Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lufttrykk i avløpssystem #2358185 26/10/2016 07:12
Lars V Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har problemer med dårlig avrenning fra kjøkkenvask.

Men det renner som bare det hvis jeg slipper inn/ut litt luft i en av skjøtene. Jeg mistenker da at luftinga i systemet er for dårlig. Vurderer å kjøpe på en vakuumventil som jeg kobler på der vannlåsen går over i det faste rørsystemet.

Men på meg virker det som en Vakuumventil slipper luft inn i systemet men jeg mistenker at det må slippes luft ut??

Noen som har noen tips?

Jaggu medlem i NOTS også ICON_SMILE
Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358187 26/10/2016 07:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Hvis du skal slippe luft ut fra avløpsrøret etter vannlåsen (i kjøkkenskapet?) så er vel vannlåsen i seg selv unødvendig.

- Stefan
Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Stefan77] #2358189 26/10/2016 07:20
Lars V Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Stefan77
Hvis du skal slippe luft ut fra avløpsrøret etter vannlåsen (i kjøkkenskapet?) så er vel vannlåsen i seg selv unødvendig.

Ja har tenkt den tanken ICON_WINK Kan bli litt illeluktende..

Men det virker jo som vannet får motstand av lufttrykket..

Men avløpsrøret går videre ned i kjeller der ett luktutslipp neppe vil være like sjenerende..

Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358190 26/10/2016 07:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Har det rent bedre før? Boligen har jo uansett lufting med vakuumventil ett eller annet sted i systemet. Gjerne på badet.

Jeg tipper at det er nesten tett ett eller annet sted i avløpet/bunnventilen og at det vil hjelpe å få spylt gjennom rør og bunnledning.

Evt. luft som hjelper avrenning når man slipper store vannmengder i avløpet, slippes selvsagt INN i systemet, og ikke ut.

Når det slipper ut luft/lukt fra kloakkrørene i boligen, kan jeg GARANTERE at det blir mildest talt sjenerende, selv om det er i kjellerboden.

[Ta kontakt hvis du trenger hjulbygging.]
Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358205 26/10/2016 07:39
Lars V Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Høres ut som jeg må til med spyling av avløpsrørene...?

Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358219 26/10/2016 08:13
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lars V

Det funket hos meg, men det ble litt gris i kjelleren...

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358224 26/10/2016 08:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Lars V

BTDT. Husk å rydde ut av rommene med sluk i gulvet i nederste etasje. ICON_WINK

Du kan jo få en uttalelse fra en rørlegger aller først. Tips fra folk på nettet som hverken er fagfolk eller har sett problemet er kanskje litt tynt å basere utlegget på. ICON_WINK

[Ta kontakt hvis du trenger hjulbygging.]
Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Stein] #2358239 26/10/2016 08:42
Lars V Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Stein

Du kan jo få en uttalelse fra en rørlegger aller først. Tips fra folk på nettet som hverken er fagfolk eller har sett problemet er kanskje litt tynt å basere utlegget på. ICON_WINK

Beskriver problemet for spylefirmaet (som tilfeldigvis ligger nedi gata). Så får vi se hva de foreslår..

Greit å gi selgeren blankofullmakt ICON_TONGUE

Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358505 26/10/2016 18:32
LarsTotland Offline
Medlem
Medlem
Hei! Rørlegger her. Mye forskjellig som kan ha en innvirkning her, er rørene av plast eller støpejern?? Har du renset vannlås og hatt avløpsåpner i rørene?? Om du dypper et sugerør i et glass vann, tetter toppen med fingeren og løfte sugerøret opp av vannet vil vannet henge på vakum irøret, der har du prisippet... en vakumventil i kjøkkenbenken kan hjelpe, men ikke alltid. Husk at den må monteres helt oppunder benkeplaten. bruk den miste typen, 32 mm.
Men jeg vill prøvd med avløpsåpner og en stakefjær av typen du sveiver på før spyling vurderes....

født på en fredag, i tide til helgen
Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: LarsTotland] #2358516 26/10/2016 19:12
Lars V Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: LarsTotland
Hei! Rørlegger her. Mye forskjellig som kan ha en innvirkning her, er rørene av plast eller støpejern?? Har du renset vannlås og hatt avløpsåpner i rørene?? Om du dypper et sugerør i et glass vann, tetter toppen med fingeren og løfte sugerøret opp av vannet vil vannet henge på vakum irøret, der har du prisippet... en vakumventil i kjøkkenbenken kan hjelpe, men ikke alltid. Husk at den må monteres helt oppunder benkeplaten. bruk den miste typen, 32 mm.
Men jeg vill prøvd med avløpsåpner og en stakefjær av typen du sveiver på før spyling vurderes....

Har bytta hele vannlåsen til ny.
Avløpsåpner mange ganger (mudin)
Staka både ned fra kjøkken og videre fra inspeksjonsluke i kjelleren..

Prøvde i dag å slippe inn luft via inspeksjonsluken når det rant og farten på vannet økte betraktelig. Så begynner vel å tro at det er noe feil med luftingen i systemet..

Re: Lufttrykk i avløpssystem [Re: Lars V] #2358532 26/10/2016 19:39
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Normalt så vil det være slik at ventilen, som vel skal sitte høyere enn den høyeste vannlåsen, skal slippe luft inn på systemet, altså hindre vakuum.

Jeg hadde dog en episode for par år siden der vannet rant saaakte unna. Om jeg fjernet denne ventilen så rant vannet greit, og det stod lufttrykk UT av røret der ventilen skulle sitte. Jeg trodde jeg hadde tette rør i huset (og la mye arbeid i å finne problemet), men det viste seg at en pumpestasjon på det kommunale nettet hadde stoppet. Det som skjer da er at nivået i tanken under pumpen stiger til det rennet ut at overløpet. Nivået for overløp er høyere enn der hvor min ledning går inn i tanken og derfor oppstod det et mottrykk.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå