi

Suksesskriterier blir i dette prosjektet forstått som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som skal til for å lykkes.

https://www.difi.no/artikkel/2013/05/suksesskriterier-ledelse-av-endringsprosesser

Rule #72 // Legs speak louder than words
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384189 17/02/2017 18:50
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her ser jeg at de rittene som blir mest populære er de som faktisk har omtrent bare sti, flyt og halvtekniske greier, men hvor du kan slippe forbi på de fleste strekkene. Laget som rundbane som er publikumsvennlig. Se på Skaidi Xtreme, av knappe 3 timer sykling for mange, er det få minutter på grus/asfalt, også er det lagt til et tidspunkt hvor proffsesongen er så godt som over = at mosjonisten får bryne seg på tøft og morsomt terreng, sammen med noen av de råeste rytterne rundt i europa. Et himla blodslit å sykle, men så GØY!!

You are what you eat...mmm nuts
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: buffest] #2384198 17/02/2017 20:39
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: buffest
Sitat: difi

Suksesskriterier blir i dette prosjektet forstått som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som skal til for å lykkes.

https://www.difi.no/artikkel/2013/05/suksesskriterier-ledelse-av-endringsprosesser

Difi må holde seg til det de har greie på. Suksesskriterier og suksessfaktorer, noen ganger kalt kritiske suksessfaktorer bare for å gjøre forvirringen total, er ikke det samme.

flisespikkerhilsen
sv

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: svegar] #2384212 18/02/2017 00:40
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: svegar

Suksesskriterier = noe du bruker etter at prosjektet er ferdig for å vurdere om det ble vellykket.

Suksessfaktorer = det du må gjøre for at prosjektet skal bli vellykket, for eksempel lage ei løype som folk har lyst til å sykle, enkel logistikk, passe pris, riktig dato osv.

sv

Så bra, takk for korreksjon!

Hva er suksessfaktorer for deg, svegar?

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: Flamini] #2384213 18/02/2017 00:45
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Supert, takk for gode innspill!

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384234 18/02/2017 11:04
Otoen Online
Besatt
Besatt
Kult! Jeg blir gjerne med å tester:). Personlig er jeg veldig i glad i flysti fremfor veldig teknisk. Helgøyatråkket er toppers, med innehold av det meste utenom veldig teknisk.
Innslag av korte grus/asfaltstrekker er bare kjekt. Variasjon i løypa er morsomt..

Tenker at en kortere rundbane som kjøres to eller tre ganger (kanskje fire) er flott, for da har man et ekstra delmål i forhold til jevne runder... som nevnt av andre her: start og mål samme sted, parkering, dusjmuligheter, cafe/kiosk ( er med på å skape en hyggelig atmosfære før og ikke minst etter for syklistene evnt også for familie). Heavymusikk ved startområdet slik at man får litt stemning ut på ny runde.. cola i mål er digg, men ikke noe must hvis dette koster for mye for klubben. Lav startkontingent uten stor økning frem mot start.

Dette blir nok bra Øyvind:).

CK ELVERUM

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384235 18/02/2017 11:08
Otoen Online
Besatt
Besatt
Ritt ala Terningenrittet er jo også toppers, samme gjelder Elgtråkket. Minuset ved begge (spes terningen) er flaskehalsen tidlig, blir alltid trangt... hvordan løse dette best på et stiritt? Er kjedelig med en laaaaaang asfalt/grusbakke i starten også, men en mulighet... kunne man kjørt gruppestarter evnt individuellstart med 15 sek mellom? Aldri hørt om ritt som gjør det, men kunne jo vært kult med individuell start også, hmmmm...

CK ELVERUM

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384315 19/02/2017 13:30
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Start og mål samme sted.
"Passe teknisk" sti - ikke masse gåpartier eller asfalt.
Passe bratt/flatt - litt kupert må det være men ikke slik at vi på 90+ kg dør halvveis.
Passe langt - man trenger ikke rittid på 3-4 timer.
Hyggelige, blide funksjonærer.
Edruelig påmeldingsavgift. Hold kostnadene nede, man trenger ikke goody bags og varmmat og spurtpriser og klatrepriser og slikt. Får man kjøpt ei vaffelplate i mål holder det!
Lykke til!

Og en ting til: Vær bevisste på musikken dere spiller over et eventuelt høyttaleranlegg. Man kan faktisk spille annet enn Tina Turner, Hanne Boel og Eye of the Tiger på idrettsarrangementer!

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384320 19/02/2017 14:33
Gammelogdesperat Offline
Ringrev
Ringrev
Det viktigste for et førstegangsritt er å starte promoteringen tidlig. Pump ut video, bilder, løypedetaljer 3 mnd. før start og hold det gående frem mot rittet. Mange som ikke skjønner det og blir skuffet når ikke folk kommer av seg selv....
Så er det fint om det er familievennlig, men litt å finne på for de som noen ganger er med på lasset.

Redigert av Gammelogdesperat; 19/02/2017 14:34.

iq
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: Tråkk'n roll] #2384330 19/02/2017 15:43
Gew88 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tråkk'n roll
Start og mål samme sted. Enig. Evt enkel logistikk i mellom start/mål
"Passe teknisk" sti - ikke masse gåpartier eller asfalt. Enig
Passe bratt/flatt - litt kupert må det være men ikke slik at vi på 90+ kg dør halvveis. Delvis enig. Har opplevd at kraftigere syklister tåler bakker, så lenge de slipper å gå av sykkelen.
Passe langt - man trenger ikke rittid på 3-4 timer. Enig. Vinnertid på 1.20 gir masse valuta for de som bruker 10-20-30 min mer
Hyggelige, blide funksjonærer.
Edruelig påmeldingsavgift. Hold kostnadene nede, man trenger ikke goody bags og varmmat og spurtpriser og klatrepriser og slikt. Får man kjøpt ei vaffelplate i mål holder det! Syns også det er dumt å sette opp avgiften alt for tidlig. Siste uken for å kompensere for bestilling av startnr er ok, men å sette opp prisen 2-300 kr fra feks 400 til 600 en måned før rittet er dumt. Konge med de stedene som har innendørs kafeteria som man kan sitte ned og sosialisere

Lykke til!

Og en ting til: Vær bevisste på musikken dere spiller over et eventuelt høyttaleranlegg. Man kan faktisk spille annet enn Tina Turner, Hanne Boel og Eye of the Tiger på idrettsarrangementer! Der er vi vel alle enige ICON_SMILE

Mjøndalen IF Sykkel

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384433 20/02/2017 09:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det viktigste er hvilke ritt man konkurrerer mot. Det nest viktigste er sannsynligvis at man kan mobilisere mange nok lokalt med kort reiseveg sånn at rittet uansett blir "økonomisk levelig". Veldig mye av de andre tingene som listes opp er nok ikke så viktige når alt kommer til alt.

Dette er basert på egne erfaringer og tanker rundt Skjebergrittet. Et ritt som har alt et terrengritt skal ha (unntatt lange motbakker), som trekker habile ryttere fra Danmark og Sverige, og som arrangementsmessig er helt topp.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384494 20/02/2017 16:37
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Mange gode forslag her! Tror vi må hyre inn heavy-mafiaen fra Elverum som musikkansvarlige - hvis det ikke bare ender i endeløse diskusjoner om hvem som var den beste vokalisten i Rainbow, da ...

Jeg sykler en tur for å teste et første løypeutkast allerede lørdag førstkommende, så det er bare å bli med for den som vil!

Redigert av ØyNe; 20/02/2017 16:38.
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384508 20/02/2017 18:07
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange gode forslag her! Tror vi må hyre inn heavy-mafiaen fra Elverum som musikkansvarlige - hvis det ikke bare ender i endeløse diskusjoner om hvem som var den beste vokalisten i Rainbow, da ...

Vel, den kan vi legge død med en gang
1. Ronnie James Dio
2. Graham Bonnet
3. Joe Lynn Turner
4. Dougie White

De 3 første får selvsagt terningkast 6. Men siden Dio er gud så får han førsteplass. Skal til Stange for å sykle i hallen på søndag (vet, meningsløst men min bedre halvdel sier jeg har godt av det) så da holder det med den ene Stangeturen. Men er fatbike du tenker eller det så lite snø at du syklet ht/pigg ? Er med senere i vår, så lite snø som det er nå er det vel bart lenge før påske.

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384550 21/02/2017 06:30
svegar Offline
Besatt
Besatt

sv

Da velger jeg å ikke ta en Trump og anta at alle spørsmål handler om min egen person, men at det fortsatt gjelder terrengritt? For min del er det helt nødvendig at løypa er morsom, og til et ritt synes jeg flytsti, flytsti og flytsti er viktigst. En del knotepartier som er gøy på stitur funker dårligere i ritt. I tillegg synes jeg det er gøy med en litt egen profil på rittet. Jeg var svært positivt overrasket over Krepserittet i fjor, kjempefin løype, passe mange deltakere, veldig avslappet og hyggelig atmosfære og en super avslutning på en hyggelig tur med krepselunsj før vi dro hjem. Og det gjør ingenting å kjøre to runder dersom det må til for å få rittet langt nok, det er mye bedre å kjøre en fin runde to ganger enn å redusere kvaliteten på stiene og legge inn lengre grus- og asfaltpartier.

Gjør det enkelt for folk, start og mål på samme sted er selvsagt. Og legg det i juni eller august, f.eks samme helg som Grenserittet.

Hvis spørsmålet mot formodning gjelder meg selv så vil jeg si at det viktigste er å unngå å bli oppfattet som kverulant :-)

sv

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: svegar] #2384675 21/02/2017 19:45
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

sv

Da velger jeg å ikke ta en Trump og anta at alle spørsmål handler om min egen person, men at det fortsatt gjelder terrengritt? For min del er det helt nødvendig at løypa er morsom, og til et ritt synes jeg flytsti, flytsti og flytsti er viktigst. En del knotepartier som er gøy på stitur funker dårligere i ritt. I tillegg synes jeg det er gøy med en litt egen profil på rittet. Jeg var svært positivt overrasket over Krepserittet i fjor, kjempefin løype, passe mange deltakere, veldig avslappet og hyggelig atmosfære og en super avslutning på en hyggelig tur med krepselunsj før vi dro hjem. Og det gjør ingenting å kjøre to runder dersom det må til for å få rittet langt nok, det er mye bedre å kjøre en fin runde to ganger enn å redusere kvaliteten på stiene og legge inn lengre grus- og asfaltpartier.

Gjør det enkelt for folk, start og mål på samme sted er selvsagt. Og legg det i juni eller august, f.eks samme helg som Grenserittet.

Hvis spørsmålet mot formodning gjelder meg selv så vil jeg si at det viktigste er å unngå å bli oppfattet som kverulant :-)

sv

Kudoz for selvinnsikt og mange gode innspill!
Mest mulig flytsti og minst mulig grus er en av mine kjepphester, og også lokal mat og eget preg er ting jeg skal ta med til resten av arrangørgruppa.

Hvis du har lyst til å legge ut om suksessfaktorer for andre ting, må du bare gjøre det - helst i en egen tråd. ICON_SMILE

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: Oddefa] #2384678 21/02/2017 19:52
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Oddefa

Vel, den kan vi legge død med en gang
1. Ronnie James Dio
2. Graham Bonnet
3. Joe Lynn Turner
4. Dougie White

De 3 første får selvsagt terningkast 6. Men siden Dio er gud så får han førsteplass. Skal til Stange for å sykle i hallen på søndag (vet, meningsløst men min bedre halvdel sier jeg har godt av det) så da holder det med den ene Stangeturen. Men er fatbike du tenker eller det så lite snø at du syklet ht/pigg ? Er med senere i vår, så lite snø som det er nå er det vel bart lenge før påske.

Det var en nyttig avklaring, spørs bare om otoen er enig. ICON_LAUGH
Skjønner at du har mer lyst til å sykle 400 venstresvinger inne i hallen enn ute på de nydelige stiene... Skal tenke på deg når jeg står på toppen av Trysilfjellet på søndag. ICON_SMILE
Det blir fatbike for meg på lørdag, men det er veldig lite snø så HT med pigg går nok helt fint pga lite snø. Vi starter kl. 0800 hvis du skulle ombestemme deg.

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: Oddefa] #2384682 21/02/2017 20:17
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
1. Ronnie James Dio....Dio er gud.

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384693 21/02/2017 21:06
Otoen Online
Besatt
Besatt
Dio er faktisk en gud, så går god for ham... men, vi må ha litt iron maiden også, run to the hils passer bra... Helloween må med, Black debbath med tusen og en........ passer jo bra slik at man minnes på å holde rett avstand... tja...

CK ELVERUM

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384753 22/02/2017 10:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Høres ut som dere bør alliere dere med Elverum rockeklubb og få på plass et band? Livemusikk setter jo fine rammer under Birken og GR ICON_LAUGH

Redigert av sveinaa; 22/02/2017 10:21.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: sveinaa] #2384766 22/02/2017 11:19
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
Høres ut som dere bør alliere dere med Elverum rockeklubb og få på plass et band? Livemusikk setter jo fine rammer under Birken og GR ICON_LAUGH

Faktisk hadde jeg og Otoen et band som vi kalte for Svartskog. Et acapella svartmetal band. Tekstene og låtene ble laget underveis på stiturer som endte på stier som ikke var stier og dermed gikk oss litt bort (evt mye). Dessverre så vil ikke Otoen mer,evt han får ikke lov å være med meg på stiturer, så bandet døde sakte ut. Nå sykler han kun på stier som er merket oransj annenhver meter og sjelden er ute mer en time. Blir ikke mye svartmetall acapella av det.

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: Oddefa] #2384789 22/02/2017 13:04
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: sveinaa

Faktisk hadde jeg og Otoen et band som vi kalte for Svartskog. Et acapella svartmetal band. Tekstene og låtene ble laget underveis på stiturer som endte på stier som ikke var stier og dermed gikk oss litt bort (evt mye). Dessverre så vil ikke Otoen mer,evt han får ikke lov å være med meg på stiturer, så bandet døde sakte ut. Nå sykler han kun på stier som er merket oransj annenhver meter og sjelden er ute mer en time. Blir ikke mye svartmetall acapella av det.

Hehe, Live-musikk hadde vært toppers, men vi slipper heldigvis å dra helt til Elverum for å skaffe band da vi har nok å ta av her langs Mjøsa. Kan forresten ikke huske å ha hørt noe bra musikk der borte fra, kanskje med unntak av Team Me.

Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: Sepeda] #2384855 22/02/2017 20:37
Dio Online
Entusiast
Entusiast
ICON_SMILE

Go hard or go home!!!
Re: Suksesskriterier terrengritt? [Re: ØyNe] #2384861 22/02/2017 21:13
Sepeda Offline
Kaffi a gitt
Kaffi a gitt
Apropos Gud og metal devilsmile

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå