Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4
MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker #1908376 06/01/2015 20:16
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
PC-en gikk i stå etter mye styr med virus, kræsja svirre-harddisk og herk.

Mac skulle være så bra. Gikk før jul til anskaffelse av nyeste nye MacBook Air, kjøpt hos Eplehuset i Storgata, Oslo.

Lekker design, tynn og lett (enkel å ha med på reise), kjapp oppvåkning fra dvale, meget god skjerm. Flott ladekabel (magnetisk innfesting). Lysende tastatur. Meget god styreplate (eller hva det heter).

Men så var det funksjon da.

Ingen manual følger med selvsagt. Ved gugling på manual, brukerveiledning etc havner du i en runddans med kræpp som aldri får opp det du har behov for. Helt banale ting som funksjonstaster og snarveier? Navigering går på kryss og tvers. Det dukker opp kolloner når du er på nett som du ikke blir kvitt.

Har prøvd med videoredigering. Mac skulle jo være så god på slikt. Null intuitive løsninger. Du kjører deg fast etter 2 minutter.

Filhåndtering - finnes det?

Masse programvarianter som ikke forklarer hva du kan og ikke kan gjøre.

Kobler til eksternt minne der all back up fra gamle pc-en ligger. Mac-programmene vil ikke forholde seg til windows-formater selvsagt. Man må visstnok kjøpe "windows for Mac". Hva er da mac-vitsen??

Nei. Stor skuffelse. Får lyst til å kaste hele skiten ut av vinduet. Og ta en fatbike-tur. F---. Fatbiken er på verksted.

What to do.

For å starte en liten redningsaksjon. Kan noen fra mac-menigheten (skal visst være sterk og stor) gi en anvisning på en "mac for dummies"-innføringsmanual, så jeg i alle fall kommer igang med vanlig navigering, sette favoriter i Safari, importere bilder, lage en presentasjon og slike ikke-avansert bruksmåter? Så får vi ta det derfra.

Redigert av front biker; 06/01/2015 20:52.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908391 06/01/2015 20:48
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast
Det går seg til skal du se, du kommer til å bli glad i Mac'n din :-)

Prøv denne: http://mac1.no/switch

www.mac1.no er forøvrig en bra nettside å følge litt med på. Kommer en del tips, triks, anmeldelser osv.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908410 06/01/2015 21:15
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, her er det mye man kan ta fra.

Først, alt med web, det er ikke Mac sin skyld, men nettleser. HVis du er vant til en spesifikk nettleser, last den ned, den eksisterer garantert også for Mac. Hvis du ikke bruker Explorer da, men da er det like greit å ta og switche til noe bedre, type Chrome eller Firefox.

CMD knappen blir din fremtidig venn, så og si alle snarveier inneholder at du holder den tasten inne, tilsvarende control på windows.

Anbefaler å laste ned Albert, da kan du åpne programmer, finne filer, og til og med google med bare en snarvei (alt+space).

Kommer du på mer spesifikke spm, så er det lettere å svare deg.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908418 06/01/2015 21:28
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Har du prøvd apple support? Her er manualen:

http://www.apple.com/no/support/osx/

Eventuelt: Har du forsøkt menyen som heter "Hjelp" i finder? Her har du valgene "mac-hjelp" og "Bli kjent med mac", som tar deg rett til en introduksjon.

"windows-formater". Hva er det?

Favoritter i safari: "Bokmerker"-menyen og "legg til bokmerke". Hjelp-menyen og "safari-hjelp" for mer informasjon

Importere biler: Plugg inn et minnekort.

Lage presentasjon: Programmet "keynote"

Maskinen din kommer med gratis 90-dagers telefonsupport. Ring de når du lurer på noe. De kan svare på alle spørsmålene dine.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: polkaDOT] #1908423 06/01/2015 21:46
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Brukerhåndboka finner du ved å trykke på eplet i venstre hjørne, velge "om denne maskinen", deretter fanen "kundestøtte".

Gi det litt tid ICON_SMILE

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908443 06/01/2015 22:42
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
litt her:http://switchtoamac.com/guides/mac-os-x/mac-os-x-basics/

I værste fall er det ikke noe i veien for å legge in windows og bruke det,
"Lekker design, tynn og lett (enkel å ha med på reise), kjapp oppvåkning fra dvale, meget god skjerm. Flott ladekabel (magnetisk innfesting). Lysende tastatur. Meget god styreplate (eller hva det heter)." er der uavhengig av operativsystem.

Litt kjapt:
filer håndteres gjennom "Finder" (trynet i menyen nederst, evt klikk på HD ikonet på skrivebordet). Omtrent samme som explorer i windows, med noen mer eller mindre vesentlige forskjeller avhengig av bruk.

Favoritt i safari: bokmerkemenyen, legg til bokmerke og så velger du favoritter som plassering.

Det man nesten må innfinne seg med er at det som regel er enklere å bare gjøre som Apple vil ang. organisering av musikk/bilder etc, så dra alt du vil ha av bilder fra gamledisken rett inn i iphoto/aperture, så henter den og sorterer (med varierende hell) selv. Samme med musikk og itunes.

Bruker du mye Office kan det være greit å bruke MS office da det ikke alltid er 100% å åpne word/excelfiler i apple skrive/regneark selv om det stort sett går bra.
Eller er det andre formater det lugger i?

Som regel kommer man langt med litt googling for å komme igang med videoredigering etc, selv om jeg selv synes det er "relativt intuitivt". Hvilket program prøvde du?

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908446 06/01/2015 22:49
H
hrukin Offline
Ivrig
Ivrig
H

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Kjøper 11 tannsringen i 11 delt Campa-kassett, send pm om du har en kassett som er utslitt.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908457 06/01/2015 23:34
perbl Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her må du nok være litt mer spesifikk på hva problemene dine egentlig er. Ingenting funker er litt vanskelig å gi support på.

Per B.
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908460 06/01/2015 23:51
T
Thomas- Offline
Veteran
Veteran
T
Du nevner filhåndtering. "Finder" er Apples svar på "Utforsker". Må innrømme jeg synes det er OSX' svake punkt. Originalt mangler funksjonen "Ctrl X" for å klippe ut. Ellers er det meste likt, men du bruker "cmd" i stedet for Ctrl.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908470 07/01/2015 06:52
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ok. Skjønner at konvertering fra PC til Mac var større enn antatt. Litt sånn som å gå fra protestant til katolikk, fra hetero til homo eller fra SPD til Eggbeaters. Det kan høres så riktig ut, men er vondt mens man står midt oppe i forvandlingen. Forhåpentlig blie man salig i sin tro etterpå.

Men takk for tips. Jeg skal ta et selvpålagt selvstudium før ytterligere offentlig sutring. Har en liste med ca 20 "spesifikke problemer". Om jeg ikke finner ut av disse, kommer jeg tilbake til Mac-avdelingen av forumet.

Redigert av front biker; 07/01/2015 18:13.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Thomas-] #1908493 07/01/2015 07:46
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Thomas-
Du nevner filhåndtering. "Finder" er Apples svar på "Utforsker". Må innrømme jeg synes det er OSX' svake punkt. Originalt mangler funksjonen "Ctrl X" for å klippe ut. Ellers er det meste likt, men du bruker "cmd" i stedet for Ctrl.

Klippe ut er fortsatt cmd+x, samme som kopier er cmd+c, undo er cmd z, osv.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908505 07/01/2015 08:18
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: front biker
Det kan høres så riktig ut, men er vondt mens man står midt oppe i forvandlingen. Forhåpentlig bli man salig i sin tro etterpå.

Etter å ha gått over til MacBook for en tid siden har jeg ingen planer om å gå tilbake til pc. Jeg får gjort det meste på macen og en god del ting funker bedre på mac enn på pc. (Swipe mellom forskjellige skrivebord er f eks genialt. Usikker på om Windows har noe tilsvarende.)

Men det er også godt om ting jeg fortsatt synes er helt hinsides idiotisk, selv om alle etablerte mac-brukere ikke skjønner hvordan noe så enkelt kan være et problem. Kroneksemplet er den deilige lille tasten på pc-tastaturet som sier "Prt Scr". Intuitivt og greit. På mac? Det husker jeg ikke en gang uten å ha tastaturet foran meg. Er det shift+cmd+3?

Og for all del, ikke bruk iPhoto. Makan til møkkaprogram og hvis man ikke vet akkurat hva man holder på med så risikerer man å ødelegge eller kvitte seg med bildene sine.

På tal om pet mac peeves og bildebehandling så skulle jeg ønske meg noe så enkelt som en tilsvarighet til Paint i Windows. Forhåndsvisningen i iOS har forsåvidt fått en god del bildebehandlingsfunksjoner, men noen enkel måte å tegne slik som i Paint har jeg ikke funnet. Hvis man f eks skal tegne en sti på et flyfoto og legge ut her på forumet, hvordan skal man gjøre det uten å måtte bruke Photoshop eller tilsvarende overkill? (I dag er det enkleste for meg å koble meg opp med Core til jobb-pc-en, bruke Paint og så bruke FileZilla for å laste ned resultatet.)

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Dan] #1908525 07/01/2015 08:46
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Dan

Og for all del, ikke bruk iPhoto. Makan til møkkaprogram og hvis man ikke vet akkurat hva man holder på med så risikerer man å ødelegge eller kvitte seg med bildene sine.

Apple har annonsert at de kommer med en ny fotoredigeringsapp i løpet av året. Tipper at den blir omtrent like bra/ille som iPhoto i versjon 1.0. Men ødelegge/miste bildene sine? Alle originalene blir liggende urørt inne i foto-biblioteket.

Adobe lightroom eller photoshop elements fungerer fint på OS X og brukes av mange.

Jeg bruer fortsatt Aperture, men siden det nå skal erstattes av et nytt program er det kanskje ikke noe å anbefale for en fersk mac-bruker.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908531 07/01/2015 09:05
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kjører begge deler og er storfornøyd. Har en MacBook Pro med VMware Fusion installert hvor jeg kjører windows. Primært på grunn av Sharepoint jeg må ha god tilgang til, men bruker også windowsdelen til litt tyngre exceljobbing og en del outlookfunksjoner.

Mitt største savn er delete knappen...
Dernest skulle jeg gjerne fusjonert CMD og CRTL. Trenger absolutt ikke begge. Blir fort litt forvirret når jeg swiper mellom windows og mac skrivebord og klipper og limer...

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: okl] #1908563 07/01/2015 09:56
Rene Offline
Besatt
Besatt
Delete? Fn + Backspace gjør samme jobben.

Pinarello Dogma F10 Disk GranFondo ltd
Stumpy '19
Epic Comp Carbon '18
S-Works Diverge '18
www.ånnas.no
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Thomas-] #1908573 07/01/2015 10:12
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Thomas-

Det er vel heller slik at Utforsker er windows svar på Finder. Finder eksisterte den gangen microsoft fortsatt bare hadde MS-DOS. Findervinduet har mistet endel info som det hadde tidligere, bla intern HD.Skal du få et findervindu som er mer likt utforsker så må du gå til finder/gå/maskin. Da blir det mer likt Windows. Print scr kan du gjøre med et program som heter grab. eller cmd Z. ( må ikke forveksles med cmdZ når du er i et skriveprogram, som betyr undo)
Ellers forstår jeg ikke kritikken av iphoto. Synes det fungerer greit til å katalogisere bilder, og enkel redigering som å klippe ut det jeg vil ha av bildet. Har forøvrig mitt iphotobibliotek liggende på en HD som står tilknyttet den trådløse routeren. Enig at det ikke er et program for avansert redigering.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Rene] #1908574 07/01/2015 10:13
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Nei.
Du kan ikke plassere markøren midt i et ord og trykke delete + Backspace samtidig ICON_SMILE

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908589 07/01/2015 10:37
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Etter at jeg fant ut at Mac er posix certifisert har jeg blitt mye mer venn med den. Mange linuxprogrammer er mulig å bruke på mac.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Ruppert] #1908595 07/01/2015 10:43
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ruppert
Nei.
Du kan ikke plassere markøren midt i et ord og trykke delete + Backspace samtidig ICON_SMILE

Denne tar jeg ikke. Når (i Windows/Mac) vil du trykke delete og backspace samtidig? Hva gjør evt dette?
I Mac OS X har Fn + Backspace samme funksjon som Delete i Windows. Står du midt i et ord fjerner den bokstaven etter markøren, i motsetning til Backspace som fjerner bokstaven før.

Stumpy '19
Epic Comp Carbon '18
S-Works Diverge '18
www.ånnas.no
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908607 07/01/2015 10:53
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hadde også lyst til å kaste min flunkende nye iMac ut av vinduet første dagene etter x år på PC, men det går seg så veldig enkelt til. Satt med akkurat samme spørsmål som deg. Blir bra etterhvert!

2017 Canyon Ultimate CF SL Disc 9.0 Aero
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908649 07/01/2015 11:58
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Det går seg til, du vil ikke se deg tilbake

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908653 07/01/2015 12:04
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Og jeg som trodde Møkk-brukere sverget til maskinene på grunn av sitt intuitive grensesnitt? Likevell kommer det link på link med FAQ-sider og "vanesak"-anbefalinger. Høres ikke kjempeintuitivt ut. Tror jeg holder meg til Windows en stund til, selv om Windows 8 virker å være omtrent like umulig som Møkk-grensesnittet (hvor er startmenyen??). Eventuellt, hvis vanesak og faq-sider er innafor, ville jeg vel vurdert Linux..

Sykling er frihet, ikke anarki. Ta hensyn til folk og natur.
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Espen J] #1908661 07/01/2015 12:19
Rene Offline
Besatt
Besatt
Hvis du ikke har erfaring med noe fra tidligere vil jeg si at Mac OS X er mye mer intuitivt. Problemet er de vanene en har bygget seg opp gjennom årevis med Windows, og at en forventer å gjøre det meste på samme måte når man konverterer.

Ser ikke det samme med barn som begynner med iPhone/iPad i svært lav alder. De klarer seg helt fint.

Stumpy '19
Epic Comp Carbon '18
S-Works Diverge '18
www.ånnas.no
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Rene] #1908663 07/01/2015 12:28
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rene
Hvis du ikke har erfaring med noe fra tidligere vil jeg si at Mac OS X er mye mer intuitivt. Problemet er de vanene en har bygget seg opp gjennom årevis med Windows, og at en forventer å gjøre det meste på samme måte når man konverterer.

Ser ikke det samme med barn som begynner med iPhone/iPad i svært lav alder. De klarer seg helt fint.

+1

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: front biker] #1908664 07/01/2015 12:28
L
lars87 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Når man blir vant til det, fungerer det ganske greit. Noen ting er enklere, noen ting er vanskeligere. Men man må bare godta at alt må gjøres slik det er ment. Ikke mye rom for egne løsninger.

En ting som er veldig lite intuitivt og fryktelig klønete, er iPhoto. Man må nesten bruke det til å organisere bildene sine, siden det er slik det er lagt opp og programmet fungerer godt sammen med andre programmer og enheter, men programmet kan gi mye frustrasjon.

Hvis du for eksempel vil lage et nytt album som er tomt, slik at du kan legge inn bilder i det etterpå, må du gjøre følgende: Først må du ha et album liggende som er tomt (lages ved å opprette et nytt album som inneholder bilder, og deretter slette bildene). Når du så har dette tomme albumet liggende i albumlisten, så kan du etterpå markere det albumet, og la det være markert mens du oppretter et nytt album. Da vil du få et nytt, tomt, album.

Vil du slette alle bildene som ikke er organisert i album (blir fort et behov med tiden), må du gjøre følgende: Opprette et nytt "smart album" med et filter som er "album = ingen". Da får du et album med alle bildene som ikke er i noen andre album. Så må du markere alle bildene og bruke command + option + delete. Så tømmer du trash.

Intuitivt? Neppe. Å få Finder-vinduet til å vise ledig diskplass på en grei måte krever også litt googling.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Rene] #1908665 07/01/2015 12:32
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Rene
Delete? Fn + Backspace gjør samme jobben.

Takk for at du illustrerer mitt poeng lengre opp. "Mangler det en tast? Det er da bare å trykke disse tilfeldig valgte tastene samtidig. Hvor vanskelig kan det være?" ICON_SMILE

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: Espen J] #1908687 07/01/2015 13:28
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen J
(hvor er startmenyen??)

Hva skal man med den? Dessuten er den jo der i form av "tiles".

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: lars87] #1908692 07/01/2015 13:38
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: lars87

Hvis du for eksempel vil lage et nytt album som er tomt, slik at du kan legge inn bilder i det etterpå, må du gjøre følgende: Først må du ha et album liggende som er tomt (lages ved å opprette et nytt album som inneholder bilder, og deretter slette bildene). Når du så har dette tomme albumet liggende i albumlisten, så kan du etterpå markere det albumet, og la det være markert mens du oppretter et nytt album. Da vil du få et nytt, tomt, album.

Intuitivt? Neppe. Å få Finder-vinduet til å vise ledig diskplass på en grei måte krever også litt googling.

"Hvis du for eksempel vil lage et nytt album som er tomt, slik at du kan legge inn bilder i det etterpå, må du gjøre følgende: Først må du ha et album liggende som er tomt (lages ved å opprette et nytt album som inneholder bilder, og deretter slette bildene). Når du så har dette tomme albumet liggende i albumlisten, så kan du etterpå markere det albumet, og la det være markert mens du oppretter et nytt album. Da vil du få et nytt, tomt, album."

Hvorfor mener du det?. Hvis du av en eller annen grunn vil ha et tomt album, er det bare å opprette et nytt album. Hvis ingen bilder eller hendelser er markert, blir albummet tomt, og du får spørsmål om du virkelig vil ha et tomt album.

"Intuitivt? Neppe. Å få Finder-vinduet til å vise ledig diskplass på en grei måte krever også litt googling." Hvorfor googling? Det er jo bare å markere HD en samt trykke vis info.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: jok] #1908711 07/01/2015 14:05
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jok
Det er jo bare å markere HD en samt trykke vis info.

Mens man i Windows bare klikker på disken uten å måtte få opp en dialog som etterpå må lukkes igjen.

Jeg må innrømme at noen ganger lurer jeg på om Apple er så opptatte av å ikke være Microsoft at de heller velger suboptimale løsninger.

Re: MøkkBook Air - SOS fra frustrert nybruker [Re: lars87] #1908715 07/01/2015 14:14
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: lars87
En ting som er veldig lite intuitivt og fryktelig klønete, er iPhoto.

Hvilket bildebehandlingsprogram følger med Windows? Jeg kan anbefale Lightroom, både til Mac OS og Windows.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Side 1 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå